Topic-icon Forex setups

• Maartensterk
  • Maartensterk's Avatar Topic Author
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7639 by Maartensterk
Forex setups was created by Maartensterk
Hooi traders,

Om de echte nieuwelingen een beetje op weg te helpen en om er zelf iets van te leren, ga ik hier af en toe een setup of een trade plaatsen/uitleggen.

Mijn strategie in het kort: ik trade op basis van price action day traden. Dit houdt het volgende in: geen indicatoren, overzichtelijke charts en alleen op de daily charts. Naar mijn mening maken indicatoren het alleen maar ingewikkelder. Het enige wat ik gebruik zijn exponential moving average en horizontale lijnen. Er zijn 2 singnalen van de candles waar ik op trade. De pinbar en de fakey setup. De pinbar wordt ook wel hammer genoemd. De fakey is een inside bar i.c.m. een fakey pinbar. Verder moet dit signaal altijd op een support of recistance niveau verschijnen, of rond de EMA in een stijgende of dalende trend.

Mijn moneymanagement in het kort: ik bepaal mijn verlies in euro's, waar ik me prettig bij voel. Niks 2% of wat dan ook. 2% is grote onzin, nergens op gebaseerd en zorgt dat verliezen veel moeilijker zijn terug te verdienen. Mijn trade moet minimaal 2 keer mijn verlies opleveren. Ook dit bereken ik dus adhv euro's. Winst in pips is leuk, maar zegt mij helemaal niets. Als mijn risico €200 per trade is, is mijn minimale reward 400. Als dit niet lukt, omdat er een sterk support of recistance niveau is, dan doe ik de trade simpelweg niet. Door een risk/reward van 1/2 aan te houden en eigenlijk het liefst 1/3, kan ik winstgevend traden terwijl ik miss niet 50% van de trades winnend uitvoer. Na het verlies bepaald te hebben, ga ik mijn stoploss bepalen. Dit is vaak onder de pinbar of onder een S/R niveau. De afstand in pips tussen de entry en de stoploss bepaald de positie grote.

In de bijlage een afbeelding van een voorbeeld van de pinbar op een goede plek. Het betreft een pinbar die laatst was op de eur/usd.

In de post hieronder zal ik een trade van gisteravond uitleggen.

Price action day trading
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7640 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Forex setups
Een eurjpy trade. afgelopen vrijdag sloot de week af met een goede pinbar op een support niveau. De eurjpy zit in een trend naar boven, retracete even en lijkt nu weer opwaarts te gaan na dit pinbar signaal. De buy limit plaats ik op 50% van de pinbar. Dit zorgt ervoor dat de risk qua pips kleiner is, en daarom de reward hoger. Zo zit de stoploss wel nog steeds op de plek waar die zou moeten.

In de afbeelding hieronder een duidelijke uitleg van de trade. Momenteel sta ik op winst. Iets meer dan 1 x risk. Bij 2 x risk verschuif ik mijn stoploss naar mijn entry.

Ik hou jullie op de hoogte van het eindresultaat.

Price action day trading
Attachments:

More
5 years 6 months ago #7642 by Jelle
Replied by Jelle on topic Forex setups
Leuk idee!

Zeker erg leerzaam voor nieuwelingen maar ook voor meer ervaren forex traders denk ik, al was het maar om ook eens de strategie van iemand anders van nabij te volgen in de praktijk.

Op mij komt je strategie in ieder geval solide over. Ben zelf ook niet zo van de indicatoren en meer van price action, dus kan me er ook wel in vinden.

Ga dit topic zeker in de gaten houden! :-)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7643 by Maartensterk
Zoals ik in mijn eerste post zei, is de 2% regel onzin. In de afbeelding hieronder leg ik uit waarom.

In de afbeelding kan je zien dat verlies in de 15 trades moeilijker goed te maken is als je de 2% regel gebruikt. In het linker rijtje gebruik ik de 2% regel en is de winst elke keer het dubbele van het risico. In het rechter rijtje gebruik ik elke keer 100 euro risico ongeacht mijn balance. De winst in het rechter rijtje is dus elke keer 200 euro.

Na 15 trades houd ik meer geld over als ik niet de 2% regel gebruik.

En dan nog iets anders. Door in mijn money management de 1:2 regel aan te houden kan ik winstgevend zijn, terwijl 60 % van de trades verliezend waren. Het is vooral mentaal heel moeilijk om verliezen te accepteren. Daarom is winstgevend traden ook zo moeilijk. Als je strategie goed is, probeer je dan echt aan je money management te houden. Herhaal alles elke keer het zelfde.. Keer op keer op keer. Alleen dan kan je winstgevend traden.

In de afbeelding hieronder de rekensom:

Price action day trading
Attachments:

More
5 years 6 months ago #7646 by crosstrader
Replied by crosstrader on topic Forex setups
Maartensterk schrijft:

Zoals ik in mijn eerste post zei, is de 2% regel onzin. In de afbeelding hieronder leg ik uit waarom.

In de afbeelding kan je zien dat verlies in de 15 trades moeilijker goed te maken is als je de 2% regel gebruikt. In het linker rijtje gebruik ik de 2% regel en is de winst elke keer het dubbele van het risico. In het rechter rijtje gebruik ik elke keer 100 euro risico ongeacht mijn balance. De winst in het rechter rijtje is dus elke keer 200 euro.

Na 15 trades houd ik meer geld over als ik niet de 2% regel gebruik.

En dan nog iets anders. Door in mijn money management de 1:2 regel aan te houden kan ik winstgevend zijn, terwijl 60 % van de trades verliezend waren. Het is vooral mentaal heel moeilijk om verliezen te accepteren. Daarom is winstgevend traden ook zo moeilijk. Als je strategie goed is, probeer je dan echt aan je money management te houden. Herhaal alles elke keer het zelfde.. Keer op keer op keer. Alleen dan kan je winstgevend traden.

In de afbeelding hieronder de rekensom:

Nog aan het DEMO traden Maarten?

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7650 by Maartensterk
Het zit je wel dwars he, dat ik mezelf mentaal aan het voorbereiden ben met een DEMO account. De strategie en moneymanagement van mij komt van mensen die er meer dan hun brood mee verdienen. Ik probeer echte beginners ervan te overtuigen dat het winstgevend is, mits je het mentaal het aankan.

Ik zie overigens geen reactie van je hoe het dan wel zou moeten volgens jou?! Alleen maar denigrerend DEMO account reageren. Ik hoop over een jaar mentaal klaar te zijn om live te gaan. En nou zal je vast denken dat je dat niet kan bereiken met een demo, maar met de juiste instelling voelt demo geld bijna het zelfde als echt geld.

Post anders is hoe jij erover denkt, of hoe jij als ''professional'' :woohoo: er tegen aankijkt ipv dit kinderachtige gedrag.

Er is overigens geen 1 argument te noemen waarom de berekening niet klopt. Het staat gewoon vast dat je met 2% minder snel verliezen terug wint. Of wou je het tegendeel bewijzen?

Price action day trading

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7653 by Maartensterk
Volgende Order is een buy limit order op de EURUSD.

Het is 22:00 geweest en de forex markt heeft weer alle sessies gehad. Er sluit weer een daily candle op de daily grafiek. Bij de EURUSD is er een grote pinbar ontstaan rond de EMA. Bij een pinbar gaat de markt in een dag in een soort V. Eerst daalt de markt, om vervolgens toch weer rond het zelfde niveau te eindigen. Rond de EMA en vlakbij een low van 3 dagen geleden is dit een goed buy signaal. De trend is ook ondanks de grote retrace nog steeds omhoog. Ik plaats de buy limit order op 50% van de pin, omdat ik dan sneller minimaal 2 x mijn risk kan halen. Wordt die niet getriggerd, dan is het gewoon pure pech en wacht ik op een volgend signaal. Ook met die tegenslagen moet je mentaal kunnen omgaan.

Voor verdere info zie de afbeelding

Price action day trading
Attachments:

More
5 years 6 months ago #7654 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Forex setups
Laat je niet gek maken door crosstrader he

Ik volg jou ook ziet er goed uit hoor ;)

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7656 by Maartensterk
Thanks dat geeft me hoop B)

Jij trade zelf ook op price action?

Mijn eurusd order is getriggerd vannacht. Nu kijken hoe het uitpakt. Ik neem mezelf altijd voor om zo veel mogelijk niet te kijken naar de charts tussendoor. Dit zorgt vaak voor onnodige emotionele ingrepen. En die wil ik graag vermijden.

Ik kijk alleen als de londen sessie begint, en wanneer de NY sessie begint. Als er dan op de 4hr of 1hr een enorm signaal tegen mijn trade is dan sluit ik soms de positie.

Price action day trading

More
5 years 6 months ago #7660 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Forex setups
Ja ik gebruik prijsactie ook soms in combinatie met indicatoren

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7662 by Maartensterk
Maartensterk schrijft:

Volgende Order is een buy limit order op de EURUSD.

Het is 22:00 geweest en de forex markt heeft weer alle sessies gehad. Er sluit weer een daily candle op de daily grafiek. Bij de EURUSD is er een grote pinbar ontstaan rond de EMA. Bij een pinbar gaat de markt in een dag in een soort V. Eerst daalt de markt, om vervolgens toch weer rond het zelfde niveau te eindigen. Rond de EMA en vlakbij een low van 3 dagen geleden is dit een goed buy signaal. De trend is ook ondanks de grote retrace nog steeds omhoog. Ik plaats de buy limit order op 50% van de pin, omdat ik dan sneller minimaal 2 x mijn risk kan halen. Wordt die niet getriggerd, dan is het gewoon pure pech en wacht ik op een volgend signaal. Ook met die tegenslagen moet je mentaal kunnen omgaan.

Voor verdere info zie de afbeelding

Gister is me stoploss geraakt op deze trade. 1 x me risico dus verloren. Als ik naar mijn EMA en de rauwe prijsinformatie kijk dan lijkt het erop dat ik de komende dagen, dus eigenlijk na het weekend, moet gaan kijken voor een short mogelijkheid. Maar alleen als er een pinbar zich vormt icm een resistance of op de EMA. Anders dan blijf ik er vanaf. Ook dat is een belangrijk ding wat ik mezelf heb voorgenomen: alleen traden als er een goed signaal is. Al duurt het twee weken.. Blijf er vanaf! Overtraden zorgt ervoor dat je je account opblaast.

Price action day trading

More
5 years 6 months ago #7665 by helwig
Replied by helwig on topic Forex setups
Maarten je zit in de goede richting wat betreft de mentale voorbereiding
om een succesvol trader te worden moet je eerst en "traderskop" krijgen
Ego, hebzucht, angst, woede, kop naar beneden en gek van blijdschap waardoor er weer overmoed kan optreden, worden danig op de proef gesteld als je bezig bent.
Meer nog dan een goed platform of de juiste indicatoren en opzetjes
is van belang dat je leert omgaan met deze emotie's en gevoelens.
Als ik je een tip mag geven ( en nu niet meteen gek worden haha)
kijk en zoek naar wetmatigheden. De hele handel hangt van computer programmaatjes
en manipulatie aan elkaar. Besteed er maar eens wat tijd aan om dat uit te zoeken
Vooral grondstoffenprijzen worden op vaste tijden gewijzigd
Als je dat eenmaal weet, kan je die kennis simpel voor je laten werken

More
5 years 6 months ago #7671 by helwig
Replied by helwig on topic Forex setups
ik was nog wat vergeten zag ik:
Leren van je fouten en vooral dicipline
dat laatste heb ik zelf helemaal niet dus daar wordt aan gewerkt

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7674 by Maartensterk
Daar ben ik weer. Was even druk met verhuizen en er waren niet heel veel signalen. Het was even afwachten tot een aantal paren een Support of resistance raakte en op trending paren die even moesten retracen voor een goed signaal.

De volgende setup is op de AUDUSD Dit paar is in een uptrend en het wachten was op een retrace tot de EMA en een goed signaal. Dit was het geval na de NY close van gister avond. Ook was er een goede signaal te zien op de 1hr grafiek van dit paar. De afbeelding post ik zo nog even van die pinbar op 1hr.

De stoploss zit onder de pinbar. Momenteel staat mijn trade op 0,5 x mijn risk.
De take profit is 4 x mijn risk

Price action day trading
Attachments:

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7675 by Maartensterk
Nog een afbeelding van de 1hr grafiek van de AUDUSD

Price action day trading
Attachments:

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7676 by Maartensterk
De audusd trade staat op 2,5 x mijn risico. Ik verschuif mijn stoploss naar break even

Price action day trading
Attachments:

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7677 by Maartensterk
Hooi traders,

Met mijn strategie kijk ik helemaal niet naar fundamentals. Met de afbeelding hieronder van de EURUSD wil ik uitleggen waarom ik niet naar fundamentals kijk.

Fundamentals die uitkomen, zoals vandaag bijvoorbeeld de US Non farm employement change zijn allang bekend bij de grote spelers die inkopen met miljoenen tegelijk. Het cijfer is dus al verwerkt in de koers. Er werken honderden mensen aan deze cijfers. Er wordt altijd wel wat gelekt. Op het moment dat het cijfer uitkomt voor ons de kleine individuele traders gaan wij er op reageren. Meestal eindigt de koers gewoon weer in het zelfde pad als het aan het bewandelen was. Net na het uitkomen van cijfers zie je wat uitschieters, zoals ook op de afbeelding.

Het enige waar ik naar kijk is als een belangrijk iemand gaat speechen, zoals bijvoorbeeld Yellen van de FED. Haar speeches worden door max 10 mensen van te voren gelezen en zit dus nog niet in de koers verwerkt. Dit kan voor grote verandering zorgen en zelfs voor een ommekeer van de trend. Als ik op zo'n moment een positie open heb staan met de dollar, dan sluit ik mijn positie als die op winst staat. Het kan ook voorkomen dat ik de stoploss wat verder weg zet, zodat ik niet wordt uitgestopt. Dit brengt wel meer risico met zich mee.

Hopelijk heb ik jullie weer wat bij kunnen brengen. Je mag het geloven of niet, maar dit is wat het is.

De afbeelding is de 1hr chart

Price action day trading
Attachments:

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7684 by Maartensterk
Zojuist een nieuwe trade ingegaan op de AUDJPY. Dit paar is de laatste dagen flink in een uptrend. Na een retrace lijkt het erop dat het paar steun heeft gevonden op de 1hr EMA. Dit is te zien door de pinbar hieronder in de afbeelding. Mijn entry is op de bovenkant van de pinbar. De SL is net iets er onder. De take profit is 4 x mijn risk. De trade staat momenteel op een paar euro's winst.

Afbeelding is de 1hr chart

Price action day trading
Attachments:

• Generaal-Goudvis
  • Generaal-Goudvis's Avatar
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • www.generaalgoudvis.nl
More
5 years 6 months ago #7688 by Generaal-Goudvis
Replied by Generaal-Goudvis on topic Forex setups
Maarten,

Duidelijk en verfrissend standpunt over het bekend zijn en "delen" van informatie. Een geheim wordt meestal met tien personen gedeeld. Dus een geheim is dan al snel "publiek geheim".

FOCUS + EENVOUD = RENDEMENT

• Maartensterk
  • Yoda
  • Yoda
More
5 years 6 months ago #7691 by Maartensterk
De trade van hierboven heeft mijn stoploss geraakt. Wel op een AUDUSD en een NZDUSD trade 7 x mijn risico gehaald

Price action day trading

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.258 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl