Topic-icon De juiste trend line voor mij?

More
4 years 10 months ago #8663 by Gino
De juiste trend line voor mij? was created by Gino
Beste Traders,

Ik ben sinds kort op dit forum en nu ongeveer 1 jaar aan het traden. Diverse demo accounts en real accounts. Ik dacht in de eerste maanden heel stoer even wat geld binnen te gaan traden. Mooi fout! In 2 weken tijd €2000,- lichter. Veel te veel ingezet en veel te veel in 1 keer willen verdienen was mijn valkuil. Dat kwam doordat ik de eerste dag van €200- meteen €500,- maakte. Dan wordt je lekker gemaakt en denk je heel snel heel veel geld te gaan verdienen. Dat was ook meteen het omslag punt en ben daarna alleen maar gaan verliezen :( Zoals gezegd was ik meteen klaar met mijn kerst bonus!

Daarna ben ik alleen nog maar verder gegaan met demo, demo en nog eens demo. Ik doe dit net zo lang totdat ik structureel winst ga maken (al is het maar 1%)Tot op heden is dat niet gelukt.

Mijn grootste probleem:

Ik wil met een klein kapitaal gaan beginnen. Ik doe dit traden bovenop mijn werk en kan dus niet constant op mijn pc blijven loeren. Ik heb besloten om 1 x per week meerdere posities open te zetten met per week maximaal 5% verlies risico van het totale kapitaal. Dat is namelijk maar €100,- op €2000,- kapitaal. Hierbij stel ik dus ook de stop loss in met een verhouding van 1/3 winst ratio. (per winnende €30,- per verliezende €10,-)Hierbij mag ik dus 7x fout zitten om uiteindelijk met die 3x alsnog winst te behalen. Dit klinkt logisch en haalbaar maar het lukt me niet. Om even een voorbeeld te geven; Van de 23 posities die ik heb open gezet heeft hij 20 x de stop loss aangetikt. De meeste posities staan daarbij ook niet langer open dan 1 uur. Meestal schat ik de trend goed in zelfs, maar alleen op de wat langere termijn. Bijvoorbeeld de dag trend. Ik heb alleen die marge niet omdat ik mijn verlies wil beperken.

Klopt mijn filosofie dat ik om die reden naar de minuut trend moet kijken? Dus hoe kleiner de handel hoe meer de focus op minuten grafiek?

Ik hoor graag jullie opmerkingen en tips.

Gr

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 10 months ago #8665 by Jelle
Replied by Jelle on topic De juiste trend line voor mij?
Allereerst van harte welkom op het forum Gino!

Zo te lezen ben je behoorlijk serieus bezig met het traden, dat je er niet heel veel tijd voor hebt doet daar niet aan af. Je strategie klinkt wat betreft money management doordacht. Je stelt dat je huidige strategie niet werkt en daar geef je het voorbeeld bij van 23 posities waarvan er 20 de stop loss hebben aangetikt. Als dat het totale aantal posities is, is de sample size wel heel erg klein (al is het natuurlijk nooit leuk om van de 23 trades er 20 te verliezen). Voordat je echt een uitspraak kan doen over het falen van een strategie zou je eigenlijk minimaal een paar honderd trades moeten hebben. Dat betekent niet dat je tussendoor je strategie niet kunt aanscherpen, maar zet hem ook niet te snel in zijn geheel buiten de deur.

Je schrijft bijv. dat je de trend vaak wel goed inschat maar alleen op de wat langere termijn. Misschien moet je dan toch de termijn wat verlengen en kleinere posities handelen om zo je eventuele totale verlies te beperken.

Hoe korter de trading horizon hoe kleiner inderdaad de candles waar je naar moet kijken, maar patronen in grafieken betekenen natuurlijk ook minder naarmate de candles kortere periodes beslaan. Als ik je verhaal zo lees zou ik zoals gezegd eerder de trading horizon verlengen en de posities verkleinen, en dan kijken hoe dat gaat.....

In ieder geval veel succes en nogmaals van harte welkom!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 10 months ago #8668 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic De juiste trend line voor mij?
Hallo Gino,

Ik denk dat je het allemaal iets te simplistisch benadert. Jouw verlies-winstratio van 1/3 is een moeilijk haalbare. De koers pulseert. Als je de richting al goed inziet, dan moet de koers wel de ruimte hebben om te pulseren zonder de SL te raken. Zeker bij langer lopende posities is dit nodig.

Je zegt zelf: je ziet de koers vaak wel goed, maar zit met de timing verkeert. Dan is dus duidelijk dat die pulsatie in de weg zit. Als je de koers idd goed inschat kun je de w/v-rario dus probleemloos naar 1/1 of zelfs 2/1 verschuiven.

Je zou van al je gelukte en mislukte posities eens de charts er bij kunnen pakken en nagaan wat er was gebeurd bij die verandering. Dat betekent wel een aanpassing van je risicoberekening.

Als ik in een luie bui ben, pak ik op de m15 voor de hand liggende posities met SL = 2xTP, maar daarbij schiet ik wel 90% raak.

Lager dan m15 heeft m.i. weinig zin tenzij je gaat scalperen.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
4 years 10 months ago #8670 by Marcel-van-Vliet
Replied by Marcel-van-Vliet on topic De juiste trend line voor mij?
Als ik zo eens deze post nalees, vraag ik mij direct een aantal zaken af.

- Staat de stoploss wel 'wijd' genoeg? (bijv. >1x de ATR14 ipv percentage) om de prijs ruimte te geven om te ademen?
- Wordt er niet op een te laag time frame gehandeld? (Met deze strategie zou ik op de daggrafiek handelen)

De dominante trend is makkelijk te bepalen door de grafiek van links naar rechts te bekijken (lopen de candles van links boven naar rechts onder, heb je een downtrend en van links onder naar rechts boven een uptrend, of je voegt een moving average (bijv. EMA 21 of SMA50) toe. Een bekende technisch analisten uitspraak is hierbij 'Look Left Structure leaves Clues'. Hiermee kun je ook,na een tijdje oefenen, in één keer de belangrijke horizontale levels en mogelijk keerzones identificeren.
De strategie is in ieder geval robuust genoeg om resultaat te boeken.

Succes

More
4 years 10 months ago #8671 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic De juiste trend line voor mij?
Gino schrijft:

Beste Traders,

Ik ben sinds kort op dit forum en nu ongeveer 1 jaar aan het traden. Diverse demo accounts en real accounts. Ik dacht in de eerste maanden heel stoer even wat geld binnen te gaan traden. Mooi fout! In 2 weken tijd €2000,- lichter. Veel te veel ingezet en veel te veel in 1 keer willen verdienen was mijn valkuil. Dat kwam doordat ik de eerste dag van €200- meteen €500,- maakte. Dan wordt je lekker gemaakt en denk je heel snel heel veel geld te gaan verdienen. Dat was ook meteen het omslag punt en ben daarna alleen maar gaan verliezen :( Zoals gezegd was ik meteen klaar met mijn kerst bonus!

Dat is wel een heftig verlies, maar iedereen verliest de eerste keer zijn geld bijna. De één alleen wat minder hoge bedragen dan de ander.

Daarna ben ik alleen nog maar verder gegaan met demo, demo en nog eens demo. Ik doe dit net zo lang totdat ik structureel winst ga maken (al is het maar 1%)Tot op heden is dat niet gelukt.

Wat bedoel je met structureel winst maken? Per dag 1% pakken met jouw situatie waarbij je alleen 's avonds beschikbaar bent ga je dat niet redden. Als je maandelijks winst maakt is het prima.

Mijn grootste probleem:

Ik wil met een klein kapitaal gaan beginnen. Ik doe dit traden bovenop mijn werk en kan dus niet constant op mijn pc blijven loeren. Ik heb besloten om 1 x per week meerdere posities open te zetten met per week maximaal 5% verlies risico van het totale kapitaal. Dat is namelijk maar €100,- op €2000,- kapitaal. Hierbij stel ik dus ook de stop loss in met een verhouding van 1/3 winst ratio. (per winnende €30,- per verliezende €10,-)Hierbij mag ik dus 7x fout zitten om uiteindelijk met die 3x alsnog winst te behalen. Dit klinkt logisch en haalbaar maar het lukt me niet. Om even een voorbeeld te geven; Van de 23 posities die ik heb open gezet heeft hij 20 x de stop loss aangetikt. De meeste posities staan daarbij ook niet langer open dan 1 uur. Meestal schat ik de trend goed in zelfs, maar alleen op de wat langere termijn. Bijvoorbeeld de dag trend. Ik heb alleen die marge niet omdat ik mijn verlies wil beperken.

Jouw grootste probleem, is in mijn ogen je beste vriend. Niet de hele dag naar je PC loeren is het beste wat je kan doen, als je op dagbasis gaat traden. ( dagbasis lijkt me de beste optie voor jou, omdat je gewoon werkt overdag) En als je in de avond een positie hebt geopend, of een order hebt geplaatst met een SL en een TP, dan kan je in de avond weer kijken wat er gebeurd is. De hele dag naar je scherm gaan staren zorgt er juist voor dat je emotionele ingrepen gaat doen.

Ik handel ook op dagbasis. 1 uur per dag kijk ik naar de grafieken. Mijn risico is 4% van mijn startkapitaal per trade. Mijn Risk/reward is minimaal 1:2. Per maand open ik ongeveer 8 posities. Waarom maar zo weinig zou je denken? Nou omdat er gewoon niet meer signalen zijn. Traden op dagbasis moet echt supersaai zijn, alleen dan ga je winst maken. De optie computer uitzetten en morgen weer een dag is de optie die ervoor zorgt dat je niet je account in een korte tijd opblaast. Het is absoluut niet moeilijk om te leren handelen. Wat moeilijk is, is het dagelijkse gevecht met jezelf en je emotie.

Dan nog even over wat je zei over je marge.. Je bepaald eerst je entry point en je SL. Als je dan de afstand in pips weet tussen die twee kan je bepalen wat je lotsize wordt. Die kan je dan dus aanpassen op het verlies wat je maximaal wilt. Je SL moet op de plek staan waarvan jij denkt dat die moet staan. Niet op de plek waarvan jij vindt dat je niet meer geld wilt verliezen.

Klopt mijn filosofie dat ik om die reden naar de minuut trend moet kijken? Dus hoe kleiner de handel hoe meer de focus op minuten grafiek?

Jou kapitaal en de timeframe waar je op trade hebben niet zoveel met elkaar te maken.

Gr[/quote]

Price action day trading

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 10 months ago #8672 by SemperAugustus
Maartensterk schrijft:

Jou kapitaal en de timeframe waar je op trade hebben niet zoveel met elkaar te maken.

Niet helemaal correct Maarten: de omvang van je balans (of equity) bepaalt samen met het kleinst mogelijke volume de handelsruimte. Zie http://forexninja.nl/252/risico-berekenen-strategie-kiezen/

Met een kleine balans ben je dus beperkt tot kleinere timeframes. Wil je meer rendement halen dan de jaarrente op een bankrekening, dan zul je dus actiever moeten traden. Zo zit het leven in elkaar: mensen met weinig geld moeten harder werken dan mensen met veel geld.

More
4 years 10 months ago #8674 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic De juiste trend line voor mij?
Er zit inderdaad een ondergrens aan het kapitaal wat je minimaal nodig zal hebben. Je zal sowieso redelijk wat geld nodig hebben om leuke winsten te maken. Maar handelen op de daggrafiek kan prima met een kapitaal van 1k

Gino zelf had het over een account van 2k waarmee die begon. Dan maakt het helemaal niet uit op wat voor grafiek je handelt.

Het is voor hem denk ik veel belangrijker te kijken naar het risico dat je wilt nemen ten opzichte van een timeframe. De 10 euro per verliezende trade op een account van 2k op een dailygrafiek is erg weinig. Aan de andere kant is 10 euro voor scalperen op een account van 2k denk ik ook te veel.. !?

In mijn ogen moet de stap zijn:
1 Welke strategie op welk timeframe past bij mij?
2 Welk kapitaal heb ik tot mijn beschikking?
3 Welk risicoprofiel past bij mijn balans en mijn strategie?

Price action day trading

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 10 months ago #8675 by SemperAugustus
Gezien het feit dat je (Gino) nu 2000 van de 2000 verloren hebt, is 10 op de 1000 verdienen in een week al een hele verbetering. Dat zou met 40 handelsweken per jaar 40% rente zijn - de bank betaalt er 2.

Deze hele vraag en kwestie is echter volslagen zinloos want bijzonder voorbarig.

Je gaat met een demo-account eerst zelf ervaren met welke manier van handelen, op welk timeframe (als je timeframes gebruikt) en met welke paren je goed uit de voeten kunt.

Risico-calculatie wordt pas relevant als je met een demo-account goed hebt leren handelen en structureel meer wint dan verliest. Aan de hand van de methode die je in demo ontwikkeld hebt, ga je de risico-calculatie maken.

Gezien het feit dat je (Gino - want ik vind het raar om over Gino in de 3e persoon te praten terwijl hij zelf meeleest) nog maar net komt kijken, zou ik die 2000 EU als duur maar nuttig lesgeld beschouwen.

Leer het vak - traden is een ambacht en niet iets wat je tussen het sop en de aardappelen leert - en ontwikkel jouw persoonlijke methode. Daarna ga je pas geld inzetten en ga je ook geld verdienen.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.173 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl