Topic-icon Pandoras box

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8875 by SemperAugustus
Pandoras box was created by SemperAugustus
Slechts 5% van de traders verdient structureel geld, 95% verliest dus geld. Tot die 95% behoort de grote groep (zo'n 85%) voorbijgangers in de Forex. Opportunisten die hopen op snel geld en binnen een jaar met verlies afscheid nemen. 10% verliest dus structureel en/of is nog op weg om tot die 5% te gaan behoren.

Pandora's box

Als trader binnen die 5% zou je dus kunnen zeggen dat je je geld te danken hebt aan de vervlogen hoop van die hele grote groep verliezers. Daarom heb ik besloten iets terug te geven aan de minder gefortuneerden: info.

Omdat ik liever lui dan moe ben, zet ik de content op mijn weblog . Reacties graag hier, zodat het hele zwikkie hier verzameld wordt. Als Jelle daar geen bezwaar tegen heeft natuurlijk.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 6 months ago #8877 by Jelle
Replied by Jelle on topic Pandoras box
Vind het een goed idee Semper :-) Ik hoop dat er in dit topic een hoop reacties en informatieve discussies volgen op je weblogs, zodat we er allemaal van kunnen leren!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8880 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Pandoras box
Wat moet je weten om succesvol te kunnen scalperen? Zo min mogelijk. Eigenlijk staat kennis van valuta, economie, etc alleen maar in de weg. De elementaire kennis betreft charts, kandelaars en vooral valkuilen die je moet vermijden.

Uitgangspunt bij deze reeks artikelen is dat je weet hoe een chart in bijv. MetaTrader4 werkt en hoe de timeframes en kandelaars worden opgebouwd. Wat komt er in deze eerste stap voorbij?

1. De vorm van een kandelaar en wat deze betekent.
2. Samenhang tussen valutaparen
3. Vier soorten analyse
4. Vertrouw niet op indicators

Lees hier verder

More
4 years 6 months ago #8881 by Mies
Replied by Mies on topic Pandoras box
Tegek dat je dit doet!

Ik ben nogal hongerig naar goede info als het om forex gaat, vooral omdat ik nog niet zo lang mee loop.

Prettig geschreven ook, kan niet wachten tot het volgende deel.

Ga zo door.. top!

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8886 by SemperAugustus
Handelen gebeurt nu eenmaal vanaf een chart. Dus ook het saaie gedeelte – het opzetten van de chart – hoort erbij. Uitgangspunt is het meest gebruikte platform MetaTrader4. Daarbij voeg ik ook drie home brew indicators voor MT4.

Drie indicators

De setup voor deze manier van scalperen is erop gericht

• dat je een goed beeld hebt van de trend van de dag
• dat je de waves makkelijk kunt herkennen
• dat je statistische waarschijnlijkheid van dagelijkse koersverloop kunt benaderen
• dat je hulp krijgt bij het kiezen van het juiste instap- en uitstapmoment

Daarvoor gebruik je drie indicators. Technisch gezien is slechts een hiervan een echte indicator – Semper_OBS – want de andere twee berekenen geen koersdata maar trekken hulplijnen van prijsniveaus. Het nut en de toepassing van deze indicators komt in de loop van deze reeks artikelen aan de orde.

Lees hier verder

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8896 by SemperAugustus
Omdat scalperen geen sport moet zijn, maar strikt zakelijk en gericht op structurele winst, is het credo: alleen handelen op niet-subjectieve signalen. Daarbij staat slechts één factor in de weg: onze menselijkheid.

Gelukkig kan alleen een mens de juiste beslissingen nemen tijdens het handelen. Om vooraf de menselijke drijfveren te filteren en achteraf deze drijfveren en de resultaten te evalueren, is een tradebook erg handig. Een spreadsheet waarin alle activiteiten en emoties worden vastgelegd.

De spreadsheet

In de spreadsheet worden grofweg vier zaken ingevuld:
    <li>Schermafbeelding 2015-04-09 om 19.48.31Status van de positie of order (of plan voor een order).</li><li>Een checklist die je invult bij planning van de order.</li><li>Data over de positie (omvang, openingsprijs en sluitprijs)</li><li>Toelichting op het sluiten van de positie.</li>

Lees hier verder

More
4 years 6 months ago #8897 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Pandoras box
Ik scalper zelf niet, maar voor mensen die er in geïnteresseerd zijn is dit echt helemaal top. Een goede en duidelijke uitleg.

Er zijn niet veel mensen die dit soort dingen helemaal in detail willen uitleggen in de forexwereld, dus good job!

Price action day trading

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8898 by SemperAugustus
Maartensterk schrijft:

Ik scalper zelf niet, maar voor mensen die er in geïnteresseerd zijn is dit echt helemaal top. Een goede en duidelijke uitleg.

Er zijn niet veel mensen die dit soort dingen helemaal in detail willen uitleggen in de forexwereld, dus good job!

Zo'n tradebook is voor elke trader nuttig, ook voor swing-traders en lange-termijntraders. Het moge duidelijk zijn dat je dan andere kolommen (criteria) beschrijft in de spreadsheet.

Motivatie en gemoedstoestand spelen een grote rol bij analyse van je trades. Wil je jezelf verbeteren dan is zo'n logboek een soort personal coach.

De last is dat je het gaat vergeten als trading goed gaat. Voor de stats houd ik het nog bij en de grap is dat ik dan zie dat ik bijv. op EURUSD – wat ik overal predik als beste paar voor starters – de laagste winsten boek en de minste posities open. Op USDJPY is het omgekeerd: gevoelsmatig geen grip, maar in praktijk veel posities en altijd raak.

Mijn handelen blijft bovendien rationeler worden en dat is goed, want op basis van harde criteria beweeg je makkelijker mee met veranderingen in de markt, dan op basis van je onderbuikgevoel.

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 6 months ago #8901 by SemperAugustus
Een zwaar overgewaardeerd onderwerp op vele websites, in boeken en vooral bij de brokers is risicobeleid, risicobeheer of in jargon: risk management. Dat je zonder een goed risicoplan niet moet handelen is evident. Handelen zonder plan is sowieso uitermate dom. Risk Management moet je ervoor behoeden in één positie al je geld te vergokken.

Goed Risk Management is echter bijzonder eenvoudig en rechtlijnig, met maar één credo: blijf met je tengels van de StopLoss af!

Ontwikkel je een methode van handelen, dan hoort daarbij een duidelijk plan voor het instellen van je StopLoss en je TakeProfit. In die twee waarden moet ook het Risk Management tot uitdrukking komen.

Risk Management is een drietrapsraket, waarbij aan de volgorde van de drie trappen niet gerommeld mag worden. Tenzij je wilt dat de raket neerstort natuurlijk.

StopLoss is de hoofdzaak

In de opzet van je strategie en niet te vergeten in elke positie die je plant en inneemt definieer je het punt van StopLoss als vaste waarde. Aan die SL wordt niet meer getornd als de positie eenmaal loopt.

Hooguit sluit je de SL aan richting Break Even prijs, of trail je de SL mee als de koers de goede kant op gaat.

De SL-prijs oprekken omdat de koers even de verkeerde kant opgaat, is het domste wat je kunt doen. Daarmee sloop je je zorgvuldig geplande positie alsmede je risk management. Of je had de positie minder zorgvuldig gepland, in welk geval je deze beter meteen kunt sluiten.

De plaatsing en onwrikbaarheid van je StopLoss is de kern van je Risk Management.

Lees hier verder

Attachments:

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8918 by SemperAugustus
Als de marktkramen nog achterin de bus liggen en het fruit is nog in de koelcel, dan heb je niets op de markt te zoeken. Geen aanbiedingen, geen koopjes. Als zich tientallen mensen voor een kraam verzamelen, omdat de appelboer aan het stunten is, heeft achter aansluiten geen zin meer. Ook in de valutahandel voor daghandelaren en met name scalpeerders gelden dit soort regels.

Door de tijden van het handelen goed uit te zoeken aan de hand van statistische resultaten, en door je te concentreren op valuta die genoeg bewegen maar niet als een Parkinsonpatient de jenever over de rand van het glas schudden, krijg je grip op de koers.

Dat betekent: de economische kalender in de gaten houden en: de openingskoersen van Tokio en London zijn je kompas.

Het lijkt nu of je met heel veel zaken rekening moet houden, maar aan het eind van de rit blijkt ook dit onderdeel kinderlijk eenvoudig.

Lees hier verder...

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8919 by SemperAugustus
Voor de duidelijkheid heb ik een video toegevoegd waarin ik het werken met de drie daglijnen van Tokio, London en New York toelicht.

Werken met deze drie lijnen bespaart je heel veel missers als daghandelaar.

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8922 by SemperAugustus
Voor je de eerste positie overweegt of opent, begint de dag met een vaste routine. Een aantal handelingen die je elke dag braaf doet, zoals ontbijten en tandenpoetsen. Die routine is van essentieel belang, omdat daarin alle ingrediënten zitten om de juiste keuzes te maken.

Kern van al deze activiteiten is structuur in je handelen te brengen; rust, geduld, precisie.

Als daghandelaar pik je elke dag de krenten uit de pap. Je opent niet een positie op de EURUSD omdat je dollars nodig hebt, je opent de positie omdat alle signalen dezelfde kant op wijzen. Voor het uurtje of ochtendje handelen begint, moet je dus zoveel mogelijk signalen zoeken en in de charts markeren. Ook alle eventuele obstakels moet je in kaart brengen.

Tot slot is een vaste dagroutine een goede manier om persoonlijke motieven zoals enthousiasme of gretigheid te beteugelen. Handelen moet in dat opzicht zo saai mogelijk worden gemaakt...

Lees hier verder

De volgende stap gaat over Krenten uit de pap. De juiste mentaliteit voor amateur trading.

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8924 by SemperAugustus
Dit korte artikel gaat over de vaak herhaalde vraag waarom amateur daghandelaren zoveel meer kunnen verdienen dan de professionele valutahandelaren. Tegelijk gaat dit over de mentaliteit die je moet aanleren om daadwerkelijk de krenten uit de pap te vissen. Want alleen dan kun je een consistent hoog rendement scoren.

Een amateur onderscheidt zich van een professional op slechts één punt: de professional moet, de amateur mag. Het is naïef te denken dat professionals altijd beter zijn dan amateurs. In de aandelenhandel is al eens aangetoond dat apen, of kinderen van een basisschool meer rendement uit een portefeuille haalden dan bankiers. Die discussie gaan we hier niet herhalen. Het draait om het verschil tussen moeten en mogen.

Waar de bank opdrachten krijgt om een bepaalde hoeveelheid van die-en-die munt in te kopen, kan de forex-amateur wachten op de juiste gelegenheid voor een transactie. De bankier moet dus in de pap roeren en dan inschatten wat een koers gaat doen. De forex-amateur anaylseert de pap en kan daarna net zolang wachten tot alle signalen goed zijn. Op dat moment pakt hij (of zij) de krenten uit de pap.

Lees hier verder...

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8926 by SemperAugustus
In de mail kreeg ik een vraag over de ADR-indicator. Meteen de gelegenheid genomen om er nog iets aan te sleutelen:

– Nu een nieuwe versie onder de post geplaatst met ook de Tokiolijnen erin.

– Meteen even de werking van deze ADR nagekeken. De lijn wordt steeds gerelateerd aan de iLow of iHigh waarde, afhankelijk van wat de koers doet. Op zich is dat zuiver, maar het kan verwarring opleveren. Deze kan dus elk kwartier verspringen als de dagkandelaar van "kleur" verandert.

– De versie die nu onder staat is zoals mijn ADR-indicator in mijn eigen trading software. De input AdrFactor kun je gebruiken om de speelruimte van de dag te tweaken. Bij mij staat AdrFfactor op 1 en AdrDagen op 5.

Download onderaan de pagina

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 5 months ago #8966 by SemperAugustus
Wil je risico beperken en kansen vergroten, dan houd je je aan de allermakkelijkste spelregel die er is: alleen handelen met de trend mee. Het bepalen van de trend lijkt echter een obscure wetenschap. Alle fora, websites en boeken die je kunt vinden hebben er een mening over. Elke trader heeft ook zijn (of haar) favoriete indicators om de trend te bepalen. Waarbij MA’s natuurlijk kampioenen zijn.

Je kunt trend dus met heel veel indicators proberen te bepalen, wat vaak tot tegenstrijdige uitslagen leidt. Een trend kan op de M15 down zijn en op de H4 juist up. Zoom je ver genoeg uit, dan vind je altijd weer een tegengesteld beeld. Maar dat geldt voor de trend volgens de technische analyse. In de wereld van de statistische analyse is het gelukkig allemaal een stuk eenvoudiger.

Door de afgelopen jaren in kaart te brengen, kan simpelweg gesteld worden dat bij scalperen de trend gewoon bepaald wordt door de kleur van de dagkandelaar. Is de prijs nu lager dan bij de opening van de beurs in Tokio, dan is de trend dalend. Zo simpel is het.

Maar voor goede resultaten met scalperen kun je nog veel scherper naar de statistieken kijken en zo tot een kijkraam komen. Blijf je binnen dat kijkraam, dan kan het bijna niet misgaan.

Lees hier verder...

More
4 years 4 months ago #9006 by Arie
Replied by Arie on topic Pandoras box
Elke keer als ik dit item of de de video in dit item gaat mijn computer op zwart, ook op mijn laptop het zelfde resultaat. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 4 months ago #9010 by SemperAugustus
Arie schrijft:

Elke keer als ik dit item of de de video in dit item gaat mijn computer op zwart, ook op mijn laptop het zelfde resultaat. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Heb het nog eens nagekeken. Er zit een media player in, maar ik zie geen problemen. Kun je hier antwoorden met de exacte url waarbij dit gebeurt en welke browser?

• SemperAugustus
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 4 months ago #9011 by SemperAugustus
Het fenomeen waves is waarschijnlijk een van de moeilijkste binnen de technische analyse. Er is immers geen indicator voor, je moet dus zelf je hersenen laten werken. Het begrip waves is door meerdere technische analisten uitgewerkt, waarbij de uitwerking van Ralph Nelsson Elliott zonder twijfel de meest toegankelijke is. Waves is geen technische analyse, maar eigenlijk een psychologische benadering van de koers als exponent van menselijk gedrag.
...

De moraal van dit verhaal: Zoek de oplossing niet in allerlei strategieën die van een vorm een methode maken. De vorm – de wave – wordt bepaald door de menselijke psyche van vele handelaren. Herken je een wave-patroon en de eigenaardigheden die die specifieke wave heeft, dan overstijgt dat elke strategie.

Al die hapklare strategieën gaan immers allemaal uit van een stukje koersgedrag tijdens zo'n wave. Ofwel het begin waarbij direct op een (hopelijk) nieuwe trend wordt ingestapt, ofwel de break-out, ofwel juist de voortzetting na een reversal. Leg voor de grap alle charts van strategieverkopers maar eens op een wave-patroon en je ziet het zelf: ze zoeken met veel gereken en geteken houvast in een wave.

Lees hier verder...

More
4 years 4 months ago #9012 by Arie
Dank voor je snelle reactie, de URL verwijzing is de volgende:
www.forexinfo.nl/forex-forum/22-forex-trading-systemen/8875-pandoras-box
Ik gebruik Firefox. Het filmpje heb ik nu bekeken op GOMPlayer.

More
4 years 4 months ago #9014 by Arie
Sempler schreef:

Zou je echt scherper willen scalperen en je foutratio limiteren tot onder de 20%, dan heb je Point & Figure charts nodig. MT4 levert deze niet. Verderop in deze reeks artikelen komt dit aan de orde, evenals een tool om P&F in MT4 weer te geven.

Ik ben zeer benieuwd naar de Point en Figure charts voor MT4.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.252 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl