Topic-icon Wat is het beste trading systeem voor beginners?

More
8 years 10 months ago #1209 by Mark
Hallo allemaal,

Toevallig op deze site terecht gekomen. Ik heb inmiddels de meeste artikelen over het opzetten van een eigen trading systeem hier op de site gelezen, maar vraag me toch af wat nu het beste systeem is om mee te beginnen?

Ik ben een echte beginner als het om forex gaat, maar wil wel graag actief traden (zonder al te veel geld te riskeren). Kan ik nou het beste met een paar trades per week beginnen, waarbij ik probeer alleen de allerbeste trades uit te kiezen, of is het juist beter om veel kleine trades te doen, zodat ik sneller gevoel voor het forex handelen ontwikkel?

Alvast bedankt.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #1210 by Peter.k
Ik zou één of twee moving averages pakken op een trending timeframe. Bijvoorbeeld eurusd 4UUR. In een groot tijdfame als dat kun je het "noise" filteren wat je veelal op kortere tijdframes hebt.

En eventueel neem je daar een MACD bij.

Even spelen met de parameters van die indicatoren. Ik zou beslist niet te veel oscillatoren gebruiken.

Succes!

p.s. kijk wel even welk valuta paar op welke tijdframes meestal aardige trends laat zien.

More
8 years 10 months ago #1228 by Mark
thanks Peter

Heb inmiddels een demo account bij eToro en maak gebruik van grafieken van 4uur. Het is inderdaad al moeilijk genoeg om in te schatten of iets nu een echte beweging is of zo maar een tijdelijke oprisping. Gebruikte eerst grafieken van 5 min, maar die dansen echt alle kanten op, lol.

Indicatoren vind ik nog een beetje tricky. Probeer vooralsnog ook om zelf te kunnen zien wat het patroon is van een grafiek en ondertussen lees ik wat over de indicatoren in de artikelen hier op de site.

More
8 years 10 months ago #1247 by Jules-v-H
Replied by Jules-v-H on topic Wat is het beste trading systeem voor beginners?
Het beste is om je een systeem eigen te maken dat je goed ligt. Heb je de tijd om veel achter de pc te zitten, dan kun je gaan scalpen om zo veel kleine winsten te pakken. Echter scalpen wordt meestal niet aan beginners aangeraden. Het moet je ook liggen.
Meestal raadt men technische beginners aan om op 4hrs grafieken of hoger te traden.

Een andere beginnerstip is om met de trend mee te traden. Stel de 4hrs grafiek laat een duidelijke downtrend zien, heeft zich even gecorrigeerd naar boven en lijkt nu weer omlaag te gaan. Mooi instapmoment, toch? Maar als je dan ziet dat de trend op de dag en weekgrafiek omhoog is, zou ik niet proberen om short te gaan op de 4hrs trend omlaag.

Zoom die 4hrs grafiek eens uit. Probeer zelf eens te zien waar support en resistence lijnen zich bevinden. Wellicht zie je dit beter als je een lijngrafiek weergave kiest ipv de gebruikelijke candles.

Het is in het begin vooral veel oefenen en proberen. Je kunt bestaande systemen als basis pakken, zoals Luijckx heeft gedaan met de 5-13-62 strategie. Hij kent dit systeem zo goed en heeft geloof ik wat aanpassingen gedaan zodat het voor hem werkt. Dat wil niet zeggen dat hetzelfde voor iemand anders werkt.

In ieder geval succes de komende tijd!

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
8 years 10 months ago - 8 years 10 months ago #1253 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic Wat is het beste trading systeem voor beginners?
Ha Mark,

net even deze topic gelezen. Zoals Jules al zei is het erg belangrijk om een strategie te ontwikkelen die goed bij jou past. Lees ook eens het artikel zelfanalyse . Voordat je aan je strategie gaat werken is het erg belangrijk om een beeld te krijgen wat voor een soort trader je bent. Op basis van je zelfanalyse kan je een strategie/systeem ontwikkelen die bij je past.

Aantal punten zijn;
- hoeveel geduld heb je?
- hoeveel tijd heb je om te traden? (fulltime, of in de avonduren na je werk/studie?)
- hoeveel kennis heb je? (onder te verdelen in de 3 M's -> Money, Mind and Method, oftewel money management, de o-zo belangrijke psychologische kant van traden, en technische analyse en setups.

Ook kan je de meeste strategieën onderverdelen in verschillende soorten; scalpen, trend traden, breakout traden, rangetraden.

Alles heeft weer z'n voor en nadelen. Peter noemde hierboven het gebruik van 2 EMA's (dan kies je dus voor trendtrading). Vanwege de duidelijke signalen wordt deze strategie vaak voor beginners aangeraden. Waar echter niet naar gekeken wordt is het psychologische aspect dat bij trendtrading komt kijken. Je zult meer verliezers dan winners hebben, soms wel tig op een rij (stikte money management is dus een vereiste!), voordat je de big fish pakt die alles recht trekt plus extra. Continue toch weer je positie openen na zoveel verliezers is erg moeilijk. En je voelt hem al aankomen, na alle verliezers gepakt te hebben mis je zomaar de geldtrein (trend). Trendtraden is dus best een pittig spel..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes!

More
8 years 10 months ago #1255 by Mark
Bedankt voor de goeie tips Jules en Luickx

Ik had het zelfanalyse artikel al wel een beetje gescand, maar nog niet echt goed gelezen. Nu wel en er staan inderdaad een paar goeie punten in.

Denk dat ik misschien ga beginnen met op de korte termijn te handelen en dan proberen aan te haken bij de trend. Veel verliezers pakken lijkt me niet leuk, maar scalpen (toevallig gisteren over gelezen) is toch ook nog niet echt iets voor mij. Misschien komt dat nog, las wel dat ervaren handelaars daar veel mee kunnen verdienen. Maar ja, dat ben ik ook nog niet natuurlijk.

Las net op de homepage dat het vandaag een volatiele dag belooft te worden voor de euro. Blijf dus maar even aan de zijlijn staan, of misschien een paar demo posities.

More
8 years 10 months ago #1256 by Jelle
Ben het met Luickx eens dat het belangrijk is om een strategie te ontwikkelen die bij je past. Veel traders (inclusief ikzelf destijds) gaan in het begin op hun smuigeltje omdat ze te weinig nadenken over de psychologische kant van het traden. Als je bijvoorbeeld iemand bent met weinig geduld, dan is het misschien niet de beste strategie om een strategie te kiezen waarbij je een trade gemiddeld 3 maanden moet open houden. Omgekeerd, als je juist de markt niet de hele dag in de gaten wilt houden -of misschien heb je er ook gewoon geen tijd voor- dan moet je ook geen intra day strategie opzetten.

Daarnaast is het belangrijk om niet meteen je trading kapitaal onder te grote druk te zetten. Als je dus een trading systeem kiest waarbij je op een gemiddelde dag op een gemiddeld moment zo'n 50% van je kapitaal in verschillende posities hebt zitten is dat teveel. Begin voorzichtig, met kleine posities op een of twee currency pairs (bijvoorbeeld de eur/usd en misschien de usd/jpy) of de gbp/usd).

Ik zou je ook aanraden om het uittesten van verschillende forex strategieen te doen op een demo account of anders op een echt geld account voor hele kleine bedragen (er zijn tegenwoordig al brokers waar een pip slechts 1 cent is) ( forex brokers ).

Het beste trading systeem bestaat niet, ook niet voor beginners. Het is zoals Jules al schrijft, veel oefenen en proberen. :)

Succes in ieder geval!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.242 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl