Topic-icon Belgische belasting

• Tokkes
  • Tokkes's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
2 years 5 months ago - 2 years 5 months ago #11126 by Tokkes
Belgische belasting was created by Tokkes
Dag Belgische medetraders
Taxonweb is geopend en het is weer de tijd voor onze nationale sport "belastingbrief invullen".
Bedoeling van dit berichtje is om even te checken dat ik niets vergeet m.b.t. de aangifte.

Ik woon in België en opende in 2016 als privé-persoon een forex-account in Luxemburg.
==>
- Ik geef jaarlijks op mijn belastingformulier aan dat ik een buitenlandse rekening heb op deel I vak XIV code 1075 en vul de gevraagde gegevens in.
- Ik log ook aan bij het CAP (Centraal AanspreekPunt van de nationale bank) en geef hier de gegevens van mijn buitenlandse forex-rekening in. Dit hoef ik maar eenmalig te doen. Mijn buitenlands rekeningnummer is nu geregistreerd.

Afhankelijk van mijn traden zal ik beoordelen of het gaat om
- normaal beheer van privé-vermogen als goede huisvader, slechts klein gedeelte van het vermogen speculeren in een lage frequentie: niet belast (niet aangeven)
- bij speculatie die niet tot beroepswerkzaamheden behoren, de meerwaarde (eindkapitaal - beginkapitaal) die tijdens het belastingjaar verworven werden, aangeven als "diverse inkomsten": 33% belast. (Ook als dit verworven is in het buitenland?)
- het gaat om een beroepsmatige activiteit: aangeven als "winst": progressief belast.
en dit dan ook zo aangeven.
Wanneer de belastingdienst bij een belastingcontrole ontdekt of oordeelt dat ik het niet correct heb aangegeven zal ze een wijziging van de aangifte doorvoeren en een belastingverhoging tot maximaal 200% opleggen. Bovendien dreigt er dan ook nog een fiscale geldboete.
==>
Ik oordeel dat het gaat om "diverse inkomsten":
- Ik vul deze inkomsten jaarlijks in op mijn belastingbrief deel 2 vak XVI "Diverse inkomsten" B. Andere diverse inkomsten 1.b. code 1200 en vermeld bij 1.d. het land Luxemburg en dat deze inkomsten niet belast zijn in het buitenland.
- Indien ik een bepaald jaar verlies zou maken, vul ik bij code 1200 niets in, maar het jaar daarop breng ik dan bij 1.c. code 1202 het nog niet afgetrokken verlies (mgl. van de voorbije 5 jaar) in tot maximaal de bij 1.b. ingevulde inkomsten.

Ik denk dat dat het was. Of doe ik iets niet juist of vergeet ik nog iets?

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.216 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl