Topic-icon Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!

More
9 years 7 months ago #2150 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Re:Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Ha, die posts van jou geven de lezer iig heel wat uurtjes leeswer, en zeer inetressante materie moet ik wel zeggen hoor, ondanks dat het voor mij nog iets te veel abracadabra is.

Die short van hun is denk ik nog niet eens zo verkeerd.
De eur/usd bevind zich de afgelopen periode al geruime tijd in een range tussen globaal 1.34 en 1.38 We naderen momenteel de 1.37.

Ik weet niet hoe laat die cijfers van jou uitkomen, maar als die cijfers inderdaad samen vallen rond 1.3750 dan zou short zijn niet eens zo verkeerd hoeven te zijn.
Combinatie van fundamenteel en analytisch/technisch....

Maar ik ben benieuwd... keep us updated..

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Paul
  • Paul's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
9 years 7 months ago #2157 by Paul
Replied by Paul on topic Re:Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
hey,

Voor mij is het ook nog abracadabra hoor. :PP Die short EUR/USD van hun was wel puur gebaseerd op de nieuwsevents, waarvan ze hadden verwacht dat deze tegen zouden vallen. Dit staat op zich wel los van de intraday trend, omdat het puur gaat om de reactie na uitkomst van de publicatie.

De eerste nieuwstrade(s) zitten erop en ondanks dat ik achteraf veel fouten heb gemaakt (ja, achteraf gelul), heb ik er wel een heel positief gevoel aan overgehouden.

In de Azië sessie was er sprake van een range, dus dat was in ieder geval wel positief. Net voor de release van de Duitse PMI besloot ik om short te gaan op advies van BK Advisor en volgens mijn eigen analyse. Ik verwachtte gisteren dat PMI zou tegenvallen (zie voorgaande post), dus plaatste mijn stop net boven de bovenkant van de range. Manufacturing PMI bleek juist te zijn gestegen, terwijl Services PMI was gedaald. Niet echt een ideale uitkomst voor de gewenste daling van EUR/USD aangezien ook de Franse PMI was gestegen....

Les 1: Direct positie afsluiten indien nieuwsevent niet de gewenste uitkomst heeft.

Deze trade heb ik laten lopen, maar achteraf denk ik dat ik trades insta moet afsluiten wanneer de uitkomst van een nieuwsevent niet overeenkomt. Het doel is van dit trading system is juist om te profiteren van uitkomsten die verschillen van de verwachting en dat was nu niet meer het geval. Vandaag dus een nieuwe regel erbij; positie direct afsluiten bij niet gewenste uitkomst van een nieuwsevent.

Net voor de publicatie van het Duitse IFO Business Climate bevond de koers aan de bovenkant van de range en gezien de voorspelde uitkomst van BK Advisor leek me dit wel een ideaal moment om in te stappen. Ook deze publicatie bleek positief en indien ik direct was uitgestapt was er niet zoveel aan de hand geweest, maar nu raakte de koers keurig mijn stop loss op 1.3707. Direct daarna vloog EUR/USD naar 1,3660, dus dat was wel ff minder. B)

Wanneer ik voortaan deze nieuwe regel hanteer is er niet zoveel aan de hand aangezien de verliezen worden geminimaliseerd en de winsten juist gemaximaliseerd. Vandaag liep dit dus "iets" anders, maar zoals ik gisteren al aangaf zal ik nog genoeg dingen tegenkomen in de praktijk. In ieder geval weer een les rijker.

Les 2: Open maar 1 positie voor nieuwsevents die aan elkaar gerelateerd zijn en kort na elkaar worden gepubliceerd.

Een ander punt wat me vandaag niet lekker zat was dat ik twee trades heb geopend op basis van nieuwsevents die erg aan elkaar gerelateerd zijn en ook binnen een tijdsbestek van een half uur allebei werden gepubliceerd. Aangezien het Duitse IFO Business Climate de grootste impact zou hebben had ik beter alleen op basis van dat nieuwsevent een trade kunnen openen.

Los van de uitkomst, heb ik de afgelopen dagen echt heel veel geleerd en dat was wel meer waard dan de $20 die ik vandaag doneerde aan de markt. Daarnaast heb ik het zo slecht nog niet gedaan. Persoonlijk dacht ik dat het Duitse IFO Business Climate gelijk zou blijven of zelfs stijgen en dit bleek ik correct te hebben.

Misschien had ik ook PMI Flash Manufacturing en Services beter kunnen voorspellen. Ik keek nu naar de publicaties van de afgelopen maand die allemaal betrekking hebben op de maand januari. Mijn motivatie voor een hogere Duitse IFO Business Climate zou echter ook een rol moeten spelen bij PMI. Aangezien de prognoses van veel bedrijven zo goed zijn heeft dat normaal gesproken ook wel iets te maken met de huidige situatie en zou dat iets kunnen zeggen over de uitkomst van PMI. Daarnaast zal ik ook de andere Europese landen erbij moeten betrekken en dat was iets waar ik nu geen tijd voor had.

Ik heb op dit moment alleen geen idee hoe ik om moet gaan met de adviezen van BK Advisor. Ik zie het als een leuke leidraad, maar ik vind het wel een kick om zelf die research te doen en ook de uitkomst van mijn research op te volgen in tegenstelling tot wat ik vandaag heb gedaan. Ok, ik zal misschien heel veel blunders gaan maken, dingen over het hoofd gaan zien etc etc, maar dat zijn wel leermomenten die je niet snel meer vergeet. Resultaten is iets waar ik de eerste maanden toch niet naar kijk, het leerproces en de opgedane kennis echter wel. Daarbij kan de schade met 4k lots ook niet echt groot worden wanneer ik posities voortaan gelijk afsluit bij negatief nieuws. :PP

In ieder geval ga ik eerst aan de bak met de Amerikaanse en Europese economische indicators en pas daarna zal ik de andere landen onder de loep nemen. Wel zal ik dagelijks samenvattingen en nieuws blijven lezen, zodat ik ook op macro gebied een steeds beter beeld zal gaan krijgen.

To be continued....

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
9 years 7 months ago #2182 by Paul
Ook met mijn huidige systeem heb ik er al voordeel van dat ik meer op de hoogte ben van het economische gebeuren. Gisteren zag ik namelijk een goede setup, maar door die toestand in het midden oosten en de daardoor ontstane risk aversion, was er weinig reden op fundamenteel gebied dat de setup ook goed zou uitpakken. De retracement bleek inderdaad groter en had mijn stop loss zeker geraakt wanneer ik een positie zou hebben geopend. Een mooie aanvulling dus die ervoor gaat zorgen dat de winratio alleen maar beter kan worden.

M.b.t. het nieuwstraden denk ik dat ik nog wat goede aanvullingen heb, maar die moet ik eerst nog even uitwerken. Wordt dus vervolgd.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
9 years 3 months ago #3085 by Paul
Wordt inderdaad vervolgd, maar duurt "iets" langer dan gepland was. :PP

De afgelopen tijd ben ik met tussenpauze's druk bezig geweest met een trading system uit te werken in combinatie met een opleiding. Na vele keren aanpassen, herschrijven, verkorten etc komt het einde dan toch eindelijk in zicht. Voorlopig zal ik echter geen tijd hebben om me verder te verdiepen in het nieuwstraden, maar wat in het vat zit verzuurt niet zullen we maar zeggen. Wordt dus ooit vervolgd. B)

More
9 years 3 months ago #3086 by Jelle
Replied by Jelle on topic Re:Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!

Wordt dus ooit vervolgd.

Was er niet ooit eens een televisie programma met een hele dikke meneer dat 'Wordt ooit vervolgd' heette? :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
5 years 10 months ago #8355 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Re:Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Ben benieuwd of dit na 3 jaar wat opgeleverd heeft?

Kathy Lien lijkt me wel te weten wat ze zegt. Ik ga haar boek "Day Trading en Swing Trading" eens bestellen.

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 9 months ago #8472 by Paul
Hey Tokkes,

Het heeft na drie jaar zeker wat opgeleverd, maar niet wat de oorspronkelijke doelstelling was:)

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een cursus fundamentals gevolgd bij Kathy Lien en deze was enorm leerzaam. Na die cursus (in combi met wat andere infobronnen) durf ik best te stellen dat ik ondertussen aardig thuis ben in deze materie. (wat het extra leuk maakt deze blog terug te lezen)

Wat ik hier in de praktijk nog mee doe? Bijna niets om heel eerlijk te zijn. Ik volg het omdat ik het interessant vind en soms is het van toegevoegde waarde qua vertrouwen om te begrijpen wat er zich afspeelt in de markt, maar voor mijn trading methode heb ik eigenlijk niet meer nodig dan te weten of er een belangrijke publicatie gepland staat.

Afhankelijk van jouw persoonlijke trading methode kan het echter wel degelijk van toegevoegde waarde zijn.

Ikzelf heb enorm veel geleerd van Kathy Lien en wanneer je je in deze materie wilt verdiepen dan is zij zeker een aanrader. Met een beetje zoekwerk kun je aardig wat van haar vinden dat gratis te bekijken. Indien je wat geld kan investeren dan is haar fundamental course een optie.

Anyway, deze blog wordt dus niet vervolgd zoals eerder gedacht, maar desalniettemin blij dat ik deze ben begonnen, want anders was ik misschien nog steeds een noob geweest op dat gebied :)

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.214 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2020, All Rights Reserved

Forexinfo.nl