Topic-icon welke steun- en weerstandsniveaus gebruiken jullie

• henkg
  • henkg's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • De kunst van het traden maakt je sterker
More
8 years 6 months ago #2529 by henkg
Hallo mede-traders,

In mijn zoektocht naar steun- en weerstandniveaus kwam ik deze site tegen: www.dukascopy.com/plugins/fxMarketWatch/
Daarop zag ik drie benaderingen van steun en weerstand: Pivot, Woodie en Fibonacci.
Welke daarvan gebruiken jullie, en waarom?
Ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast bedankt.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #2533 by Jelle
Heb dit topic even verplaatst van het 'welkom' naar het 'forex voor beginners' subforum, omdat het hier beter past. :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 6 months ago #2545 by Jonkie76
Pivot points worden vaak gebruikt door een grote groep mensen en derhalve door de brokers gebruik voor stoplosshunting.. gebruik ik dus nooit.
Fibio gebruik ik wel, al is het alleen maar om te kijken na een flinke move up of down, waar ik mijn instap zou kunnen bepalen, niet voor stoplosses, ook weer ivm stoplosshunting. De woodie zegt mij echter niks.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 6 months ago #2551 by henkg
Dank voor je reactie Jonkie, Toch nog even twee vragen: wat is stoplosshunting en waarom is dat een reden om Pivot niet te gebruiken?

More
8 years 6 months ago - 8 years 6 months ago #2555 by Jonkie76
stoplosshunting is een heel gemeen spelletje van de brokers met onze geinvesteerde centjes..

Voorbeeldje..

Euro staat boven de 1.4200 en je besluit op 14230 in te stappen om long te gaan.
Veel mensen plaatsen hun stoploss vaak dan iets onder de 1.4200 omdat dat een belangrijke resistance is. Resistances worden echter nagenoeg nooit tot op de pip gehaald om vervolgens weer in de juiste richting terug te gaan.
Dus wat doen de meeste mensen ,zij zetten dan hun stoploss op 1.4185.
Wat je nu heel vaak ziet gebeuren is dat brokers dusdanig de prijsbeweging kunnen beinvloeden (hoe ze dat exact doen weet ik niet, maar het is iig algemeen bekend dat het gebeurt) om te zorgen dat de prijs net ietsje verder zakt naar bijvoorbeeld 1.4180, om dan pas weer terug omhoog te gaan, waardoor veel mensen hun stoplosses geraakt worden en ze hun geld kwijtraken. En dat heet stoplosshunting.

Die bewegingen worden volgens mij veroorzaak doordat brokers tegengestelde posities openen ten opzicht van de klanten. En wat ze natuurlijk ook weten is waar iedereen hun stoplossess heeft staan. met die kennis op zak kunnen ze de prijs dusdanig manipuleren, zodat zij geld verdienen aan hun klanten :silly:

Maar wellicht dat Luijckx je hier nog veel meer over kan vertellen.
Er gebeuren iig veel nare dingen op de financiele markt waar de gewone burger geen weet van heeft.

hetzelfde geld voor pivot points. Die worden ook door veel handelaren gebruikt om support resistances te bepalen en aan de hand daarvan een target/stoploss in te stellen. Dat weten de brokers ook en spelen daar dus handig op in....

Waarom gebruik ik dan wel fibionacci? Heel simpel, het is een algeemn gebruikte tool, en zolang de massa het gebruitk (net zoals pivot points) dan is het geldig..
Ik gebruik de tool niet om mijn stoplosses te bepalen. Ik gebruik de tool alleen om te bepalen waar ermogelijk resistance of support zou kunnen bevinden, zodat ik in de gaten kan houden op welk punt ik mogelijk zo goedkoop mogelijk kunnen instappen.
Dit gebruik ik met name als de laatste beweging van de prijs redelijk veel momentum had, waardoor ik een koop of verkoop signaal heb gekregen, maar je vaak ziet dat er een retrace zal plaats vinden. Ik wacht dan liever de retrace af om dan pas in te stappen. M.b.v. fibio kan ik dan ongveer bepalen waar die retrace zich zou kunnen bevinden.

More
8 years 6 months ago - 8 years 6 months ago #2556 by Jelle
Stop loss hunting in forex is het jagen door brokers op price points waar veel stop/loss targets zijn geclustered. Veel forex traders zetten hun stops op hetzelfde punt, bijvoorbeeld omdat het een psychologische grens is zoals 1,4000 bij EUR/USD, of een fibonacci retracement, of een belangrijk pivot point etc.
Sommige brokers nemen posities in tegen hun klanten, waardoor ze dus profiteren van het uitgestopt raken van die klanten. Maar ook los van het innemen van posities tegen klanten heeft een broker er voordeel bij wanneer een trader uitgestopt raakt; de kans neemt immers toe dat die trader dan een nieuwe positie inneemt en dus nieuwe spread betaalt.

Het stop/loss hunting zelf kan op twee manieren.
1) de prijs van het valuta paar bevindt zich dicht in de buurt van een koers waar veel stops zitten. Wanneer de broker werkt met variabele spreads (iets wat veel brokers doen en wat niet per se slecht is) kan hij de spread handmatig iets vergroten, waardoor je net uitgestopt raakt. Respectabele brokers zullen dit niet doen, en in mijn ervaring wordt er meer over geklaagd door traders dan dat het echt plaats vindt, maar het is mogelijk.
2) de forex markt is niet altijd even liquide, in die zin dat er ook periodes zijn dat er niet veel traders actief zijn. In dit situatie kunnen een paar grote brokers de koers voor korte tijd een bepaalde kant op duwen en zo een 'spike' forceren waarbij veel posities worden uitgestopt.

Maar goed, zou me ook weer niet al te druk maken om stop hunting door forex brokers. Zet je stops alleen niet op al te voor de hand liggende punten, maar liever iets eronder /erboven.

More
8 years 6 months ago #2559 by Jonkie76
Of Jelle vertelt je nog iets meer, dat kan natuurlijk ook :laugh:

More
8 years 6 months ago #2562 by Jelle
haha, was denk ik net aan het schrijven. :)

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 6 months ago #2564 by henkg
Kijk heren, daar wordt een mens wijzer van. Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reactie. Denk dat een redelijke afstand tot de 'gerenommeerde' niveaus een veilige methode is. Laten we dit vooral onder elkaar houden voordat de valuatieboeven er lucht van krijgen en hun strategie aanpassen ;)
Overigens maakt Tarkovsky (ja daar istie weer) een duidelijk onderscheid tussen primary movements (paar maanden/jaren), secondary movements (van een paar weken tot een paar maanden) en daily fluctuations. Hij adviseert om op de grote trends te traden, omdat daar de echte kansen liggen. Als je ziet dat vooral veel daytraders onderuit gaan, lijkt dat toch wel zeer aannemelijk. En als die dan ook nog de officiële steun- en weerstandsniveaus aanhouden, maken ze hun kansen nog een kopje kleiner. En dan heb ik het nog niet eens over hebzucht, angst, ego en andere psychologische valkuilen.

More
8 years 6 months ago #2565 by Jonkie76
Ja Henk, het is een gevaarlijk wereld waarin wij ons vertoeven.. de brokers doen alsof het makkelijk geld verdienen is, maar niks is minder waar..

More
8 years 6 months ago #2569 by Jelle

Hij adviseert om op de grote trends te traden, omdat daar de echte kansen liggen. Als je ziet dat vooral veel daytraders onderuit gaan, lijkt dat toch wel zeer aannemelijk.

Ik ben het hier op zich wel mee eens, maar aan de andere kant kun je als range trader ook erg veel verdienen. Het is vooral de hoge(re) frequentie die de korte termijn range trader veel kan opleveren in vergelijking met de langere termijn trend trader. De laatste krijgt niet zo heel vaak een nieuw signaal, moet ook leren om te gaan met veel false break outs (ook geen pretje) en moet het echt hebben van een paar hele rendabele trades. Dat kan overigens zeer lucratief zijn.

De korte termijn range trader krijgt veel meer signalen, en verdient wel minder per trade, maar hij doet er gewoon veel meer. Denk dat geen van beiden echt superieur is aan de ander, beiden kunnen winstgevend zijn als aan de andere voorwaarden voor een succesvol trading systeem is voldaan (money management, psychologie etc).

Maar of je nu een range trader of trend trader bent, binnen beide manieren van traden spelen support en resistance niveaus een grote rol.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 6 months ago #2570 by henkg
Klopt helemaal Jelle. Tarkovsky zegt ook dat als je de 'mindset' mist om met lange termijn trades om te gaan, je ook kunt 'swing traden'. Je tradet dan je tussen steun- en weerstandniveaus binnen de hoofdtrend. Die keus kan je natuurlijk ook maken als je wel in staat bent om op de lange trends te handelen om zo mooie combinaties te maken. Dit houdt ook inderdaad verband met valse uitbraken en hij geeft criteria om een echte uitbraak te kunnen beoordelen.
Verder haalt hij de Zurich Axioma's van Max Günter aan. Een van de axioma's is dat je risico's moet durven nemen. Je kunt beter 20 procent van je handelsgeld inzetten op een "great trade" dan 2 procent op 10 tradejes in de marge. "Als je niet veel riskeert, verdien je ook niet veel. "If however you play for meaningfull stakes, you have an oppertunity to make above average gains -if you don't, you never will.
Daarbij verwijst hij naar het Pareto-principe dat zegt dat 80 procent van je resultaten van 20 procent van je activiteiten moet komen.
Enfin, ik ben bezig om al die wijsheden 'effe' tot een werkbaar geheel te maken :dry:
Leuk dat jij en anderen op dit forum meedenken. Ik hoop dat we er allemaal bij zullen welvaren.

More
8 years 5 months ago #2720 by Jules-v-H
Nog even inhaken op steun en weerstandsniveaus.

Je kunt ook zelf steun en weerstandsniveaus "zoeken"
Daarbij kijk je op welke punten een koers in het verleden is afgeketst.
Op 4h grafieken en met name hoger is dit vaak beter te zien en zijn het vaak sterkere steunen/weerstanden dan op lagere tijdsframes.

Om dit zelf te oefenen of makkelijker te kunnen zien kun je het beste flink uitzoomen.
Verder helpt het sommigen om de koers in een lijngrafiek weer te geven ipv candles.

More
8 years 5 months ago #2749 by patrick
Hallo Traders

Kan iemand mij een paar tips geven, waar ik signalen kan krijgen(kopen) om te traden?

Ben nu 3 maanden bezig met MPT. Heb 150€ betaald om een maand signalen te ontvangen van alg's forex intrady trading. Eenmaal was het ongeveer juist… Andere keren veel te laat, of er helemaal naast.

Heb er 12 gekregen op een maand.

Grtjs, Patrick

More
8 years 5 months ago #2751 by Jelle
@patrick

Je zou eens kunnen kijken op quantts.com . Die doen tegenwoordig voornamelijk managed accounts, maar ik geloof ook nog trading signalen. Ik ken een van de oprichters, die komt wel eens langs op Fi, en ze hebben veel ervaring en hangen niet alleen maar mooie verhalen op.

Misschien sowieso een goed idee om een thread te openen over trading signalen? Als iedereen daar zijn ervaringen neerschrijft bouwen we snel een soort databaseje. Dus als je je geroepen voelt om de thread te openen Patrick.....:)

iig succes!

More
8 years 5 months ago #2754 by patrick
Hey

Bedankt voor de info. Ga er straks werk van maken
Ik hou jullie op de hoogte

grtjs patrick

• airborn
  • airborn's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Wanneer het geduld er is, komen de pips vanzelf.
More
8 years 1 week ago #4017 by airborn
idd, heb weleens een order aan zitten passen met een paar pips. Markant genoeg zie je ineens (op zeer rustige momenten) ineens dat mn broker (met het pluspunt) dan wakker wordt.

AussieSwingTrader strategie 15%-20% p/m www.mql5.com/en/signals/270135
Deelname signaal service $20/maand

More
8 years 1 week ago #4066 by geluk
Jelle schrijft:

Stop loss hunting in forex is het jagen door brokers op price points waar veel stop/loss targets zijn geclustered. Veel forex traders zetten hun stops op hetzelfde punt, bijvoorbeeld omdat het een psychologische grens is zoals 1,4000 bij EUR/USD, of een fibonacci retracement, of een belangrijk pivot point etc.
Sommige brokers nemen posities in tegen hun klanten, waardoor ze dus profiteren van het uitgestopt raken van die klanten. Maar ook los van het innemen van posities tegen klanten heeft een broker er voordeel bij wanneer een trader uitgestopt raakt; de kans neemt immers toe dat die trader dan een nieuwe positie inneemt en dus nieuwe spread betaalt.

Het stop/loss hunting zelf kan op twee manieren.
1) de prijs van het valuta paar bevindt zich dicht in de buurt van een koers waar veel stops zitten. Wanneer de broker werkt met variabele spreads (iets wat veel brokers doen en wat niet per se slecht is) kan hij de spread handmatig iets vergroten, waardoor je net uitgestopt raakt. Respectabele brokers zullen dit niet doen, en in mijn ervaring wordt er meer over geklaagd door traders dan dat het echt plaats vindt, maar het is mogelijk.
2) de forex markt is niet altijd even liquide, in die zin dat er ook periodes zijn dat er niet veel traders actief zijn. In dit situatie kunnen een paar grote brokers de koers voor korte tijd een bepaalde kant op duwen en zo een 'spike' forceren waarbij veel posities worden uitgestopt.

Maar goed, zou me ook weer niet al te druk maken om stop hunting door forex brokers. Zet je stops alleen niet op al te voor de hand liggende punten, maar liever iets eronder /erboven.

Wat je hierboven verteld heb ik ook van een kameraad gehoord. Is het niet verstandiger om een broker te nemen met no dealing desk principe. Dus een broker die alleen aan spreads verdiend?

More
8 years 1 week ago #4098 by Jelle
@Geluk
Zo ver zou ik niet gaan. Ik denk dat de frequentie van stop/loss hunting door brokers vaak overdreven wordt door traders, net zoals pokeraars al snel zeggen dat een pokerroom 'rigged' is als ze drie keer achter elkaar tegen een set over set situatie aanlopen. In veel gevallen streept een grotere broker met een dealing desk simpelweg tegenover elkaar staande orders tegen elkaar weg. Stop/loss hunting door brokers komt voor, maar het is niet aan de orde van de dag.

Brokers die echt alleen aan de spread verdienen, halen vaak andere trucs uit om meer te verdienen (zoals bijvoorbeeld $40 rekenen voor een cashout) en bovendien zijn er ook andere zaken belangrijk voor een forex trader. Is de software snel en stabiel, is de customer support goed, verlopen de cashouts soepel, hoe hoog is de maximale leverage, door wie wordt de broker gereguleerd etc.

Ik zou het daarom wel meenemen in mijn oordeel over een broker als hij een dealing desk heeft, maar zeker niet alleen daar naar kijken.

(lang antwoord, hoop dat je er wat aan hebt :)

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.239 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl