Topic-icon Zie ik iets over het hoofd?

• SteveScalp
  • SteveScalp's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3785 by SteveScalp
Zie ik iets over het hoofd? was created by SteveScalp
Beste Forumleden,

Graag wil ik mijn huidige strategie aan jullie voorleggen.

Ik ben een beginnend forextrader. Ik ben nu een twee- drietal weekjes aan het handelen en de resultaten zijn behoorlijk goed.

Ik ben begonnen met "speel geld", ik heb twee weken wat geprobeerd en ben sinds een week met een echt geld account aan het handelen en dat gaat ook prima. Nu weet ik natuurlijk niet wat jullie "verdienen" op een dag, maar als ik deze trend door kan zetten wordt ik hier erg blij van. De afgelopen week heb ik mijn "vermogen" (startbedrag € 500,00) tussen de 15 en 30% per dag(!) kunnen laten groeien.

Bij de meeste mensen zou er wellicht sprake zijn van overmoed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijzelf er een beetje onzeker over begin te voelen. Onder het motto: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het waarschijnlijk ook.

Ik ben dus bang dat ik iets over het hoofd zie... Ik wil jullie dus graag mijn tactiek voorleggen en ben oprecht geïnteresseerd in opbouwende kritiek! Give it to me straight ;) Ben ik op de goede weg, doe ik iets verkeerd, vergeet ik iets of schat ik risico's verkeerd in? Graag jullie feedback!

Om te beginnen ben ik absoluut, zoals dat ik het vakjargon heet, een scalper. Ik vindt het leuk om de hele dag gebioligeerd naar het scherm te staren en veel transacties per dag te doen. Ik neem ook genoegen met relatief kleinere marges.

Mijn tactiek is de volgende. In eerste instantie maak ik een persoonlijke verwachting van de langetermijn trend. Ik gebruik hiervoor de charts die mijn broker (plus500) aanbiedt, daarnaast raadpleeg ik diverse forex sites (waaronder deze) en bestudeer ik het internationale nieuws. Op basis hiervan schat ik dan in wat de koers op de langer termijn zal gaan doen.

Vervolgens heb ik er voor gekozen om mijn "startkapitaal" te verdelen in vijf keer € 100,00. Ik neem dus maximaal 5 posities in te waarde van € 100,00 met een leverage van 1:40.

Vervolgens ga ik handelen op de minuutchart (bij een actieve koers soms zelf op de tickchart). Stel nu dat mijn langertermijn verwachting en trend op de 1 uur charts naar dalend is, dan speculeer ik op short met 3 posities. Wanneer ik in de buurt van de onderste lijn (= winst voor mij) van de in mijn chart aangegeven bandbreedte kom sluit ik de positie. Vervolgens wacht ik tot de koers een eerste beweging naar boven maakt en dan stap ik weer in alleen dan niet op short. Op dat moment speculeer ik dus tegen de langdurige verwachting en trend in, ik doe dit dan niet met 3 posities, maar slechts met 1 positie. Kom ik dan weer bij benadering bij de bovenste lijn van de bandbreedte verkoop ik hem weer. Dit patroon blijf ik vervolgens (eindeloos) herhalen.

Donderdag heb ik ongeveer 10 uur non-stop gehandeld. In deze periode heb ik in totaal 66 transacties gedaan. Met aan het einde van de dag een netto-winst van € 105,93. Ik realiseer me dat ik qua uurloon nog steeds beter bij McDonalds kan werken, maar qua rendement is dit toch 21%. (Dindag haalde ik 16%, Woensdag zelfs 33%, maar daar had ik geluk dat mijn prognose over de opening van NY klopte en dus langer gewacht heb met verkopen en dus een flinke spike te pakken had)

Van de 66 transacties heb ik er 3 met een klein verlies afgesloten. Dit kwam vanwege een koersverandering op het moment van het sluiten van mijn positie. Maar 63 transacties sloot ik dus met een kleine winst af. De kortste positie heb ik 14 seconden gehouden, de langste 2 uur en 15 minuten.

Nu denk ik dat zelfs de meest ervaren trader het lastig vindt om verlies te nemen, het zal inderaad voor een groot gedeelte te maken hebben met discipline, afstand nemen en het "grote plaatje" bekijken.

Nu heb ik mijzelf (denk ik) redelijk goed ingedekt door wanneer ik speculeer op een koers die met de lange termijn verwachting mee loopt zwaarder in te zetten dan wanneer ik tegen de verwachting in speculeer. Hierdoor kan ik deze posities altijd langer vasthouden en mijn scalping techniek aanpassen naar long term. Wanneer ik tegen de trend/langertermijn verwachting in speculeer ligt dit natuurlijk anders. Ik ben hierin al voorzichtig om een aanzienlijk kleinere positie in te nemen. Maar in alles wat ik lees over moneymanagement en risicobeperking wordt geadviseerd je verlies te nemen bij (varierend van welk artikel je leest) 2-5% van je "vermogen". In mijn geval bij 2% dus bij € 10,00.

Wat ik mij dus afvraag is over welke termijn dit gerekend moet worden? Dit lijkt me toch alleen van toepassing als je tegen de langertermijn verwachting in speculeert en er geen acute redenen zijn waarom deze verwachting zou moeten veranderen?

Als ik kijk naar de verwachtingen voor EUR/USD blijft de langertermijn verwachting toch dat Griekenland uiteindelijk failliet zal gaan, danwel dat speculaties daarover de koers nog wel onder druk zullen zetten? Donderdag was er een opleving van de euro... in dat geval kan het gebeuren dat je onder de grens van 2% komt, maar dan ga je je verlies toch niet pakken? Of maak ik hier een grote denkfout?

Aan de andere kant, tijdens mijn scalping sessies van de afgelopen dagen kreeg ik ook wel eens een kortstondige "tik" om mijn oren. Dat zijn dan de transacties geweest die ik langer dan twee uur vast moest houden, maar uiteindelijk toch met winst af sloot. Heb ik hiermee dan bijzonder veel risico genomen? Is dat een risico dat jullie niet zouden nemen?

M.a.w. is het overall advies van 2-5% niet te kort door de bocht? Daar moeten toch een aantal "but's" and "if's" aan vast zitten? Of schat ik dit helemaal verkeerd in?

Jullie begrijpen dat deze rendementen vragen om een aanvulling van mijn forex werkkapitaal. Maar voordat ik er een nulletje achter gooit ben ik benieuwd naar jullie mening omtrent mijn tactiek en opvattingen en of de behaalde rendementen normaal zijn of dat we dit moeten scharen onder het kopje "beginners geluk"?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!

Groet,

Steve

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 2 months ago #3788 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Zie ik iets over het hoofd?
Beste Steve, welkom bij de forexinfo website/forums.
Denk dat het inderdaad goed is om de thread door Jelle in de blogs sectie te plaasten.

Dat is een mooie start om een ontwikkeling van je eigen ik te volgen en voor jezelf bij tehouden. Daarnaast een mooie plek om anderen deelgenoot te maken en zo voor jezelf een stok achter de deur te houden en te moeten houden aan je systeem, omdat andere je daarop zullen aanspreken.. goed dat even terzijde..

Even over je vraag over risico management.
De 2-3 % als risico van je startkapitaal is heel reeel, als je je bedenkt dat het voor kan komen dat je zomaar 5 a 6 verliezers op een rij kunt hebben als het een keertje tegenzit. Als je dan gelijk al 10% van je kapitaal ingezet zou hebben dan betekend dit een bijna onbegonnen herstel van je bankroll.

Je geeft aan je prettig te voelen bij scalpen. We hebben nog niet veel scalpers in ons midden, dus dat is al erg mooi om je kennsi hier te delen met ons.
Maar ook met scalpem moet je je erg bewust zijn van onverwachte momenten waardoor een scalpsessie je tegen zou kunnen zitten.
Als 2% bij jou tien dollar zou betekenen, en dat je dus bij een verlies van tien pips je verlies moet nemen. Dan zeg ik JA neem je verlies. Als je dat niet doet denk ik dat je een te groot risico gaat nemen en je ene tegenslag niet kan opvangen.

Het motto onder forex is "cut your losses, let your profits run"

Ik denk dat het belangrijk is dat voor je een positie opent, je voor jezelf nagaat wat je maximale prijs is dat de prijs tegen je mag zitten. De ene keer is dat tien pisp onder je opening en handel je met een lotsize van 0.10. Welke omgerekend 2% is van je bankroll. Een andere keer denk je dat je beter af bent met een twintig pips stoploss, en dan adviseer ik je lotsize aan te passen naar bijvoorbeeld 0.05.

Met andere woorden, probeer de inverstering die je doet aan te passen naar je risico die je neemt. Maar probeer dit omgerekend in procent idd niet meer als 2 a 3 % van je rekeing te zijn. Heb je dus een korte stoploss, neem je grotere risico, is je stoploss wat wijderd, dan neem je wat minder risico. ZOdat als je verlies, j ebeide keren niet meer verliest dan die 2 a 3 %.

Dit zal je in leven houden op forex.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je wel een goed escalper bent en je enigssinds (afgezien van de positie die je te lang openhielt) wel discipline hebt om dit te kunnen bewerkstelligen.

Veel succes!

Jonkie76

• SteveScalp
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3789 by SteveScalp
Replied by SteveScalp on topic Zie ik iets over het hoofd?
Beste Jonkie,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben ook zeker van plan een actief lid van dit forum te worden. Ik heb inmiddels een hoop gesurft en er is een hoop informatie te vinden, maar persoonlijk blijf ik toch een fan van de interactie ;)

Inhoudelijk; ik begrijp je redenatie omtrent het risicomanagement. Maar handel jij ook zo strak wanneer de algemene verwachting aansluit bij je aangenomen positie?

Het motto is mooi. Ik bemerk bij mijzelf dat ik gevoelsmatig minder last heb van een te vroeg genomen winst dan een in het kader van risicobeperking genomen verlies. Ik moet dus duidelijk oppassen dat ik het motto niet precies omdraai... bedankt hiervoor, stukje bewustwording is binnengekomen ;)

Persoonlijk kan ik het nemen van verlies wel beter accepteren wanneer ik dit doe omdat ik dan de beschikking heb over middelen te handelen. M.a.w. een verlies van 10 euro accepteren omdat ik met het restant meer zou verdienen dan te wachten tot het moment dat de koers het punt heeft bereikt waardoor mijn verliesgevende positie is opgelost ;)

In ieder geval bedankt voor je reactie, het zet me weer even aan het denken!

More
8 years 2 months ago - 3 years 11 months ago #3791 by emirson
Replied by emirson on topic Zie ik iets over het hoofd?
v

Een Amateur heeft volatiliteit en Leverage nodig gedurende de dag om verliezen te kunnen boeken.

More
8 years 2 months ago #3792 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic Zie ik iets over het hoofd?
Hoi Steve,

Welkom op het Forum. Ik ben zelf geen vermogend man, ik werk fulltime. Echter dat je McDonalds noemt vindt ik jammer. Ik werk zelf al een aantal jaar bij de firma (18 jaar) en heb een salaris dat beter is dan dat jij hier voorspiegeld.... :) (no hard feelings we hebben helaas gewoon de naam tegen....)

Dat je een scalper bent vind ik zoals Jonkie als zegt een toevoeging voor het forum. Brengt weer wat frisse toevoer in het Forum en dat is altijd welkom.

Persoonlijk hanteer ik ook de regel 2-3% risico en die hanteer ik strak. 2% is 2% dus als de koers eroverheen schiet neem ik mijn verlies. Stel je voor dat het een trendreversal is en dat de koers mijlenhoog de andere kant opgaat, terwijl jij met een visie zit dat we een trend de andere kant op hebben. Dan kan het zomaar eens heel lang gaan duren voordat jij winst kun gaan pakken terwijl je in de tussentijd al een aantal keer een andere trade had kunnen doen.

ik zeg dus: risico's beperken en je aan de 2-3% houden.

Ik hoop voor je dat je ontwikkeling alleen maar beter wordt, want dan liggen er gouden bergen in het verschiet gezien je huidge resultaten. We zullen je hier graag volgen.

Howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

More
8 years 2 months ago #3793 by zeebaars
Replied by zeebaars on topic Zie ik iets over het hoofd?
Hey Steve, welkom alvast

Ik zie dat je duidelijk een systeem hebt en niet trade om te traden. Dat is al een heel goed begin.

"cut your losses, let your profits run" zoals Jonkie aanhaalde is zeer toepasselijk.

Wat ik echter niet goed begrijp is dat je je posities op een bepaald moment 2 uur of meer hebt laten open staan om "alsnog positief te kunnen sluiten".
Heb je hier dan geen stoploss gebruikt?
Of heb je hem verder weg verplaatst omdat de koers niet deed wat je verwachtte?
Hierdoor wordt je risico veel te groot. De kans is reëel dat deze niet meer terugkeert naar zijn doel en je met de gebakken peren blijft zitten en alsnog een enorm verlies moet pakken.

Je risk per trade is afhankelijk van het systeem dat je toepast.
Als scalper heb je meestal maar 1 of 2 posities open staan en is je risk per trade dat je aan kan groter dan bij de meeste trendtraders aangezien zij soms wel 6 of meer posities gelijktijdig open hebben.
Als je 2 posities open hebt aan 2% risk is het maximale verlies 4% van je bankroll.
Als je 8 trades lopen hebt aan 0.5% risk is dit ook maximaal 4%.

Gebruik zeker de stops en verschuif deze naar BEP of verder als je de hem wat langer laat lopen.
Bereken bij iedere trade je SL en het maximale risico van alle openstaande risicovolle trades samen. Diegene waarvan je de SL naar bep verschoven hebt of verder dien je hierin niet meer te verrekenen. (ze kunnen immers niet meer verlieslatend worden)

ik weet, verlies nemen is en blijft in het begin lastig, maar is wel noodzakelijk.
Door uitgebreid je systeem te testen over een langere periode krijg je een redelijk zicht op je systeem, hoeveel je bankroll achteruit gaat als het even tegen zit enz.
Als hieruit blijkt dat je in 7 van de 10 gevallen goed zit en 3 niet en het totale plaatje gaat erop vooruit, dat je dan een paar keer uitgestopt bent maakt niet veel uit.je zal altijd wel een deel terug aan de markt moeten geven.

Welke verhouding gebruik je ? target/stoploss

Ik wens je alvast nog veel succes.

Groeten,

Zeebaars

accountcijfers kunnen niet liegen, mensen des te beter...

More
8 years 2 months ago - 8 years 2 months ago #3796 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic Zie ik iets over het hoofd?
Hey Steve, welkom op dit forum! Het meeste is al door mijn medeforummers gezegd hierboven, ben het geheel eens met ze dat bankrollmanagement essentieel is om levend te blijven. Je hebt het de afgelopen weken goed gedaan, wat wel wil zeggen dat je waarschijnlijk inzicht hebt. Maar, en dat is niet onaardig bedoeld, het kan ook wat geluk zijn, want de trend van de afgelopen weken is heel duidelijk geweest, m.n. op de EURUSD: DOWN!! (op de laatste opleving na). Maar er is bijna geen pair nieuwsgevoeliger dan de EURUSD. Als Merkel weer wat gaat smoezelen met Sarkozy dan kan de koers zomaar verder omhoogschieten, ondanks de lange termijn trend. Als je je SL dan niet op orde hebt, en je te grote risk neemt, ga je heel eenvoudig broke. Trust me, been there, done that. ;-)

Om te beoordelen of wat je doet ook in andere tijden, waar geen heel duidelijke richting is, door marktomstandigheden of je in een rangende markt zit, winstgevend is zul je de regels van je systeem moeten opschrijven. Wat voor soort situaties trade je, wanneer open je, wanneer sluit je, enz. Vervolgens neem je charts van zo ver mogelijk terug en ga je kijken of je over die hele periode met je regels winst zou draaien. Met scalpen is dat lastiger omdat de korte tijdsframes niet zo lang teruggaan. Maar is wel belangrijk om een gevoel te krijgen of je huidige resultaten ook een garantie zullen zijn voor de toekomst. Succes in ieder geval!

• SteveScalp
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3798 by SteveScalp
Alle mensen... wat een overweldigende reacties! Leuk!

Om te beginnen dus maar even mijn dank hiervoor, ik stel dit bijzonder op prijs!

Ik ben iemand die houdt van interactie, dus ik ben dan ook voornemens om absoluut een actieve bijdrage te gaan leveren aan dit forum.

Voordat ik verder ga zal ik mijzelf even kort introduceren; mijn naam is dus Steven. Ik ben 31, vader van 2 dochters. Ondanks mijn leeftijd ben ik al 12 jaar zelfstandig ondernemer. Ik heb vorig jaar mijn laatste onderneming verkocht en ben sindsdien actief als interim crisismanager. De opdrachten die ik uitvoer zijn vaak maar voor korte perioden (2 weken tot 2 maanden) en tussen de opdrachten in ben ik vaak een aantal dagen tot weken aaneengesloten thuis. Ik ben dus al een tijdje actief op zoek naar een manier om deze tussenliggende perioden zinnige invulling te geven. Zo'n tien jaar geleden ben ik actief geweest in de optiehandel, maar omdat ik het toen te druk kreeg met het "ondernemen" ben ik hier op een gegeven moment mee gestopt. Ik ben wel altijd geïnteresseerd gebleven, maar er is in de tussentijd een hoop veranderd. Toen ik in opties handelde ging dit nog per telefoon en een kabel-abonnementje op stockdata... haha

Nu inhoudelijk; nogmaals bedankt voor alle informatie, het zet me weer even aan het denken over bepaalde eigen theorieën.

Het meest opvallende vindt ik de opmerking van emirson over plus500. Wellicht is er dan sprake van een fout in hun systeem geweest want ik heb "echt geld" transacties van 14 seconden. Wellicht een slip of the pen, maar welke broker raad jij/jullie aan voor het scalpen?

Ik heb dit weekend ook gebruikt om een hele hoop technieken te bestuderen. Ik heb gemerkt dat er een hoop scalpers zijn die gecombineerde technieken gebruiken en dat er ook een aantal "vaste" dagelijkse scalp momenten zijn. Ik heb voor mijzelf een dagplanning gemaakt die ik dinsdag wil gaan testen (maandag nog een dagje bij een klant aan het werk). Ik ben het inderdaad met je eens dat het succes van de meeste van deze technieken vallen of staan bij de snelheid van je broker. Wanneer deze niet optimaal is ben je inderdaad de sjaak... ben dus benieuwd hoe dit er in de praktijk uit gaat komen.
Je geeft aan dat eigenlijk geen één broker voldoet wanneer het om scalpen gaat, maar kan je mij iig aangeven welke broker dan het minst slecht is voor salpen volgens jou?

Het voordeel van plus500 vindt ik trouwens de uitermate gebruikervriendelijke en overzichtelijk interface, maar dat als sidenote.

Howsberrywoof: Mijn excuses voor het ongelukkige voorbeeld. Ik bedoelde dit natuurlijk ook figuurlijk. Ik had net zo makkelijk kunnen zeggen "vakkenvullen bij AH" hehe

Zeebaars: Het hebben van het systeem of een plan is, in mijn ogen, in bijna alle facetten van het leven essentieel. Dus het zit ook een beetje in mijn aard. Ik ben mij er van bewust dat je vooral in dit segment niet zonder kan. Ik ben mij er ook van bewust dat het stellen van grenzen een wezenlijk onderdeel is van je plan.

Op je vraag of ik geen SL gebruikt heb; dit klopt inderdaad. Ik heb nonstop achter de PC gezeten, ik heb dus wel een SL ingesteld, maar met een bijzonder ruime marge. Voor mijn gevoel is het net als autorijden met cruisecontrol ;) Maar van de 66 transacties zijn er 12 op SL (profitcall) verkocht.

Waarom ik de positie nog twee uur vastgehouden heb is omdat de koers redelijk fluctueerde in de voorgaande 8 uur had de koers 3 keer een piek bereikt die voor mij winstgevend zou zijn. Ik noem het in newbie talk maar even een kamelenbult, dan weet iedereen denk ik wel wat ik bedoel. Omdat de koers dus 3 keer wegviel en weer opgeklauterde dacht ik toch het een reële mogelijkheid zou zijn dat de koers ook deze keer een voor mij winstgevend punt zou behalen. Daarom heb ik hem zo lang vastgehouden. Wellicht is dit meer geluk dan wijsheid geweest...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot op heden nog niet gewerkt heb met vastgestelde verhoudingen. Ik heb jullie informatie inmiddels verwerkt in een simpel excel schema om snel te kunnen berekenen wat mijn SL zou moeten zijn.

Kortom, ik neem al jullie adviesen ter harte en probeer deze ook toe te passen in mijn strategie.

Wel heb ik nog een paar newbie vraagjes:

- Ik heb gelezen dat een hoop scalpers (ook) gebruik maken van robots... wat is jullie ervaring en mening hierover? Het lijkt mij sterk dat je voor een relatief klein bedrag een stukje software kan kopen die je miljonair maakt ;) Maar misschien zit ik hier naast?
- Ik zie een hoop brokers adverteren met bonussen. Als echte argwanende hollander ben ik altijd op zoek naar het addertje. Ik neem aan dat hier bijzondere voorwaarden aan zitten. Toch, plus500 biedt bijvoorbeeld een bonus van 2k wanneer je 5k stort... ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover.

• SteveScalp
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3799 by SteveScalp
Zie onderstaand mailtje plus500... hmmm...

Hello,

There is basically a limit of at least a few minutes.

Explanation - holding positions under 5 minutes (not referring to just a single or even two positions) is considered scalping.

You could read about scalping here; en.wikipedia.org/wiki/Scalping_%28trading%29

Scalping is strictly prohibited at Plus500 as stated in our site user agreement. Any trader suspected in using such a trading method or any other foul use of our platform will have his trading account immediately terminated and all, if any, profits would be made void.

Sincerely,
George
Customer Support Representative
Plus500.com

More
8 years 2 months ago - 3 years 11 months ago #3800 by emirson
Replied by emirson on topic Zie ik iets over het hoofd?
v

Een Amateur heeft volatiliteit en Leverage nodig gedurende de dag om verliezen te kunnen boeken.

More
8 years 2 months ago #3801 by zeebaars
zelf zit ik bij wh selfinvest, geen bonus maar ook geen tralala. Scalpen is geen enkel probleem. Stoploss kan je zetten waar je wil, zelfs zeer kort en zeer snel te verplaatsen met de muis in je grafiek. Handig bij het scalpen om een deel van de winst veilig te stellen en je positie verder te laten lopen zonder risico

groeten,
zeebaars

More
8 years 2 months ago #3802 by Jelle
Replied by Jelle on topic Zie ik iets over het hoofd?
He Steve, ook van mij een hartelijk welkom op het forum natuurlijk! :)

Je openingspost is getuigt van veel enthousiasme en de wil om te leren, dus het zou me niets verbazen als je het nog ver schopt als scalper.

Uit je verhaal maak ik overigens op dat niet al je trades onder scalping vallen - omdat daarbij meestal wordt uitgegaan van posities die niet langer dan een minuut of 2 open blijven. (ik vond de reactie van plus500 een beetje vreemd, vooral waar ze spreken over 'foul use of our platform'; kreeg daardoor het idee dat ze het ook hadden over scalping als ongeoorloofde markt manipulatie; maar als ze willen dat je je positie minimaal 5 minuten open houden moeten ze daar toch zelf de grenzen voor instellen zou je zeggen; kan geen kwaad ze hier nog eens wat specifiekere vragen over te zeggen, omdat hun trading aanbod wel erg groot is en het platform erg stabiel)

Wat betreft money management ligt het inderdaad genuanceerder dan simpelweg niet meer dan 2% - 5% van je trading kapitaal per positie riskeren. Veel hangt ook af van je winst / verlies ratio en wat je risk per position is. Als je een systeem hebt waarbij 90% van je trades winnend is dan kun je best een paar procent meer dan 5% van je trading kapitaal per positie riskeren. De vraag is alleen hoe weet je dat je systeem 90% van de tijd winnend is?
In het begin zou ik daar voorzichtig mee zijn, en conservatiever money management voeren tot je genoeg data hebt verzameld over je trades. Als je op een gegeven moment 500 of 1000 trades hebt gedaan kun je al met grotere zekerheid zeggen hoe je systeem zich gemiddeld genomen gedraagt. Maar in het begin zou ik de 2,5% niet overstijgen. Waarom zou je het opblazen van je bankroll riskeren zolang je nog niet voldoende weet hoe je trading strategie het doet.

Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen in ieder geval :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 2 months ago #3803 by zeebaars
Waarom ik de positie nog twee uur vastgehouden heb is omdat de koers redelijk fluctueerde in de voorgaande 8 uur had de koers 3 keer een piek bereikt die voor mij winstgevend zou zijn. Ik noem het in newbie talk maar even een kamelenbult, dan weet iedereen denk ik wel wat ik bedoel. Omdat de koers dus 3 keer wegviel en weer opgeklauterde dacht ik toch het een reële mogelijkheid zou zijn dat de koers ook deze keer een voor mij winstgevend punt zou behalen. Daarom heb ik hem zo lang vastgehouden. Wellicht is dit meer geluk dan wijsheid geweest...

Het is echt geen probleem deze zo lang aan te houden,als je je stoploss en lotsize maar aangepast hebt aan je %risk. Het komt vaak voor dat deze zich nog hersteld, zeker in een rangende markt. Het is maar dat je geen onoverkomelijk probleem bekomt als de markt toch verder doorzakt.
Als je zou uitgetopt geweest zijn op het laagste punt alvorens het herstel, wat zou in dat geval je % verlies geweest zijn? Stond je stop daar nog ver onder?

In robots geloof ik niet echt, heb er nog geen enkele geweten die er rijk mee geworden is (behalve waarschijnlijk degene die het je verkoopt).

groeten,

Zeebaars

More
8 years 2 months ago #3805 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic Zie ik iets over het hoofd?
Hoi Steve,

No hard feelings hoor wat betreft de opmerking.

ik zit zelf bij markets.com en heb daar ook een bonus ontvangen. deze bonus is opneembaar zodra ik een bepaald aantal lots heb verhandeld. neem ik eerder op vervalt de bonus. het kan een hele mooie boost zijn om je startkapitaal te vergroten zonder daar enige moeite voor te doen. ik ben erg tevreden over markets.com. Mt4 werkt prima, dit is ook het enige platform wat ik gebruikt heb bij hen. verder ben ik niet op de hoogte van scalping bij markets.com.....

Howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

More
8 years 2 months ago #3808 by gigagonnie
Er zitten over het algemeen voorwaarden aan de bonus, dat je die "vrij moet spelen" doordat je een minimum hoeveelheid lots moet hebben verhandeld. Als je voorlopig niet van plan bent uit te cashen maar vooral je bankroll wil bouwen, dan is dit een prima manier om goed uit de startblokken te gaan en sneller te groeien.

Ik geloof op zich wel in bots, maar niet in één die voor alle pairs en alle marktomstandigheden geschikt is. Als ik een tijdje live getrade heb met mijn EA's laat ik je mijn ervaringen weten (zie mijn blog tegen die tijd). ;-)

More
8 years 2 months ago #3815 by zeebaars
Hoi Steve,

je deed 66 transacties met leverage 1/40 en winst 106€

dit wil zeggen dat je 3 lots van 100$ met leverage 40 en dus 12.000$ handeld
dit komt neer op 1.2$ per pip
106 Euro = 145 dollar in 66 transacties zijnde 120 pips winst en dus 2 pips winst per trade
klopt mijn redenering?

waar zet je je stop dan?

2% van 500€ is 10€ of 14$ of 12 pips dus.

Als je stop op 12 pips staat moet je al 6 winnende trades maken om break even te zitten na een SL hit.

dat wil zeggen dat je 86% van je trades moet winnen om break even te zitten.

groeten zeebaars

• SteveScalp
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3862 by SteveScalp
Goedenavond allemaal!

Eindelijk even wat rust gevonden om jullie even bij te praten over mijn ontwikkelingen...

Afgelopen week wat minder actief geweest als ik graag zou willen door wat werkzaamheden die uitliepen bij een klant. Desalniettemin toch dinsdag en donderdag non-stop kunnen traden! En met succes mag ik wel zeggen... Ik realiseer me dat dit met deze schomelingen ook niet bijzonder moeilijk is.

Om te beginnen nog even een terugkoppeling over het werken met SL. Wellicht was afgelopen week niet het beste moment om hier mee te starten. Ik had Maandag avond nog een aantal kleine trades lopen die dinsdagochtend voor dag en dauw knallend door SL heen schoten, wat mij een flink en achteraf gezien onnodig verlies opleverde. Toen ik enigzins gefrustreerd hier een kijkje nam zag ik meerder krachttermen in de shoutbox voorbij komen van ervaren traders met hetzelfde probleem. De schommelingen waren erg heftig. Aldus het SL verhaal nog even geparkeerd, live traden dus zonder SL maar met mijn wijsvinger op de muis ;)

Gezien deze onwijze schommelingen veel kunnen traden en uiteindelijk een hoop verdiend. Uitgangspunt was scalpen, maar met die lange halen naar boven en naar beneden denk ik dat het afgelopen week toch meer onder de catagorie daytraden begon te vallen. Zelfs enkele opertunistische trades met wat geduld positief af kunnen sluiten.

Ik heb de afgelopen week in totaal 112 trades gemaakt, waarvan er 11 met verlies zijn afgesloten. Ik werk met Plus500 en deze telt niet automatisch het aantal pips op en voor 112 trades is dat een behoorlijke handmatige klus. Op dit moment is het even duidelijker om aan te geven dat ik een rendement op mijn geld gemaakt heb van 42%.
Extreme cijfers dus, maar het was dan ook een extreem weekje...

Ik heb inmiddels tevens een echt geld account gemaakt bij markets.com en hier ga ik volgende week ook mee traden, dus dan heb ik wellicht wat meer vergelijkingsmateriaal.

Wat ik verder nog aan wilde geven is dat ik Donderdag ook een extra (demo) account geopend heb bij markets.com betreffende hun "mirror-trader". Ik weet niet of jullie dit principe kennen, maar feitelijk komt het er op neer dat er automatisch aan- en verkocht wordt op basis van diverse technische beleggingssystemen en strategieën. Je kan hier middels de live signals volgen welke transacties worden uitgevoerd en door hoeveel personen deze gevolgd worden.

Ondanks dat ik veel tijd en moeite investeer in het verzamelen van informatie en het duidelijk bepalen van een eigen strategie en forecast, is het (vooral voor een relatieve newbie zoals ikzelf) prettig om te zien hoe "anderen" handelen, wanneer ze kopen en wanneer ze uitstappen. Ondanks dat je natuurlijk geen garanties krijgt, is het prettig om te ervaren dat wanneer je zelf overweegt om een bepaalde transactie te maken deze voorbij ziet komen op de mirror trader en gevolgd worden door 300 of 400 andere handelaren.

Je kan hier ook zien waar anderen hun SL op instellen en wanneer je dit volgt krijg je snel een vollediger inzicht in verschillende veiligheidsmarges die ingesteld worden.

Het is geen "ei van columbus" maar het kan wel een bevestiging zijn van je eigen forecast. Vooral afgelopen Donderdag heb ik er veel aangehad omdat je via dit systeem heel goed kan zien wanneer anderen instappen of juist uitstappen. Met die extreme pieken en dalen van Donderdag was dat geen overbodige luxe, het is voor een beginneling als mijzelf nog wel eens lastig om exact het plafond of bodem van een koers te bepalen. Ik had nu mijn eigen verwachting en volgde deze, maar wanneer ik zag dat 400 handelaren op een bepaald moment uitstapten dan was dit voor mij een signaal om op safe te spelen en mijn winsten veilig te stellen. Zoals gezegd, het heeft me geen windeieren gelegd.

Ik heb de smaak goed te pakken, maar blijf voorzichtig, ben nog steeds in afwachting naar die trade die me echt pijn gaat doen... hij zal ongetwijfeld komen ;)

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle adviezen tot zo ver en sta natuurlijk open voor aanvullende adviezen!!

Ik houdt jullie op de hoogt!

Groet,

SteveScalp

More
8 years 2 months ago #3865 by gigagonnie
Dat is een heel netjes resultaat zeg, keep going!

• SteveScalp
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
8 years 2 months ago #3943 by SteveScalp
Zo... de week zit er weer op... sterker nog; binnen 24 uur begint de handel al weer! :)

Om te beginnen is het aardig om even stil te staan bij afgelopen vrijdag. Al vroeg in de morgen begonnen om mijzelf met computers en monitoren vanuit mijn stoffige kantoor te verplaatsen naar de achtertuin! Het leek wel een reklame van "de Amersfoortse"...

Gewapend met een parasol, stevige sunblock en de nodige verkoelende versnaperingen klaar voor de dag! Wat een leven heb ik toch ;)

Begin van de week begon wat lastig doordat ik de week ervoor niet alle posities had kunnen sluiten en de koersen tegen mijn posities in bewogen. Dus... wat verliezen moeten nemen en me heilig voorgenomen dat dit me niet meer moest gaan gebeuren.

Ik begin steeds meer te begrijpen van de verschillende charts die er allemaal zijn en na weer zo'n 8 uur diverse youtube filmpjes bekeken te hebben en artikelen lezen weer een hoop wijzer geworden over diverse strategiën en indicatoren.

Dit heeft mij erg geholpen deze week en misschien zelfs wel gered. Als ik alleen op nieuws gerelateerde verwachtingen was afgegaan was ik absoluut plat op m'n bek gegaan. De eerste paar weken ging het prima zonder, maar deze week merkte ik al snel dat mijn koersverwachting omtrent bepaald nieuws niet helemaal goed geweest zou zijn.

Ik ben dus steeds meer in staat om nieuwswaarde te registreren maar slechts te handelen als mijn chart indicatoren de verwachting bevestigen.

Vanwege deze persoonlijke ontwikkeling is er ook bijna geen sprake meer van scalping, maar meer van daytraden. Ik maak nog wel steeds een hele hoop trades, deze week in totaal 286. Ik trade niet om te traden, maar werk met een brede spreiding en neem (ten opzichte van mijn kapitaal) relatief veel kleine posities in. Afgelopen week ontstond dit vooral vanwege het testend in praktijk brengen van mijn nieuw verworven kennis.

Van de 286 gemaakte trades heb ik er 13 verliesgevend afgesloten een enorme monsterscore in mijn ogen. Zoals ik in mijn vorige post al heb uitgelegd werk ik nog steeds voornamelijk met Plus500 en heb je daar geen mogelijkheid om een totaal aan pips (in één oogopslag) te zien. Dus daarom maar weer het rendement... deze week, een in mijn ogen, bizar bizar bizar rendement van 98,2%. Mijn saldo was aan het begin van de week iets meer dan € 4k dus iedereen begrijpt dat ik een bijzonder gelukkig man ben!!

Buiten de valuta's deze week ook een paar bijzonder winstgevende trades kunnen doen op goud en ruwe olie.

Inmiddels ook een cash account draaien bij Markets.com, maar vindt het op dit moment nog lastig om met twee brokers tegelijk te werken. Daarom focus ik me nog even op plus500. Ik gebruik nog wel de eerder besproken mirror-trader van markets.com om bepaalde trades te checken.

Nou ja, ik heb iedereen hier beloofd om jullie op de hoogte te houden, dus bij deze zijn jullie weer bijgepraat. Ik realiseer me dat ik nog steeds een rookie ben en waarschijnlijk één met schandalig veel geluk... dus ik wil ik jullie er graag aan herinneren dat alle opbouwende kritiek nog steeds van harte welkom is!!!

Groet,

Steve

More
8 years 2 months ago #3945 by gigagonnie
Wow, dat is echt impressive, een rendement van 98,2%! En maar 13 verliesgevende trades, bizar! Ik ben uiteraard wel benieuwd geworden wat je dan trade, wat voor soort situaties/setups? Welke pairs? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan? Gebruik je indicatoren? Gewoon om te zien of jij een hele andere methode erop nahoudt.
Keep it going!! Mooie weekverdiensten!

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.256 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl