Topic-icon Must read voor elk beginnende trader

More
8 years 8 months ago #1291 by realist
Must read voor elk beginnende trader was created by realist
Regel 1: vertrouw niemand in dit vak.
Regel 2: Vergeet regel 1 niet :)

1. Besef je dat traden in essentie niets meer of minder is dan een SPEL. Maar wel een bijzonder moeilijk spel!

2. Reken erop dat het je minimaal een aantal jaren gaat kosten om dit spel onder de knie te krijgen, wees niet zo EIGENWIJS om te denken dat jij de uitzondering op de regel vormt, want dan kun je je geld beter gelijk aan een goed doel schenken, dat maak je in ieder geval nog een ander gelukkig :)

3. Verdiep je eerst eens in wat traden eigenlijk inhoudt. Lees de discussies van de laatste jaren in forums zoals babypips forexfactory eens door en lees een paar goede boeken. Bijzonder aan te raden is "Trading in the zone" van Mark Douglas, want dit handelt over het m.i. moeilijkste aspect van traden: jezelf in de hand houden. Dit aspect is overigens een typisch geval van "je ziet het pas als je het door hebt".

4. Wil je nog steeds doorgaan, doe dan het volgende:
a. zoek een GOEDE broker, dus niet zo een waar je met een paar honderd euro een rekening kan openen. Deze broker moet in ieder geval papertrading bieden;
b. zoek een charting programma waarmee je goede grafieken kan maken en waarmee je goed kan werken (moet kunnen communiceren met je broker);
c. zoek, voor zover je broker dat niet biedt, een goed trade management programma, waarin je snel orders kan invoeren en aanpassen en dat indien gewenst bracket order kan genereren (moet kunnen communiceren met je broker).

5. Nu sta je eindelijk in de startblokken om te beginnen met papertrading (dus nog niet met echt traden). Het is nu zaak om in een iteratief proces achter de volgende zaken te komen:
- Welk(e) product(en) wil ik eigenlijk handelen.
- Wat voor soort trader ben ik eigenlijk? Ben ik een gehaast type dat graag meerdere korte trades per dag wil doen (scalpen, korter timeframe swingtraden), of heb ik meer geduld en discipline en ben ik in staat om een trade langere tijd te laten lopen (langer timeframe swingtraden).
- Wat voor hulpmiddelen wil ik gebruiken bij het traden: prijs-actie/patroonherkenning, tape reading, pivots, market profile, etc, etc, etc.

6. Ben je erin geslaagd om een combinatie van product, timeframe, strategie en hulpmiddelen te vinden die bij je past en die aantoonbaar geld oplevert, dan kun je voorzichtig met echt geld beginnen. Bedenk je wel dat stap 5 rustig een paar jaar kan duren.
The following user(s) said Thank You: Kalika call

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
8 years 8 months ago #1294 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic Must read voor elk beginnende trader
Beste Realist,

Deze post laat mooi zien dat traden inderdaad topsport is waar heel wat bij komt kijken. Vallen, opstaan en bergen doorzettingsvermogen. Voor veel van de punten die je noemt heeft ForexInfo interessante artikelen die de beginner erg goed opweg kunnen helpen. Elke pro is immers een beginner geweest.

Heb Trading in the Zone ook gelezen, en ben hem nu voor de tweede keer aan het lezen. Hij staat absoluut op mijn nummer 1 (en ik heb heel wat boeken over traden gelezen), juist omdat dit boek als geen ander de psychologische kant van het traden zo helder maakt en ook nog eens uitlegt hoe er mee om te gaan. Dit boek heeft niet voor niets eens gouden rand..

Als ik je posts zo lees dan krijg ik de indruk dat je weet waar je het over hebt. Misschien is het dan ook leuk als je eens voorstelt en wat over je trading-verleden verteld. Ben ik in ieder geval wel erg benieuwd naar.

Ben je er al lang mee bezig? gaat het goed? trade je full time? trade je op gevoel of kwantitatief, enz enz.

Succes komende week!

Gr. Martijn

More
8 years 8 months ago #1295 by Jelle
Replied by Jelle on topic Must read voor elk beginnende trader
Sterke post realist. Cynisch, maar sterk. :)

Ik weet niet of het per se een paar jaar moet duren voordat je succesvol kunt zijn als forex trader -dat hangt m.i toch ook af van hoe snel iemand zich nieuwe dingen eigen maakt, of hij/zij gevoel heeft voor handelen op financiele markten en hoe actief iemand kan traden- maar ben het er zeker wel mee eens dat het niet iets is wat je 'even' onder de knie krijgt.

Trading in the zone is inderdaad een erg goed boek -dat ook door een aantal andere leden al is gelezen. Het kan je als beginnende trader enorm helpen om een nieuwe (betere) blik te krijgen op wat er voor nodig is om succesvol te zijn als trader.

Ben natuurlijk ook een beetje nieuwsgierg naar je eigen ervaringen als trader, dus als je daar iets over kunt / wilt zeggen dan lees ik het graag!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 8 months ago #1299 by Mark
Replied by Mark on topic Must read voor elk beginnende trader
Goeie tips realist, tnx!

More
8 years 8 months ago #1337 by papichulo
Replied by papichulo on topic Must read voor elk beginnende trader
Hé realist goede post maar hier toch enkele kantekeningen.

Succesvol Forexen is NIET uitsluitend een spel MAAR tevens een kunst en een kunde.
Dat impliceert inderdaad het opdoen van KENNIS en OEFENING.

Als je dit met een sprekend voorbeeld wilt aantonen kun je dit het beste met dat van een succesvol sporter doen b.v. de golfer Tiger Woods of de tennisser Roger Federer.

Je kunt je wel indenken waaraan zij hun succes te danken hebben.

Tennis en Golf zijn beiden een SPEL maar voor deze heren is het bovendien verheven tot een kunst en een kunde.

Zo ook met Forex!

Geen wonder dat slechts 5% van de traders succesvol is met Forex...je zult het SPEL moeten VERHEFFEN tot een KUNST en een KUNDE wil je tot deze 5% gaan behoren.

Zelf ben ik echt nog een groentje en heb zelfs nog nooit een trade geplaatst. Ben bezig met de KENNIS..en wil dan naar de OEFENING via DEMO.

Trouwens tegenwoordig kun je ook NANO account openen.
Dit opent de mogelijkheid om met heel weinig kapitaal toch met de ECHTE traders mee te doen.

Een broker die NANO accounts aanbied is Gomarkets.com
Ze zitten in Australie en krijgen zeer goede reviews.

Niet iedereen wil jaren op een DEMO account oefenen...met deze mogelijkheid van Nano accounts kun je dan toch je tenen nat maken op een REAL account zonder al te grote brokken te maken.

Ben je het hiermee eens?

More
8 years 8 months ago #1338 by papichulo
Replied by papichulo on topic Must read voor elk beginnende trader
Hi Realist,

Dit is de mail die ik van www.gomarketsaus.com ontving nadat ik om de mogelijkheden bij hen geïnformeerd had B)

Hi Papichulo,

Thanks again for your email. There is absolutely NO MINIMUM deposit to open our 2 types of live accounts - STANDARD and L- PLATE. In essence, it is FREE to open.

On a standard account you can trade standard (100,000), mini (10,000) and micro lots (1,000).

On our L- PLATE you can do mini, micro lots and nano lots (100) and the maximum lot size is 1 MINI LOT. So again this is great for beginners who don’t want to risk much. You can basically deposit say EUR50 for example and have a play with the nano lots as they are about 1 cent / pip. But because we have NO MINIMUM deposits, you are free to put in as much or as little as you like.

Also when you open a FREE Live account, you get the benefit of a NON-EXPIRING demo account to keep practising and testing new strategies till you are happy with them. Also you will get our FREE ebook "Getting started with GO MARKETS and MT4" which all our clients find really helpful especially when they are starting out with this MT4 platform.

So if you are interested, do let me know and I can help you through the process. Its just a matter of an online form and some identification documents.

Thank you and have a good weekend ahead.

Warm Regards,

Jay Jensen

More
7 years 9 months ago #4723 by Anthony
Replied by Anthony on topic Must read voor elk beginnende trader
Hallo medetraders,

Als newbie heb ik eerst het boek van Jelle gelezen en ben later op internet Nial Fuller uit Australie tegengekomen, die met zijn www.learntotradethemarket.com veel tips geeft en vooral achterliggende filosofie deelt.
Ben momenteel veel aan het oefenen op een account bij eToro en het blijkt dat al die op en neer bewegende koersen behoorlijk verslavend werken! Soms gewoon moeilijk om van het beeldscherm weg te blijven.
Wat een geluk dat er in het weekend niet gehandeld wordt... :laugh:

veel succes iedereen!
gr, Anthony

More
7 years 9 months ago #4724 by Jelle
He Anthony, welkom op het forum!

Leuk dat je in je eerste post meteen al een goede tip hebt ook.

Vind het zelf ook wel prettig dat de markten in het weekend gesloten zijn, want je blijft ze toch volgen die koersen, maar moet eerlijk zeggen dat ik op zondagavond het bloed altijd al weer voel kriebelen en blij ben dat we dan weer mogen....:)

More
7 years 9 months ago #4735 by Jermy
Replied by Jermy on topic Must read voor elk beginnende trader
Ik vind etoro nou niet bepaald een aanrader.
Ik zou voor plus500 gaan simpel programma en vooral overzichtelijk zeker voor beginners.
Etoro staat niet goed bekend bij de profs

More
7 years 9 months ago #4736 by Jelle
Welkom op het forum Jermy!

Ben zelf ook wel een fan van plus500, niet in de laatste plaats omdat ze een hele fijne app voor de iPad hebben. :)

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.203 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2018, All Rights Reserved

Forexinfo.nl