Topic-icon So Fresh and So Clean

• Thijz0
  • Thijz0's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10031 by Thijz0
So Fresh and So Clean was created by Thijz0
Hi !

Ik ben (gloed)nieuw hier op het forum en ben nu sinds een paar dagen bezig met demo versies en het lezen van alle(rlei) materie rondom het traden etc. Dus ik dacht tijd om me aan te melden op een forum en alle vragen die heb ik aan de experts te stellen om zo snel een goede basis heb waarop ik kan voort boorduren

Imiddels ook al een demo account aangemaakt op markets.com en speel ik uiteraard met nepgeld op het moment maar wil uiteindelijk wel de overstap gaan maken naar the real deal en (zoals iedereen) een zeer succesvol forex trader worden!

Nu snap ik er alleen nog niet zo veel van (nee gek hè) , dat klopt!. Op het ene moment maak ik leuke (nep)winsten en het volgende moment zie ik die winsten opgaan in rook. Te snel uitgestapt, of te enthousiast ingestapt zonder eigenlijk een goede gedachte hierachter.

Mijn vraag aan de experts hier op het forum:

Wat zijn de momenten dat jij instapt?
Waarom zijn dat de momenten jij instapt?
Hoe lees je de 'markt'/ waves?
Hoe lang houdt jij je positie open?
werk je bijv met een 80/20 pip regel (TP op 80 en SL op 20 pips? zodat je dus 4 keer kunt 'verliezen' tegen 1 keer 'winnen')

Het enige wat ik nu zie zijn groene en rode 'candles' met 'shadows' en volg ik de percentage trends ( +0.60%, dan ga ik dus long, -0.12% ga ik short)

Enfin, zoals je ziet nog erg groen in de wereld van Forex en benieuwd naar jullie tacktieken en manieren van het lezen van de markt.

Alvast bedankt!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago #10032 by Lotsofjazz
Replied by Lotsofjazz on topic So Fresh and So Clean
Was het maar zo makkelijk .. golfjes volgen...

Lees het boek van Jelle Peters, Forex voor ambitieuze beginners (of zoiets)
Volg de cursus op het Forexinfo youtube kanaal
Volg mijn strubbelingen in mijn blog hier op het forum (Marco's FMP trading), sta nu 23% in de min, maar vecht er voor dit demo account levend tehouden :-)

Ik raad je ook aan een probeer account te openen op forexmentorpro.com, 2 weken voor $1,- en de educatie sectie van voor tot achter te bestuderen... Hele goeie basis.. en als je er toch bent, volg de dagelijkse mentor blogs en updates in het forum.

Je dacht dat het makkelijk geld verdienen was he?!.. Nou, het kost bloed zweet en tranen, en heel veel doorzettingsvermogen! :laugh:

Succes! en laat af en toe wat van je horen hoe het gaat!

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10033 by Thijz0
Replied by Thijz0 on topic So Fresh and So Clean
Haha nou had ik niet verwacht dat het makkelijk zou zijn hoor, zeker niet.

Als dat het geval was deed heel de wereld het wel, maar ik heb het verhaal van 'the turtles' gelezen en dan denk ik... dat moet ik ook kunnen! dus dan ga je je wat verdiepen en dingen lezen en probeer je wat om demo accounts. Maar ik ben meer een praktijk persoon (in dit geval dan wel even met een demo account natuurlijk) en door veel te vragen aan de mensen die er verstand van hebben en er succesvol mee zijn geworden, want dat kan, en als zij het kunnen..

Ik ga eens kijken of ik ergens dat boek van jelle kan vinden en wat webinars kijken.

En al het begin is natuurlijk moeilijk, maar als je ergens 100% voor gaat dan is alles mogelijk !

Ik zal zeker wat van me laten horen (waarschijnlijk veel zelfs) en ik zal jou ook in de gaten houden met je struggles !

Thanks!

p.s. overigens hoor ik graag van andere alsnog antwoorden op mijn directe vragen :D

Fijne avond

More
3 years 6 months ago #10034 by DjazzyFx
Replied by DjazzyFx on topic So Fresh and So Clean
Welkom Thijz,

Het is inderdaad verstandig om zoveel mogelijk te lezen over forex. Strategieën zijn er genoeg, maar het gaat erom wat er bij jou past. Hoeveel tijd heb je? Hoeveel geduld heb je? Hoeveel centjes die je niet meer nodig hebt heb je? Wil je maximaal een paar uur in een trade zitten, of juist wat langer?

Als je wilt weten waar je stops plaats en profit neemt, is het belangrijk dat je je eerst zeer goed verdiept in een money-management systeem . Afhankelijk van het aantal trades, en de verhoudig tussen winnende en verliezende trades, kun je dan uitrekenen welke verhouding SL/TP voor jou van toepassing is.

Maar vooral.... kaarten bestuderen tot je erbij neervalt :-)

Kijk op diverse time frames, zoom in, zoom uit. Kijk naar de candles. Mensen zijn over het algemeen heel goed in patronen herkenen. Zo kan het zomaar zijn dat je Maria ineens ziet in je toast. Patronen herkennen is de basis van FOREX. Begin dan ook bij de basis, en laat je in het begin niet verleiden tot allerlei technische poespas. Als je kaart kan lezen dan weet je waar je bent. Je bent geen piloot die in zeer slechte weersomstandigheden, met een falende ILS, moet landen op zijn instrumenten. Je bent een wandelaar die met mooi weer de deur uit gaat en geniet van de omgeving, en met een kaart in de hand, kom je een aardig eind.

Happy Trading :-)

Probeer aan de hand van onderstaande chart eens in te schatten wat de trend is, of je nu zou moeten instappen, of juist niet, en wanneer dan wel? Zie je de steun- en weerstandlijnen? Zie je de waves? Zie je de highs en lows, en wat ze doen?

EUR/JPY Daiyly

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10041 by Thijz0
Hi DjazzyFx,

m.b.t. de chart die je gebruikt, zie ik het volgende

de weerstand zijn de rode balkjes en de steun zijn de blauwe balkjes.
de waves zie ik 'down' gaan en ik zie de highs en de lows, maar het belangrijkste is natuurlijk voor mij om te kijken naar of het een goed instap moment zou zijn.

De canles zitten nu precies tussen de lijnen van de 'IRS' dus als je voor korte tijd zou gaan traden dan zou ik instappen op long voor een week of 2 (in de chart zoals die nu wordt weergegeven)

Klopt het dan wat ik zeg? haha

Of begrijp ik er nog steeds geen bal van

More
3 years 6 months ago - 3 years 6 months ago #10042 by DjazzyFx
Je redenering klopt, we zijn aan het rangen richting de steun van de bovenste trendlijn op 1.30. Je zou kunnen gaan voor een long naar de 1.30.

Maar... er is flinke weerstand rond de 1.28, we hebben lower highs, lower lows, de trend is down, dus waarom instappen met een long positie als de trend down is? Er zijn al 3 waves down, en de 3e had de lowest low. Aan de hand van deze kaart zou ik in dit timeframe wachten op een reversal (waarschijnlijk rond 1.30).

Instapmomenten

Er is flinke weerstand op 1.28, de volgende steun ligt rond 1.267. Blijft de range down, dan is een break door 1.267 een aannemelijk verkoopsignaal, en anders geduldig wachten op een reversal rond de 1.30.

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10043 by Thijz0
Thanks voor je uitleg!

Goed helder gemaakt zo met die kaarten en steun- en weerstandlijnen. Alleen het bepalen van zo'n steun/weerstand punt vind ik wat lastig te bepalen.

want voor daytraden (dat is denk ik wat meer bij mij past voor mijn gevoel) dan fluctureert het natuurlijk heel erg. Hoe bepaal je die lijnen, want het heeft dus niet te maken met de IRS? ( in de demo handelde ik daar vaak op, maar dat was niet altijd even succesvol haha)

Hoor graag van je en alvast bedankt weer!

More
3 years 6 months ago #10044 by DjazzyFx
De steun- en weerstandlijnen bepaal je aan de hand van de hogere timeframes zoals daily en weekly. De lijnen zet je op een lijngrafiek. komen er meerdere knikjes op een lijn dan heb je een steun of een weerstand.

Juist bij indaytrading heb je dan op de lagere timeframes een mooi plaatje waarop je duidelijk kunt zien wat de key S&R levels zijn. Wil je nog zuiverder, dan zet je ook lijnen op de H4 of zelfs H1.

Daily S&R

30 min S&R

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10047 by Thijz0
En wederom, Thanks!

Hoe vaker die de steun/weerstand haalt hoe sterker die is maar ook hoe groter de kans om te breken toch, als die dan breekt met een lange candle, is dat een duidelijke indicator om (agressief) een positie in te nemen, als je dan wacht tot die de steun of weerstand weer raakt en verder doorloopt naar welke kant die uitbrak dan ga je defensief een positie innemen. als ik het goed heb.

Ik heb overigens ook de webinar bekeken over de ichimoku line. gebruik jij zelf bijvoorbeeld meerdere 'assistenten' binnen je charts om zo te bepalen of je uberhaupt een positie inneemt, en als je dan een positie inneemt, dan doe je dat waarschijnlijk altijd zo vlak mogelijk bij de weerstand of steun lijn denk ik. met een SL van een aantal pips boven de weerstand of een paar pips onder de steun.

Zag namelijk op je twitter dat jij ook op dag basis trade? en doe je dat professioneel of gewoon als hobbyist?

nogmaals bedankt voor je uitleg. Heb er erg veel aan!!

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago #10048 by Lotsofjazz

Thijz0 wrote: En wederom, Thanks!

Hoe vaker die de steun/weerstand haalt hoe sterker die is maar ook hoe groter de kans om te breken toch, als die dan breekt met een lange candle, is dat een duidelijke indicator om (agressief) een positie in te nemen, als je dan wacht tot die de steun of weerstand weer raakt en verder doorloopt naar welke kant die uitbrak dan ga je defensief een positie innemen. als ik het goed heb.

Hier zijn de meningen over verdeeld, hoe vaker een s/r wordt aangetikt betekent niet altijd dat deze sterker wordt, hij wordt alleen maar beter zichtbaar. Als de prijs maar steeds terugkomt, kan het ook juist betekenen dat hij zwakker wordt en op het punt staat te worden doorbroken. Link naar leerzaam artikel hierover (en nog veel meer!!) in een post van Marcel van Vliet

http://www.forexinfo.nl/forex-forum/22-forex-trading-systemen/9218-3-manieren-om-de-trend-te-identificeren#10010

Ik heb overigens ook de webinar bekeken over de ichimoku line. gebruik jij zelf bijvoorbeeld meerdere 'assistenten' binnen je charts om zo te bepalen of je uberhaupt een positie inneemt, en als je dan een positie inneemt, dan doe je dat waarschijnlijk altijd zo vlak mogelijk bij de weerstand of steun lijn denk ik. met een SL van een aantal pips boven de weerstand of een paar pips onder de steun.

Zag namelijk op je twitter dat jij ook op dag basis trade? en doe je dat professioneel of gewoon als hobbyist?

nogmaals bedankt voor je uitleg. Heb er erg veel aan!!

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10051 by Thijz0
Misschien een 'domme vraag' ook al bestaan domme vragen niet, maar RS lines zijn altijd horizontaal ? en als lijnen schuin staan in de charts (zoals aangegeven) dan kun je bepalen of de trend dalend of stijgend is?

En hoe vaker die RS wordt bereikt hoe duidelijk die is en hoe groter de kans dat die wordt doorbroken. Klinkt ook logisch uiteraard, en dan wacht je op de bevestiging om long of short te gaan. Maar wat ik nu meemaak in de (demo) praktijk is wel eens dat ik denk van 'oké nu long gaan want hij heeft nu al 2x de steun gehaald en de trend is stijgend, maar dan gaat ie toch dalen. ( ik doe nu traden op minuten basis en heb al gezien dat dan het moeilijkst is op verschillende webinars etc). Hoe bepalen jullie wanneer je je positie inneemt.

@lotsofjazz, ik ga eens wat artikelen lezen van marcel

More
3 years 6 months ago #10052 by DjazzyFx
Thijz,

Op de Forex is een ding zeker: je weet niet wat de markt gaat doen! De candles gaan omhoog of omlaag.

Door het bestuderen van kaarten kan je wellicht patronen gaan herkennen die bepaalde signalen geven.

Traden op M1 charts is extreem onvoorspelbaar, je moet uit of instappen voor er nieuws komt. Je moet weten wat er op de hogere timeframes gaande is, je kan niet anders dan gebruik maken van indicatoren, zeer gedisclipineerd money management voeren, tikframes laten meelopen, en nog veel meer. Zeer stressvol als je dat met echt geld gaat doen. Niet echt geschikt om mee te beginnen dus.

Ik zal later ingaan op je andere vragen. Voor nu: ga op zoek naar lessen over Price action trading. Genoeg over te vinden.

Happy learning :-)
The following user(s) said Thank You: Thijz0

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10053 by Thijz0
Oke gaan we doen!

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago - 3 years 6 months ago #10055 by Lotsofjazz
Die link in Marcel' S Post gaat naar een website alleen maar over price action.. Veel gratis lesmateriaal daar te vinden, en veel video' S.

Oh ja, en de 1 minuut grafiek, daar kijk ik niet naar, 4H en hoger, soms de 1H voor conformatie.

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10063 by Thijz0
Oke,

Ik ben even wezen stoeien met mijn demo account, en vanochtend tot vanmiddag prima resultaten geboekt als je het mij vraagt.

Maar ik begrijp enkele dingen toch nog niet echt goed want vanmiddag waren al mn winsten behoorlijk opgedroogd haha.. gelukkig demo accountje en maakt het niet zo uit.

Maar ik zag (denk ik) vanochtend een dalende trend binnen de eur/usd dus ging ik short, liep goed opzich tot vanmiddag in ene keer het kantelpunt kwam. ik ging nogmaals short en daar was die, eur/usd schoot omhoog! al mn winsten weg en sterker nog dubbele rode cijfers t.o.v. mijn behaalde winsten.

Ik gebruik nu de 4h en de 1h charts en probeer lijnen te spotten als up of down trend, ook de 3 indicator gelezen in het stukje van wat marcel gepost had, ook toegepast en het leek wel lekker te gaan.

Maar soms stap ik nog te enthousiast in en zie ik laten dat ik op de RSI line oversold ga terwijl de trend nog steeds down is..

Hoe zit dat, kan iemand mij dat uitleggen?

Thanks again!

More
3 years 6 months ago #10064 by DjazzyFx
Behalve de Fibonacci (wat eigenlijk geen indicator is) zijn alle technische indicatoren gebaseerd op voortschrijdend gemiddelde (moving average). Elke indicator heeft z'n eigen wiskundige formule.

Werken met een indicator gaat eigenlijk aleen op als je precies weet wat de formule erachter is, en je die ook daadwerkelijk begrijpt. Het grote probleem van indicatoren is dat ze allemaal (geen uitzondering) achter de feiten aanlopen, dus afhankelijk van je instellingen loopt ook je RSI dan achter.

Indicatoren gebruik je voornamelijk voor een bevestiging van je instapmoment, uitstappen doe je aan de hand van je setup, en/of money management.

Zelf ben ik bezig te leren traden zonder indicatoren, dus alleen price action, en als ik er een gebruik is het om het instapmoment te controleren, maar daar wil ik ook vanaf.

EUR/USD had vandaag een range van ca 100 pips, dan moet je wel zeer veel trades hebben lopen of extreem hoge lotsizes hebben gehad, wil je in de rode cijfers gaan. Dus er klopt iets niet aan je setup lijkt mij.

Succes! Blijf leren en probeer eens te traden met een microlot, dat scheelt zweetdruppels :-)

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago #10065 by Lotsofjazz
Ik heb de indicatoren er ook af gegooid, alleen de 55ema en de 200 ema, verder s/r lijnen en trend lijnen en channels. Keer op keer blijkt namelijk dat traders daar toch op de een of andere manier op reageren... rond trendlijnen en deze twee ema's gebeurd altijd wel wat..

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10066 by Thijz0
@DjazzyFax, Dat idee had ik al nadat ik een paar keer de mist in was gegaan met traden via de indicatoren. alles is natuurlijk nog een leer proces en doe dit allemaal met mijn demo accountje uiteraard. Met de rode cijfers bedoel ik meer dat ik net instapte op een trade (achteraf duidelijk oversold!) en toen ging die natuurlijk stijgen. ik was ervan overtuigd dat die zou gaan dalen omdat dat de 'trend' was (volgens mij).
geen SL genomen, en toen even niet gekeken en pats.. rode cijfertjes ipv groene cijfertjes.. ik heb gister even gekeken op die site van daily price action, Onwijs veel informatie daar zeg, dus ben daar nu weer aan de gang gegaan om te lezen en doen. Ook ga ik maar eens afstappen van de korte time frames en over op de wat langere timeframes.. zelfs met en demo account zit je al te 'stressen' geen goed idee dus haha.

@Lotsofjazz 55ema/200ema? Estimated moving avarage gok ik? heb je misschien iets met een afbeeldingen waarmee dat te visualiseren is?

En wederom ben ik nederig dankbaar!

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago #10067 by Lotsofjazz
EMA = Exponentiële Moving Average

Check mijn blog, 'Marco's FMP trading' De oranje vloeiende lijn is de 200 ema en de blauwe de 55 ema. Oftewel de gemiddelde close prijs van de afgelopen 200 respectievelijk 55 kandelaars.

• Thijz0
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
3 years 6 months ago #10076 by Thijz0
Zijn we weer!

Na veel lezen en video's bekijken loopt m'n hoofd een beetje over..

Ik weet niet meer zo goed wat ik nou moet toepassen en wanneer, overal worden cursussen aangeboden van o.a. Justin Bennet en Chris Capre (price action trading en advanced p.a.t.)

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben met het volgen van zo'n cursus?

Ik ben echt op zoek naar iets waarin van begin tot eind wordt uitgelegd hoe je dingen kunt toepassen en hoe je patronen eherkent. traden op verschillende timeframes etc etc.

Nu merk ik dat er zoveel informatie is en ik daardoor de draad een beetje kwijt begin te raken..

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.335 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl