Topic-icon Wanneer accepteer je verlies?

• DayTrader
  • DayTrader's Avatar Topic Author
  • Groentje
  • Groentje
  • Quit or try harder.
More
7 years 1 month ago #6452 by DayTrader
Wanneer accepteer je verlies? was created by DayTrader
Hallo mede-traders,

Ik ben nieuw op dit forum, en sinds ongeveer 2 weken zeer actief bezig met het wegwijs worden in de Forex wereld. Zo ben ik onder andere het boek Forex voor ambitieuze beginners aan het lezen, heb ik de software van Plus500 op mijn PC en iPhone geinstalleerd, en ben ik uiteraard flink aan het oefenen met een demo-account op Plus500. Met de "gratis" €25,- tegoed van Plus500 heb ik al een paar euro winst kunnen maken.
Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind om mee bezig te zijn. In het dagelijks leven ben ik -naast beginnend Forex trader- zelfstandig ondernemer. Momenteel steek ik ongeveer 5 uur per dag effectief in het traden. Ik merk dat ik erg voorzichtig ben. Ik heb niet de illusie om even snel rijk te worden. Ik vind het leuk om te daytraden, om mijn posities dus weer snel te verkopen.
Hierbij neem ik genoegen met relatief kleine winsten. Zeker in het begin wil ik niet te veel risico's nemen en vooral bekijken of de koersen verlopen zoals ik had verwacht, of juist niet, en waarom (niet).

Mijn eerste vraag die ik aan jullie als experts wil stellen, is voor jullie wellicht een "domme vraag". Aangezien iedere prof echter als beginner is begonnen en ik nieuwsgierig ben naar jullie ervaringen, wil ik het volgende voorleggen:

De afgelopen dagen heb ik veel verhalen gehoord, filmpjes bekeken en gelezen over Forex traders die ontzettend veel geld verloren zijn met traden.
Het kan natuurlijk gebeuren dat de koers niet loopt zoals men verwacht had, maar toch vraag ik me, als nieuweling, af of het in het geval van een koers die de andere kant op gaat, niet verstandiger is om geduld te hebben en te wachten tot de koers weer de juiste richting op gaat.
Waarom zou je niet wachten? Ik begrijp natuurlijk dat de koers nog verder kan zakken, maar ben toch tamelijk optimistisch ingesteld, en daarnaast is er natuurlijk een reden waarom men de positie geopend heeft. (Standen uit het verleden?) Is het voor jullie in dat geval gewoon een kwestie van geen tijd willen verprutsen, dus met verlies verkopen en andere posiities kopen die sneller winstgevend zijn, of zit ik er helemaal naast?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's, waarvoor alvast mijn dank!

Quit or try harder.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
7 years 1 month ago #6455 by Jelle
Replied by Jelle on topic Wanneer accepteer je verlies?
Goede vraag Daytrader.

Het lijkt inderdaad voor de hand te liggen om een positie open te houden totdat het tij weer keert, omdat dat toch vaak ook het geval blijkt te zijn. Er zijn echter een aantal redenen te noemen om van te voren te bepalen wanneer je verlies zou moeten nemen.

1) Het kan echt helemaal mis gaan. Niet van ieder bedrijf krabbelt de koers weer op (denk aan faillisement, overname etc) niet iedere grondstof blijft even hard nodig, niet iedere economie even relevant (kijkend naar forex). Andersom kan natuurlijk ook; speculeren op daling van een aandeel, grondstof, valuta, terwijl er op een gegeven moment iets fundamenteels verandert waardoor de trend definitief voorbij is.

2) Wanneer je een positie net zo lang vasthoudt tot hij de goede kant op gaat kun je ook moeilijker bepalen wat je risk/reward ratio is. Het risico is immers 100, de beloning niet. Natuurlijk komt het meestal niet zo ver, maar het kan wel enorm varieren per positie.

3) Je kunt een euro maar 1 keer investeren. Als je verlies zou nemen zou je het geld dat in die positie zit voor een andere - hopelijk beter renderende - positie kunnen gebruiken.

4) Voor jou is het mogelijk anders, maar de meeste mensen zouden het niet hoeven te nemen van verlies misbruiken om te lang in een positie te blijven ook als ze rationeel eigenlijk tot de conclusie zouden kunnen komen dat ze beter zouden kunnen uitstappen.

Just my 2 cents :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• DayTrader
  • Groentje
  • Groentje
  • Quit or try harder.
More
7 years 1 month ago #6456 by DayTrader
Replied by DayTrader on topic Wanneer accepteer je verlies?
Jelle schrijft:

Goede vraag Daytrader.

Het lijkt inderdaad voor de hand te liggen om een positie open te houden totdat het tij weer keert, omdat dat toch vaak ook het geval blijkt te zijn. Er zijn echter een aantal redenen te noemen om van te voren te bepalen wanneer je verlies zou moeten nemen.

1) Het kan echt helemaal mis gaan. Niet van ieder bedrijf krabbelt de koers weer op (denk aan faillisement, overname etc) niet iedere grondstof blijft even hard nodig, niet iedere economie even relevant (kijkend naar forex). Andersom kan natuurlijk ook; speculeren op daling van een aandeel, grondstof, valuta, terwijl er op een gegeven moment iets fundamenteels verandert waardoor de trend definitief voorbij is.

2) Wanneer je een positie net zo lang vasthoudt tot hij de goede kant op gaat kun je ook moeilijker bepalen wat je risk/reward ratio is. Het risico is immers 100, de beloning niet. Natuurlijk komt het meestal niet zo ver, maar het kan wel enorm varieren per positie.

3) Je kunt een euro maar 1 keer investeren. Als je verlies zou nemen zou je het geld dat in die positie zit voor een andere - hopelijk beter renderende - positie kunnen gebruiken.

4) Voor jou is het mogelijk anders, maar de meeste mensen zouden het niet hoeven te nemen van verlies misbruiken om te lang in een positie te blijven ook als ze rationeel eigenlijk tot de conclusie zouden kunnen komen dat ze beter zouden kunnen uitstappen.

Just my 2 cents :)

Heel compleet antwoord Jelle, bedankt! Ik begrijp je argumenten.
Op het vierde punt na kan ik me hier absoluut in vinden. Ik kom natuurlijk net pas kijken, maar wanneer ik een positie open nadat ik het koersverloop nauwkeurig heb bestudeerd, en dus geloof in een positief verloop van de koers, ben ik persoonlijk een aanhouder die liever even wacht.
Ik zou niet te snel verlies nemen uit rationeel oogpunt, maar dat zal voor iedere trader natuurlijk ook verschillend zijn. :)

Quit or try harder.

More
7 years 1 month ago #6462 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Wanneer accepteer je verlies?
Hallo Daytrader,

Wat veel mensen doen voordat ze een positie in nemen is eerst kijken hoe groot het neerwaards risico is. De potentiele winst zou dan minstens even groot moeten zijn.
Of je zou een hoog hit ratio moeten hebben en dus bijv 70% gelijk hebben over al je trades.

Henk

• DayTrader
  • Groentje
  • Groentje
  • Quit or try harder.
More
7 years 1 month ago #6463 by DayTrader
Replied by DayTrader on topic Wanneer accepteer je verlies?
hoop090764 schrijft:

Hallo Daytrader,

Wat veel mensen doen voordat ze een positie in nemen is eerst kijken hoe groot het neerwaards risico is. De potentiele winst zou dan minstens even groot moeten zijn.
Of je zou een hoog hit ratio moeten hebben en dus bijv 70% gelijk hebben over al je trades.

Henk

Hallo Henk,

Vriendelijk dank voor de reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zal deze week eens meer gaan letten op het sluiten van trades met verlies in mijn demo-account. Erg leuk om bruikbare tips te krijgen en te oefenen! :)

Quit or try harder.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.168 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl