Topic-icon Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!

• Paul
  • Paul's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #2020 by Paul
hey,

Ik ben zelf een technische trader en wilde onlangs wat meer in fundamentele analyse duiken ter ondersteuning van mijn trading system. Heel enthousiast twee boeken gekocht; The Secrets of Economic Indicators en Daytrading & Swingtrading the currency market. De eerste vanwege de enorme hoeveelheid en duidelijke info op het gebied van economische indicatoren en de tweede, omdat ik heb gelezen dat Kathy Lien in dit boek wat verder gaat dan de standaard boeken op een aantal gebieden.

Tijdens het lezen van deze boeken raakte ik eigenlijk steeds meer geïnteresseerd en gisteren heb ik een webinar bijgewoond van Kathy Lien over nieuws traden. De methode die ze gebruikte was echt heel interessant, maar bovenal de manier waarop ze de markt analyseert.

Nu werkt mijn huidige trading system prima en daar wil ik dan ook niks aan veranderen, maar voor de afwisseling en de spanning (ja action junk die heeft gepokerd :) ) lijkt het me heel erg leuk om ook deze vorm van traden onder de knie te krijgen. Ik heb dan ook een abonnement genomen op haar service en heb mezelf als doel gesteld dat ik minimaal over een jaar zelf dergelijke fundamentele analyses kan uitvoeren. Ok, niet van hetzelfde niveau natuurlijk, maar wel dusdanig dat ik hiermee zelfstandig winstgevend het nieuws kan traden.

Anyway, het leek me wel leuk om hierover te gaan bloggen, zodat ik later de resultaten, strugglingen en hopelijk ook vorderingen terug kan lezen.

In de volgende post zal ik wat dieper ingaan op het systeem zelf en het bankrollmanagement.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #2021 by Jelle
Replied by Jelle on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
He, dat klinkt interessant!

Als fundamentals trader ben ik zwaar in de minderheid op dit forum, dus erg leuk dat je juist een blog gaat bijhouden over nieuws traden. Ben zelf al een fan van Kathy Lien sinds het lezen van 'Day trading the currency market' (geloof dat ze toen nog met Boris Schlossberg bij Daily FX werkte) dus als je een van haar trading methodes gaat toepassen ben ik een en al oor -en oog. :)

Succes alvast!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 9 months ago #2022 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
He Paul, leuk dat je een blog begint man! Ik ben benieuwd!

Dat nieuws traden heeft inderdaad wel een hoog 'actie junk' gehalte hehe :laugh:

More
8 years 9 months ago #2023 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Lekker, we gaan er weer een sappige blog bij krijgen dus :D

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2029 by Paul
Replied by Paul on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Ik ben ook helemaal fan van Kathy Lien en heb daarom ook een abonnement op BK Advisor genomen. Deze service doet zij overigens samen met Boris Schlossberg.

Ik ga inderdaad een pre-release systeem van haar traden. Dat werkt iets anders dan het traditioneel nieuwstraden. In plaats van na een nieuwsevent open je de trade net iets voor de publicatie.

Wekelijks ontvang ik een excelsheet met daarin de verwachtingen voor de events die hiervoor in aanmerking komen. Zij kijken naar samenhangende economische publicaties die al gepubliceerd zijn en trekken logische conclusies voor het aankomende event. Het mooie hieraan is dat ze ook aangeven waarom zij dit verwachten. Nu is dit nooit 100% correct, maar het percentage dat ze goed zitten ligt vrij hoog.

Je kunt deze service gewoon als signalservice gebruiken, maar dat is voor mij persoonlijk niet de bedoeling. Ik wil juist zelf leren om die puzzel in elkaar te leggen, want ik heb al wel gezien dat het meer een kwestie is van weten waar je naar moet kijken. Die zoektocht zelf afleggen zonder feedback is wel te doen, maar duurt wel wat langer. Ik heb nu een jaarabonnement genomen en mezelf als doel gesteld dat ik over een jaar zelf die puzzelstukjes in elkaar kan leggen.

Allereerst ga ik de signalen volgen en wat puzzelen aan het systeem. Zo kun je bijvoorbeeld met verschillende stop losses werken, tweede target op verschillende manieren bepalen en een eigen bankroll management hanteren. Daarnaast gaat dit systeem uit van 20 minuten voor het nieuwsevent een trade openen aangezien de brokers met een flexibele spread vaak de spread verhogen vlak voor een nieuwsevent. Ik heb nu zelf een fixed spread, dus ik moet eerst even kijken of dit voor mij wel van toegevoegde waarde is en of ik bijvoorbeeld niet 5 minuten voor het event een trade open. Op die manier kun je een eventuele negatieve spike voorkomen.

Kortom, nog veel uit te puzzelen, voordat ik echt aan de slag kan, maar dat heeft geen haast.

Voor diegene die er meer over willen weten plaats ik even de webinar die ik bezocht heb. Deze is namelijk opgenomen.

Webinar Nieuwstraden van Kathy Lien

Ik ga zelf ondertussen verder puzzelen wanneer ik tijd heb en dan zal ik deze blog updaten met de regels die ik ga hanteren.

More
8 years 9 months ago #2031 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Klinkt heel interessant Paul! Het winstpotentieel is natuurlijk enorm omdat de bewegingen vaak zo groot zijn - maar het verliespotentieel net zo. Het is de kunst om uit te vinden hoe je het muntje een beetje kunt verzwaren zodat het net wat vaker met de juiste kant boven komt vallen! ;-) Ik zal je blog dus zeker volgen!

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2034 by Paul
Vandaag weer een aantal lessen rijker geworden....

Bij die service geven ze ook andere signalen naast het nieuwstraden en vanmorgen kreeg ik een signal om long te gaan op GBP/USD vanaf 1.6100 met stop loss op 1.6040 en target op 1.6150. Ik kreeg het bericht wat later en toen ik inlogde op het trading platform was de koers al wel aardig gezakt. Het eerste wat me opviel was dat er een hele tighte range was en dat de breakout naar onderen was. Dat gebeurt wel vaker en is niet erg mits de koers wel weer snel richting de oorspronkelijke range gaat. Toch maar een positie ingenomen om te kijken hoe het zou lopen. Op een gegeven moment zie ik op dezelfde chart echter een perfecte setup volgens mijn eigen trading system. Beetje dilemma op dat moment, want ben eigenlijk niet zo van het hedgen.

Ik heb die setup laten lopen en mijn positie open gehouden. Een stuk of 6 candlesticks later kon ik de conclusie trekken dat het toch maar verstandig was om mijn huidige positie te sluiten en gewoon lekker te vertrouwen op mijn eigen system. :PP Helaas had ik verlies, maar het positieve nieuws was dat ik flink had gecasht wanneer ik gewoon mijn trading system had gebruikt....

Om 10.30 werd de Britse Manufacturing Production m/m gepubliceerd en volgens BK Forex Advisor zou de publicatie boven verwachting zijn. Dat bleek niet het geval volgens ForexFactory (-0,1% versus +0,5% verwachting), dus deze positie kon ook gelijk afgesloten worden. Achteraf kreeg ik door dat er een revision had plaatsgevonden en schijnbaar had dit wel invloed, want als ik de positie open had gehouden dan was target 1 in iedergeval gehaald. Ik zal dus moeten gaan kijken waar ik die revisions kan vinden en in hoeverre de markt hier ook altijd op zal wachten alvorens de koers 30 pips de andere richting in te stuwen. :PP

Vanmiddag gewoon op gevoel een positie geopend op GBP/USD op de 5 minuten chart. Was een sort of scalptrade. Opeens zie ik bij profit $112 staan en snapte even niet wat er aan de hand was. Dat kwam later wel aan bod, want ik wilde eerst die positie afsluiten. Platform freezet en tegen de tijd dat ik de positie kon afsluiten was exact de $50 die ik 's morgens had verloren, weer goedgemaakt. Het had echter $60 winst kunnen zijn. :( Wel humor en een echte rush om die koers binnen tijdsbestek van 30 seconden 40-50 pips op neer te zien gaan. :PP

Al met al geen cent vooruit of achteruit gekomen vandaag en ben ook niet van plan om vandaag nog een positie te openen. Wel een aantal lessen rijker voor $0! ;)

1. Qua technisch traden alleen mijn eigen systeem aanhouden.

2. Wel fundamentele analyse meer gaan toepassen ter ondersteuning van mijn huidige trading system aangezien dat alleen maar de winratio ten goede zal komen.

3. Prerelease trades net openen voor het daadwerkelijke event (5 tot 2 minuten van tevoren) en dan stop loss van 30 pips hanteren. Wanneer ik 20 minuten van tevoren hanteer dan is de kans vaak groot dat de stop loss wordt geraakt.

4. Nieuwstraden iets meer gaan combineren met technische analyse. Het valt nu al twee keer op dat dit zeker een toevoeging was geweest. Dan kun je denken aan price projection en support en restistance etc.

5. Not underestimate the power of the spikes anymore! :PP

More
8 years 9 months ago #2037 by Jelle

Wel fundamentele analyse meer gaan toepassen ter ondersteuning van mijn huidige trading system aangezien dat alleen maar de winratio ten goede zal komen.

Dit is inderdaad een belangrijke. Wanneer je als technisch trader de fundamentals gebruikt ter ondersteuning van je set-up zal je hierdoor zeker beter gaan traden. (zelf benader ik het als fundamentals trader van de andere kant, maar het principe is hetzelfde, want ik zoek juist weer naar technische signalen die mijn fundamentels set-up ondersteunen)

Prerelease trades net openen voor het daadwerkelijke event (5 tot 2 minuten van tevoren) en dan stop loss van 30 pips hanteren. Wanneer ik 20 minuten van tevoren hanteer dan is de kans vaak groot dat de stop loss wordt geraakt.

Hier moet je mee oppassen, vooral bij belangrijke events die veel volatiliteit genereren. Het is niet ongebruikelijk voor bijvoorbeeld de Non-Farms om in de aanloop naar en de eerste minuut upon release swings te maken van meer dan 30 pips zonder duidelijke reden. Je kunt dan stopped out raken in de blink of an eye. Zelf wacht ik altijd de eerste 5 min candle af bin dit soort grote events.

Leuk blog! :)

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2041 by Paul
Ik zal in delen de regels en richtlijnen posten in deze blog. Is voor mijzelf nuttig en wellicht hebben anderen er ook iets aan.

Vanavond zal ik de voor- en nadelen posten en de nieuwsevents die voor dit systeem in aanmerking komen.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #2043 by Paul
Pre-release nieuwstraden Deel 1

Ik zal in delen de regels, richtlijnen en het systeem posten. Dit zijn de officiële richtlijnen. Ik zal daar zelf waarschijnlijk nog wel een beetje aan gaan sleutelen of combineren met andere dingen.

In deel 1 komen de voor-en nadelen aan bod en welke nieuwsevents wel of niet geschikt zijn voor dit systeem. In het weekend zal ik de richtlijnen van het systeem zelf posten.

Voordelen proactief nieuwstraden

*Voordat een belangrijk economische publicatie volgt is er eerst vaak sprake van een range, waardoor je vaak een duidelijke stop loss kunt bepalen.

*Aangezien je al een positie hebt geopend zul je heel de move kunnen meepikken in plaats van dat je pas instapt als de koers al in beweging is gekomen.

*Wanneer je fout zit dan wordt je stop loss ook snel geraakt en kun je weer gaan concentreren op de volgende trade.

Nadelen proactief nieuwstraden

*Het is moeilijk om te voorspellen of een nieuwspublicatie positief of negatief zal zijn.

Er zijn een aantal nieuwsevents die niet in aanmerking komen voor dit systeem:

- Nieuwsevents waar geen daadwerkelijke getallen worden gepubliceerd.
- Gekkenhuis nieuwsevents zoals de NFP.
- Rentebesluiten van Centrale Banken.
- Cijfers uit Japan en Zwitserland.

Bij nieuwsevents waar geen daadwerkelijke getallen worden gepubliceerd is het erg lastig om de uitkomsten te voorspellen.

Nieuwsevents zoals de Non Farm Payrolls komen niet in aanmerking vanwege de absurde spikes die vaak in beide richtingen uitslaan, waardoor een stop loss bijna altijd geraakt wordt.

Bij rentebesluiten van de Centrale Banken moet je niet alleen voorspellen wat de rente zal zijn, maar ook of de uitspraken bullish of hawkish zullen zijn. Dit is erg lastig.

Cijfers uit Japan en Zwitserland hebben weinig invloed op USD/JPY en USD/CHF aangezien de events uit de US vooral de koers van deze currency pairs bepalen.

De nieuwsevents die wel in aanmerking komen voor dit systeem:

- Employment reports van elk land
- Retail sales reports van elk land
- Inflation reports van elk land
- GDP reports van elk land
- Confidence reports van elk land
- Homesales reports US

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #2053 by Paul
Pre-release nieuwstraden Deel 2

Richtlijnen Pre-release Trading System

De entry niet veel later dan 20 minuten voor de release en niet veel vroeger dan 20 minuten

De markt concentreert zich meestal ongeveer 20 minuten voor een publicatie op het nieuwsevent zelf. De periode daarvoor is het meer het sentiment van de dag.Wanneer je korter dan 20 minuten voor het event een positie opent dan loop je het gevaar dat je meer spread moet betalen wanneer je geen gebruik maakt van fixed spread.

Hanteer een 20 pip stop loss

Een stop loss van 20 pips is normaal gesproken voldoende voor de nieuwsevents die voor dit systeem in aanmerking komen. Het zijn geen NFP publicaties en de impact en spikes voor het event vallen vaak mee, waardoor 20 pips voldoende is.

Hanteer een eerste target van 20 pips

Indien de voorspelling correct is wordt het eerste target normaal gesproken al snel gehaald. Je sluit dan de helft van je positie.

Tweede target trailen en stop loss naar breakeven

Wanneer het eerste target gehaald is en de helft van je positie is afgesloten dan verschuif je de stop loss van de resterende helft naar breakeven.

Je tweede target kun je trailen op verschillende manieren. Hierbij kun je de methode gebruiken die je het beste ligt. Bijvoorbeeld een trailing stop, de 20 simpel moving average of een 2 bar low.

Volgende week zal ik wat meer vertellen over hoe je een publicatie van tevoren kunt inschatten en daarna ga ik zelf ermee aan de slag.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2094 by Paul
Bovenstaande regels etc zijn allemaal wel handig, maar met pre-release traden is het wel zo handig om van tevoren een beeld te hebben van de uitkomst van een publicatie.

Op dit moment heb ik hiervoor een abonnement waarbij ik iedere week een overzicht ontvang van de nieuws publicaties van de aankomende week die in aanmerking komen voor dit systeem met daarbij vermeld wat de verwachting is en belangrijker nog waarom.

Een voorbeeld van zo'n overzicht:

Op zich is dit natuurlijk helemaal fantastisch om zo aangeleverd te krijgen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.... Daarnaast heeft het voor mij weinig zin om klakkeloos dingen over te nemen als ik er zelf niks van begrijp of het zelf niet op die manier kan beredeneren.

Ik heb persoonlijk dus geen abonnement genomen om dit te gebruiken als signalenservice, maar meer ter ondersteuning van mijn leerproces. Ik geloof dat in principe iedereen dit zou kunnen, mits je maar bereid bent om er tijd in te stoppen en dat je weet waar je naar moet kijken. Natuurlijk is dit geen kwestie van een paar maandjes, maar wanneer je eenmaal thuis bent in het nieuwstraden dan kan dit zeer lucratief zijn en daarnaast de perfecte ondersteuning voor technische trading systemen.

Ik heb zelf een jaarabonnement genomen en heb mezelf dus een jaar de tijd gegeven om dit enigszins onder de knie te krijgen. Ik zal dan ook volgens een vast plan gaan werken om op die manier elke keer weer een stukje wijzer te worden, zodat ik over een jaar die ondersteunende analyses niet meer nodig heb.

Morgen of in het weekend zal ik mijn aanpak opschrijven inclusief een aantal kleine wijzigingen in het systeem en vanaf volgende week wil ik dit dan ook daadwerkelijk gaan traden.

More
8 years 9 months ago #2104 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Man, wat een uitgebreid verhaal heb je neergepend zeg.
Denk dat ik het zelf niet zou kunnen dat nieuswtraden.. nog niet iig..
Ziet er allemaal heel ingewikkeld uit. Voor mij dan he?

Maar ben wel benieuwd hoe je het er vanaf brengt, dus van zodra je een trade gaaat plaaten op basis van bovenstaand ben ik wel benieuwd!

More
8 years 9 months ago #2108 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Hey Paul, dat ziet er inderdaad interessant uit! Ik heb even gekeken naar die punten waar ze een strong confidence hadden en die kwamen allemaal uit. Het zou inderdaad het mooiste zijn als je zelf ook die interpretaties kunt maken, dat zou ik ook zeker willen leren, dus hou ons op de hoogte!

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2123 by Paul
Dit is echt de laatste uitgebreide post qua theorie etc, volgende week ga ik beginnen. Toch is een plan van aanpak altijd wel een strak plan. :PP

Allereerst zal ik mijn eigen trading system als basis gebruiken op de 4 uur- en dag chart. Wanneer ik een dag zin heb om achter de charts te gaan hangen dan zal ik ook de kortere tijdframes te traden.

Daarnaast ga ik pre-release nieuwstraden, zoals ik in mijn vorige posts heb beschreven. Dit nieuwstraden is extra en puur omdat ik het leuk vind om mezelf op dit gebied verder te ontwikkelen. Ik heb wel besloten om een aantal kleine wijzigingen door te voeren in het systeem.

Voorbereiding van een nieuwsevent

Elk nieuwsevent die ik wil traden zal ik op de volgende manier voorbereiden:

*Het nieuwsevent opzoeken in “The secrets of Economic Indicators” en goed doorlezen wat het nieuwsevent inhoudt, wat de gevolgen zijn en met welke andere publicaties deze is verbonden.

*Alle berichten uit het verleden omtrent dit nieuwsevent lezen in BK Advisor om een beeld te vormen waar er naar gekeken wordt bij het voorspellen van de uitkomst.

*Lijst maken van de onderwerpen en andere publicaties die verband hebben met dit nieuwsevent.

*Zelf de verwante cijfers opzoeken en proberen middels logische redenatie een voorspelling te doen

*Bekijken welke invloed de publicatie in het verleden heeft gehad.

*De belangrijkste intraday support en resistance levels etc voorbereiden

Deze plan van aanpak is vrij uitgebreid en daarom stel ik mezelf als doel om minimaal 1 trade per week op deze manier voor te bereiden. Op deze manier blijft het leuk en na een jaar tijd zal ik al een stuk meer weten op dit gebied.

Bankrollmanagement

Ik ga met het nieuwstraden standaard 4k lots traden, wat vaak gelijk staat aan $0,40 per pip. Ik begin gewoon klein en kan later altijd nog beslissen om het aantal lots op te voeren. Met mijn eigen trading system ga ik wel een normaal bankrollmanagement hanteren.

Het nieuws trading system

Het systeem dat ik ga hanteren wijkt van een aantal punten af van het standaardsysteem wat ik in de voorgaande posts heb beschreven. Qua de soort nieuwsevents zal ik geen wijzigingen aanbrengen, wel in de regels.

Analyses als uitgangspunt gebruiken

Ik zal de analyses van BK Advisors als uitgangspunt nemen, maar deze alleen opvolgen wanneer ik er zelf ook achter sta. Als ik de beredenatie niet snap of zelf op een totaal andere conclusie kom dan zal ik dat event niet traden.

Alleen een trade in de richting van de trend of wanneer er sprake is van een range

Ik zal alleen een nieuwsevent traden wanneer de koers op dat moment in een range bevindt (dus geen duidelijke trend) of wanneer de verwachte uitkomst overeenkomt met de intraday trend op dat moment. Ik ga niet tegen de trend in traden, want ik wil de odds in mijn voordeel hebben en dat is dan niet het geval. Met de trend mee traden heeft als extra voordeel dat je ook kan werken met een tweede target en dus kans hebt op een mooie risk/reward verhouding.

Positie openen

Ik open minimaal 20 minuten van tevoren de chart om te kijken naar een mogelijk instappunt. Wanneer ik op een mooi moment kan instappen zoals bijvoorbeeld op een support of resistance level dan is dat mooi meegenomen. Mocht er geen gunstig moment komen dan open ik de trade 2-5 minuten voor de publicatie.

Stop Loss

Ik zal standaard een stop loss gebruiken van 20 pips. Mochten er signalen zijn dat 20 pips weleens te weinig kunnen zijn dan zal ik dit maximaal naar 30 pips verleggen.

Take Profit

Target 1 is standaard 20 pips en wanneer deze is gehaald schuif ik de stop loss naar breakeven en probeer ik een tweede target te bepalen indien mogelijk aan de hand van price projection. Het doel is om met het tweede target te kunnen profiteren van een trend.

Ok, zover de regels en theorie. Volgende week ga ik beginnen. Vandaag ontvang ik als het goed is het overzicht met de nieuwsevents en verwachtingen, dus ik kan dit weekend alvast beginnen met de voorbereiding.

Deze blog is voor mij een mooie manier om later de vorderingen te bekijken en tevens een stimulans om de doelen na te streven die ik heb neergezet.

Iedereen alvast een prettig weekend!

More
8 years 9 months ago #2129 by Jules-v-H
Replied by Jules-v-H on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Wow, zeer duidelijk verhaal. Je bent er goed doordacht mee bezig en je hebt een goed eigen trade plan ontwikkeld. Dit is in mijn ogen een eerste vereiste om een succesvolle trader te worden. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen en hoe je blog in de gaten de komende tijd!

Succes

More
8 years 9 months ago #2141 by Jelle
Net als Jules onder de indruk van de duidelijkheid van je systeem. Je hebt aan alle belangrijke dingen gedacht en dat is de helft van het succes van een trading systeem: een goed plan.

Ook verstandig dat je met 4k lots begint, op die manier heb je ook plenty of room om fouten te maken. En je hebt gelijk, het minste wat je er uit zult halen is een hoop kennis over de news events die van belang zijn voor de financiele markten, en dat is nooit weg.

Ben erg benieuwd!

More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #2143 by zeebaars
Replied by zeebaars on topic Een nieuwe uitdaging: Nieuws traden!
Systeem lijkt me zeer duidelijk, zich eraan houden is al moeilijker.
ben zeer benieuwd,veel succes, ik volg je blog ...

accountcijfers kunnen niet liegen, mensen des te beter...

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago #2145 by Paul
Hey,

Thanks voor de leuke reacties. Alhoewel ik inderdaad behoorlijk druk bezig ben geweest met de voorbereiding zal ik toch nog veel dingen in de praktijk tegenkomen die ik niet van tevoren kan plannen. Zo dus ook dit weekend.... B)

Morgenochtend worden PMI Flash Manufacturing en Services van Frankrijk, Duitsland en de Eurozone gepubliceerd, evenals het Duitse IFO Business Climate. Volgens het overzicht wat ik heb ontvangen is het advies om short te gaan EUR/USD. Hierbij moet wel gezegd worden dat de vermelding “Medium Confidence” is in plaats van de maximale “Strong Confidence”.

Naar aanleiding daarvan ben ik afgelopen weekend begonnen met de voorbereiding door eerst goed door te lezen wat dat PMI nu exact inhoudt. :PP Op de standaard nieuwskalenders zoals die van ForexFactory kun je al wel een aardige beschrijving vinden, maar in het boek over economische indicatoren die ik gebruik, gaan ze nog een paar stappen verder....Allemaal reuze interessant, maar toen werd mij pas duidelijk hoezeer bepaalde indicatoren met elkaar verbonden zijn en hoe deze samen het totaalpakketje “economie” vormen. Is op zich geen punt, want in the end moet ik ze toch allemaal gaan uitwerken, maar dit was gelijk een enorme vuurdoop. :(

Om een beetje een goede inschatting te kunnen maken van een publicatie zul je goed op de hoogte moeten zijn van de uitkomsten van andere economische indicatoren en tevens een goed totaalplaatje moeten hebben, want anders ben je nog nergens.

Ik heb dit weekend enorm veel gelezen en geleerd en alhoewel ik op fundamenteel gebied nog steeds een absolute beginner ben, is het begin zeker gezet. Ik vind het in ieder geval erg leuk om allemaal uit te pluizen en de dingen beginnen steeds meer op zijn plaats te vallen. Toch moest ik ook de conclusie trekken dat ik eerst een periode het nieuws en de publicaties zal moeten volgen en dit onderdeel van mijn routine zal moeten maken alvorens ik wat vertrouwen zal krijgen om zelf ook daadwerkelijk een inschatting te kunnen maken. Ik ben nu namelijk al blij als ik bepaalde uitkomsten terug kan herleiden...

Ik zal de plannen dus iets moeten aanpassen, omdat zelf een inschatting maken nu gewoon giswerk zou zijn. Voorlopig ga ik in ieder geval door met de belangrijkste indicatoren verder te onderzoeken en de verbanden onderling te leggen. Dat heb ik afgelopen weekend ook gedaan met PMI en IFO en dat ging me tot nu vrij aardig af.

Alhoewel ik als doel had om minimaal 1 publicatie voor te bereiden en te traden zal ik nu gewoon aan de slag gaan met alle belangrijke economische indicatoren. Het bleek namelijk een illusie om er 1 goed voor te bereiden gezien de samenhang onderling.

Ik zal voorlopig de events traden op basis van de aanwijzingen van BK Advisor, maar dan wel volgens mijn regels, dus alleen in geval van een range of trend. Op deze manier doe ik toch ook wat praktijkervaring op als het gaat om de reactie van de markt bij bepaalde events. Zit ik niet zelf in een trade dan vergeet ik dat waarschijnlijk weer snel.

Wanneer ik een specifiek event wel heb voorbereid dan zal ik in deze blog mijn hersenspinsels posten, zodat jullie ook wat feedback/correcties/aanvullingen kunnen geven.

Vanavond zal ik mijn bevindingen posten m.b.t. de publicaties van morgenvroeg. Hebben jullie ook weer wat leedvermaak aan het begin van een nieuwe werkweek. :PP

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #2146 by Paul
Disclaimer:Onderstaand verhaal zou zomaar eens grote bullshit kunnen zijn, dus neem het vooral niet als waarheid aan.:PP

Zoals gezegd staan de volgende nieuwsevents voor morgenochtend op het programma:

De PMI Flash Manufacturing en Services van Frankrijk, Duitsland en de Eurozone, evenals het Duitse IFO Business Climate.

Met betrekking tot de PMI beperk ik me even tot Duitsland aangezien dit de leading economie is van de Euro-zone en ik tevens geen tijd heb gehad om ook Frankrijk en de overige eurolanden nog eens helemaal onder de loep te nemen.

Het lastige aan morgenochtend is dat PMI op dezelfde dag wordt gepubliceerd als IFO en dat schijnt normaal niet het geval te zijn. Dat heeft normaal dan als voordeel dat je uit de PMI al wel wat info kunt halen om de IFO enigszins te voorspellen.

De publicaties, inclusief uitkomsten, die mogelijk van invloed zijn op de PMI:

– German Retail Sales
+ German Unemployment Change
– German Factory Orders
– German Industrial Production
+ German Prelim GDP q/q
+ German PPI m/m

Met name de nieuwe orders en de productie zijn grote pijlers en beide zijn afgenomen. Op basis hiervan zou ik zeggen dat PMI juist tegen zou moeten vallen.

Om het Duitse IFO Business Climate enigszins te voorspellen heb ik gekeken naar het German ZEW Economic Sentiment. Deze is iets gestegen, alhoewel er van tevoren een hogere stijging werd verwacht.

De groeivooruitzichten schijnen wel erg goed te zijn. De export stijgt enorm, het aantal werklozen is drastisch afgenomen en de DAX Index is gestegen naar het hoogste punt sinds januari 2008.

Naar aanleiding hiervan verwacht ik persoonlijk niet dat deze publicatie zal tegenvallen, eerder hetzelfde of beter dan verwacht.

Het advies van BK Advisor is short gaan op EUR/USD n.a.v. bovenstaande publicatie en aangezien ik voorlopig even hun aanbevelingen zal volgen zal ik dat ook doen mits er sprake is van een range of trend in de juiste richting, maar op basis van eigen research ben ik er niet zo zeker van aangezien het Duitse IFO Business Climate een grotere impact zou hebben in vergelijking met PMI.

Anyway, ik zal het vast helemaal bij het verkeerde eind hebben, maar het was sowieso zeer leerzaam om te proberen deze puzzel in elkaar te leggen. :)

Mocht iemand tips of aanmerkingen hebben dan graag, want dan kan ik dit de volgende keer weer meenemen in mijn research.

Wordt morgen vervolgd.....

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.238 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl