Topic-icon Spreads, wie kan het mij goed uitleggen?

• ronaldstolk
  • ronaldstolk's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 7 months ago #8618 by ronaldstolk
Spreads, wie kan het mij goed uitleggen? was created by ronaldstolk
Hallo

Ik zit te worstelen met de spreads. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: op welke wijze moet ik met het ingeven van orders rekening houden met de spread: bij de entry, bij de stoploss, bij de takeprofit?

Wat ik bedoel: stel ik wil een takeprofit van 1.5000 hebben op een buyorder, op basis van lows/highs bijvoorbeeld. Dus ik verwacht dat de koers 1.5000 raakt. Stel de spread is 5 pips. Moet ik dan mijn tp in metatrader instellen op 1.4995? Of gewoon als 1.5000? Of moet in dat laatste geval de daadwerkelijke koers 1.5005 bereiken om mijn tp te raken?

En hoe zit dit met stoploss en entry? Moet ik hier nog op een of andere manier rekening houden met de spread?

Ben erg benieuwd of iemand het me helder kan uitleggen. Eventueel met voorbeelden.

Alvast enorm bedankt,

Ronald

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 7 months ago #8619 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Spreads, wie kan het mij goed uitleggen?
Op het moment dat je bv de eurusd koopt op 1,1515 en je spread is 1 pip, dan begin je met een klein verlies, namelijk de waarde van de pip. Dat ligt aan je lotgrote. Bij een lotgrote van 0,10 is elke pip 1 euro ongeveer waard.

Je begint met dit verlies, omdat als je de positie gelijk weer wilt verkopen zonder koerswijziging, de verkoopprijs 1,1514 is.

Het verschil tussen de koop en verkoop prijs is dus de spread. In dit geval 1 pip. Zodra de koers 1 pip stijgt, dan is de verkoopprijs het zelfde als de prijs waarvoor je het paar hebt gekocht en zit je dus op €0 winst/verlies.

Bij je TP wordt je positie gesloten zodra de verkoop prijs je TP raakt(bij een long positie). Als je TP op 1,1520 staat, dan wordt de positie dus gesloten op het moment dat de verkoop prijs de 1,1520 bereikt. Eigenlijk is je positie nu dus 1,1521 waard, maar door de spread is je verkoop prijs 1 pip lager.

Samengevat: als je TP 5 pips van je entry af staat en je de spread is 1 pip, dan moet de koers dus 6 pips stijgen voor je TP geraakt wordt. Bij je SL werkt het de andere kant op. Wil je 5 pips lager je SL hebben staan, dan moet je de SL op 4 pips afstand zetten. Dan heb je in totaal 4 pips verlies en 1 pip spreadkosten is dus 5 pips verlies.

Price action day trading

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 7 months ago #8620 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Spreads, wie kan het mij goed uitleggen?
Spread moet je bij een transactie 1 maal "betalen". Spread is het verschil tussen Bid en Ask. De Bid-prijs is altijd de lagere. ( www.investopedia.com/terms/b/bid-and-asked.asp )

Ga je long, dan open je de positie op de Bid-koers (of eigenlijk: dat doet de software voor je). Sluiten doe je op de Ask-koers. Bij short gaan is dat natuurlijk andersom Zo betaal je in je transactie dus eenmaal de spread.

Is de koers van EURUSD op dit moment bijv 1.1535, dan moet je eerst nagaan of dit de Bid of Ask prijs is. MT4 toont geloof ik standaard de Bid-prijs, maar je kunt ook Ask laten zien.

Stel: Bid is 1,1535 en Ask is 1,1540, dan is de spread dus 5 pip. Ga je long voor 100.000 eenheden EUR, dan open je op 1,1535 (aankopprijs) en heb je het equivalent van 115350 USD in bezit. Je hebt op dat zelfde moment echter 115400 USD eenheden nodig om die 100000 EUR weer terug te krijgen. De koers moet dus 5 pip gestegen zijn om de spread terug te verdienen.

Bij short werkt het precies andersom natuurlijk. Je opent tegen Ask (verkoopprijs) en sluit tegen Bid (aankoopprijs).

Mocht het nog niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

• ronaldstolk
  • ronaldstolk's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 7 months ago #8623 by ronaldstolk
Replied by ronaldstolk on topic Spreads, wie kan het mij goed uitleggen?
Bedankt mannen!

More
4 years 7 months ago #8624 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Spreads, wie kan het mij goed uitleggen?
Spread kan wel het gevolg hebben dat je doel niet geraakt wordt.

Stel, je hebt bij broker A een spread van 1 pip en stelt de TP van je buy in op 1.50000. De Bid geraakt tot 1.49998 (ask 1.50008) en je TP wordt niet gehaald.

Stel, je hebt bij broker B een spread van 0,2 pip en commissie van 2 keer 0,4 pip. Exact dezelfde kost dus. Je hebt daar eenzelfde open positie met TP ingesteld op 1.50000 Maar bij deze broker gaat de bid tot 1.50002 (ask 1.50004) en je TP wordt dus wel gehaald.

Vandaar dat ik steeds verkies om met lage spread + commissie te werken: je TP's worden vroeger gehaald en je SL's worden later getriggerd.

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.189 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2018, All Rights Reserved

Forexinfo.nl