Topic-icon trades van een beginner Feedback meer dan welkom

• henkg
  • henkg's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • De kunst van het traden maakt je sterker
More
8 years 7 months ago #2453 by henkg
Hallo mede-traders,

Op advies van Jelle ben ik vandaag mijn handelen maar eens gaan opschrijven. Ik blijf dit doen en doe jullie dan verslag (zolang het interessant blijft). Ziehier wat ik heb gedaan vandaag, en waarom. Als je tips hebt, schroom niet.
Woensdag 30 maart 2011

9 uur
Short gegaan: 1.4070, stoploss 141.10.</strong>
Overwegingen: indicatoren stonden in het rood (MACD, candles, RSI). Op Dailyfx zagen ze donkere wolken, Portugal blijft doorzeuren. Rond 10.30 was het klaar. Verlies: 13 procent

11.00 uur
Long gegaan bij 141.14. Stoploss op 140.00</strong> (heb hem maar eens wat ruimer genomen omdat ik de andere posities wel heel gauw kwijt was).
Overwegingen: lange trend blijkbaar toch intact. Tot rentebesluit op 7 april zou de trend weleens stijgend kunnen blijven (volgens analist). Daarna kan het tij keren. Voor wat het waard is.

16.40 uur
Zit nu tegen een aanzienlijk verlies aan te kijken. Goede les blijkt nu: stoploss niet te dichtbij. Was ik nu nog in de race geweest met mijn shortorder. Hoop dat de long het vandaag overleeft.

19.00 uur
Positie positief afgesloten. Rendement: 9 procent.
Dag met verlies afgesloten. Maar gelukkig is de laatste trade goed gegaan.

Ben nu in 9 dagen (sinds 21 maart) 50 procent van mijn portefeuille kwijt. Knap hè?!
(Gaat gelukkig wel om kleine bedragen: dit is mijn laboratorium.)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• De-TradeManager
  • De-TradeManager's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 7 months ago #2456 by De-TradeManager
Replied by De-TradeManager on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
Welk effect of pair trade je?

More
8 years 7 months ago #2457 by Jelle

Ben nu in 9 dagen (sinds 21 maart) 50 procent van mijn portefeuille kwijt. Knap hè?!

Dat is inderdaad knap, maar denk dat je in vergelijking met andere beginnende forex traders nog maar een middenmotortje bent als het gaat om snelheid waarmee je de helft van je trading kapitaal kwijt bent. Er zijn er die alles kwijt zijn in een dag!

Fouten zul je nu eenmaal maken in het begin, dat hoort erbij. Maar 2 fouten moet je nooit maken:
1) meteen om grote bedragen handelen. Het is vaak wel beter om meteen voor echt geld te handelen -dat is nu eenmaal anders dan demo geld- maar doe het dan voor 10 cent de pip, ipv $1. Op die manier kun je lang doen met een paar tientjes maar voel je toch de pijn van het verlis, wat dan weer motiveert tot beter doen.
2) zet altijd een stop/loss, zodat je je verlies per trade binnen de perken houdt.

Voor zover ik kan zien uit je eerste post doe je allebei.

Net als de Trademanager vroeg ik me af om welk valuta paar / paren het gaat. Steeds EUR/USD?

Ook is het misschien slim om - zeker in het begin - behalve een s/l ook steeds een profit target in te stellen. Dan weet je ook waar je voor gaat.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago #2467 by henkg
Ja, beetje dom dat ik de paren er niet bij heb gezet. Ik handel alleen in euro/usd. Hou het graag overzichtelijk. Als ik (veel) meer ervaring heb ga ik eens naar andere paren kijken.

Ik stel ook altijd een profit in: meestal zo rond de 10 procent van de inleg. Daar probeer ik dan zo min mogelijk aan te sleutelen (behalve als het ineens heel snel gaat, dan wil er nog wel eens gauw een tandje bijzetten, zonder hebzuchtig te worden).

Met de sl ben ik nog een beetje aan het experimenteren. Zoals jullie zagen heb ik daar al een les geleerd.

Vandaag had ik een klus, dus heb ik niet gehandeld. Leek me geen goed idee om vanochtend vroeg even vlug in te stappen, hoewel ik zag dat de weg omhoog vannacht was ingeslagen.
Nu zit in in dubio om toch nog een trade te doen. Maar ja, als het principe bezint eer ge begint ergens opgaat ... Tegelijkertijd wil ik ook oefenen, want ik heb nog geen uitgekristaliseerde strategie. Nog een heerlijke hoop te doen. Als het even kan besteed ik 3 uur per dag aan lezen en dan nog handelen, monitoreren. Werk ook aan een tradingplan. Echt werk, maar zoals de trademananger op zijn site zei: 'Een geweldig beroep'.

More
8 years 7 months ago #2468 by Representative
Replied by Representative on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
hey,

Om verliezen in te perken is het misschien een idee om je stop losses op een bepaald percentage van je balance te zetten! Ik trade met een stop loss die nooit meer dan 1 tot 3% van mijn balance riskeert. Dit betekend dat ik dus alleen bij 33 tot 100 trades mn hele balance kwijt ben, en ik verlies niet 33 keer achter elkaar!

Het is een idee, maar zo wordt er wel getrade door de big boys!

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago #2470 by henkg
Lijkt me een mooie richtlijn. Bedankt!

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
8 years 7 months ago #2476 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
Sterker nog; stoploss zetten waar je volgens jou veilig bent (bijv. net onder de vorige bodem) en dan je positiegrootte bepalen zodat je op die 1% risk komt. Position sizing noemen ze dit.

Stel je SL moet op 50 pips, je account is 10.000 euro, dan moet je zorgen dat die 50 pips 1%, oftewel 100 euro kosten (2 euro per pip..)

Moest in hetzelfde geval je SL op 100 pips, zorg je weer dat het 1% kost, oftewel, een 2x zo kleine positie (nu dus 1 euro per pip).

Dit is een van de belangrijkste lessen in trading om 'in the game' te blijven.

Succes Henk!

• De-TradeManager
  • De-TradeManager's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 7 months ago #2479 by De-TradeManager
Replied by De-TradeManager on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
Goed plan van Luijcks. Zou er wel aan willen toevoegen dat position sizing makkelijker gaat met mini of zelfs micro lots (kleienere bedragen). Zelf neem ik een vast bedrag dat ik bereid ben per trade te verliezen en plaats mijn stoploss zodat het én veilig boven of onde de vorige steun/weerstand/candle staat én binnen mijn risicobedrag blijft. Dubbele controle op mijzelf dus.

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
8 years 7 months ago #2481 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
Klopt, met mini/micro lots kan je het preciezer afstemmen. Zit zelf bij RBS, daar kan je gewoon het aantal eenheden opgeven = NOG preciezer. Dus bijv. een positie van 20.516 eenheden.

(en een top-lage spread natuurlijk -> 1 pip eur/usd)

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago #2522 by henkg
Hartelijk dank voor de input, heren. Genoeg om in de game te blijven en niet te snel door mijn handelsgeld heen te raken. Ik zit trouwens bij plus500: 2 pips dus.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago - 8 years 7 months ago #2585 by henkg
Blog van week 4 april 2011

9 april 2011
Vorige week wat gespeeld met contrair gaan, longs en shorts tegelijk kopen (om eerst de ene met winst en dan de andere met winst te verkopen). Werkte niet.
Deze week de speeltuin verlaten en meegedaan aan de trader van de week.
Op 4 april ingestapt bij 142.46. TP op 143.62, stoploss op 141.46. Wilde de sl zeker niet te strak hebben omdat ik te vaak ben uitgestopt. Op 6 april weer een long gekocht op 143.04 en op 143.45 tp uitgevoerd. Ging sneller dan ik dacht.
In de nacht van 7 op 8 april is de tp van de trade van de week op 143.27 uitgevoerd. Had hem aanvankelijk op 143.62 liggen (vanwege een ws daar in de buurt), maar later bijgesteld. Dacht dat de weg te lang zou worden voor deze week. Vanochtend zag ik hem op 143.92 staan. Scheelde toen al 35 pips. Later ging hij zelfs fors door de 144 heen.

In de vroege ochtend nog even short gegaan en dat moeten ‘bezuren’ met een sl van 28 pips.

Toen ik laat in de middag thuiskwam van een klus even ingestapt op 144.30 en een paar uur later op dezelfde stand weer uitgestapt. Had me laten verleiden door de voortdurende rally, maar realiseerde me de lousy timing.

Doordat ik van mijn 'laboratorium' een speeltuin had gemaakt stond ik begin deze week op 58 procent verlies. Is nu teruggebracht tot 52 procent. Voor alle duidelijkheid: ik speel altijd live, omdat ik die spanning wil voelen (helemaal eens met wat de Trademanager daarover zegt op zijn site). Maar altijd met een tientje. Als het met een klein bedrag niet lukt, lukt het met grote bedragen zeker niet. ;)

Opbrengst deze week: meer rust en confidence en daardoor veel minder gehandeld. Ben ondanks een flinke rit op woensdag en voor de persconferentie van de ECB op donderdag blijven zitten. Vond ik best stoer van mezelf. B)
De weekgrafiek blijft mijn richtsnoer. Door nieuws en analisten laat ik me niet meer van de wijs brengen (hoop ik). Vaak gedacht dat een rally klaar was en contrair gekocht (met opties). Er te vaak naast gezeten. Heb opnieuw gezien dat ik het van de grafiek moet hebben. Wat ik denk doet niet ter zake. Niemand die het weet, en ik zeker niet.
Ga nu rustig het weekend in en hoop natuurlijk dat ik de trader van de week ben geworden. :)

More
8 years 7 months ago #2586 by Jonkie76
Leuk om zo te lezen wat je zoal gedaan hebt deze week en wat je gedachten daarbij zijn.
Kan je ene keer een screenshot maken van je ingenomen positie en waarom je die hebt genomen? Wellicht dat we eens kunnen meedenken?

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago - 8 years 7 months ago #2588 by henkg
Mmm techniek, niet mijn sterkste kant. Zou ook niet weten welke screenshot ik zou moeten aanbieden om meer inzicht te geven.
Misschien kan je wat aanwijzingen geven?

Heb je trouwens je long nog? Ik hoop het. Hij dendert maar door! Heeft vast met die shut down dreiging in de VS te maken.

More
8 years 7 months ago #2589 by Jonkie76
Ja ik heb uhm nog steeds open staan.. staat nu op 1.4480.. ik heb videootje in me blog staan..

Heb je skype al geinstalleerd? Kunnen we een keer samen wat bekijken..en dan kan ik je die vid's toesturen..

groet,

J.

More
8 years 7 months ago #2590 by Representative
Replied by Representative on topic trades van een beginner Feedback meer dan welkom
henkg schrijft:

Blog van week 4 april 2011

9 april 2011
Vorige week wat gespeeld met contrair gaan, longs en shorts tegelijk kopen (om eerst de ene met winst en dan de andere met winst te verkopen). Werkte niet.

De weekgrafiek blijft mijn richtsnoer. Door nieuws en analisten laat ik me niet meer van de wijs brengen (hoop ik). Vaak gedacht dat een rally klaar was en contrair gekocht (met opties). Er te vaak naast gezeten. Heb opnieuw gezien dat ik het van de grafiek moet hebben. Wat ik denk doet niet ter zake. Niemand die het weet, en ik zeker niet.
Ga nu rustig het weekend in en hoop natuurlijk dat ik de trader van de week ben geworden. :)

Hey Henkg,

Leuke post om te lezen geeft een goed beeld weer wat er bij jou op trading gebied aan de hand is.

De eerste quote die ik er uit heb gehaald zag ik dat je zegt dat je in 1 week iets hebt geprobeerd en dat het niet werkte. Daar zou ik over willen zeggen dat dat ook geen goed beeld geeft. Als ik aan het backtesten ga test ik tussen de 3 en 6 jaar voor een goed beeld. Daar zitten delen bij waar ik in 1 week 3% in de min sta, en soms in een half jaar zelfs 20% in de min, maar dat wordt dan in 1 week meteen weer goed gemaakt door een grote rally. Wat ik ermee wil zeggen is dat 1 week geen goed beeld geeft van je ideeën, voor een goed beeld moet je de charts die je normaal gebruikt erbij pakken en dan een bepaalde tijd gaan backtesten (pak bijvoorbeeld 2006 tot 2010 ofzo), anders doe je maar wat en dan kom je nergens!

En voor de 2e quote, ik zie dat je je niet meer door analysten en nieuws laat beinvloeden! Uitstekend idee! die mensen weten niet meer dan jij weet, dus hun tips zijn helemaal niets waard! (genoeg voorbeelden van buy and hold tips van 'analysten' en 'experts' rond augustus 2008, waardoor heel erg veel mensen heel erg veel geld hebben verloren in september/oktober/november!).
Gewoon je eigen lijn volgen, en persoonlijk zeg ik, hou het technisch!

Gr,

Representative

More
8 years 7 months ago #2592 by Jelle
Interessante update en leuk om te lezen hoeveel je eigenlijk geleerd hebt in de afgelopen week!

Ben het wel met Rep eens dat je voldoende data moet verzamelen voordat je echt kan zeggen of iets al dan niet werkt. Het principe 'fail fast' is weliswaar ook belangrijk -dat je dus niet te lang moet wachten met het aanpassen van een strategie die niet werkt - maar een paar dozijn trades is iig niet voldoende om te kunnen zeggen of een strategie winstgevend is of niet.

Je hoeft zo'n strategie ook niet altijd meteen live te testen natuurlijk. Je kunt ook gewoon op je demo account oefenen zodat je risicoloos info verzamelt.

Oh ja, en natuurlijk nog gefeliciteerd met het winnen van de Trader van de Week competitie Week 10! 1 keer meedoen en meteen winnen! :)

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 7 months ago #2595 by henkg
Dank voor de feedback op mijn blog, heren,

Jullie hebben helemaal gelijk dat ik niet op basis van zo'n probeersel conclusies kan trekken. De constructie van calls en puts heb ik in mijn optietijd vaak getest en als niet bruikbaar bevonden. Je moet vaak aan de ene kant zo'n verlies verdisconteren dat de andere kant nog nauwelijks winstgevend is.
Met deze constructie wil ik dan ook niet doorgaan: het was meer 'spielerei'.
Als het om serieuze proeven gaat, zal ik inderdaad grondig testen. En ook 'op papier'. Ben daar nooit zo voor, maar heb nu bedacht dat ik live en demo natuurlijk ook naast elkaar kan laten lopen. Alleen Rep, 3 tot 6 jaar is wel een hele lange tijd. Vrees dat ik daar het geduld niet voor heb :)
Dan even een 'anekdote' over 'gewoon je eigen lijn volgen', Rep. In april 2008 kocht ik de put 360 op de AEX voor 460 euro. Die verkocht ik in juli voor 1000 euro. Dat deed ik omdat iedereen vond dat we de grootste klap wel hadden gehad. Ik vond dat ik het goed gedaan had: mooie winst, niet het onderste uit de kan willen. In oktober was de put 11000! euro waard. Maar ja dat waren ook wel hele barre tijden natuurlijk.
Dank Jelle voor de felicitaties met Trader van de week. Vind het echt hartstikke leuk en het geeft een enorme stimulans. Doe graag weer mee met 1 positie, als dat nog steeds mag). ;)

More
8 years 7 months ago #2598 by Jelle
Uiteraard ben je weer van harte welkom bij de Trader van de Week competitie. Ook al neem je slechts 1 positie in. (misschien wel juist in jouw geval, aangezien je er meteen zo'n mooie klapper mee maakte!)

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 6 months ago - 8 years 3 months ago #2717 by henkg
Paasblog 2011
Zaterdagavond 22.30 uur.

I don't know nothing (yet ;) )

So I shut up and read ;)

Aan de vooravond van Pasen zit ik hier met kleine oogjes van het lezen. Het maakt mij een bescheiden mens. Want hoe meer ik lees, hoe meer ik me realiseer dat alles wat ik tot nu toe heb gedaan van weinig waarde is. Voor de psychologie waren mijn trades misschien waardevol (heb steeds minder last van emotie), maar niet voor de strategie.

K-z-k-formule
In de afgelopen weken heb ik verschillende keren getraded. Omdat ik dat leuk vind. Nu kan ik een heel verhaal ophangen over mijn motieven bij de entry en de exit enzo, maar de bottom line is dat ik de k-z-k-formule heb toegepast. Je weet wel: de kip die zonder kop nog even doorloopt, richtingloos en zonder doel om vervolgens roemloos ter aarde te storten.
Wat is het geval? Ik wil graag trendfollowing traden (die keus heb ik gemaakt) en de TA is my friend (ook een duidelijke keuze). Maar toen de dollar vorige week tot ieders verbijstering ging stijgen na de waarschuwing van Standard and Poor's, kon een daling natuurlijk niet uitblijven. En toen de euro inderdaad weer lekker aantrok, ben ik fier ingestapt. Voor ik het wist was de tp gepakt en ben ik opnieuw ingestapt, en nog een keer, om uiteindelijk short onderuit te gaan. Winst gemaakt, dat wel, maar wat is het waard? Absolutely nothing. Ineens handel ik op het nieuws, bekijk de grafiek vanuit een ooghoek. Ineens wist ik het allemaal, kon ik zelfs voorspellen (leek Nostradamus wel) en maakte nog winst ook. I am the greatest. :laugh:

Een (robuust) systeem moet er komen, en het moet gebacktest worden ook.

Het was onze forumgenoot Luijckx die mij heeft aangespoord om heel veel te gaan lezen. Dit nadat hij gelezen had dat ik TA of the Currency Market van Schlossberg ter hand had genomen. Op zijn advies ben ik inmiddels aan Trend Following van Michael W. Covel begonnen en heb ik Beyond Technical Analyses van Tushan S. Chande besteld. Dit boek gaat over systemen en over het backtesten ervan. Want een (robuust) systeem moet er komen en het moet gebacktest worden ook, over minstens vijf jaar terug. Toen Representative dit advies hier postte, reageerde ik nog met: ik weet niet of ik daar het geduld voor heb. Misschien heb ik dat ook niet, maar ik kan me die houding helemaal niet veroorloven. Ik zie er tegenop, want als taalmannetje ben ik niet goed in getallen en grafieken enzo. Maar ik zal wel moeten. En gelukkig krijg ik hulp van Luijckx, waar ik heel blij mee ben :)

Rijkdom
Ik vind lezen over (trend) traden een rijkdom die geen trader zichzelf mag onthouden: lees, lees en lees. Want er zijn zulke goede boeken die je beter kunnen maken, die ervoor kunnen zorgen dat je geen domme dingen meer doet, geen gokjes meer waagt ... En -het belangrijkste- ervoor zorgen dat je een systeem hebt, gebacktest en wel. Waar je je vervolgens aan moet houden, ook al zijn er verliezen, misschien wel vaak verliezen.
Mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Maar de mens zit altijd in the driver's seat. Dat is het dubbele: je zit aan het stuur, dus je kunt bepalen wat er gebeurt. Maar de meeste particuliere traders besturen het vehicle niet goed? De meesten hebben niet eens een vehicle. Zo'n 95 procent haalt het eerste jaar niet. En hoeveel van de resterende 5 procent rommelt door om uiteindelijk alsnog met verlies afscheid te nemen?

Uit de 'pen' van een zelfstandige klinkt dit misschien raar, maar helaas heb ik veel werk op dit moment. Het liefst zou helemaal vrij zijn zijn om me de komende maanden alleen aan trade-literatuur te wijden. Maar dat gaat hier thuis -terecht- in slechte aarde vallen. Dus lees ik wanneer ik kan en handel ik niet meer. Tot ik een systeem heb waar ik op kan bouwen. Alle grote traders hebben dat. Wie ben ik om daarvan af te wijken, te denken dat ik het beter weet. Heb ik dat al niet heel vaak gedacht? En waar heeft het me gebracht?
Dus ik hou me koest, lees en denk veel, en wissel uit. Tot ik een grote jongen ben, die met losse handen kan fietsen. En die als hij op zijn bek gaat, slechts een kleine val maakt. Die misschien wel heel vaak een kleine val maakt, maar dat er allemaal voor over heeft en er tegen kan. Omdat ie weet dat als de lange ritten komen, hij nog steeds op de fiets zit en het net kan ophalen. (wat een vergelijking trouwens voor iemand die niet van fietsen houdt, maar dat terzijde :) ).

Op dit forum hoop ik nog veel met jullie delen. Dus lees ik jullie en probeer ervan te leren. Maar handelen doe ik dus even niet. En hoe leuk ik het spelletje ook vind, trader van de week zal ik voorlopig niet meer worden. Ik vond het een kick, maar het was een lucky shot.
Als ik weer iets te melden heb, meld ik me weer.
In the mean time wens ik jullie allemaal veel wijsheid, een goed systeem en goede trades.
Vrolijk Pasen!

More
8 years 6 months ago - 8 years 6 months ago #2718 by Jelle
Vond dit een zeer inspirerende post. Het is voor veel mensen moeilijk om toe te geven dat ze nog een lange weg te gaan hebben; aan anderen, maar zeker ook aan zichzelf. Om te erkennen dat je nog een hoop te leren hebt en tot op heden eigenlijk onbewust onbekwaam was. Met die erkenning kom je dan ook meteen in de tweede fase, die van bewust onbekwaam. Een belangrijke stap, want weten dat je nog niet zoveel weet motiveert om meer te leren.

Ik was laatst ergens op bezoek waar ook een jongetje van een jaar of 7 aan het proberen was om de bal hoog te houden. Zijn vader kon het "heel erg goed" -zoals vaders alles goed kunnen als hun zonen 7 zijn- maar zelf bakte hij er nog niet veel van. Ter illustratie probeerde hij een paar keer de bal hoog te houden, inderdaad zonder succes. Ik zei: "weet je wat het geheim is van goed leren hooghouden?" Hij schudde nee en wachtte met groeiende spanning op mijn antwoord. Wat zou er komen, een nieuwe truuk? Een ezelsbruggetje? Maar ik zei "Oefenen. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen." Hij knikte wat maar keek een beetje beteuterd. Een paar uur later zag ik hem echter fanatiek oefenen en de bal voor het eerst 3 keer achter elkaar hoog houden.

Ik hoop dat je blijft schrijven over je vooruitgang, de tegenslagen, de doorbraken en triomfen.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.243 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl