Topic-icon Vaste koers EUR/CHF

• Big-John
  • Big-John's Avatar Topic Author
  • Groentje
  • Groentje
More
8 years 3 months ago #3534 by Big-John
Vaste koers EUR/CHF was created by Big-John
Hallo allen,

Ik hoor al een tijdje geruchten dat Zwitserland overweegt om de Zwitserse Frank te koppelen aan de Euro.
Zo ook vandaag in de nieuwssectie op deze site

<em>
...
De Zwitserse krant de SonntagsZeitung berichtte dat de regering zou overwegen om een maximale wisselkoers voor de Franc in te stellen van 1,20 franc per euro. De huidige koers van de EUR/CHF is rond de 1,1340.
...
</em>

De tekst "maximale wisselkoers" betekent in dit verband toch dat men dan per euro minstens 1,20 frank krijgt?

Stel dat de Zwitserse regering hier toe overgaat, wat gebeurt er dan met de short/long posities voor de EUR/CHF?

Vb.
Stel ik heb een EUR/CHF long positie ingenomen op 1,1300.
Indien Zwitserland inderdaad overgaat op de maximale wisselkoers van 1,2000, heb ik dan van de ene op het andere moment 700 pips verdient?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #3544 by Jelle
Replied by Jelle on topic Vaste koers EUR/CHF
He Big John, welkom op het forum alvast! :)

Wat betreft je vraag: Het idee dat circuleert in Zwitserland is inderdaad om de Zwitsers Franc een maximale wisselkoers van 1,20 te geven. De koers van de Franc is op dit moment sterker, namelijk rond de 1,14.

Hoe Zwitserland dit in de praktijk voor ogen ziet is mij ook nog niet helemaal duidelijk. De Zwitserse centrale bank kan wel een koersdoel instellen, maar wanneer de reeele waarde van de valuta hoger is lijkt me dat in de praktijk moeilijk tegen te houden. Het doet denken aan de bandbreedte die het Verenigd Koninkrijk begin jaren negentig instelde om de pond te beschermen, maar waar George Soros tegenaan begon te beuken tot de Bank of England geen andere keus had dan de koers vrij te geven.

Misschien proberen de Zwitsers op het moment ook vooral de forex te beinvloeden door heel veel te zeggen maar nog niet zoveel te doen. Ze hebben bijvoorbeeld wel de rente op het laagste punt gezet, maar als ze de munt echt in waarde willen laten dalen kunnen ze natuurlijk ook gewoon de geldpers aanzetten.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.302 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl