Topic-icon Olieprijs Overwegingen

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #2240 by Jelle
Olieprijs Overwegingen was created by Jelle
De olieprijs is erg volatiel op het moment. Door de gebeurtenissen in Libie is de koers van light crude oil vorige week met grote kracht door een belangrijke resistance gebroken - die rond de $92 per vat lag - en omhoog geschoten tot boven de $103 per vat, maar daarna zakte de prijs ook weer keihard in.

Afgelopen donderdag zakte de olieprijs met zo'n 6% in een dag, dat zijn toch flinke koersbewegingen. Vandaag is het verschil tussen hoogste en laagste stand met 3,5% ook weer fors en het einde van e rollercoaster ride lijkt nog niet in zicht.

Behalve in Libie is ook de situatie in het Midden Oosten onrustig en instabiel. In Saudi Arabie is het nog relatief kalm, maar het rammelt in Iran, Oman, Bahrein, zelfs Koeweit. Wat gaat er gebeuren op de oliemarkt als er een echte Arabische Lente komt, waarbij grote olielanden in onzekere tijden gestort worden? En eindigt het dan daar, of zal de onrust zich nog verder verspreiden, naar andere olierijke landen met autoritaire regimes, zoals bijvoorbeeld Venzuela?

Feit is dat de fundamentals een stevige invloed uitoefenen op de olieprijs en dat het goed voorspellen van de politieke gebeurtenissen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, direct verzilverd kan worden in bets op de oliemarkt.

Nog geen drie jaar geleden was de prijs van een vat ruwe olie $146 per vat. De koers van light crude steeg van april 2008 tot juli 2008 van $99 per vat tot een piek van $146,65. (In de zes maanden daarop donderde de koers in elkaar tot rond de $32 per vat in januari 2009).

Zal dat nu weer gebeuren? Zal de olieprijs in de aankomende maanden opnieuw met 50% zal stijgen, net zoals in 2008?

Wat denken jullie?

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
Attachments:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #2241 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Olieprijs Overwegingen
Nah, ik denk dat hij wel nog zal stijgen, maar dat hij in toom gehouden zal worden om een te grote crisis te vermijden. Ik schat dat hij nog zo'n 20% zal oplopen, maar deze schatting is gebaseerd op 2 bakken koffie en niet op geopende ogen of inside information :D

More
8 years 8 months ago #2265 by Jelle
Replied by Jelle on topic Olieprijs Overwegingen
Olieprijs vandaag alweer $2 gestegen (light crude). Bijna $107 per vat. Ik las dat de Saudi's de productie ook op korte termijn nog flink kunnen verhogen, maar dat een deel van die olie veel meer sulfur bevat dan de sweet crude die uit Libie komt, wat dan weer lastiger is voor de Europese raffinaderijen die veel van de Libische olie verwerken.

Om nog maar niet te denken over de mogelijkheid dat ook Saudi Arabie wel eens onrustiger zou kunnen worden. De koning daar heeft met miljarden extra gestrooid naar de bevolking, maar uiteindelijk is dat een druppel op de gloeiende plaat als de werkeloosheid iets van 20% is. Wordt nog gezellig.

Olie voor eind mei op $120? Goed mogelijk!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 8 months ago #2273 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Olieprijs Overwegingen
Gewoon wat graantjes van meepikken....

Zo verdien je de duurdere benzine weer terug.

Gaat de olieprijs weer omlaag, dan tank je weer goedkopen :P

Heb er in ieder geval wat van meegepakt, al kan ik me wel voor de kop slaan dat ik mijn trades eerst op $92 had afgesloten :S

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.180 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl