Topic-icon Stop loss probleem/dilemma

More
5 years 7 months ago #7721 by Kingg
Stop loss probleem/dilemma was created by Kingg
Hallo,

Ik ben sinds kort bezig met traden en ik loop tegen een probleem aan.
Bij bepaalde trades twijfel ik over de stop loss, als ik deze bij een trade van zeg €50 instel op -€25 weet ik dat de kans groot is dat de stop loss geactiveerd wordt. Wanneer de trade z'n gang laat gaan zie ik regelmatig dat deze weer omhoog klimt van een (flinke) achterstand. Deze tactiek brengt natuurlijk wel een groot risico met zich mee en ik heb me er ook al een keer flink mee in de vingers gesneden.

Hebben jullie een advies over bijvoorbeeld een percentage waarop ik de stop loss moet zetten? Het dilemma is dat wanneer ik de stop loss 'veilig' instel, deze geactiveerd wordt; dus verlies. Wanneer ik deze ruimer instel is er een kans dat de richting omkeert en ik uiteindelijk winst maak, maar er is natuurlijk ook kans dat ik nóg meer verlies.
Waar ik ook mee worstel is de balans tussen stop loss en stop win, moeten deze bijvoorbeeld even groot zijn (10% winst tegen 10% verlies)?

Ik hoor graag wat jullie er van denken, bedankt!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
5 years 7 months ago #7722 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Stop loss probleem/dilemma
Hee Kingg,

Dit dilemma heb ik helemaal in het begin ook voor gestaan. Het belangrijkste van de stoploss is dat die op dat punt zit, dat jij denkt dat het signaal wat je zag om een positie te openen niet meer valide is als die je stoploss raakt.

Ik zelf handel op price action signalen. Dat wil zeggen dat ik naar de rauwe candles kijk op dagelijkse basis. Een pinbar setup is 1 van de setups waar ik op handel. Als de koers onder de pinbar komt is het signaal niet meer valide voor mij. Hieronder in de afbeelding kan je het goed zien. Dit was een setup van de GBPUSD een tijdje terug. De trend was duidelijk omhoog. Er vormde een pinbar op een goed level, dus een long positie was mijn keuze. De stoploss plaats ik dan onder de staart van de pinbar.

Het antwoord op je tweede vraag is als volgt. De afstand tussen je entry en je stoploss die je in gedachten hebt is een X aantal pips. Neem voor jezelf een risico in euro's in gedachte waar jij je goed bij voelt mocht je het verliezen(verliezen hoort bij traden en je weet nooit wanneer een positie goed of slecht afloopt). Nu weet je het risico dat je wilt lopen op een trade en de afstand van je stoploss. Je kan dus nu je lotsize bepalen. Hoe groter je lotsize, hoe meer een pip waard wordt. Je lotsize moet dus precies zo groot zijn dat 50 pips €10 is. Hier zijn op internet allemaal rekentools voor te vinden.

Je take profit moet in mijn ogen altijd minimaal het dubbele zijn van je stoploss. Dus in bovenstaand geval 100 pips en €20. Neem jezelf voor om na te denken in euro's. de pip waarde is voor iedereen anders en met 100 pips winst weet je eigenlijk nog niet zoveel. Je wilt graag weten wat je verdiend of verloren hebt in geld. De ratio takeprofit/stoplos moet naar mijn mening minimaal 2:1 zijn, zodat je nog steeds winstgevend kan zijn terwijl je minder dan 50% van de trades goed hebt. Het behoort tot je moneymangement systeem en die moet gewoon goed zijn. €10 riskeren om er misschien €5 winst te maken is in mijn ogen niet een goed moneymangement systeem.

Zo pak ik het aan.

Als je nog vragen er over hebt hoor ik het wel.

Price action day trading
Attachments:

More
5 years 7 months ago #7723 by Maartensterk
Ik zie in een ander topic trouwens dat je vandaag bent begonnen met live traden!? Als je voor jezelf jouw vragen in dit topic nog niet op een rijtje hebt, lijkt het me niet verstandig om live te gaan. Heb ik zelf heel eigenwijs ook gedaan en dat resulteerde in een paar 100 euro verlies in een maand. Zorg eerst voor een goede strategie met goede setups en een goed moneymanagement systeem. Oefen dit op een demo en als je het idee hebt dat je een paar maanden achter elkaar winstgevend kan traden dan zou ik is gaan kijken naar een live account. Anders ben je het forex traden al snel zat.

Price action day trading

More
5 years 7 months ago #7725 by Jelle
Replied by Jelle on topic Stop loss probleem/dilemma
Ik ben het grotendeels met Maarten eens (sterke post van Maartensterk :-).

Zo is het slim om een take profit aan te houden die minimaal het dubbele is van je stop loss, zeker als je als beginnend trader nog niet weet hoe goed je strategie het doet - als je er al een hebt. Door regelmatig te evalueren hoe vaak je trades winnend zijn kom je er steeds beter achter wat een goede risk / reward ratio voor je is.

Trap in ieder geval niet in de verleiding van het aanhouden van een hele ruime stop enkel om vaker winnende trades te hebben, zoals je volgens mij in je post beschrijft dat je een paar keer je vingers gebrand hebt. Als je 8 keer 5 euro met een trade wint maar 2 keer 50 euro verliest (vanwege de ruime stop) dan heb je natuurlijk nog steeds een totaal verlies van 60 euro....

Beginnen met een demo is ook zeker aan te raden, al is het wel zo dat veel mensen heel anders blijken te handelen met een demo dan met een 'echte' account. Er is dan ook wat voor te zeggen om wel sneller voor het 'echie' te traden maar dan met kleine bedragen. Enfin, dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
5 years 7 months ago #7727 by Kingg
Replied by Kingg on topic Stop loss probleem/dilemma
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ondertussen weer even overgeswitched naar het demo
account, ik werkte met plus500 maar ben nu ook etoro aan het
testen.

Waar ik nog wel tegenaan loop bij plus500 is dat je de stop loss
en/of trailing stop niet kan instellen zoals je wilt (bijvoorbeeld
soms wil ik de stoploss op -€5 zetten, maar gaat deze niet lager
dan -€10). Bij etoro heb ik hier nog geen last van gehad, maar daar
heb ik de trailing stop functie nog niet gevonden.

Ga nu de trend en range methodes even flink uittesten!

More
5 years 7 months ago #7728 by Maartensterk
Let er op dat ze bij plus 500 na een tijdje je minimale lotsize gaan verhogen naar van 0.01 naar 0.10. Als je ze daarover mailt krijg je terug dat ze dat doen om jou zogenaamd te helpen, want dan kan je hogere rendementen halen. Ongelofelijke bullshit natuurlijk en ik was er ook heel boos om geworden. Alleen al om dat soort streken zou ik nooit bij plus 500 gaan traden. Mocht je toch daar willen traden, dan moet je als ze je account naar ''gold'' omzetten ze gelijk een mail sturen dat je het niet wilt en dat ze het terug moeten zetten.

Price action day trading

More
5 years 6 months ago #7789 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Stop loss probleem/dilemma
Jelle schrijft:

Als je 8 keer 5 euro met een trade wint maar 2 keer 50 euro verliest (vanwege de ruime stop) dan heb je natuurlijk nog steeds een totaal verlies van 60 euro....

Ik plaats mijn stop 3 keer lager dan de takeprofit. Bij een winstpercentage van 80%, is het plaatje dan:
80 x 10 euro winst = 800 euro winst
20 x 30 euro verlies = 600 euro verlies
Totaal: 200 euro winst.

Alles hangt wat af van de strategie die je gebruikt.

@kingg
Als je stops (of trails of takeprofits) niet dicht genoeg kan instellen en je krijgt de error "invalid stops" heeft dit te maken met het stoplevel die je broker ingesteld heeft. (bv bij markets.com moet je bij EURUSD je stop en takeprofit op minstens 8 pips afstand van de koers instellen)
Dit kan je checken via MarketInfo(Pair,MODE_STOPLEVEL) in je EA of manueel in de MT4-app het paar aantikken en voor "Properties" kiezen.

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!
Attachments:

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.214 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl