Topic-icon Start, Stationair, Vol Gas!

• Mustang
  • Mustang's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5461 by Mustang
Start, Stationair, Vol Gas! was created by Mustang
Hallo allemaal,

hier mijn eerste echte blog na mijn voorstelling. deze blog heette ' ook even voorstellen' In de eerste blog vertelde ik al over mijn strategie.
Inmiddels heb ik het boek Forex voor Ambitieuze Beginners uitgelezen en dat heeft toch de nodige veranderingen mee gebracht. Inmiddels begonnen met ' getting started in currency trading

In deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn trades en vorderingen in de Forex. Ik hoop hierbij van jullie meningen te kunnen leren en zo van deze 'Start' naar
'Stationair' en vervolgens VOL GAS te kunnen gaan. Om even in Mustang-taal te praten.

Hoe ga ik te werk?
Ik trade voor dat ik naar mijn werk ga,tussen 6.30/7.30 en savond na 17.00
Ik maak gebruik van 1 uur candle sticks,BB's en kijk nu alleen nog naar de majoors.
Dan zoek ik naar Breakouts en Fading Breakouts. Ik probeer beide strategieen zo nou mogelijk te volgen zoals het in het boek Forex voor Ambitieuze Beginners beschreven staat. Van hieruit zal ik mijn eigen stijl ontwikkelen.

Daarnaast heb ik een Excell bestand gemaakt waar in ik alles bij houd.
de kolom titels zien er als volgt uit:
Datum - ochtend - avond - currencypair - long - short - profit - stop - winst - verlies - motivatie.
Na iedere trade vul ik de gegevens in,als de trade gesloten is kan ik ook de winst of verles invullen.
Ik heb voor beide strategieen een tapblad die uiteraard hetzelfde zijn en op dezelfde manier worden ingevuld
Op de FXCM demo account heb ik nog tientallen duizenden dollars staan, dit is niet interessant voor mij. Ik houd mezelf voor dat ik 500,- heb.
Ik ga uit van 25% winnende trades.Ik riskeer niet meer dan 2,5% van mijn 500,-

Door het excell bestand kan ik iedere maand gemakkelijk evalueren.
ben ik beter in de morgen of in de avond? Haal ik meer winst met een breakout of met de Fading daarvan? Ga ik vaker Long of ga ik toch meer Short?
En dan kan ik natuurlijk iedere maand mijn position size bepalen en de EV berekenen

Het is een heel verhaal maar zo doe ik het ongeveer.
Ik hoop op veel reacties op de trades die ik hier neer zet om uiteindelijk fulltime volgas te kunnen gaan.

mvg Mustang

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #5466 by Jelle
Replied by Jelle on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Erg leuk dat je een blog begint, zeker ook omdat je echt aan het begin staat zogezegd; zo kunnen we volgen hoe je groeit, en dat is altijd cool.

Uit je verhaal blijkt in ieder geval dat je hebt nagedacht over hoe je het traden gaat inkleden in je dagelijkse schema, wat voor strategie je wilt gaan gebruiken en op welke paren je je wilt richten. Dat is alvast een groot pluspunt. Van hieruit kun je misschien werken naar een nog wat preciezere benadering. Daar gaat de maandelijkse evaluatie ook van pas komen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je meer succes zal hebben met breakout trading of breakout fading. Stel dat vrij snel blijkt dat je voor het een meer gevoel hebt dan voor het ander, dan kun je de minder goed presterende strategie eruit gooien en je nog meer richten op wat lukt.

Ook je money management ziet er goed uit. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan! :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
7 years 9 months ago #5467 by Edbeleg
Replied by Edbeleg on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Ook namens mij succes mety traden
Edwin

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5474 by Mustang
Replied by Mustang on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Helaas zijn mijn eerste trades negatief gesloten.
Maandag 06-02 om 17.00 ging ik short op GBP/USD

Mijn motivatie was, ik keek naar een 1 uur candle stick, zag dat de koers door de bovenste bb heen brak en daar ook sloot. vervolgens daalde hij tot onder de BB een sloot daar wederom. Toen ging ik short. De koers zakt wel iets maar steeg toch weer.

Hoe is jullie kijk op deze actie?

gr Mustang

More
7 years 9 months ago #5480 by Jelle
Iets meer informatie nodig Mustang. Een screenshot van de grafiek zou handig zijn (als dat nog kan) maar ook zaken als entry point, stop loss en profit target. Hoe lang hou je de trade gemiddeld open? 1 dag?

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5495 by Mustang
Dit is inderdaad lastig terug te kijken, ik zal bij een volgende trade een screen-shot maken. dat is inderdaad gemakkelijker uitleggen.

Ik heb alvast wel een andere vraag, wanneer je uitgaat van 25% winnende trades.
Je riskeerd niet meer dan 2,5% van je account.

Dus.. bij een account van 500,- zul je niet meer riskeren dan 12,5 euro.

Wanneer je er van uitgaat dat 1 op de 4 trades winstgevend is zul je dus waarschijnlijk
3x 12,5 = 37.5 euro verliezen. Gemiddeld wil je 20 pips winnen.

Dan is dus eigenlijk je stop/loss - profit/target al bepaald?!
Je riskeerd namelijk 12,5 euro om 29,- te verdienen? Of zie ik dit verkeerd?
De som is 4 x 20 + 37.5 = 117,5 delen door 4 is ongeveer 29,-

Ik reken nu 1 pip is 0.50 euro
Wanneer ik de stop/los - profit/target in pips wil weer geven zal ik dus 25pips riskeren om 58 pips moeten winnen.

Toch heb ik het idee ergens een fout te maken!?

More
7 years 9 months ago #5496 by Meribra
Replied by Meribra on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Hoi, je maakt idd een fout, je rekent pips en euro door elkaar.

Als je risk 12,5 euro is en 1 pip 0,50 dan is je stop loss 25 pips.

Maar die 29 euro klopt niet. Je wilt 4 keer 20 winst en het verlies van de andere 3 trades, 3 keer 25, dus 155 pips winst.

Als je eens op de 4 trades 58 pips winst maak en er bij die andere 3 er 75 verliest ga je per saldo achter uit.

Of zit ik nu te blunderen ;)

More
7 years 9 months ago #5498 by Jelle
Wat Meribra zegt klopt.

Je haalt pips en euro's door elkaar, waardoor het sommetje niet meer klopt. Als je idd 25% winnende trades hebt gemiddeld, dan moet je voor een gemiddelde winst van 20 pips per trade, dus 80 pips + 3x de stop loss goedmaken. (zoals Meribra al aangaf)

Er komt nog iets bij, dat is dat die 12,5 euro de max position size is gegeven je bankroll. Als je een systeem hebt waarbij een stop van 25 pips voldoende is, kun je idd met lot sizes van 5000 werken (1 pip = 50 cent) maar mocht je meer ruimte willen, dan zou je ook kunnen overwegen om met kleinere lot sizes te werken. Maar dat hangt dus af van welke strategie je wilt gebruiken

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5499 by Mustang
Ok dat is duidelijk. Maar stel dat je naar een chart kijkt en er zit Breakout Fading aan te komen, maar je denkt daarbij ook dat hij die 155 pips nooit zal halen.
Stap je dan wel in?

Gisteren pakte ik een kleine winst.
Ik meende een breakout te herkennen op de USD/CHF.
Gisteravond om 21.00 ging hij in de 15min chart door de bovenste BB en sloot hij daar.
daarna daalde hij weer tot onder de BB en sloot hij daar,de volgende 15min sloot hij wederom boven de BB. Daarna heb ik gekocht op 0.9167. mijn stoploss had ik staan op 0.9154. Mijn profit wilde ik pakken op 0.9187. (20 pips hoger)
Een paar uur later toen ik lag te slapen is de profit bereikt.
Attachments:

More
7 years 9 months ago #5500 by Jelle

Maar stel dat je naar een chart kijkt en er zit Breakout Fading aan te komen, maar je denkt daarbij ook dat hij die 155 pips nooit zal halen.

Dat is een goede vraag, waarbij het antwoord afhangt van je inschatting voor die ene trade, en die moet dan zodanig zijn dat het EV+ is voordat je de positie inneemt.

Je hoeft natuurlijk niet per se alleen maar posities in te nemen die 155 pips winst kunnen opleveren, maar je moet wel voor iedere trade inschatten of het het risico waard is. Als je dus denkt dat de kans dat deze specifieke trade lukt 75% is (in plaats van de gebruikelijke 25% bij je langer durende trades) en je riskeert 13 pips om er 20 te winnen, dan is dat nog steeds EV+.

De moeilijkheid is dat je nooit zeker weet of je inschatting wel klopt. Daarom moet je ook data over je eigen trades bijhouden, zodat je steeds meer info krijgt over de waarde van je eigen schattingen.

Je inschatting voor de USD/CHF komt solide over. Op de chart is een duidelijke opgaande lijn te zien, de prijs maakt hogere pieken en zit iets boven de BB. Garanties heb je nooit als trader, maar door op deze manier te denken geef je jezelf wel meer kans.

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5521 by Mustang
Deze keer helaas verlies,
eerst ff wat info en daarna mijn motivatie.
14-02 had ik een 4 uurs chart openstaan, waarvan ik een copy hieronder heb staan.
ik ging short in de aangegeven cirkel. op 1.5687. mijn stop los op 1.5754 en profit wilde ik pakken op 1.5607. Ik had dit bepaals door de twee extra lijnen die ik er in gezet heb.( weet trouwens niet of deze een naam hebben).
De koers ging enkele seconden de juiste kant op maar al snel volgde een opwaartse breakout. Het instap moment bepaalde ik op een 15min chart.

Wanneer je naar de chart kijkt, had iemand een ommekeer aan zien komen? en hoe?

mvg Mustang
Attachments:

More
7 years 9 months ago #5523 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Hoi Mustang,

om heel eerlijk te zijn snap ik helemaal niets van je entry! :-) De trend beweegt zich onder het midden van de bollinger bands, we zitten dus in een downtrend. Je hebt ook zo'n mooi channel getekend (zo heten die twee evenwijdige lijnen die je getekend hebt) waarbinnen de prijs beweegt. Hij raakt de onderste band en daarna weer de bovenste band. En precies op het moment dat hij de onderste band raakt, stap je in. Dit is niet logisch, want het is juist te verwachten dat hij dan eerst weer omhoog gaat om de bovenste band te raken. Ik zou dus alleen instappen bij de bovenste band, dan heb je meer winst potentieel. Wat je verder ziet is dat die groene candle waar je bent ingestapt een spike naar onderen, buiten de bollinger bands heeft gemaakt. Als een koers buiten de bands gaat, kun je eigenlijk altijd verwachten dat ie weer naar binnen gaat.
Veel logischer had me dus geleken dat je ingestapt was aan het eind van die grote groene candle, twee candles rechts naast je instap. Als je dan je TP op het vorige laagste punt zet, dan had je zo'n 60 pips kunnen pakken.
De ommekeer kun je natuurlijk nooit 100% zien aankomen, maar wat je wel ziet is dat er geen nieuwe low wordt behaald. De low vlak voor die hele lange groene breakout candle blijft op hetzelfde punt als de low waar je ingestapt bent. Als er geen lagere low wordt behaald, (double bottom) betekent dit vaak een reversal. Als je op de 4-h chart keek, kon je het volgende zien:

Je ziet hierop heel duidelijk een triangle, de koers gaat steeds verder naar elkaar toe, wat erop wijst dat er een breakout zit aan te komen. Op zo'n moment kun je binnen de triangle handelen, of entries voor de breakouts in het systeem zetten. Maar omdat de richting niet altijd te voorspellen is (kan bijv. ook afhankelijk zijn van nieuws) is afwachten ook niet slecht.

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5548 by Mustang
Dag Gigagonnie,

ik moet nu bekennen dat ik er flink naast zat,ik besef ook dat ik wel weet hoe het moet.
Ik denk dat ik op dat moment ongeduldig was ofzo?! een andere verklaring heb ik eigenlijk niet.

Vanavond ben ik om 19.00 long gegaan op de euro/usd. ik meen op de 4 uur chart een breakout te herkennen. ik zit nu op +35 pips. Ik hoop dat hij nog een tijdje door zet.

Ik ben vanavond om 1900 ook short gegaan op de usd/cad, ik denk hier een breakout-fading te zien.Ik kijk ook hier op de 4 uur chart. Ik heb nu + 14 pips.

Begin v/d week las ik voor het eerst over de Phoenix strategie. Ik heb toen ook alle video's bekeken die Jonkie76 presenteerde.
Gisteravond heb ik ze allemaal nog een keer bekeken.Daarna heb ik in Excel een extra tabblad gemaakt waar ik alles in bij houd. Dus net zoals ik de breakout en breakout-fading bij hou.
Ik wil de Phoenix strategie erbij gaan doen.Daarom heb ik gisteravond ook al de 4 EMA lijnen in de te handelen currency pairs gezet.

Omdat ik nog wel een tijdje door wil gaan met de breakout en breakout-fading strategie op de Majoor currencies; EUR/USD , AUD/USD , USD/CAD , USD/CHF , GBP/USD,
wil ik gaan handelen met Phoenix strategie op de CAD/JPY , EUR/CHF , NZD/USD , EUR/GBP , EUR/JPY en de EUR/AUD.

kortom, het was een latertje gisteravond. Maar omdat ik zo enthousiast was, vond m'n vriendin het niet zon probleem. Het liefst zie ik dan ook in de gids een "romantische komedie staan. Zij kan haar film kijken en ik m'n gang gaan! :)

More
7 years 9 months ago #5550 by Jelle

Vanavond ben ik om 19.00 long gegaan op de euro/usd. ik meen op de 4 uur chart een breakout te herkennen. ik zit nu op +35 pips. Ik hoop dat hij nog een tijdje door zet.

Je zat goed, want de eur/usd is nog even flink doorgestegen! :)

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5568 by Mustang
De EUR/USD heb ik met uiteindelijk met 25 pips winst kunnen sluiten. Gezien de behoorlijke stijging had ik natuurlijk veel meer kunnen pakken,helaas was ik door andere werkzaamheden er te laat bij. Gelukkig heb ik een stukje mee kunnen liften.

Maar toen... ging ik verlies maken.
Ik dacht een breakout fading te herkennen op de USD/CAD. Ik kijk op de 4 uur chart,
ging short op 0.99911. De profit zette ik op 0.99411 en de stop op 1.00178.
Even leek het de juiste kant op te gaan, maar ik ben daarna uitgestopt. Ik hield me aan mijn trading plan en bleef rustig wachten.

Wanneer je naar de printscreen kijkt, was er iemand al eerder uitgestapt?
Attachments:

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 9 months ago #5592 by Mustang
nou mijn eerste maand zit er op! gelukkig handel ik alleen nog met een demo account :(

Breakout strategie. 5x getrade. allemaal savond na 18.00. Op 3 trades totaal 37.5 pips gewonnen. Op 2 trades totaal 85.7 pips verloren.
Het is duidelijk dat de stop - profit niet in de juiste verhouding staan.

Breakout fading. 10 trades waarvan 9 savonds na 18.00. Op 1 trade 38.9 pip winst.
OP 9 trades totaal 193.6 pips verlies. Ook hier gaat iets niet goed :S

Phoenix strategie. 2 trades, 1 in de morgen en 1 in de avond. beide met verlies gesloten.Totaal 90.5 pip verlies.

Kortom, een hoop werk aan de winkel en de motor nog maar even stationair laten draaien.

Groeten Mustang

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 8 months ago #5727 by Mustang
bij deze een update van de maand Maart.

Ik heb afgelopen maand dus van drie strategien gebruik gemaakt.
De breakout, breaukoutfading en de Phoenix.
Ik heb veel gehandeld maar zal niet in veel details treden.Ik ben er achtergekomen dat de phoenix strategie het beste van deze drie bij mij past qua tijds investering.Ik heb hier dan ook vele malen meer mee getrade.Ik heb vaker 2 a 3 trades hier in open staan.
Al vaker liep het op tot zon 180 pips winst. Toch kom ik een probleem tegen.
Wanneer ik een trade in gezet heb en alles gaat goed, maar op een gegeven moment gaat hij zakken,dan zie je op de 4 uurs chart dat de 3 EMA lijn de 8 EMA kruist.Dit is op mijn laptop te volgen maar niet op mijn I-phone. Daar kan ik alleen kiezen tussen de 1 uur chart en de 1 dag chart.Dat is dus wel jammer.Mischien heeft iemand hier een tip voor?? Nu klok ik maar af rond de 100 pips winst. (natuurlijk ook een mooie winst)

Ik heb ook een stuk gelezen over compoundinterest. Dit ga ik de komende tijd proberen te koppelen aan de Phoenix strategie. Daarover later meer.

More
7 years 8 months ago #5732 by Jelle
Is het misschien een idee om een demo accountje bij een andere broker te openen om te kijken of die een app heeft waar je wel de juiste grafieken op kunt zien? Zie bijvoorbeeld hier: Forex iphone apps

• Mustang
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
7 years 8 months ago #5737 by Mustang
Bedankt Jelle,
ik heb gisteravond Forex-club geinstalleerd.
Tot nu toe lijkt me dit een prima app. Ook nog in het Nederlands. Volgensmij is het van oorsprong Amerikaans.

Ik kan iig de EMA lijnen gebruiken en de 4 uur en dag chart bekijken.

gr Mustang

More
7 years 8 months ago #5746 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Start, Stationair, Vol Gas!
Zelf gebruik ik TradeInterceptor op de iPad (en voorheen ook op de HTC mobile) echter je moet opletten dat de app die je gebruikt, ook dezelfde openings en sluitingstijden heeft als je applicatie thuis. Beetje lullig als je thuis een positie opent, en deze op de app enkele dagen later sluit, terwijl je applicatie thuis die crossing nog niet heeft laten zien.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.288 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl