Topic-icon De kracht van een ‘gedwongen’ vakantie

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
2 years 3 months ago #11317 by Marcel-van-Vliet
De kracht van een ‘gedwongen’ vakantie was created by Marcel-van-Vliet
De kracht van een ‘gedwongen’ vakantie

Zoals sommige trouwe forumleden zich wellicht uit de shoutbox kunnen herinneren, was de maand augustus voor mij als trader niet echt een top maand. Sowieso druist het traden in de zomer al in tegen de beurswijsheid van ‘Sell in May and go away, but remember to come back in September’, maar aan de andere kant is de conclusie van een artikel van Ramses Reijerman en Pim Kakebeeke in het Financieel dagblad van 3 mei 2016 dat op basis van historische prestaties beter tijdelijk kan worden uitgestapt in augustus en september. Al met al reden voor mij om mijn eigen koers te volgen en mij zowel van het artikel, dat overigens alleen over de AEX ging, als van de beurswijsheid, die net zo goed verjaard kan zijn, niets aan te trekken. Hierbij in mijn achterhoofd houdend dat de augustus maanden in voorgaande jaren altijd winst hebben opgeleverd en ik nooit meer dan 1% van mijn trading account zal riskeren of een trade zal aangaan waar een Risk/Reward verhouding van minimaal 1:2 niet haalbaar is.

Tot de maand augustus van 2017 stond het twijfelachtige record van het aantal verliezende trades op zeven en was mijn regel, van een tijdelijke stop met traden van tien verliezende trades op rij, nog nooit nodig geweest. In augustus was het dan zover. De tiende verliezende trade op rij had zich aangediend en mijn regel trad in werking. In dit blog wil ik terugkijken naar deze ‘gedwongen’ vakantie en de acties die ik heb ondernomen. Wellicht draagt het bij aan de ontwikkeling en het leerproces van andere traders.

Door daadwerkelijk te stoppen met traden na een ‘losing streak’, wordt het mentale aspect dat bij het traden hoort pas echt op de proef gesteld. Mentaal sterk of niet, 10% verlies van je account doet gewoon pijn. Maar ook, wat nu als de perfecte setup zich tijdens de stop voordoet, of als er een fundamentele gebeurtenis plaatsvindt waarop je anders op zou anticiperen? Kan de beschreven discipline in het tradingplan dan ook in de praktijk worden waargemaakt? Gelukkig bleek dit in mijn geval goed te doen en hoewel er genoeg gebeurd in de wereld met de dreiging van Noord-Korea en de reeks van orkanen in het Caraïbisch gebied, heb ik mijn tradingplatform gesloten gelaten en weet dus ook niet of de perfecte setup zich heeft voorgedaan. Het feit dat ik het fysieke traden heb gelaten voor wat het is betekend overigens niet dat ik mij voor alles er rondom heb afgesloten. Zo heb ik de bewegingen van de markt met een schuin oog in de gaten gehouden en de contacten met collega traders weer eens aangehaald om lekker slap te oh’en over de markt en ons vak. Ook heb ik de laatste hand gelegd aan mijn nieuwe boek dat door deze boost eind september zal verschijnen.

Achteraf is het stoppen met traden een goede beslissing geweest, want hoewel ik (natuurlijk) niets aan mijn strategie heb veranderd, is gebleken dat ik mijn watchlist in de eerste week van september met een frisse blik kon benaderen wat resulteerde in drie winnende trades waarmee het verlies van de maand ervoor al weer voor een groot gedeelte gecompenseerd is. Uiteraard zijn deze trades benaderd vanuit mijn operationeel tradingplan waardoor er geen sprake is van zogenaamde ‘revanche trades’. Iedereen die iets gevorderd is in het beroep van trader, zal weten dat je van de markt toch nooit zal winnen.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.156 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl