Topic-icon Hoe om te gaan met nieuws als technisch analist?

• Loen
  • Loen's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 3 months ago #9286 by Loen
De titel geeft mijn vraag al grotendeels weer, maar verdient wat toelichting. Ik ben me aan het inlezen op het gebied van technische analyse. Het is technische analyse geworden om twee redenen:

1) Ik heb aanleg voor wiskunde en statistiek
2) Ik weet /begrijp nauwelijks iets van de economie.

Nu speelt de laatste punt mij parten, mede door de roerige momenten op de beurs door de Chinese economie. Ik lees in verschillende boeken dat goede analisten handelen d.m.v. fundamentele analyse en technische analyse. Ze kunnen niet zonder elkaar zeg maar...

Ik geloof wel dat ik de technische kant onder de knie kan krijgen, maar de fundamentele kant lijkt me een hele opgave. Is het toch te doen om economisch nieuws mee te nemen in je analyse als economisch leek?
Zijn er pure technische analisten, die handelen met de aanname dat het nieuws al in de koers verwerkt zit. Ik heb er moeite mee om te geloven dat je een flinke run (gestuwd door economisch nieuws, meestal uit paniek) kunt voorspellen door alleen technische analyse (en dan met name voor daytraders).

Zijn er wat handvaten om fundamentele zaken mee te nemen tijdens handel als economisch leek?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago - 4 years 3 months ago #9287 by Tokkes
Als je technisch sterk bent: handel niet als er belangrijk fundamenteel nieuws gaat uitkomen (zorg dat je dan uit de markt bent en blijf dan uit de markt tot de reactie op het nieuws uitgeraasd is, bv. bij de NFP). En zet je SL voor onverwachte events (uitbraak van een oorlog, beslissing van de Zwitserse centrale bank, een crash op de beurzen, ...)!

Veel succes.

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

More
4 years 3 months ago #9291 by Jelle
Als je handelt op de lange termijn hoef je zeker niet ieder snufje economisch nieuws mee te nemen, maar veel valuta handelaren hebben juist een hele korte trading horizon, van een paar minuten tot een paar dagen. In dat geval is de opmerking van Tokkes hierboven een goede vuistregel als je je eigenlijk het liefst zo veel mogelijk wil laten leiden door technische signalen.

Toch is het natuurlijk wel goed om enigszins op de hoogte te blijven van het economische plaatje, al was het maar omdat het belangrijke context geeft aan bewegingen in de markt. Je zult overigens merken dat je er snel genoeg 'in' zit als je een tijdje de economische sectie van een goede krant of nieuws website leest. En natuurlijk het dagelijkse nieuws op Forexinfo.nl!

Enfin, veel succes in ieder geval :-)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• Loen
  • Loen's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 3 months ago #9292 by Loen
Bedankt beide, laat ik eerst maar een beginnen om de belangrijke data te vermijden en wat economisch nieuws bijhouden. Miscchien valt het dan mee, Ik heb geen tijd om overdag te traden, dus wordt het na de gangbare kantoor werktijden.

More
4 years 3 months ago #9307 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Hoe om te gaan met nieuws als technisch analist?
He Leon,

Mijn standpunt over het hele technische en fundamentele aspect is in 1 zin samen te vatten: Alles wat invloed heeft op de koers, is terug te vinden in de koers. Dat is voor mij de reden dat ik alleen op technische analyse handel. De meeste cijfers zijn vaak al uitgelekt onder grote bedrijven en deels verwerkt in de koers. Echt schokkende cijfer publicaties kunnen wel is voor veel volatiliteit zorgen, met een verlies als gevolg.

Alleen voor de FED gaat praten open ik geen posities, omdat niemand eigenlijk weet wat zij gaan vertellen.

Price action day trading

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 3 months ago #9310 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Hoe om te gaan met nieuws als technisch analist?
De kernvraag is: gaan we moeilijk doen, of gaan we makkelijk doen? Zo te lezen wil je wil puzzelen (technisch) maar heb je weinig zin in ecnomisch gezwatel.

De simpelste oplossing: vermijd paren waar nieuws op komt, dat zie je in de Economische kalender . Zo hoef je niet te begrijpen wat er gebeurt, omdat je dat vermijdt. Overigens begrijpt meestal niemand wat er gebeurt, tot het voorbij is. En dan heeft iedereen een mening ;-)

Dus 's morgens handelen op paren uit de Oost (AUD, JPY, NZD) en de West (USD, CAD), want dan verschijnen de meeste nieuwsitems over EUR en GBP.
En 's middags juist CAD en USD vermijden. Let even op, want de ECB wil nog weleens 's middags wat doen, zoals Dragi gisteren.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.202 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl