Topic-icon De ‘round number’ strategie

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
1 year 10 months ago #11430 by Marcel-van-Vliet
De ‘round number’ strategie was created by Marcel-van-Vliet
De ‘round number’ strategie

Het is geen geheim dat ik de saaiheid en verveling die hoort bij het traden op de daggrafiek probeer te verdrijven met andere activiteiten. Zoals het schrijven van boeken en blogs, maar ook het actief posten van mijn trade ideeën op twitter en het uittesten van nieuwe strategieën op een klein account zijn twee van mijn ‘hobby’s’. Al geruime tijd ben ik aan de gang met een daytrading strategie die ik de ‘round number’ strategie noem. De naam zegt het eigenlijk al, het betreft een strategie waar de ronde, ofwel hele getallen een prominente rol spelen.

Het fenomeen hele getallen kan worden verklaard vanuit de psychologie. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe hier in winkels gebruik van wordt gemaakt door prijzen te laten eindigen op 99 cent. Of als iemand vraagt hoe laat het is en het is 12:27 uur, wat zeg je dan? Het afronden naar hele getallen worden dus door mensen gebruikt om zaken te simplificeren.

Omdat ook niets menselijks de meeste traders vreemd is, kan het fenomeen van de hele getallen één op één worden doorgetrokken naar het traden. Traders in dienst van grote institutionele bedrijven zoals banken, investeringsmaatschappijen en hedgefunds, ‘The big money’ dus, plaatsen hun orders vaak op de hele getallen, maar aan de andere kant gebruiken de haaien in het speelveld de hele getallen ook om de stops van de retail traders zoals jij en ik te ‘hunten’. Deze twee zaken maken echter dat er rondom de hele getallen meestal een hoge volatiliteit is. Dit is de basis voor de strategie. Hiernaast is uit de statistieken gebleken dat de meeste daytraders het geld dat zij in de ochtend hebben verdiend, ’s middags weer inleveren. Hierom heb ik de trading tijden bepaald tussen 08:00 uur en 12:00 uur. Tussen acht en negen selecteer ik de paren die op dat moment een rond getal hebben geraakt en kies hiervan het paar met de grootste sterkte/zwakte verhouding. Hiervoor kun je ook crypto munten selecteren. En tussen 09:00 uur en 12:00 uur probeer ik een trade te plaatsen. Een andere eis die ik aan een strategie stel is dat deze eenvoudig moet zijn. Het welbekende ‘KISS’ principe.

De strategie werkt als volgt: Zodra een candle op de H1 grafiek OVER een heel getal sluit, wordt op de sluit in de richting van de trend (meestal ook de kleur van de candle) ingestapt. De stoploss, altijd gebruiken!, wordt geplaatst op 1.5X de waarde van de ATR(20) indicator en het koersdoel (target) wordt geplaatst op 3X de waarde van de ATR(20) indicator. Kenners hebben hierin al een Risk/Reward van 1:2 ontdekt. Het maximale risico dat ik wil lopen is 1% per trade en ik plaats niet meer dan één order per dag, of twintig per maand. Na het plaatsen van een order wordt er middels het ‘Set & Forget’ principe niet meer naar de trade omgekeken om psychologisch falen te voorkomen, totdat de administratie kan worden verwerkt in het journaal of logboek.

Het is aan te raden om deze strategie, maar eigenlijk alle strategieën, te oefenen op een demo account om handigheid en een goed gevoel bij de strategie te krijgen, voordat je 'voor 't echie' gaat.

Voor vragen weet je mij intussen wel te vinden en als je meer wilt weten over mijn manier van traden lees dan mijn boeken TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN en 50 HANDELSSTRATEGIEËN en volg mij op twitter.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.150 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl