Topic-icon Trading de break-out

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
1 year 11 months ago #11358 by Marcel-van-Vliet
Trading de break-out was created by Marcel-van-Vliet
Een veel voorkomende strategie is het traden op break-outs. In dit artikel wil ik graag toelichten wat een break-out is en hoe ik dit fenomeen trade. Allereerst, wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met een break-out. De geroutineerde traders weten dit natuurlijk allang, maar je zult maar net je eerste voorzichtige stappen op het gebied van het traden hebben gezet. Men spreekt bij het traden van een break-out als de prijs uit een range, al dan niet gevormd door steun en weerstand lijnen, of prijspatroon, ‘uitbreekt’, door hoger of lager dan de vooraf bepaalde range of prijspatroon te bewegen. Een lastige definitie, maar simpel als je de bijgevoegde afbeelding bekijkt.

Ook het traden op break-outs is vrij simpel als je maar een paar basis regels in je achterhoofd houdt. Er zijn drie regels waar ik het meeste rendement mee heb. Trade de break-out in de richting van de trend als ‘continuation’ patroon. Trade de break-out in de buurt van de marktstructuur. Trade de break-out niet zonder een opbouw van de koop of verkoopdruk.

Trade de break-out in de richting van de trend als ‘continuation’ patroon.
Dit is de meest voor de hand liggende, immers, ‘the trend is your friend’. Natuurlijk kun je de break-out ook tegen de trend in traden als, zogenaamde ‘mean reversion trade’, maar mij is simpelweg gebleken dat het rendement van een trade, die in het vervolg van de trend ligt, het meeste oplevert. En daar doen we het tenslotte allemaal voor.

Trade de break-out in de buurt van de marktstructuur.
Met de marktstructuur wordt, vrij vertaald, de opbouw van de grafiek bedoeld. Steun en weerstand zones, Trendlijnen, Moving averages, Fibonacci levels en Pivot points and ‘you name it’ maken allemaal deel uit van de marktstructuur. Met andere woorden, als een break-out dichter, op of bij één van deze gebieden heeft plaats gevonden, deze een hogere kans van slagen heeft.

Trade de break-out niet zonder een opbouw van de koop of verkoopdruk.
Binnen de range of prijspatroon verwacht ik altijd een opbouw van de koop of verkoopdruk.
Het waarom van deze regel laat zich het beste illustreren met het opblazen van een ballon. Blijf je hier lucht in pompen, dan knalt deze na verloop van tijd op zeker. Terugkomend op de afbeelding, indien er dus op enig moment tegen de weerstand geen koopdruk, momentum, wordt ontwikkeld, dan veranderd de prijs niet en blijft de uitbraak achterwege.

Om het aantal ‘false break-outs’ terug te brengen wacht ik minimaal op een sluit van de break-out candle, maar liever nog zie ik een hele ‘body’ boven of onder de break-out. En dan nog bestaat het risico van een ‘false break-out’ of een ‘bull/bear trap’, maar daarover wellicht in een volgend artikel meer.

Als mijn manier van traden je aanspreekt, volg mij dan op Twitter. Hier plaats ik regelmatig ideeën voor trades volgens de strategie die is beschreven in mijn tweede boek
50 HANDELSSTRATEGIEËN , dat momenteel als pre-sale via dit forum verkrijgbaar is.
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.215 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl