Topic-icon Hoe kan het beste mq4 leren?

More
4 years 7 months ago #8878 by Ymer
Hoe kan het beste mq4 leren? was created by Ymer
Wil graag robot met mql4 ontwikkelen. Heeft iemand suggesties vooor hulp of ideeen hoe het beste hiermee te starten?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 7 months ago #8879 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Beetje flauw antwoord, mijn suggestie: niet doen. Robots zijn een illusie.

Maar wil je met MQL leren werken, open dan wat voorbeelden en bestudeer die. De documentatie van MQL is ook zeer goed.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

More
4 years 7 months ago #8882 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Zelfde reactie als SemperAugustus; gewoon niet doen! Waarom? Omdat het niet kan :D. Ik las laatst een artikel in het FD dat er een aantal gasten een hedgefund in Amsterdam waren gestart met een automatisch trading systeem. En guess what? Failliet. Waarom.. Omdat het niet kan..

Price action day trading

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 7 months ago #8883 by SemperAugustus
Kan het nog wel toelichten aan de hand van een experiment dat ik heb uitgevoerd:

Een robot die volslagen willekeurig een positie opent in een willekeurige richting met een vaste SL en TP op 10 pips. Later het experiment nog met andere SL en TP herhaald, met zelfde resultaat. De kosten en spread heb ik voor dit experiment uitgezet.

Resultaat over enkele jaren data: 0. Gemiddeld geen winst of verlies, wat natuurlijk logisch is.

Vervolgens ben ik intelligentie gaan toevoegen. Zoals: niet Long gaan als de trend duidelijk Short is. Of: niet Short gaan als Stochastics stijgt en onder de 20 zit. Deed zo'n No-go situatie zich voor, dan werd de willekeurige positie niet geopend.

Resultaat: verlies. Wat ik ook toevoegde, het leidde tot verlies. En ook bij omkering leidde het tot verlies. Dit is verklaarbaar, maar ik kan mijn tijd beter besteden.

Anders gesteld: zou een robot werken, dan zou de hele aandelen- en valutahandel ophouden te bestaan. Beter kun je leren handelen en handmatig wat geld bij elkaar graaien.

More
4 years 6 months ago #8916 by Power
Replied by Power on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Er in verdiepen en bedenken is echt leuk om te doen :).
Je leert er vaak zelf ook van voor het traden en ziet dat je niet altijd goed lijkt te zitten met je ideeën.
Dus je robotje af en toe bij programmeren.

Na hele tijd dacht ik mijn robot van "goud" te hebben.
De backtest resultaten waren veel belovend en ik had er alle vertrouwen in.

Natuurlijk even laten draaien voor 3 maanden en wat bleek... helaas viel het vies tegen.
En na 3 maand en x trades verder stond ik net iets in de plus.
Tot nu toe nog geen robot gevonden die echt flink verdiend en ik verwacht ook niet dat die komt.

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8917 by SemperAugustus
Door met EA's te stoeien leer je ook weer veel over de koersen. Maar uiteindelijk is elke robot een beetje verloren tijd. In die tijd had je ook kunnen leren traden. Oefening baart daadwerkelijk kunst. Of bij deze 'hobby': winst.

Uiteindelijk moet je koersen leren lezen, zoals een surfer de golven leest.

More
4 years 2 months ago #9281 by olavzuijdam
Replied by olavzuijdam on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Ik heb te weinig ervaring om zelf te kunnen stellen dat robots niet kunnen werken maar als de ervaren gebruikers dit zeggen zal dat vast zo zijn.
Zelf heb ik een programmeer achtergrond, wat het een stuk makkelijker maakt om te programmeren voor MT4. Maar ik sluit me aan bij de eerste antwoorden. Ook ik heb samples doorgelezen en aangepast om uiteindelijk zelf te begrijpen hoe dit allemaal werkt (en ik gebruik nog maar een fractie van de mogelijkheden).

Waar ik het wel degelijk nuttig voor vind zijn scripts en indicators. Zo ben ik met een indicator bezig die positie sizes afgeeft op basis van je huidige balans e.d.
Ook start ik soms trades met een druk op de knop via scripts. Deze gebruiken dan de hierboven beschreven berekening om automatisch de S/L en T/P te bepalen.
Daarnaast heb ik een syncer geschreven die de open en gesloten orders doorzet naar een database die ik zelf beheer, zodat ik er zelf statistieken op kan draaien e.d.

Pas wel op met klakkeloos kopieren van scripts. Ik ben er al meerdere tegengekomen die niet bij iedere broker hetzelfde reageren. Zo maakt het nogal uit of de broker 4 of 5 digits ondersteund.

More
4 years 2 months ago #9282 by Jelle
Replied by Jelle on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Goede post olav, en uiteraard ben je van harte welkom je position size indicator hier te posten als hij af is :-)

Overigens is er op Forexinfo ook nog een pagina met een aantal handige downloads voor traders die meer willen weten over programmeren in MQL. Metatrader Help Downloads

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
4 years 2 months ago #9283 by olavzuijdam
Replied by olavzuijdam on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
Zodra ik hem betrouwbaar genoeg vind en er weer wat tijd in heb gestoken zal ik hem zeker posten :)

More
4 years 2 months ago #9284 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Hoe kan het beste mq4 leren?
docs.mql4.com/
Gewoon doen. Mql4 is niet zo moeilijk.
Ik heb er ook wat mee gespeeld. Test nadat je een EA door de strategy-tester gehaald hebt om te zien of er niets abnormaal gebeurt, altijd eerst op een demo-account.

Persoonlijk gebruik ik nog steeds mijn eigen indicator die de zaken wat uitfiltert om een beter beeld op de markt te hebben.
En ook een EA om TP en SL te plaatsen (Ik ben van aard een beetje lui om die met de hand in een dialoogscherm in te geven, zowel handig bij het scalpen als bij de swingtrades - uiteraard met andere parameters), Bij de swingtrades sluit die automatisch de helft van mijn positie na winst en brengt die mijn SL automatisch boven breakeven. Daarna schuif ik de SL handmatig verder.

EA's die op z'n eigen als robot werken, geven je na afzienbare tijd allemaal verlies. Je kan een robot maken die in je backtests het de voorbije 10 jaar perfect deed, maar ik garandeer je dat je na enige tijd verlies draait. Gebruik de mogelijkheden van MQL als hulpmiddel voor jezelf bij het traden, maar laat het het traden niet overnemen.
Vaak zijn EA's gebaseerd op Martingale. Laat je daar zeker niet toe verleiden! Ken je grenzen. Sluit tijdig je verliezen. Want op een bepaald moment is je kapitaal niet groot genoeg en is je account leeggeblazen.

Veel succes!

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.216 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl