Topic-icon beginnersvragen

More
8 years 3 months ago - 8 years 3 months ago #3602 by Jan-B
beginnersvragen was created by Jan-B
Ik rommel nu een tijdje rond op etoro om te kijken hoe alles werkt. Toch heb ik nog een aantal vragen. Hopelijk kan iemand me helpen.
1. Ik ben op de charts op zoek naar trends, welke timescale hou je aan om een trend te ontdekken?
2. Hoe lang houden jullie een positie geopend? Ik snap dat je het optimale eruit probeert te halen, maar open je bijv een positie en ga je een paar minuten zitten toekijken voor je em sluit of is dit eerder een kwestie van weken?
3. Dat "leverage" begrijp ik toch niet helemaal. Noemen ze dat op etoro "risk level".Hoeveel risk level is verstandig?

OMG, i'm such a newbie! Alvast bedankt voor de hulp.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• De-TradeManager
  • De-TradeManager's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 3 months ago #3603 by De-TradeManager
Replied by De-TradeManager on topic beginnersvragen
Hallo Jan,

Lezen, lezen en nog eens lezen. Forex zal echt een studie zijn als je er je brood mee wilt verdienen. En eeh newbee waren wij allemaal. Veel succes !!!

More
8 years 3 months ago #3604 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic beginnersvragen
Hey Jan,

Op dit forum zijn diverse artikelen te vinden met informatie over traden. Daarnaast is het een goed idee om blogs van andere traders te lezen, daar deze vaak met dezelfde vragen worstel(d)en als jij.

Ook lees je dan de do and don'ts, aan de hand van de successen en uitglijders van de andere traders.

Succes!

More
8 years 3 months ago - 8 years 3 months ago #3605 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic beginnersvragen
Hoi, welkom op de website Jan!
De vragen die je stelt zijn inderdaad in het juiste topic gesteld ;-)
Het is lastig om deze vragen te beantwoorden zonder dat je al enig kennis verworven hebt van de termen van forex.

Hier op de website is een quiz die je alvast op weg helpt en grotendeels je vragen beantwoord. Vervolgens zou ik langzamerhand de overige artikelen doorworstelen.

kleine tip: ga niet live traden, maar eerst op een demo account om te kijken hoe de software aanvoelt, en om te zien wat er gebeurt al je op welk eender knopje drukt.

Heb je je enig kennis verworven, dan dus demo doen, en dan pas live..
Niet zomaar blanco wat doen, want dan ben je binnen de kortste keer al je centen kwijt.

succes!

Jonkie76

More
8 years 3 months ago #3606 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic beginnersvragen
Hoi Jan,

Traden is zo makkelijk niet! Zoals bijna iedereen hierboven zegt hebben we hier allemaal last van (gehad) ik zal proberen je vragen te beantwoorden (naar mijn beste kunnen), maar zoals trademanager al zegt is het voornamelijk lezen en leren.

1. de trend ontdekken kan op alle timeframes. Het ligt voornamelijk aan wat voor trader je bent. wil je snel in en uit stappen dan kun je op de minutenchart kijken. wil je meer rust dan zou je op de uurgrafiek kunnen kijken en wil je het echt rustig aan doen zou je de dagelijkse chart er bij kunnen pakken.
2. deze vraag is eigenlijk hierboven al beantwoord, het ligt helemaal aan je eigen voorkeuren. er is geen goede of foute strategie. het is maar net of jij je er lekker bij voelt. Ben je snel, wil je snel handelen en kun je tegen de stress dan kun je best op de minutenchart handelen en dan kun je binnen een paar minuten al weer uitstappen....
3. Leverage is een verhaal apart.... in het kort komt het op het volgende neer. je kunt kiezen uit een aantal soorten leverages. varierend van 1:100 tot 1:400. je kunt voor iedere euro die je wenst in te leggen een levereageniveau kiezen. stel je kiest voor 1:400 dan wordt voor iedere euro die jij betaald 400 euro aan valuta gekocht. Het risico dat hieraan kleeft is dat als de koers de verkeerde kant opgaat jij ook snel op veel verlies staat. het is namelijk een hefboom. Hoe lager je de leverage kiest hoe minder hefboom er gehanteerd wordt. beginnende traders moeten hier eigenlijk niet mee bezig zijn. Zoals al eerder gezegd moet je veel oefenen op een demoaccount en eens goed kijken wat die leverages doen met je trades. kijk goed hoeveel een pip waard is bij de verschillende leverages.

OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN, LEZEN, LEZEN, LEZEN.

Aan de rest van het forum: Ik kan me voorstellen dat ik ook niet alles goed heb dus als ik iets verkeerd heb uitgelegd--> corrigeer me aub.

howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

More
8 years 3 months ago #3607 by zeebaars
Replied by zeebaars on topic beginnersvragen
Hoi Jan,

Dat zijn lastige vragen, ze zijn verschillend voor elk systeem en trader.
De trend zoek je meestal een tijdframe hoger dan waarop je effectief trade.
Maak je langere trades dan gebruik je de daily voor de trend en stap je in en uit op de 4 uurs. Er zijn verschillende indicatoren die de trend weergeven, maar op den duur zie je die vanzelf zonder indicator.je kan eventueel gebruik meken van een eenvoudige moving averige(ma). Hoe meer indicatoren je nodig hebt om de trend te vinden hoe onzekerder de trend. Ik kijk meestal naar de daily dan 4uur dan 1uur en trade op 15min.
Meestal korte trades en zit ik ook echt heel de tijd voor de PC.
Bij belangrijk nieuws of een speciale gebeurtenis laat ik hem soms langer lopen. Als ik weg moet en zie nog potentieel laat ik hem lopen met een trailing stop (volgstop).
Verder is een goed moneymanagement uiterst belangrijk.
Zorg ervoor dat je (en zeer zeker in het begin) een kleine risk per trade hebt.
Hiermee bedoel ik dat je max vb 2% van je balance mag/kan verliezen per trade. Gebruik hiervoor altijd een stoploss, ook al zit je voor je PC.
De 2% voorkomt dat je je rekening opblaast en kan blijven handelen.
Verder het aantal openstaande "risicovolle" trades beperken tot 2 of 3
Met risicovolle bedoel ik die trades waarvan de stoploss nog niet op break even of hoger staat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Zeebaars

accountcijfers kunnen niet liegen, mensen des te beter...

More
8 years 3 months ago #3608 by Jelle
Replied by Jelle on topic beginnersvragen
He Jan,

Goede vragen, maar zoals de anderen al zeggen zijn vraag 1 en 2 lastig te beantwoorden, omdat dit heel erg afhangt van de trading strategie die je kiest. Als je een forex scalper bent (zoals bijvoorbeeld Fi lid Emirson, die hier ook een blog van bijhoudt, zie subforum 'forex blogs') dan gebruik je vooral korte termijn grafieken, van een minuut, 10 minuten misschien ook nog. Sommigen gebruiken zelfs 'tick' grafieken, waarbij iedere tick een candle is.
Anderen zijn day trader en openen een positie vaak aan het begin van de sessie om hem op het einde van de dag weer te sluiten, weer anderen kijken per week, per maand of zelfs nog langer (de meeste forex traders zijn overigens day traders)

De leverage vraag (3) zag ik al beantwoord door howsberrywoof, hierboven.

Tips van anderen hierboven kan ik me ook alleen maar bij aansluiten. Oefenen, lezen, actief zijn op het forum ( vraag ons de hemd van het lijf, er is geen vraag te dom, het is alleen dom om te blijven zitten met vragen) hou zelf een blog bij. Wat maakt het uit dat je in dat blog in het begin een paar beginnersfouten maakt; hoe meer je van anderen hoort wat je zou kunnen verbeteren, hoe sneller je zult leren. Ik sluit me overigens ook bij Jonkie76 aan: doe het eerst op een demo account, echt geld kan later altijd nog, en als je met echt geld gaat handelen, begin dan ook gewoon klein, met $200 of zo.

Heel veel succes in ieder geval en ik hoop nog veel van je te zien op het forum! :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 3 months ago - 8 years 3 months ago #3626 by Jan-B
Replied by Jan-B on topic beginnersvragen
Thanks voor alle reacties. Ik ga me wat verder in de materie verdiepen.
Die echt-geld account heb ik al aangemaakt. Heb 2 daagjes op de demo-account geoefend, maar ik hou er niet van om om "niks" te spelen.
Bankrollmanagement ben ik wel mee bekend vanuit het pokeren.
Een blog bijhouden ben ik echt heeeeel slecht in. Nu iig nog niet, wellicht in de toekomst. Wel zal ik een aantal blogs op de voet volgend.
To be continued......

trouwens net met m'n accountmanager gesproken van etoro. Die gast heeft me een hoop wijzer gemaakt. Echt relaxed!

More
8 years 3 months ago #3627 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic beginnersvragen
Accoutmanagers niet vertrouwen Jan! Die willen alleen maar je geld!!
In deze markt kan je maar een paar mensen vertrouwen, jezelf..en jezelf..

• Ultimate-strategy
  • Ultimate-strategy's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 3 months ago #3628 by Ultimate-strategy
Replied by Ultimate-strategy on topic beginnersvragen
+1

"Cut your losses and let your profits run"

More
8 years 3 months ago #3629 by Jan-B
Replied by Jan-B on topic beginnersvragen
Hij heeft me anders geholpen aan wat nuttige sites en daar uitleg over gegeven. Heel zinvol lijkt me.

More
8 years 3 months ago #3630 by Jelle
nou nou, dat is wel weer een heel erg hard oordeel over de account managers. :)

Ben het wel met Jonkie eens dat de info die je van (de meeste) account managers krijgt gekleurd is, maar van veel info kun je wel degelijk wijzer worden, het hangt er alleen van af hoe je er mee omgaat. Je moet je iig niet teveel laten beinvloeden door een account manager. Neem de kennis die hij je aanbiedt en ga daar vervolgens zelf mee aan de slag.

Als je liever meteen voor echt geld handelt - wat ik ook wel weer kan begrijpen, heb het zelf ook niet lang volgehouden als exlusieve demo trader - hou de bedragen dan klein. Stel jezelf de vraag of je niet beter eerst kunt kijken of je van $300 $600 kunt maken (met verstandig bankroll en risk management natuurlijk) voordat je gaat proberen van $2000 $4000 te maken. I'm just saying.

More
8 years 3 months ago #3632 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic beginnersvragen
Hoi jan,

je geeft aan dat je accountmanager je heeft geholpen met bepaalde sites. wellicht is het leuk om die hier ook te melden? wellicht hebben anderen er ook wat aan... ;)

Howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

• Ultimate-strategy
  • Ultimate-strategy's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 3 months ago #3633 by Ultimate-strategy
Replied by Ultimate-strategy on topic beginnersvragen
+1

"Cut your losses and let your profits run"

More
7 years 7 months ago #5841 by raaf
Replied by raaf on topic beginnersvragen
Hoi Jullie allemaal,

Ik ben al minstens een jaar aan het rondneuzen en kan geen keuze voor een cfd Broker maken. Ik heb een oefenaccount bij Etoro, Plus500, Ig markets, kortom ik heb er geen een overgeslagen. Ik heb positieve en negatieve recensies gelezen, maar heb nog steeds geen keuze voor een Broker kunnen maken. De reden is dat ik een Broker zoek tegen zeer lage kosten en waar ik gemakkelijk geld op kan storten en ook terug storten. Dus zonder credit cards e.d. Ik wil gewoon over kunnen maken en de site moet in het Nederlands zijn. Daarnaast moet de site ook over een webtrader beschikken, omdat ik nogal veel buiten Europa reis en vanaf diverse landen wil kunnen handelen.

Kortom, als jullie advies voor mij hebben over een betrouwbare broker, dan hoor ik dat graag. Ik heb geen enkele ervaring met cfd,s. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik langzamerhand tot het gevoel kom dat ik het gewoon moet gaan proberen.

Alvast bedankt voor eventuele tips !!!

John

More
7 years 7 months ago #5842 by Jelle
He John, allereerst van harte welkom op het forum natuurlijk! :)

Om je vraag te beantwoorden: Het kiezen van een broker die bij je past is voor de een in 5 minuten gebeurd, terwijl het voor de ander een langdurige zoektocht is (jij behoort duidelijk tot die laatste categorie). Een tip die ik je kan geven is dat het in ieder geval ook een broker moet zijn met een goede customer support. Vroeg of laat heb je toch wat advies nodig, of is een positie per ongeluk afgesloten terwijl je zelf niets hebt gedaan, of wil je informatie over dit of dat etc; dan is het fijn als de broker je ook echt verder kan helpen.

Als je markets.com nog niet geprobeerd hebt is dat misschien een optie voor je. Behalve dat je daar 50 euro zonder te storten kunt krijgen, ondersteunen ze ook iDeal als betalingsmiddel, is de site ook in het Nederlands beschikbaar, hebben ze behalve een MT4 platform ook een webtrader en veel verschillende cfd's.

Nogmaals van harte welkom en hopelijk was het de eerste van vele posts! :)

More
7 years 6 months ago #5961 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic beginnersvragen
Hoi John,

Ik handel zelf bij RBS marketindex kleine spread en WH selfinvest

Henk

More
7 years 2 months ago #6320 by MAS
Replied by MAS on topic beginnersvragen
Beste traders,

De effecten-, valuta- en grondstoffenmarkt hebben mij altijd zeer geboeid. Hoe komt de prijs tot stand? Welke aanleding(en) was/waren hiervoor? And so on. Kortom het boeit mij enorm. Ik was echter niet op de hoogte dat er ook gehandeld werd d.m.v. CFD, tot ik een docent van mij hierover hoorde praten. Ik heb hem na het college meteen oren van het lijf gevraagd hoe dit in zijn werk gaat. Hij raadde me aan om eerst onderzoek te doen alvorens ik mezelf in het diepe zou gooien. Qua termelogie ben ik nu redelijk op de hoogte (long, short, pip, etc.). De verbanden tussen de werkingen van rente, uitspraken van belangrijke instanties/personen, etc. met de schommelingen van de koersen kan ik meestal goed leggen. Dit vormt al een leuke basis voor een strategie. Deze wil ik dan ook graag gaan uitbreiden. Voordat ik dit ga doen is het handig om de verschillende handelsplatformen onder de loep te nemen en een klein onderzoekje te starten welke broker nou bij mij past. Ik heb al een oefenaccount bij markets.com om een inkijkje in het systeem daar te nemen. Dat gaat tot heden goed. Mijn vragen aan jullie zijn:

1 Welke broker is betrouwbaar, heeft goede voorwaarden omtrent het overschrijven van geld en persoonlijke beveiliging en heeft een goede custumer support?

2 Welke handelsplatformen zijn er en welke zijn beter voor "newbees" en welke voor de professionele trader?

3 Welke boeken/E-books, andere literatuur zijn een must om te lezen, als je serieus wil gaan traden? Ik las al wat over "De Kunst van het Traden".

Ik ben van plan om hier serieus mee om te gaan om later wel bij die 5% traders te horen die hun winst uit het traden kunnen halen. Hiervoor zal ik echter wel eerst veel moeten oefenen, leren, op je bek gaan, opstaan, weer leren, nog meer oefenen, enz. Een goede basis is echter wel crucieel om het traden tot een goed succes te laten lopen.

Hopenlijk kunnen jullie me helpen met mijn vragen, zodat ik mijn eigen strategie kan ontwikkelen om straks in het echt mee te gaan draaien.

Aanvullingen/opmerkingen zijn ook van harte welkom ik bijt niet en ben zeer leergierig!

Alvast bedankt!

Mitch

More
7 years 2 months ago #6333 by Jelle
He Mas,

Allereerst natuurlijk van harte welkom op het forum! Mooie eerste post, dat er nog maar vele mogen volgen :)

Wat betreft je vragen:

1) Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat betrouwbare brokers die je makkelijk geld laten overschrijven, een goede beveiliging en uitstekende customer support hebben. Markets.com is er een van, dus als je daar tevreden mee bent is dat helemaal goed.

2) Als voorbeeld van een goed handelsplatform voor newbies wordt vaak het platform van eToro genoemd, omdat het vrij eenvoudig en intuitief is. Net als Markets is ook eToro goed gereguleerd (zo wordt eToro USA door de NFA gereguleerd). Welk platform het beste is voor een professionele trader is moeilijker te beantwoorden, omdat de eisen dan vaak specifieker worden. Er zijn in ieder geval ook professionele traders die werken met het Markets platform, maar er zijn natuurlijk nog veel meer brokers. Op Forexinfo is ook een lijst met een aantal brokers: forex broker ranglijst

3) Welke boeken goed zijn hangt ook af van waar je je in wilt bekwamen. Een goed trading boek wat vrijwel iedere trader in zijn kast heeft volgens mij is Trading in the Zone. En als je meer over forex wilt leren is Forex voor Ambitieuze Beginners misschien iets voor je :) Op Fi kun je ook een lijst met goede trading boeken vinden: Trading boeken

Een belangrijke stap in het worden van een succesvolle trader heb je in ieder geval al gezet: onderkennen dat het niet makkelijk maar wel mogelijk is om succesvol te worden.

Hopelijk heb je hier wat aan en natuurlijk veel succes gewenst!

More
7 years 2 months ago #6339 by MAS
Replied by MAS on topic beginnersvragen
Hoi Jelle,

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie! Het is goed om te horen dat je hier snel wordt geholpen.

Ik zal na mijn werk mij eens ontfermen over eToro. MT4 begin ik al redelijk te snappen, de basis in ieder geval wel en welk knopje waar nou voor dient. Het lezen van sommige indicators wil nog niet helemaal lukken. Maar ik vertrouw erop dat ik, mocht het echt niet lukken, mijn vraag hier kan stellen.

Ik zie in de ranglijst dat veel brokers gebruik maken van MT4. Zou jij kunnen vertellen welk platform jij gebruikt en wat jouw reden hiervoor is? Zo kan ik vanuit een ander standpunt, dat van een trader met ervaring, een kijk nemen op de criteria voor het vinden van een handelsplatform. Ik snap dat dit per trader verschilt en dat jouw keuze heel anders kan zijn dan mijn keuze, of enig ander trader. Het letterlijk kopiëren van iemands strategie leidt hoogst waarschijnlijk tot je eigen graf omdat je dan trade volgens informatie die je misschien helemaal niet begrijpt of bij je past. Het ontwikkellen van mijn eigen strategie vind ik dan ook erg belangrijk. Hiervoor heb ik echter wel informatie nodig.

Welk boek raad jij me aan om als eerst aan te schaffen en welke voor onder de kerstboom? Met het lezen van engelstalige boeken heb ik geen enkel probleem. Wij zijn uiterraard economen, dus als we slim met geld om kunnen gaan dan doen we dat.

Nogmaals bedankt voor je reactie en ik kijk uit naar meer posts van je! Ook in andere topics ;)

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.285 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl