Topic-icon Duiden van nieuws

• henkg
  • henkg's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • De kunst van het traden maakt je sterker
More
8 years 8 months ago #2485 by henkg
Duiden van nieuws was created by henkg
Hallo mede-traders,

Vanmiddag ging de euro ineens flink onderuit.
Dat gebeurde na de meevallende werkloosheidscijfers in de VS. Ik interpreteer de neergang van de euro als steun voor de dollar. Hoe zien jullie dat?
Vraag me wel vaker af hoe het nieuws te duiden. De euro was bijvoorbeeld tot half 3 niet vooruit te branden. Heeft dat met de banken in Ierland te maken, of waren ook de eurohandelaren in afwachting van de Amerikaanse macrocijfers?
Hoe denken jullie daarover?
Ben benieuwd.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #2486 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Duiden van nieuws
Alles wat je zegt klopt, maar ik zal het nog even op een rijtje zetten.Wil je echt meer weten over nieuws interperteren, dan zeker de news items van Jelle lezen, en hem even peilen over dit onderwerp, denk dat hij daar het meest in thuis is.

Wat vanmiddag betreft.
Je moet het zien als een stilte voor de storm. Hoe hoger de verwachting dat bij het publiceren van een nieuws event, de betrokken handelspaar up of down zal gaan, des te rustiger het voor die tijd zal zijn. Als een nieuwsevent weinig tot geen impact heeft zal je ook zien dat het handelen onverminderd doorgaat. De cijfers van vanmiddag waren echter een belangrijke graadmeter over de economie van Amerika (werkloosheid) en dan wordt er rond die tijd heel erg veel beweging in de markt verwacht. Eén tot twee uur voor die tijd wordt het dan rustiger, tot het moment daar is, en je vervolgens een explosiviteit van handel ziet, waarbij alle spelers hun posities sluiten of opengooien naar gelang de uitkomst van dat nieuws.

In dit geval zag je meevallende cijfers uit Amerika, waardoor mensen verwachten dat de dollar sterker wordt. En in dit geval de Euro zwakker.

Echter kleine kanttekeing bij plaatsen. Forex is niet te voorspellen. Ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat de werking juist in tegengestelde richting was als dat de cijfers aangaven. (kijk maar eens naar gistermiddag, toen de employment claims uitkwamen, deze waren slecht voor USD, toch won de USD aanzienlijk terrein op de EURO) Daarom is het handelen op nieuws niet iets wat je moet doen als je daar geen jaren ervaring mee hebt. Jelle is eigenlijk ook de enige hier die dit doet.
De rest van ons werkt veelal met technische systeempjes.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2489 by henkg
Replied by henkg on topic Duiden van nieuws
Forex is inderdaad niet te voorspellen, net als de beurs: je weet niet hoe een event uitpakt en (nog los van het nieuws) hoe de markt erop reageert. Ben daar op de beurs vaak mee nat gegaan.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de uitspraak van Trichet, volgende week. De markt rekent op een renteverhoging en die zal er misschien ook wel komen (gezien de oplopende inflatie). Maar reageert de euro daarop? Voor hetzelfde geld blijft de stijgende trend intact. Want de VS staat er natuurlijk ngo steeds zeer belabberd voor.
Ik houd me maar aan het credo van Craig Harris: 30 minuten rond nieuws niet handelen.

More
8 years 8 months ago #2510 by Jelle
Replied by Jelle on topic Duiden van nieuws
Ik zie dat Jonkie al een sterk antwoord heeft gegeven.

Puur handelen op het nieuws doet eigenlijk bijna niemand. Zeker sinds het digitale tijdperk grafieken en technische indicatoren zo makkelijk binnen handbereik heeft gebracht. Het startpunt van een succesvolle forex trader is daarom altijd de grafiek (de meest populaire soort grafiek is de candlestick). Daar zie je wat de prijs doet en heeft gedaan. Belangrijke resistance en support points, het is allemaal vrij eenvoudig te zien op een candlestick chart.

Dat gezegd hebbende, het nieuws kan wel grote invloed hebben op de forex, zowel intra day -dat gebeurt heel regelmatig- als op de langere termijn van weken of maanden.

Als intra day trader moet je in ieder geval op de hoogte zijn van wat er speelt op macro economisch niveau, puur technisch traden bestaat dan eigenlijk niet (tenzij je gaat voor hele kleine winsten op hele korte trades, bijvoorbeeld door te scalpen). Sommige nieuwsberichten en macro economische publicaties kunnen namelijk een behoorlijke impact hebben op de forex, waardoor de koers van een valuta paar zomaar 100 of 200 pips kan verschuiven.

Nieuws duiden is niet altijd even makkelijk. Soms ligt het voor de hand, zoals toen ECB President Trichet aan het begin van Maart geheel onverwacht op een persconferentie meldde dat de bank de rente mogelijk al in april zou verhogen. Op dat moment was het voor ervaren traders duidelijk dat de koers van de euro hierdoor een flinke boost zou krijgen.
Maar soms is het ook een stuk minder duidelijk, vooral als het gaat om macro cijfers uit de VS. Het probleem is dat de dollar aan de ene kant onderdeel is van de belangrijkste valuta paren (dus slecht nieuws voor de Amerikaanse economie zou eigenlijk altijd slecht voor de dollar zijn) maar aan de andere kant kan de mondiale economie ook niet zonder de Amerikaanse economie. Als het slecht gaat in de VS gaat het dus ook slecht met de UK en de eurozone.

Omdat in economisch onzekere tijden veel kapitaal vlucht in de dollar (de beroemde 'veilige haven status', die de dollar deelt met bijvoorbeeld goud en de zwitserse franc) willen slechte cijfers uit de VS dus ook nog wel eens leiden tot een paradoxale stijging van de dollar.

De beste tip die ik je kan geven als je 'op het nieuws' wilt traden op intra day basis (wat heel lucratief kan zijn) is om pas in te stappen na een paar minuten, bijvoorbeeld wanneer na sluiting van een duidelijke, dikke 5 minute candle, en begin van een nieuwe candle in dezelfde richting. Het is waar dat je met deze methode regelmatig instapmomenten mist, maar i.m.o scheelt het je ook heel, heel veel trades waarbij je binnen 1 minuut wordt uitgestopt.

Prachtig onderwerp dit wel, zou er nog uren over door kunnen gaan :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2523 by henkg
Replied by henkg on topic Duiden van nieuws
Dat traden na belangrijk nieuws vind ik wel interessant. Vooral als de candles echt richtinggevend zijn. Dat je dan de eerste beweging mist, vind ik niet zo erg: als je er zekerheid voor terug krijgt is dat natuurlijk veel waard.
Op de beurs gebeurt het nogal eens dat er na de primaire reactie een tegenovergestelde reactie volgt. Dat komt dan volgens de analisten doordat de markt de cijfers nog eens tegen het licht heeft gehouden en vervolgens tot een andere conclusie komt. Dat zie je ook weleens bij bedrijven die met cijfers komen. Dat vond ik altijd riskant aan rondom nieuws handelen; je denkt even lekker met de flow mee te gaan, maar komt bedrogen uit. Hoe vaak komt dat nou in de valutahandel voor?

More
8 years 8 months ago #2526 by Jelle
Replied by Jelle on topic Duiden van nieuws
Daar komt het ook vaak voor. Vooral, althans naar mijn ervaring, na een half uur - drie kwartier na het bekend worden van de cijfers. Er vindt dan eigenlijk een overreactie plaats, iedereen springt op de bandwagon voor een leuk ritje. Maar dan komen de winstnemingen en springt iedereen er ook net zo snel weer af.
Dit gebeurt overigens ook in situaties dat de stijging wel degelijk terecht lijkt te zijn. De overreactie zit dan dus eerder in het (te snel) winstnemen. Je ziet dan vaak een stuk retracement, maar daarna ook weer een pullback.

Belangrijk is om je stops goed te zetten en de trade in de gaten te blijven houden. Meestal is het effect van een nieuwsbericht na een uur of anderhalf wel verdwenen.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.264 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl