Topic-icon Een voorbeeld van hoe ik denk

• janm
  • janm's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 2 weeks ago - 4 years 2 weeks ago #9547 by janm
Een voorbeeld van hoe ik denk was created by janm
Weet niet of dit hier thuis hoort. Zal wel verplaatst worden als dit niet zo is.

Ben het forum aan het lezen en zie vaak dat mensen over bestaande systemen en strategieën praten en deze dan ook uit gaan proberen. Ik geloof niet dat er een systeem bij is die goed voor "jou" werkt, in de staat zoals hij is. Je zal het altijd aan je eigen stijl aan moeten passen.

Ik heb LTTTM van Nial Fuller gevolgd en het was helemaal niets voor mij. Toen ik dit ontdekt heb, ben ik de markt gaan bestuderen en op een gegeven moment ( na 2 jaar intensieve studie) heb ik iets voor mezelf gevonden. Hoe de markt zich gedraagt, verteld me of ik een order kan plaatsen of niet. ( Dit vooral na het lezen van het boek over het leven van Larry Livingston.) Helaas kan ik dit niet duidelijk uitleggen. Ik kijk nu naar de markt en zie "gewoon" dat er een uitnodiging ligt voor het plaatsen van een order.
Je ziet me vaker schrijven "als ik een uitnodiging krijg". Dit komt omdat ik de markt zie als een dame : Als ik van haar een uitnodiging ontvangt, wordt ik met respect behandeld. ( meestal dan :whistle: ) Krijg ik geen uitnodiging en bespring ik haar, krijg ik ALTIJD op mijn donder ( echt ALTIJD :unsure: )

Wat ik over heb gehouden van LTTTM zijn de EMA's 8 en 21 . Ik heb ze op de Dag kaart en de 4 uur kaart. Hoe ik ze gebruik? de 8 ema moet op beide kaarten onder de 21 zitten om te mogen verkopen en er boven om te mogen kopen. Dat is het.
Waarom 8 en 21 ? Weet het eerlijk gezegt niet. Het kunnen ook heel andere nummers zijn.

Het grootste nadeel van mijn strategie is, dat ik een RR heb van 1:1 . Ik moet dus zien dat ik mijn verliezers zo klein mogelijk houdt. Hiervoor had ik nog niks. 1R verlies...... iets anders is er niet. Of ik moet gokken of ik de order door kan laten lopen en dat is niet reëel.

Dit weekend weer eens nagedacht of er mogelijkheden zijn om dit te voorkomen. En ik denk iets gevonden te hebben .... de EMA 10.
Hij loopt parallel met de 8 EMA. Mijn denkwijze is, als de koers veranderd van richting, dus tegen mijn order in gaat, moet ik iets hebben dat dat aangeeft. Dit is dus de 10 EMA. Als de 8 ema de 10 ema kruist, is dit een slecht teken voor mijn order.
Ik heb terug gekeken naar mijn verliezende orders en wat bleek : de verliezen blijven meestal beperkt tot 1/3 R. Ook heb ik gekeken naar orders die ik gesloten heb omdat ik dacht dat ze niet goed zouden gaan. En ja hoor, ze hadden meestal open kunnen blijven en hadden hun TP gehaald.

Nu denken jullie natuurlijk : wat lult die vent nou? Begrijpelijk...daarom heb ik twee orders, die ik op het forum geplaatst heb, bewerkt om een en ander duidelijk te maken. ( Kan nu eenmaal niet zo goed een verhaaltje schrijven).

Het eerste voorbeeld is de order GBPUSD geplaatst op 28 Oktober.
Op de kaart heb ik mij RR in de vorm van het aangepaste FIB tool, geplaatst om mijn entry, TP en SL te laten zien. Hier laat ik ook zien welke EMA's het zijn en waar de order gesloten is. Op -1 RR .
Ik ga er nu naar kijken, dat wanneer de 8 en 10 ema elkaar kruisen, ik de order sluit. Ik heb nl. gezien dat 95 % van mijn verliezende orders mis gaan nadat de ema's zijn gekruist.

Ik moet wel wachten tot de ema's zijn gekruist. Bij de onderstaande order : CHFJPY heb ik de order gesloten, omdat ik "dacht" dat de CHF niet zo zwak was als ik dacht. Tja, dat denken van mij.....
Ik zie vaker dat bij orders die ik vroeg gesloten heb, omdat ik "dacht dat...." de EMA's zich niet gekruist hebben en de order gewoon zijn TP gehaald heeft. My Lady heeft me dus een geldige uitnodiging gestuurd.

Natuurlijk zien jullie hier maar twee voorbeelden. Ik heb echter de hele dag orders nagekeken en voldoende redenen gevonden, dit serieus te gaan uitproberen. Of dit echt werkt?.....We zien wel.
Er zal zoiets wel al bestaan, maar hier pas ik het, in mijn vorm toe, op mijn systeem.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Jan.

" If you take data for what it is, it tells you everything you need"
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
4 years 1 week ago - 4 years 1 week ago #9552 by Marcel-van-Vliet
Replied by Marcel-van-Vliet on topic Een voorbeeld van hoe ik denk
Als je gecharmeerd bent van Moving Averages, is deze strategie wellicht iets voor je.
Zelf heb ik twee banden gemaakt van de hoogste en laagste EMA's van beide groepen. Werkt best aardig als trend trading systeem.

Met dank aan forumlid Trutje.

• janm
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 1 week ago #9555 by janm
Replied by janm on topic Een voorbeeld van hoe ik denk
Bedankt voor de tip, Marcel maar ik heb al een strategie die goed werkt voor mij.

En gecharmeerd van MA's ? Nou nee, eigenlijk niet. Ze laten alleen zien wat er een bepaalde periode vooraf is gebeurt. Met voldoende training zie je dat ook aan een naakte kaart. Ik hoop dat ik dat over een jaartje of zo geleerd heb.

Ik gebruik ze eigenlijk alleen maar om snel te zien waar ik aan toe ben. Beide aan de zelfde kant , met de juiste markt betekend : plaats een order. De trend zien zonder indicators lukt al vrij aardig.
De 10 EMA heb ik alleen toegevoegd om een vroeg exit punt te hebben, meer niet. Ik wil gewoon proberen om van de -1RR bv. -1/3 RR te maken voor een verloren trade. Dat scheelt bij bv. de EURUSD, met een heel lot, al gauw 500 euro. Of dit werkt/gaat werken weet ik nog niet. Als ik nog een ordertje of 50 gezet heb, hoop ik meer te weten.

Maar nogmaals, bedankt voor de genomen moeite.

Jan.

More
4 years 1 week ago - 4 years 1 week ago #9556 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Een voorbeeld van hoe ik denk
Dag Jan

Pas ook op met het feit dat de MA's "lagging" zijn. Wat bedoel ik:
Je kan in een high of low van de prijscandle een kruising van de MA's hebben, welke je niet meer ziet in de close (waar de MA's op je grafiek (in het verleden) op gebaseerd zijn).
Als je met de reële koers (high/low) op dat punt je beslissing van de Entry, TP of SL maakt, kan dit als de candle gesloten is, niet meer van toepassing zijn, zodat je geen Entry, TP of SL had mogen maken.
Als je echter wacht op de afsluiting van de candle, kan de prijs al serieus in een bepaalde richting geëvolueerd zijn, zodat een instap, TP of SL al te laat is.

Ik los dit op met kleine multiple instap en uitstap, zodat mijn instap/uitstap "geaveraged" wordt.

Veel succes!

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

• Marcel-van-Vliet
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
4 years 1 week ago #9557 by Marcel-van-Vliet
Graag gedaan. Overigens de 8 en 21 EMA komen vanuit de Fibonacci reeks. :-)

• janm
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
4 years 1 week ago #9558 by janm
Bedankt voor je input, Tokkes.

Ik begrijp wat je bedoeld. Daarom gebruik ik de MA's ook niet zoals ze bedoeld zijn. Ik hoop dat ik ze over een jaartje helemaal weg kan laten.

Ik denk dat ik ze nu nog gebruik als een soort houvast voor een beginner. Als ik naar de markt kijk, zijn er ook goede mogelijkheden als ze niet aan dezelfde kant zijn. Ik heb aan 1 order per week genoeg, dus zolang ik nog twijfels heb, laat ik ze erbij staan.

Nou ja,,,,erbij laten staan ! Ik kijk s avonds naar de kaarten waar de EMA's aan dezelfde kant staan. Dat schrijf ik op en haal de EMA's weer weg., zodat ik een naakte kaart heb. s'morgens, voor ik naar het werk ga, kijk ik weer of er mogelijkheden zijn voor orders.( meestal 2 of 3) Ook die schrijf ik weer op en neem de gegevens mee naar het werk (fulltime). In mijn pauze ( daarom zijn ze allemaal rond dezelfde tijd afgesloten) kijk ik weer en als er een uitnodiging ligt, plaats ik een order. Entry wordt gebaseerd op de markt, TP en SL zijn altijd 75 / 150 pips. Als ik er vanaf kan blijven. :unsure:

Als ik de orders bekijk, vanaf het moment dat ik ze hier geplaatst heb, zit ik nog boven de 90% winners. Dus de verliezers beperken is nog niet zo dringend, echter als ik dadelijk orders van 2 / 3 of meer lots ga plaatsen, wordt het al snel interessant de verliezen te beperken.

@ Marcel : Dat die EMA's van de fib's afkwamen wist ik niet.

• Marcel-van-Vliet
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
4 years 1 week ago #9559 by Marcel-van-Vliet
Een tijdje geleden heb ik dit artikel geschreven. Wellicht heb je hier iets aan.

More
4 years 1 week ago #9560 by Jeremij
Replied by Jeremij on topic Een voorbeeld van hoe ik denk
Leerzaam filmpje. Ik ga er zeker wat mee spelen om de markt beter te leren kennen.

Jeremy

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 9 months ago #9976 by Lotsofjazz
Replied by Lotsofjazz on topic Een voorbeeld van hoe ik denk
Het is helemaal niet vreemd om aan de hand van ema's regels vast te stellen die voor jou werken. Ik lees dat je heel behoedzaam te werk gaat en dat is uitstekend! je werkt volgens een voor jouw werkende strategie, en plaatst pas een order als er vinkjes staan voor alle voorwaarden. Niets mis mee! Ik zou die ema's gewoon laten staan, die houvast is helemaal niet vreemd, duizenden traders werken op die manier.

Werk je met een cheet sheet?

Ikzelf ben ook nog aan het zoeken naar een werkbare manier die ik kan combineren met mijn full time day job en 3 avonden in de week vol met andere hobbies... langzamerhand begin ik een manier te vinden..(ik ben weer net anderhalve maand bezig ongeveer)

janm wrote: Bedankt voor je input, Tokkes.

Ik begrijp wat je bedoeld. Daarom gebruik ik de MA's ook niet zoals ze bedoeld zijn. Ik hoop dat ik ze over een jaartje helemaal weg kan laten.

Ik denk dat ik ze nu nog gebruik als een soort houvast voor een beginner. Als ik naar de markt kijk, zijn er ook goede mogelijkheden als ze niet aan dezelfde kant zijn. Ik heb aan 1 order per week genoeg, dus zolang ik nog twijfels heb, laat ik ze erbij staan.

Nou ja,,,,erbij laten staan ! Ik kijk s avonds naar de kaarten waar de EMA's aan dezelfde kant staan. Dat schrijf ik op en haal de EMA's weer weg., zodat ik een naakte kaart heb. s'morgens, voor ik naar het werk ga, kijk ik weer of er mogelijkheden zijn voor orders.( meestal 2 of 3) Ook die schrijf ik weer op en neem de gegevens mee naar het werk (fulltime). In mijn pauze ( daarom zijn ze allemaal rond dezelfde tijd afgesloten) kijk ik weer en als er een uitnodiging ligt, plaats ik een order. Entry wordt gebaseerd op de markt, TP en SL zijn altijd 75 / 150 pips. Als ik er vanaf kan blijven. :unsure:

Als ik de orders bekijk, vanaf het moment dat ik ze hier geplaatst heb, zit ik nog boven de 90% winners. Dus de verliezers beperken is nog niet zo dringend, echter als ik dadelijk orders van 2 / 3 of meer lots ga plaatsen, wordt het al snel interessant de verliezen te beperken.

@ Marcel : Dat die EMA's van de fib's afkwamen wist ik niet.

• janm
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 9 months ago #9978 by janm
Cheat sheet? Er zijn bepaalde voorwaarden waaraan de markt moet voldoen alvorens ik een order plaats.
Als aan alle voorwaarden is voldaan kan ik een order plaatsen. Deze voorwaarden staan in een plan dat ik voor mezelf heb opgesteld.

Dit is het eerste dat je moet doen. Een plan maken voor jezelf. Welke strategie ga ik volgen, wat zijn de criteria alvorens een order geplaatst kan worden, money management. Heb je dit klaar, kun je gaan back-testen tot je ziet dat je strategie werkt. Is dit klaar kun je je strategie toe gaan passen, tot je ze volledig vertrouwd. Daarna zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Wat ik de afgelopen tijd geleerd heb, is dat je tijdens het back-testen overal naar moet kijken..ook naar de dingen die onwaarschijnlijk lijken.

Ik ben nu bezig met het optimaliseren van mijn strategie. Mijn streven : 100 % winnaars. Lukt waarschijnlijk niet maar als ik zie waar ik nog verliezers kan elimineren, kan ik misschien dat percentage dicht benaderen.
Ik heb dit jaar 42 orders gehad. Van deze orders waren er 4 verliezers. Tijdens back-testen altijd gekeken hoeveel orders er kwamen en hoeveel er goed en hoeveel er fout waren. Ben toen gaan denken, hoe ik deze 4 verliezers zou kunnen vermijden en ben er achter gekomen dat 3 van de 4 verliezers op een donderdag plaats vonden. Ik ben er nog niet achter waarom de donderdag, maar ik ga wel kijken of ik verliezers kan vermijden door geen orders op een donderdag te plaatsen. Of dit gaat werken weet ik nog niet. Wellicht dat ik eerst moet uitzoeken waarom de orders op donderdag fout gingen.
Er was slechts 1 winnaar op donderdag dus veel winnaars mislopen zal geen probleem zijn.

Succes met je trader quest.

Jan.

More
3 years 6 months ago #10268 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Een voorbeeld van hoe ik denk

janm wrote: Weet niet of dit hier thuis hoort. Zal wel verplaatst worden als dit niet zo is.

Ben het forum aan het lezen en zie vaak dat mensen over bestaande systemen en strategieën praten en deze dan ook uit gaan proberen. Ik geloof niet dat er een systeem bij is die goed voor "jou" werkt, in de staat zoals hij is. Je zal het altijd aan je eigen stijl aan moeten passen.

Ik heb LTTTM van Nial Fuller gevolgd en het was helemaal niets voor mij. Toen ik dit ontdekt heb, ben ik de markt gaan bestuderen en op een gegeven moment ( na 2 jaar intensieve studie) heb ik iets voor mezelf gevonden. Hoe de markt zich gedraagt, verteld me of ik een order kan plaatsen of niet. ( Dit vooral na het lezen van het boek over het leven van Larry Livingston.) Helaas kan ik dit niet duidelijk uitleggen. Ik kijk nu naar de markt en zie "gewoon" dat er een uitnodiging ligt voor het plaatsen van een order.
Je ziet me vaker schrijven "als ik een uitnodiging krijg". Dit komt omdat ik de markt zie als een dame : Als ik van haar een uitnodiging ontvangt, wordt ik met respect behandeld. ( meestal dan :whistle: ) Krijg ik geen uitnodiging en bespring ik haar, krijg ik ALTIJD op mijn donder ( echt ALTIJD :unsure: )

Wat ik over heb gehouden van LTTTM zijn de EMA's 8 en 21 . Ik heb ze op de Dag kaart en de 4 uur kaart. Hoe ik ze gebruik? de 8 ema moet op beide kaarten onder de 21 zitten om te mogen verkopen en er boven om te mogen kopen. Dat is het.
Waarom 8 en 21 ? Weet het eerlijk gezegt niet. Het kunnen ook heel andere nummers zijn.

Het grootste nadeel van mijn strategie is, dat ik een RR heb van 1:1 . Ik moet dus zien dat ik mijn verliezers zo klein mogelijk houdt. Hiervoor had ik nog niks. 1R verlies...... iets anders is er niet. Of ik moet gokken of ik de order door kan laten lopen en dat is niet reëel.

Dit weekend weer eens nagedacht of er mogelijkheden zijn om dit te voorkomen. En ik denk iets gevonden te hebben .... de EMA 10.
Hij loopt parallel met de 8 EMA. Mijn denkwijze is, als de koers veranderd van richting, dus tegen mijn order in gaat, moet ik iets hebben dat dat aangeeft. Dit is dus de 10 EMA. Als de 8 ema de 10 ema kruist, is dit een slecht teken voor mijn order.
Ik heb terug gekeken naar mijn verliezende orders en wat bleek : de verliezen blijven meestal beperkt tot 1/3 R. Ook heb ik gekeken naar orders die ik gesloten heb omdat ik dacht dat ze niet goed zouden gaan. En ja hoor, ze hadden meestal open kunnen blijven en hadden hun TP gehaald.

Nu denken jullie natuurlijk : wat lult die vent nou? Begrijpelijk...daarom heb ik twee orders, die ik op het forum geplaatst heb, bewerkt om een en ander duidelijk te maken. ( Kan nu eenmaal niet zo goed een verhaaltje schrijven).

Het eerste voorbeeld is de order GBPUSD geplaatst op 28 Oktober.
Op de kaart heb ik mij RR in de vorm van het aangepaste FIB tool, geplaatst om mijn entry, TP en SL te laten zien. Hier laat ik ook zien welke EMA's het zijn en waar de order gesloten is. Op -1 RR .
Ik ga er nu naar kijken, dat wanneer de 8 en 10 ema elkaar kruisen, ik de order sluit. Ik heb nl. gezien dat 95 % van mijn verliezende orders mis gaan nadat de ema's zijn gekruist.

Ik moet wel wachten tot de ema's zijn gekruist. Bij de onderstaande order : CHFJPY heb ik de order gesloten, omdat ik "dacht" dat de CHF niet zo zwak was als ik dacht. Tja, dat denken van mij.....
Ik zie vaker dat bij orders die ik vroeg gesloten heb, omdat ik "dacht dat...." de EMA's zich niet gekruist hebben en de order gewoon zijn TP gehaald heeft. My Lady heeft me dus een geldige uitnodiging gestuurd.

Natuurlijk zien jullie hier maar twee voorbeelden. Ik heb echter de hele dag orders nagekeken en voldoende redenen gevonden, dit serieus te gaan uitproberen. Of dit echt werkt?.....We zien wel.
Er zal zoiets wel al bestaan, maar hier pas ik het, in mijn vorm toe, op mijn systeem.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Jan.

Dit bericht is al ongeveer van 5 maanden geleden, maar ik wil eigenlijk nog wel even opmerken dat Nial Fuller geen 8 en 21 EMA gebruikt op de 4hr Chart... en op de 1hr is het 150 en 365( die loopt gelijk met de 8 en 21 op de daily)

Price action day trading

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.615 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl