Topic-icon Dagelijkse RenkoScoop door Renko Café

More
5 years 2 months ago #8122 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Dagelijkse RenkoScoop door Renko Café
Het klopt inderdaad dat je er tal van andere winstgevende strategieën zijn die niks met die tijden te maken hebben. Wat voor mij wel vast staat is dat de close van een daily candle om 23:00 is. Als je op dagelijkse candles trade, dan is een signaal pas valide als de candle gesloten is. Ik zag in jouw analyse dat je ook sprak over daily candles, dus vandaar de verwarring.

Ik ben nu al een tijd bezig met PADT aan de hand van Nial ze strategie en het wordt steeds winstgevender, dus heb ik eigenlijk nooit de moeite genomen om verder te zoeken. Vandaar dat ik fox niet ken.

Price action day trading

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Renko-Café
  • Renko-Café's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8124 by Renko-Café
Replied by Renko-Café on topic Dagelijkse RenkoScoop door Renko Café
Dat snap ik, de candlestick daggrafiek gebruik ik eigenlijk alleen maar om een indruk te krijgen of de prijs de trend met de EMA(21)volgt en om het 'gedrag' van de prijs per dag te kunnen monitoren. Ik vind het prima om niet (meer)constant naar 3 of 4 setups te hoeven uitkijken. Maar je zei het al in de shoutbox ieder zijn ding(edge). Wel leuk toch om er over te discussiëren?

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8129 by Renko-Café
RenkoScoop 1 september 2014

Door de viering van de Amerikaanse en Canadese labour day was er, op een enkele uitzondering na, op de paren die gerelateerd zijn aan één van deze twee ‘base’ valuta’s vandaag weinig spannends waar te nemen. Behalve dan het USD/CHF paar.

Op deze tegenpool van het EUR/USD paar was vandaag het beurs adagium ‘Price is never too high to buy’ van toepassing, want op de Renko grafiek is er een entry signaal van twee blauwe blokken zichtbaar, terwijl de prijs zich boven aan de rally van de afgelopen week bevindt.

Nu dan het dilemma, blijf je trouw aan je systeem in de wetenschap dat de prijs wellicht niet hoger zal gaan, of stap je niet in om wellicht al op voorhand een verliezende trade te voorkomen. Al maakt dat laatste in de wetenschap dat de markt volledig random reageert en het feit dat je in ieder geval al bijna de helft van je trades verliest, de keuze misschien iets makkelijker, twee keer ‘wellicht in één zin ‘doet dat weer niet.

Wanneer ik naar wat onderbouwing van mijn entry signaal zoek op de candlestick grafieken, dan zie ik dat de prijs vandaag is geopend met een ‘gap’ dat in de loop van de dag alweer gedicht is en dat de prijs nog steeds boven de dynamische steun, de Ema(21) zit en dat de weekcandle na deze eerste dag van de week blauw is. Allemaal in de lijn der verwachting, maar toch ………

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8132 by Renko-Café
RenkoScoop 2 september 2014

Als de prijs dan eenmaal ui een langdurige range breekt. Dan is het, zoals in dit geval, vaak ineens een goede uitbraak. Ik heb het hier over het USD/JPY paar.

Als we de Renko grafiek erbij nemen, dan zien we de range waar ik over sprak aangeduid met de vele horizontale lijnen tussen de prijs van 101.400 en 102.700 en de vlakke EMA op de candlestick daggrafiek. Na het laatste kantelpunt van 8 augustus is er een stijging ingezet die is gevoed door allerlei factoren. De komende wisselingen in het Japanse parlement deden de Nikkei gisteren met ruim een procent stijgen en wanneer de Nikkei stijgt, doen de valuta paren waar de Yen de quote currency is dat vaak ook. Helemaal als dit ondersteund wordt door een gunstige datarelease uit de US. Dit is duidelijk terug te zien op de candlestick daggrafiek van vandaag, die op zijn hoogste punt tot nu bijna de 105.200 heeft aangetikt.

In zijn rol als trendindicator wordt de intensiteit, de kracht van de trend vaak bepaald door te kijken naar de steilheid van de EMA(21). Deze loopt aardig op en hoewel ik de weekgrafiek eigenlijk alleen maar gebruik om het sentiment van de lopende week te bepalen, is het opmerkelijk dat ook deze de laatste drie weken een significante stijging laat zien. Al met al reden om aan te nemen dat de trend niet snel zal keren, wat niet betekent dat er geen correcties verwacht kunnen worden.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8134 by Renko-Café
RenkoScoop 3 september 2014

Meestal check ik even de economische kalender in relatie tot het valuta paar dat ik op het oog heb, voordat ik een trade idee verder ga uitwerken. Zo ook gisteren voor het GBP/AUD paar.

Op de Renko grafiek is te zien dat de prijs een kleine correctie tot aan weerstand 1.77900 heeft gehad en dat deze weerstand zijn naam eer heeft aangedaan door stand te houden. Twee rode blokken na deze test was er een valide entry signaal in de richting van de dominante trend, de EMA(21) te zien, die bovendien werd bevestigd door een rode ‘sentiment’ candle op de candlestick weekgrafiek. Doordat de stoploss boven de weerstand geplaatst kon worden, deze had immers eerder stand gehouden, was het risico voor deze trade binnen de perken en de kans op een Risk/Reward van 1:2 reëel.

Gisteravond laat werd de sell limitorder al getriggerd waarna, terwijl wij lagen te slapen, de release van de Australisch Bruto Binnenlands Product (BBP) gegevens de prijs een duwtje in de, voor mij, goede richting heeft gegeven. Vanochtend maakte de bekendmaking van de Britse Diensten Inkoopmanagersindex (PMI) het feest compleet en bereikte mijn trade zijn koersdoel met een R/R van 1:2.5.

Dit keer stuwde de verschillende data releases mijn trade in de goede richting, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn en had het nieuws de trade vannacht al uit kunnen stoppen. Deze aanname onderstreept nog eens dat goed money management voor een trader van levensbelang is.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8142 by Renko-Café
RenkoScoop 4 september 2014

Terwijl er vandaag door de verlaging van de kortetermijnrentevoet door de Europese Centrale Bank (ECB) veel geld verdiend is door de traders die handel(d)en in Euro gerelateerde paren, gaat deze RenkoScoop over een entry signaal op het AUD/CAD paar dat ik zal negeren.

Een snelle blik op de Renko grafiek zegt eigenlijk al genoeg. Het entry signaal dat vanaf steun 1.01400 is gevormd loopt vrijwel direct na het vormen van het tweede blauwe blok tegen een weerstand op. Deze weerstand, 1.01700 kan met hetzelfde gemak als de eerder genoemde steun de prijs doen keren. Hiernaast is het ook opvallend hoeveel horizontale lijnen er op de Renko grafiek getekend kunnen worden. Dit is kenmerken voor een grove balans tussen vraag en aanbod en de prijs weet dus eigenlijk niet zo goed of hij al stijgen of dalen.

Pas als een event, van wat voor oorzaak dan ook, de prijs genoeg kracht geeft om richting te kiezen en deze breekt uit de range 1.01400 / 1.02300 of zelfs uit de bredere range 1.00300 / 1.02300, wordt het paar voor mij interessant om te traden.

De candlestick grafieken bevestigen deze gedachte, doordat de prijs zich al geruimde tijd op de daggrafiek om de EMA(21) heen kronkelt en de weekgrafiek die de laatste vijf weken, iedere week een andere kleur van het sentiment vertoont.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8160 by Renko-Café
RenkoScoop 5 september 2014

Nadat afgelopen donderdag uit het wekelijkse rapport over de Amerikaanse olievoorraden een kleiner dan verwachte daling toonde en de verlaging van de Europese rentevoet geen verder stijging van de prijs opleverde, was het vandaag de beurt aan de Niet-agrarische loonlijsten, de Non Farm Payrolls en de Canadese Inkoopmanagersindex (PMI) om de prijs van het USD/CAD paar in beweging te zetten.

De Renko grafiek laat zien dat de prijs door al deze tegenstrijdige en tegenvallende nieuwsfeiten en datareleases in balans bleef. Na het kantelpunt op 1.09200 heeft de prijs opnieuw de daling ingezet waarbij een entry signaal van twee rode blokken is afgegeven. Hoewel steun 1.08700 met slechts twee ver uit elkaar liggende raakpunten niet echt een sterke steun genoemd mag worden, gooit deze steun echter nog wel roet in het eten. Beter is in dit geval met instappen te wachten tot het tweede rode blok onder de steun wordt gevormd, áls het al wordt gevormd.

De candlestick daggrafiek geeft ook al een warrig beeld. De vlakke EMA(21) geeft ook aan dat de prijs nog in een range zit en van de laatste acht candles hebben er vijf de steun met een lange staart getest. De candlestick weekgrafiek vertoont bijna aan het sluiten van de week een grote besluiteloosheid candle. Die weet het dus ook even niet meer.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8185 by Renko-Café
RenkoScoop 8 september 2014

Geheel tegen mijn gewoonte in werd mijn aandacht op deze woelige handelsdag eerst door de candlestick daggrafiek in plaats van de Renko grafiek van het EUR/GBP paar getrokken.

De candlestick daggrafiek die ik naast mijn belangrijkste grafiek, de Renko grafiek gebruik is gebaseerd op de ’five days a week NY close’ indeling die niet veel brokers standaard in hun pakket aanbieden. Dit betekent simpel dat deze grafiekindeling het uurtje van zondagavond niet als aparte candle laat zien die voor verwarring kan zorgen, maar dat de candles van zondag en maandag als het ware bij elkaar zijn genomen en dat de candles sluiten wanneer de beurs in New York sluit.

Op deze grafiek is tussen de sluit van vrijdag en de opening van vandaag een verschil te zien van ruim 80 pips. Dergelijke ‘gaps’ komen bij Forex niet zo vaak voor, dus werd mijn nieuwsgierigheid gewekt om te achterhalen waar dit koersverschil vandaan zou kunnen komen. Het antwoord was snel gevonden toen vanochtend bleek dat de minderheid van de kiezers in de Schotse onafhankelijks peiling tijdens het weekend is gegroeid naar een meerderheid. De gevolgen voor de Britse pond Sterling maakt de markt nerveus en dat is terug te zien op de grafiek.

Echter niet op de Renko grafiek, want hoewel de koers wel is gekeerd, bevindt de prijs zich nog steeds binnen de range 0.79200 / 0.80100 waarbinnen het traden niet zinvol is.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8190 by Renko-Café
RenkoScoop 9 september 2014

In deze RenkoScoop aandacht voor een valutapaar dat zich op de Renko grafiek kenmerkt door zijn koersbewegingen van meerdere blokken tegelijk, de EURO tegen de Canadese Dollar, het EUR/CAD paar.

Een entry signaal vanaf een horizontale lijn, een steun of weerstand, betekent voor mij een verhoogde kans op een geslaagde (swing) trade. Op deze grafiek is hier echter geen sprake van beiden. Ondanks het ontbreken van een solide steun, trok de verandering van de koers op de Renko grafiek mijn aandacht. Het laatste kantelpunt op 1.40800 ligt namelijk op het niveau van 23 november 2013. Je kunt je dus serieus afvragen of de terugtrekkende beweging van de prijs een flinke correctie van de downtrend is, en dat de prijs op enig moment nog verder kan dalen. Het kan echter ook zijn dat dit kantelpunt een blijvertje blijkt te zijn.

In dit laatste geval is het juist weer afwachten op een kleine correctie van de gekeerde trend voor een entry signaal. De candlestick daggrafiek geeft vooral een beeld van de dalende trend waarbij de candles worden bevestigd door de steile neerwaartse EMA(21) in zijn rol als trend indicator. Hier is een terugtrekkende beweging tot aan de dynamische weerstand, de EMA(21) echter niet uitgesloten. De weekcandle is blauw. Deze wijst wel alvast in de goede richting voor een long trade.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8193 by Renko-Café
RenkoScoop 10 september 2014

Zolang de Britten en de schotten nog niet weten wat ze willen, blijf ik (on)bewust een beetje weg van de GBP gerelateerde paren. Je weet tenslotte maar nooit naar welke kant het muntje rolt. Op de andere vijftien paren van mijn watchlist is echter ook nog genoeg te beleven. Deze RenkoScoop gaat over het EUR/USD paar.

Op de Renko grafiek is al geruime tijd, vreemd woord eigenlijk als je spreekt over een grafieksoort die onafhankelijk is van tijdsintervallen, een groot aan tal rode blokken te zien, die natuurlijk kenmerkend zijn voor de neerwaartse trend waarin het paar zich bevindt. Door de lichte stijging van de prijs heeft zich gisteren echter een correctie gevormd die vandaag is veranderd in een entry signaal. Een mooie kans om dus voor het misschien wel laatste restje van de dalende trend in te stappen.

De bevestiging die ik zoek, vind ik op de candlestick grafieken. Op de candlestick daggrafiek is te zien dat door de ‘jojo beweging’ van de prijs van de laatste dagen een consolidatie is gevormd die overigens met hetzelfde gemak naar boven als naar beneden kan uitbreken. Omdat ik het echter prefereer om met de trend mee te traden, ga ik voor een uitbraak aan de onderkant. De weekgrafiek is het hier ook mee eens, want die vertoont een mooie rode kleur. Het moeilijkste zal nog zijn een koersdoel te stellen.

More
5 years 2 months ago #8194 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Dagelijkse RenkoScoop door Renko Café
Renko Café schrijft:

Het moeilijkste zal nog zijn een koersdoel te stellen.

Ik zou hem iets boven de 1.28 zetten en als extentie een beetje boven de low van 9/7/2013. Groetjes.

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8199 by Renko-Café
Ja, dat kan natuurlijk, maar kom ik dan aan een R/R van 1:2? Ik denk het niet. Ik sla deze even over.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8200 by Renko-Café
RenkoScoop 11 september 2014

Hoewel het alweer 13 jaar geleden is, heeft het typen van de datum van vandaag elk jaar weer iets droevigs over zich. De markt staat er echter al lang niet meer bij stil en daarom richt ik deze RenkoScoop dan ook maar op het USD/CHF paar.

Mede door de bijna identieke tegenovergestelde correlatie met het EUR/USD paar gaat de prijs op de Renko grafiek van dit paar nog steeds omhoog, waar de prijs van het EUR/USD paar nog steeds naar beneden gaat. Momenteel is op de Renko grafiek te zien dat er een entry signaal op 0.93233 voor een long trade in het verschiet ligt met de stoploss op 0.93661. Wanneer er niet direct een weerstand of steun te zien is, waarop ik mijn koersdoel kan stellen, neem ik altijd een Risk/Reward van 1:2 als koersdoel.

De bevestiging voor dit trade idee is ook aanwezig. Op de candlestick daggrafiek bevindt de prijs zich boven de nog altijd stijl stijgende EMA(21) en de weekcandle geeft aan dat het sentiment nog steeds bullish is. Als vanavond de toespraak van ECB President Draghi en morgen de releases van de maandelijkse Basis Verkochte Goederen en de Kleinhandelsverkopen in de US dan nog een beetje meevallen, kan mijn weekend niet meer stuk.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8211 by Renko-Café
RenkoScoop 15 september 2014

Nog drie nachtjes slapen en dan is het referendum over de onafhankelijkheid van Schotland een feit. De uitkomst is momenteel nog net zo moeilijk te voorspellen als de marktbewegingen van het Britse pond. De Renko grafiek toont echter een vandaag een kans om te traden op het GBP/USD paar.

Deze kans komt tot uiting in een entry signaal van twee rode blokken op één van de sleutelgebieden, dus voor een short trade. Wanneer ik dit gegeven naast mijn Renko Basis Strategie, die ik overigens dit weekend eens heb opgefrist, leg, voldoet de kans aan zowat alle technische voorwaarden.

De belangrijkste zal ik even uitlichten. Allereerst de trend. Hierover is gewoon geen discussie mogelijk. Zelfs de meest onervaren trader kan zien dat deze momenteel neerwaarts is. Op de candlestick daggrafiek is hiernaast te zien dat de EMA(21) zijn taak als dynamische weerstand tot nu toe goed volbrengt. De weekcandle die het sentiment van deze prille week weergeeft is rood. Er is een Risk/Reward van 1:2 mogelijk vanaf het laatste kantelpunt.

Tot de belangrijke 18 september zijn er echter ook nog een aantal nieuwsfeiten die, óf een flinke bijdrage kunnen leveren, óf roet in het eten kunnen gooien. De markt is en blijft niet te voorspellen dus de tijd zal het leren.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8217 by Renko-Café
RenkoScoop 16 september 2014

Na de flinke stijging van vorige week zien we deze week een correctie op het EUR/JPY paar.

Wanneer we de Renko grafiek erbij pakken zien we dat deze correctie zicht voordoet vanaf het kantelpunt op het ‘big round number’ 1.39000. Dit betekent dat de prijs gevangen zit tussen 1.38700 en 1.39000. Wordt de correctie doorgetrokken, zal eerst de eerste door de prijs doorbroken moeten worden, maar als dit slechts een ‘waarschuwing’ van twee rode blokken blijkt te zijn is de weg naar boven wellicht nog wel moeilijker omdat een weerstand op een rond getal als extra sterk mag worden gerekend.

De dominante trend is in ieder geval nog opwaarts, wat wordt bevestigd door de stijl opklimmende EMA(21) op de candlestick daggrafiek in zijn rol als trendindicator. De candlestick daggrafiek laat ook een inside bar patroon zien dat de meeste Price Action traders wel opgemerkt zullen hebben. De vraag is nu aan welke kant van de ‘mother candle’ de uitbraak zal komen. Het wekelijks sentiment gemeten door de weekcandle is (nog) neerwaarts, maar als de prijs boven de weerstand van 1.39000 komt, zal het niet lang meer duren of deze veranderd in blauw.

Mijn gevoel zegt, dit entry signaal op het paar te negeren en te wachten tot er een nieuw signaal in opwaartse richting is gevormd waarbij de prijs zich boven het ‘big round number’ bevindt.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8221 by Renko-Café
RenkoScoop 17 september 2014

In deze RenkoScoop over het AUD/USD paar laat de markt het verschil tussen twee prijs patronen zien en de twijfel die dit bij traders op kan roepen.

Het eerste patroon dat de prijs laat zien is het 1-2-3 patroon waarop één van mijn Renko strategieën is gebaseerd. Op de Renko grafiek heb ik de cijfers die staan voor de ‘legs’, de poten van de grafiek er alvast bij gezet. Indien deze strategie gevolgd zou worden, is het nog wachten op het tweede rode blok onder de lijn die ik heb getrokken. De prijs is in het begin van dit jaar al lager geweest, dus een koersdoel moet niet zo moeilijk te vinden zijn. Ik zou dit zoeken rond de 0.89000. De candlestick daggrafiek bevestigt de bearishe gedachte met een scherp dalende EMA(21) en een rode candle op de weekgrafiek.

In de inleiding sprak ik echter over een tweede prijs patroon. Als je de Renko grafiek benaderd vanuit de prijspatronen invalshoek van Martin Pring, zie dat de lijn die ik heb getrokken ook kan dienen als steun en hiermee een ‘double bottom pattern’ vormt. De reactie van de prijs op dit patroon is in veel gevallen een ommekeer van de trend en in dit geval zou de prijs weer omhoog gaan.

Hoe het ook wendt of keert, in beide gevallen is het afwachten op twee blokken, afhankelijk van de gevolgde strategie.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 2 months ago #8224 by Renko-Café
RenkoScoop 18 september 2014

Het lijkt wel of de hele financiële wereld gericht is op de gevolgen voor de Britse pound sterling. De ontwikkelingen op de andere forex paren van mijn watchlist staan echter ook niet stil, zoals bijvoorbeeld het USD/CHF paar.

Wanneer we eerst naar de Renko grafiek kijken, dan zien we dat de prijs na kantelpunt 0,94000 weer op weg naar beneden is en dat steun 0.93300 alweer voor de derde keer getest kan gaan worden. Drie keer is scheepsrecht zou je zeggen, dus wellicht breekt deze keer de prijs er wel doorheen of keert weer om vervolgens een hele tijd niet meer terug te keren. Twee blokken onder of boven de steun en degene die mijn strategie volgen weten wat ik dan zal doen.

De candlestick daggrafiek toont nog steeds een stijgende EMA(21) die tot nu toe ook nog eens dienst doet als dynamische steun om de opwaartse trend te ondersteunen. De dag candles bevinden zich in een nauwe range en verschillen zowat van dag tot dag van kleur. Dit laatste is voor mij een voorteken dat er een uitbraak gaat komen. Echter zoals de Renko grafiek al laat zien is het nog niet duidelijk of dit naar boven of naar beneden zal zijn. De weekgrafiek is voor de tweede keer op rij een, voor de Price Action traders welbekend, pinbar patroon aan het vormen, dat er ook wel eens op kan wijzen dat de uitbraak naar beneden zal zijn.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 1 month ago #8233 by Renko-Café
RenkoScoop 22 september 2014

Na een range met minder sterke horizontale levels, lijkt het er op dat het USD/CAD paar uit gaat breken.

Dit uitbreken moet gerelativeerd worden als we naar de Renko grafiek kijken, want de minder sterke weerstand 1.10500 en iets hoger op 1.11100 doemen alweer snel op. De sterkte van de horizontale levels maak ik overigens tegenwoordig zichtbaar door verschillende lijntypes, zo hoef ik niet iedere keer het aantal kantelpunten te tellen om te bepalen hoe sterk een steun of weerstand is. In het geval van het USD/CAD paar zijn dit dus enkel horizontale levels met twee kantelpunten.

Ik zie de mogelijkheid voor een long trade als volgt. Een entry door een limitorder op 1.0056, de stoploss plaats ik met behulp van de parabolische SAR op 1.09437 en het koersdoel voor een derde van de positie een half blok voor de eerste weerstand op 11.0459 en voor het tweede derde deel van de positie een half blok voor de tweede weerstand op 1.11046. Het laatste deel kan gelijk met het tweede worden gesloten, of eventueel als een ‘freeride’ open te houden.

De prijs bevindt zich momenteel aan de ‘veilige’ kant van de EMA(21)voor een long trade, aan de bovenzijde. Wanneer we de candlestick daggrafiek van links naar rechts bekijken zien we dat de trend licht stijgend is. Het sentiment is deze prille week blauw, dus ook deze bevestiging kan worden afgevinkt.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 1 month ago #8237 by Renko-Café
RenkoScoop 23 september 2014

Het eerst gestelde koersdoel uit de RenkoScoop van gisteren is intussen gehaald. Altijd leuk om te zien wanneer zaken uitkomen zoals je hebt gedacht. Vandaag echter een paar dat nog steeds niet goed weet wat het wil, natuurlijk het GBP/USD paar.

De Renko grafiek vertoont een interessant beeld. Na de op- én neerwaartse schok na de uitkomst van het referendum over de schotse onafhankelijkheid, waar Schotland overigens op het laatste moment nee tegen heeft gezegd, zien we dat de prijs de uptrend weer herpakt en waarschijnlijk van de weerstand van het 4/2 pivot point op 1.63810 weinig hinder zal ondervinden.

Of dit een voorbode is voor een uitbraak op de candlestick daggrafiek is nog niet helemaal duidelijk, want op deze grafiek zien we een nagenoeg vlakke EMA(21), die kenmerkend is voor een prijs die nog niet weet wat hij wil en zich dus in een range bevindt. Hiernaast vormt zich vandaag een zogenaamde ‘indecision candle’ en dan ook nog eens in een symmetrisch driehoek patroon(tje) dat gewoon om een uitbraak vraagt. De vraag blijft hierbij echter wel of dit aan de onder- of bovenzijde zal zijn.
In het licht van een dalende reeks grafieken op de candlestick weekgrafiek, mag de blauwe candle die het sentiment van de week vertoont nog niet echt naam hebben.

• Renko-Café
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
5 years 1 month ago #8240 by Renko-Café
RenkoScoop 24 september 2014

In deze RenkoScoop de uitwisseling van koop en verkoop tussen twee valuta’s die die door veel traders worden beschouwd als ‘safe haven’. Natuurlijk hebben we het hier over het CHF/JPY paar.

Tijdens mijn dagelijkse scan van de Renko grafieken van de paren op mijn watchlist viel mij op dat de prijs door een serie van negen rode blokken is gedaald tot aan de sterke steun 115.300.
Laatst werd mij overigens gevraagd hoe ik de sterkte van de steun en weerstand bepaal. Ook dit benader ik middels het KISS (Keep It Simple Stupid) principe door simpelweg te tellen hoeveel kantelpunten er geraakt worden door de horizontale lijn. Twee kantelpunten (grijs) betekenen hier een minder sterke steun of weerstand en drie of meer (zwart) staan voor een sterke(re) steun of weerstand. Hierbij geldt hoe meer kantelpunten er worden geraakt, hoe sterker de steun of weerstand en hoe groter de mogelijkheid dat deze stand houdt.

Terug naar de grafiek. De prijs kan steun 115.300 doorbreken of deze als kantelpunt gebruiken. Om de waarschijnlijkheid te bepalen zoom ik in op de candlestick daggrafiek. Op deze grafiek zien we de EMA(21) als dynamische steun tot nu toe goed stand houden, en geldt hiervoor dus eigenlijk hetzelfde als steun 115.300 op de Renko grafiek. Het sentiment op de weekgrafiek verteld mij ook nog even af te wachten en mijn kruit droog te houden totdat de uptrend wordt hervat, of de doorbraak van de steun een feit is.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.310 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl