Topic-icon Renko en de Pinbar

• Renko-Café
  • Renko-Café's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
4 years 11 months ago #8317 by Renko-Café
Renko en de Pinbar was created by Renko-Café
Renko en de Pinbar

Eén van de meest eenvoudige en voorkomende single candlestick reversal patronen is de Pinbar. Dit patroon wordt vaak gebruikt door beginnende traders al dan niet beïnvloedt door onze Australische Price Action voorbeelden, waarbij het soms door de vele YouTube filmpjes haast wel lijkt of zij de ontdekkers zijn van de Pinbar. Het patroon is echter al veel ouder en ook bekend onder andere namen, zoals Hammer en Shooting Star. Wat niet veel traders weten is dat de Pinbar, als één van ‘The Five Most Reliable Candlestick Patterns’, dagelijks terugkomt tijdens mijn QuickScan en dus ook deel uitmaakt van mijn ‘Renko edge’. In dit blog zal ik trachten één en ander toe te lichten.

Wanneer er een Pinbar verschijnt op de dagelijkse candlestick grafiek, begint de ‘waiting game’, immers, geheel volgens de regels die het meeste resultaat bieden, moet minimaal de candle die de Pinbar heeft gevormd zijn afgesloten en de nieuwe moet zijn geopend. Het beste tijdstip voor een daggrafiek is hiervoor nog altijd het sluiten van de New York sessie, om ongeveer tien uur ’s avonds onze tijd dus. Wanneer je op een ander timeframe handelt, is dit natuurlijk minder van belang, maar neemt ook de betrouwbaarheid van de Pinbar evenredig af.

Omdat één beeld meer zegt dan vijftig woorden, heb ik de grafieken van het GBP/JPY paar als voorbeeld bijgevoegd. Op het candlestick daggrafiek gedeelte vraag ik uw aandacht voor de A+ Pinbar van 19 september 2014. Deze heb ik even uitgelicht en geplot op de Renko grafiek, zodat duidelijk is te zien hoe deze Pinbar eruit ziet op de Renko grafiek. Indien ik zou hebben besloten om deze pinbar te traden, zou ik onder het stippellijntje voor een short trade zijn ingestapt. Niet geheel toevallig valt dit ook nagenoeg samen met een entry signaal van mijn Renko Basis Strategie, de RBS.
De trade op basis van een conservatieve Pinbar entry, net onder de candle, zou mij in combinatie met de RBS exit regel, van drie gekeerde blokken, een plus hebben opgeleverd van 33 blokken van 10 pips. Natuurlijk was er ook risico, dat zal er altijd zijn. Indien ik de stoploss net boven de staart van de pinbar zou hebben geplaatst, resulteert dit in een Risico (R1) van 9 blokken. De Risk/Reward verhouding voor deze trade komt hiermee op bijna 1:4. Het is echter ook niet ongebruikelijk dat traders de stoploss halverwege de staart plaatsen om zo de R-waarde te vergroten en op papier een nog betere Risk/Reward verhouding te realiseren. Mij gaat het met traden om de knikkers en minder om het spel van Risk/Reward verhouding en trouwe lezers van de RenkoScoop weten dat ik inderdaad een graantje van deze opportunity heb meegepikt.

Voor de liefhebbers heb ik nog een E-book(je) over de Pinbar, Het Pinbar Project, dat ik heb geschreven voor mijn ‘Renko periode’ Laat me het even weten als je belangstelling hebt.

Als dit artikel je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je het traden op Renko grafieken eens wilt proberen, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
Volg mij op Twitter en bezoek mijn website Renko Café. Op deze site vind je meer dan 500 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn artikelen, Renko YouTube films en nog veel meer.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.128 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl