Topic-icon Blog Having, de trendtrade wannabee

• Having
  • Having's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 1 week ago #6340 by Having
Blog Having, de trendtrade wannabee was created by Having
Laat ik beginnen met waarom ik eigenlijk heb gekozen voor een systeem gebaseerd op trendfollowing. Het antwoord is vrij simpel, maar de route naar het onvermijdelijke antwoord is veel interessanter. Hoe komt het dat je beslist wat je beslist. Dat zijn de vragen waarbij nagedacht moet worden en waarbij je jezelf ook tegenkomt overigens.

Mijn eerste aanraking met traden, was een verhaal op internet over een forextrader, die met slechts 1 inleg van 300 euro veel geld verdiende in de handel van currencies.
In dit verhaal werd de nadruk gelegd op de mogelijkheden, hoe geweldig de hefboom is, je legt 1 euro in en krijgt er 40 voor terug. Hoe geweldig is dat? Weet je hoe hard dat gaat. Je winst wordt enorm. Na 3 maand kon hij al 700 euro overmaken naar zichzelf. Wow man!

Dit verhaal riep een aantal vragen op. Ten eerste, als je zulk een geweldige winst kunt maken door de hefboom, hoe gaat dat dan met verlies? Gaat dat niet net zo hard?
Welke methode gebruikt deze man om dit voor elkaar te krijgen?
Waarom gaat die koekenbakker na 3 maand 700euro overmaken naar zijn eigen rekening? De term compound interest kende ik niet, maar het verhaal van 1 cent iedere dag verdubbelen wel.

Ik denk dat dit verhaal geschreven is om in te spelen op een gevaarlijke, maar zeer sterke, raadgever van de mens. Hebzucht. Het probleem met hebzucht is dat hij een stel vrienden heeft die lekker in je hoofd gaan zitten en het zich makkelijk maken. Ik ken die jongens uit het verleden en ze hebben me geld gekost. Gelukkig niet veel, maar dat kwam alleen doordat ik een 1x storten regel had. Zonder deze regel zou mijn verlies vele malen groter zijn geweest. De boodschap was in ieder geval duidelijk voor mij. Hebzucht en zijn makkers helpen mij niet. Het zijn parasieten die zorgen voor vernietiging van hun gastheer. Ze zorgen dat je onverantwoorde risico’s gaat nemen waardoor je snel heel veel geld kunt verdienen, maar nog sneller heel veel geld kunt verliezen.

Ik wist dus hoe ik het niet wilde doen, maar het verhaal had mij wel nieuwsgierig gemaakt. Wat is hefboom, hoe werkt dat forexmarkt. Hoe kun je geld verdienen met traden, zonder dat je jezelf gek maakt?
Ik kwam uit bij het boek ‘De kunst van het traden’. Achterkantje lezen, particuliere traders (he, dat ben ik) worden in spannende tijden een speelbal van hun emoties en zien daardoor hun portefeuille vaak helemaal de verkeerde kant opgaan (dat ben ik dus ook…). Kopen dat boek.

Ik ga het boek hier verder niet ontleden. Ik vertel dat het mij geholpen heeft om een keuze te maken voor een systeem en dat het mij gaat helpen bij het leren beheersen van mijn emoties. Het boek belooft mij dat het zwaar wordt, maar het belooft ook (min of meer) dat wanneer het lukt je jezelf dat een kleine groep mag rekenen van mensen die de kunst van traden kennen. Wat jij met deze gegevens doet is op aan jou. Gezien het feit dat ik al analyseer waarom ik een boek koop denk ik dat ik een goede kans maak om mij staande te houden in de wondere wereld van het traden. Wordt ik een 5% man?

De eerste trade is ondertussen gisteren geplaatst volgens de regels, met al een bijzondere uitslag. Trots, twijfel, doemdenken en een zogenaamde ‘voorspellende gave’. Grappig he. Je leest iets, verstandelijk begrijp je het. Je handelt er naar en vervolgens voel je wat je weet. Dat is toch echt anders dan het weten. Speel dus niet te lang met een demoaccount. Daarmee voel je nooit wat je weet.

Ik heb in ieder geval werk te doen. Ow ja, de eerste trade lijkt ‘verkeerd’ uit te pakken. Gelukkig heb ik regels, zodat ik weet wat ik moet doen. Lekker toch?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 1 week ago #6343 by Having
Replied by Having on topic Blog Having, de trendtrade wannabee
Er gaat iets mis. Bij mijn vorige trade ben ik uitgestopt. Dat is geen probleem. Ik weet dat ik uitgestopt kan worden en ook dat ik 8 keer op een rij uitgestopt kan worden.

Maar blijkbaar begrijp ik de werking van de stoploss niet goed. Waar ik denk dat ik 1% als risico loop, loop ik er 5.

Dit is wat ik doe. Ik bepaal mijn SL aan de hand van de ATR. Vervolgens weet ik dat ik 1% op het spel wil zetten. Door deze twee gegevens weet ik hoe groot mijn inzet mag zijn.
Het probleem is alleen, dat ik de grootte van mijn positie niet kleiner dan 500 kan nemen, waardoor het bedrag dat ik als risico loop ineens groter is dan 1%. Als ik nu 8 keer op rij uitgestopt wordt, ben ik de helft van mijn budget kwijt. Dat lijkt me niet de manier om het lang uit te houden als trader.

Mijn vraag is, komt dit omdat ik momenteel met een te klein bedrag werk (100) om mijn SL-strategie te volgen, of doe ik iets anders niet goed? Ik werk overigens met Plus500

More
7 years 1 week ago #6345 by Jelle
Replied by Jelle on topic Blog Having, de trendtrade wannabee
He Having,

Leuk dat je een blog bent begonnen! Je eerste post is een bekend verhaal. Er zijn genoeg succes verhalen over zelf in valuta handelen, maar nog veel meer mislukkingsverhalen (alleen staat die vaak niet zo prominent online). Succesvol worden met valuta handelen kan zeker, maar het kost een hoop tijd, moeite een doorzettingsvermogen.

Emotie is inderdaad je grootste vijand als je handelt. Hebzucht, angst, ongeduld, twijfel, je hebt er geen van alle iets aan, maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Enfin, je hebt de kern in ieder geval al door, nu is het zaak er naar te leren handelen.....

Wat betreft je stop loss vraag, je conclusie klopt: je werkt met een te klein bedrag, althans, gegeven de minimale positie grootte en maximale leverage (50:1) bij Plus500. Dit verschilt per broker. Bij Markets.com is de max leverage bijvoorbeeld 200:1 dus kun je met kleinere bedragen handelen. Meer over Markets.com in het Markets.com review .

Je zou ook een tijdje alleen met een demo account kunnen handelen om te kijken of je strategie klopt, maar hiermee kun je dan weer niet leren je emoties buiten de deur te houden.

Succes in ieder geval, ga je blog zeker volgen! :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 1 week ago #6350 by Having
Maandagavond moest ik volgens de regels short gaan op koffie (wie houdt er niet van), Op dinsdag was ik al vrij snel uitgestopt. Gisteren bleek dat ik weer short moest gaan op koffie. Ik had er geen zin in. Ik was er zowaar bang voor. Het verraste me eigenlijk een beetje dat ik weerstand voelde om direct weer short te gaan, maar daar was het dan. Ik wilde niet.

Ik heb een keer geslikt en toen ben ik short gegaan. B) yeah!! Ik was mijn emoties de baas.

vandaag is koffie verder gaan dalen en gaat de koffie de goede kant op (voor nu)
Voor de rest ben ik nu 6 keer uitgestopt en heb ik nog geen enkele winst mogen nemen. Ik moet zeggen dat ik een moedeloos moment heb gehad, maar daar ben ik doorheen en zie al weer uit naar mijn volgende trades.
Mijn eerste stapjes gezet om mijn emoties niet te laten bepalen wat ik doe. Geloof mij, daar kan geen prijs tegenop!

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 1 week ago #6351 by Having
Jelle, dank je voor de feedback. Ik heb, omdat ik nu toch geld heb bij Plus500 de risicofactor aangepast, met als risico dat ik eerder uitgestopt wordt, maar winst maken is niet wat ik nu moet leren.

More
7 years 1 week ago #6353 by Jelle
In ieder geval knap dat je je aan je systeem houdt! Dat is soms echter supermoeilijk, maar het is echt de belangrijkste stap op weg naar winstgevendheid. Dat betekent overigens niet dat je je systeem nooit moet aanpassen natuurlijk. Je moet je systeem monitoren en evalueren en bij tijd en wijle wikken en wegen over of je een bepaalde aanpassing nu wel of niet zal doen. Maar dat monitoren en evalueren heeft alleen maar zin als je je tijdens je trades altijd volledig aan je systeem houdt.

P.S. Ik zag in de chat nog je vraag over de waarde van een pip bij Markets. Die waarde is echter bij iedere broker hetzelfde, namelijk $10 per pip bij een Standard Lot bij de meeste belangrijke valuta paren (dit geldt overigens niet voor de yen). Als je bij Markets dus als lot '1' instelt dan wil dit zeggen een standard lot. 0,1 is een tiende lot.

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 1 week ago #6354 by Having
Dank je Jelle voor de feedback. Ben bezig met mijn allereerste systeem, deze zal dus zeker voor verbetering vatbaar zijn. Ik evalueer me een slag in de rondte :-). Heb trouwens nu een demoaccount lopen bij Markets in combinatie met metatrader. Is even wennen, maar nu heb ik meer ruimte om mijn systeem te evalueren en te kijken of ik de pijnpunten kan verhelpen met aanpassingen.

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 5 days ago #6365 by Having
Backtesten.

Backtesten is een belangrijk, door mij onderschat, onderdeel. Door backtesten krijg je zelf namelijk gevoel bij je strategie en je krijgt een idee, wat je van de strategie kunt verwachten.

Het backtesten heb ik met de hand gedaan. Dit is een tijdrovende klus, maar levert meer informatie dan dat ik het MT4 zou laten doen.
Doordat ik bij handmatig backtesten iedere keer zelf moeten kijken, waar ik zou instappen en uitstappen, leer ik het systeem kennen en leer ik ook of de gekozen strategie, misschien onhandige dingen heeft.
Afgelopen zaterdag heb ik voor eur/usd een backtest gedaan over 4 jaar. Het heeft mij geleerd wat er kan gebeuren, wat je mist met je strategie en wat je kunt verwachten van je strategie. Doordat ik nu weet hoe mijn strategie de afgelopen 4 jaar heeft gepresteerd, wordt het makkelijker voor mij om me aan de strategie te houden. Ik weet nu immers dat het de afgelopen 4 jaar gewerkt heeft. Dat geeft vertrouwen in jezelf en in je systeem.

Afgelopen weekend dus weer een stapje gedaan in de wondere wereld van het traden. Ongeduld en onzekerheid zijn bij mij twee grote valkuilen. De laatste wil ik tackelen door me verder te verdiepen in de materie en door nog een aantal backtesten uit te voeren met andere currencies. Het geduld, zal een lastig ding blijven, maar door het uitgebreid backtesten, weet ik dat mijn systeem op lange termijn rendabel is.
Vol goede moed gaan we deze week weer aan de slag.

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
6 years 11 months ago #6400 by Having
Het traden begint langzaam vorm te krijgen. De hectiek van 'Ow iets nieuws, leuk' en helemaal vol zijn van het nieuw bedachte tijdverdrijf, begint plaats te maken voor acceptatie van de nieuwe situatie. Het dagelijkse leven wordt weer opgepakt, de hartstochtelijke liefde begint te temperen en maakt plaats voor, de veel belangrijkere, een duurzame verhouding. Het gevoel 'ik heb nu een bedrijf en dat wil ik laten groeien' steekt de kop op. En gelukkig maar. Zonder passie is iedere droom gedoemd te mislukken.

Mijn money management gaat nu stukken beter dan de eerste trades. Dat moet ook wel, want ik ben momenteel 14x uitgestopt. Ondanks dat heb ik nog ruim budget over, om nog eens 14x uitgestopt te worden. Overleven om de wereld te veroveren. Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn tijd nog gaat komen.

Momenteel heb ik 2 trades lopen. Koffie staat short en usd/jpy staat long. Beiden staan in de plus, maar beiden weten ook niet zo goed wat ze willen. gisteren dreigde koffie uitgestopt te worden. Een potentiele winst zag ik voor mijn ogen verdwijnen. Damagecontrol!! schreeuwden de demonen, sluiten die boel!! De trade staat nog open en is weer gegroeid in mijn voordeel. Mensen zijn zo slecht in voorspellen, volg de regels en je kunt trots zijn!

More
6 years 11 months ago #6401 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Blog Having, de trendtrade wannabee
Hoi having,

Je moet je voor nemen om door te gaan zetten
Zie het als een topsporter die heeft ook morgen geen medaile

S6 vriend heel veel s6 met volharden en je aan je plan houden
het is een gevecht en het kost je wat.

maar reward is oke

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
6 years 11 months ago #6406 by Having
Hebzucht: de neiging om alles te willen hebben.
Door hebzucht kun je gedreven worden om een doel te behalen. Greed is good, is een bekende uitspraak. Maar hebzucht is een gevaarlijk iets dat je niet zonder handschoenen op moet pakken. Hebzucht is iets waar ik met een grote boog om heen moet lopen.
Vandaag koste hebzucht mij maar weinig geld. Een wijze les. Het moge duidelijk zijn dat ik nieuwe dingen geleerd heb. Een duivel waar ik terdege rekening mee moet houden en waartegen ik mij moet leren wapenen.

Dit traden begint echt iets te worden, als ik er serieus mee bezig ben, leer ik mezelf echt kennen. I like that!

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
6 years 11 months ago #6467 by Having
Ondertussen een maand bezig. De poten nog niet onder mijn stoel vandaan gezaagd en dus zit ik nog steeds stevig. Dit komt meer dankzij strak moneymanagement dan het behalen van daverende winsten, maar eigenlijk is dat alleen maar een goed teken voor de toekomst. In slechte tijden verlies ik mijzelf niet direct in grote risico's nemen om voorgaande verliezen goed te maken. Dit beloofd wat.

Ondertussen begint het opstapelen van de verliezen wel te knagen. Ik ben minder een trendvolger dan ik wilde geloven denk ik. Op zich geen probleem, maar dat betekend wel dat ik nu dus moet gaan testen met een andere strategie waarbij ik een hoger slagingspercentage heb. Met als onvermijdelijk resultaat dat de winsten kleiner zullen zijn.

Ik heb geleerd dat ik me aan de regels houd, dat is mijn winst. Nu nog een passende strategie.

More
6 years 11 months ago #6468 by Jelle
Toch ben je al een heel eind gekomen hoor! Je houdt je aan je systeem, hebt solide management en bent erachter gekomen dat trendvolgen niet echt voor jou is en dat je dus op zoek moet naar een passende(r) strategie. Grote stappen.

• Having
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
6 years 9 months ago #6591 by Having
Zie net dat dit topic 2,5 maand geleden is gestart. Superrookie nog dus, maar in de afgelopen periode is er een hoop gebeurd. Het vloog alle kanten op, trendtraden, toch niet trendtraden, verschillende brokers, vooral verlies nemen (wat overigens niet echt goed meehelpt bij het creëren van zelfvertrouwen), om uiteindelijk bij een broker terecht te komen die mij bevalt en een systeem te traden in samenwerking met een compagnon. Vanaf begin december zijn Mustang en ik samen aan het trendtraden. trendtraden? ja, trendtraden. Dit bleek toch verreweg het beste systeem te zijn met mijn huidige tijdindeling.

Waar ik de maanden oktober en november vooral bezig was met damagecontrol, lijk ik nu zowaar winst te genereren. Tot vanmorgen had ik nou niet echt het idee dat ik het geweldig deed. Regelmatig had ik 's avonds mooie winsten, om de volgende morgen te zien dat er helemaal niets van over was. Om te begrijpen wat er nou werkelijk aan de hand is, heb ik mijn tradinglogboek eens naar de huidige open posities gelegd. Blijkt dat de openingsprijs veel hoger (bij longpositie) ligt dan in het logboek staat...

Nu heb ik dus ook kennis gemaakt met roll over. Twee dingen heb ik hierbij geleerd. Ten eerste: houd een logboek bij (dat deed ik al en nu zie ik het nut nog meer)
ten tweede: RTFM!! Handleidingen zijn er dus om gelezen te worden.

Met een beetje goede wil kan ik de maand december met een mooie winst afsluiten. Ik ga voor 15%. Dit kon nog wel eens een lucratieve manier van vermogen opbouwen worden

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.219 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl