Topic-icon Griekenland uit de euro?

More
8 years 4 months ago #3432 by Jelle
Griekenland uit de euro? was created by Jelle
Ik las vandaag in de NY Times een artikel over het verwijderen / verzoeken te vertrekken van Griekenland uit de euro zone. In Duitsland wordt door een groeiende groep economen met deze optie geflirt. Anderen denken dat het vertrek van Griekenland uit de euro, mogelijk gevolgd door Portugal en zelfs Italie, rampzalig zal zijn voor de euro en misschien zelfs het einde kan betekenen voor de Europese Unie.

De Duitse bondskanselier, staats onder steeds grotere druk van de achterban om te stoppen met het gooien van geld naar de armlastige (en ondankbare, zo wordt gezegd) Grieken. De Grieken gaan ondertussen de straat op om te eisen dat de Drachme weer terug komt.

Wat denken jullie, wordt het tijd voor Griekenland om de biezen te pakken en terug te verhuizen naar de Drachme? Of is het risico voor de rest van Europa simpelweg te groot?

In Germany, some call for Greece to exit the euro zone

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #3433 by Edbeleg
Replied by Edbeleg on topic Griekenland uit de euro?
Nee dat zal Desastreus zijn voor de banken die in Griekenland hebben belegd. Ook zal het een gat in onze landsbegroting slaan. Met het verdwijnen van Griekenland uit de Euro zal het faillissement van Griekenland opgetekend kunnen worden. Ik ga meer voor een centraal orgaan met politiek macht die samen met alle euro landen de individuele begrotingen opstellen. Alle afzonderlijke begrotingen vormen samen dan weer de Euro begroting. Zo krijg je controle op landen die uit de pas lopen of gaan lopen.

More
8 years 4 months ago #3440 by Jelle
Replied by Jelle on topic Griekenland uit de euro?
Ik denk ook niet dat het de juiste oplossing is inderdaad. Maar uiteindelijk hebben alle euro landen democratisch gekozen regeringen en het wordt dan ook wel steeds voorstelbaarder dat de politieke druk zo groot wordt voor bijvoorbeeld Angela Merkel dat de plug er wel uit MOET worden getrokken. En wat dan?

More
8 years 4 months ago #3442 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Griekenland uit de euro?
Dan loopt het bad leeg en moeten we weer wassen in de sloot...

More
8 years 4 months ago #3444 by Edbeleg
alles valt en staat met de juiste start. Griekenland had nooit tot de Euro toegelaten mogen worden of het systeem achter de Euro had beter in elkaar gezet moeten worden zoals gezaghebbenden instanties controleren en voorschrijven en samen met landen iets kunnen doen. Maar ja dat is een koe in de kont kijken :)

More
8 years 3 months ago #3452 by Jelle

Dan loopt het bad leeg en moeten we weer wassen in de sloot...

Die is eigenlijk nog best diep, want daar komt het natuurlijk wel op neer. :) De stop kan er zo uit worden getrokken en als dat gebeurt, en het bad loopt leeg, dan zit er daarna niets anders op dan ons voortaan weer gewoon te wassen in de sloot. Want het zal dan waarschijnlijk heel lang duren voordat er weer genoeg animo in Europa is om het bad weer eens samen vol te laten lopen (if ever).

Ben het overigens met je eens hoor Ed, dat Griekenland nooit tot de Euro had moeten worden toegelaten. Of misschien nog sterker, dat het systeem nooit zo vrijblijvend opgezet had moeten worden. Verschillende economen waarschuwden destijds ook voor de gevaren van een gemeenschappelijke currency zonder een gemeenschappelijk fiscaal en economisch beleid. Nu we er mee zitten lijkt er weinig anders op te zitten dan in heel snel tempo veel meer en dieper te integreren met de rest van Europa.

More
7 years 10 months ago #5470 by Jelle
Het is al een oud topic, maar ik vroeg me af of we er inmiddels niet anders over zijn gaan denken. Ik wel in ieder geval.

Ik ben het met Neelie Kroes eens dat een Griekse euro exit nu lang zo desastreus niet meer zou zijn als dat het een jaar geleden zou zijn geweest. Italie heeft een nieuwe regering, Spanje ook, en daar wordt nu toch echt wel serieus werk gemaakt van allerlei hervormingen en bezuingingen. Bovendien heeft de ECB een actievere rol op zich genomen om zowel zelf staatsobligaties op te kopen als ook om Europese banken van heel goedkoop kapitaal te voorzien. (daar komt bij dat Europese banken hun verliezen op Griekse staatsobligaties al voor een groot deel hebben genomen).

Ik denk dat het besmettingsgevaar dus aanmerkelijk minder is geworden. Bovendien blijkt keer op keer op keer op keer dat de Grieken niet doen wat ze beloofd hebben. Moeten we dan maar blijven betalen aan Griekenland, jaar in jaar uit, decennium in, decennium uit?

More
7 years 10 months ago #5471 by Edbeleg
Leuk om deze oude topic weer nieuwe leven in te blazen. Want nieuwe leven heeft het zeker gekregen. Ik zou nu wel voor zijn om de Grieken uit de Euro te doen. Het wordt langzamerhand wel lastig voor de Grieken maar ook voor de andere Euro staten om deze situatie instant te houden. vanuit de EU com. wordt ook al aangestuurd op een verdwijning van Griekenland uit de Euro. Ik denk dat de eerste lijnschaden wel gedekt is echter de 2de lijnschade, daar kan nog het nodige uit gaan komen. Dat is nu niet te voorzien namelijk.
Edwin

• Jeroen
  • Jeroen's Avatar
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • Nadenken en stand houden
More
7 years 10 months ago #5475 by Jeroen
Replied by Jeroen on topic Griekenland uit de euro?
Mijn inschatting is dat de regering van de Grieken wel bereidwillig is maar dat het volk(wat zich als een verwend kind gedraagt) de boel stagneerd.

Hierdoor zal er een ernstige vertraging optreden waar de eurolanden niet mee akkoord gaan.
Dus Grieken exit volgens plan.En de waarde van de drachme aanpassen wanneer noodzakelijk.

De markt zal heftig positief reageren want men is al aan het idee gewend.
Een opluchting en dan weer opbouwen met strengere regels en toezicht.

Een eventueel latere toetreding in het vooruitzicht gesteld.
Rente laag houden en goedkoop geld uitlenen zodat het geld weer rond kan gaan.
Economie niet kapot bezuinigen en investeren in arbeid.

Ik zou niet handelen als de dolk valt maar instappen als de dolk is uitgetrilt.

Naar wij dachten.

More
7 years 10 months ago #5479 by Jelle
Gisteravond in het nieuws: Grieken gaan akkoord met de bezuinigingen maar de EU houdt de hand op de knip omdat ze deze keer toch echt eerst implementatie van de beloften willen zien.

Dat zou nog wel eens lastig kunnen worden, aangezien Griekenland uiterlijk op 20 maart het geld van de EU op de rekening heeft moeten staan en het land de afgelopen anderhalf jaar heeft laten zien beloofde bezuinigingen maar mondjesmaat en vooral te laat door te voeren. (om over hervormingen maar helemaal niet te spreken).

Vraag me af of de Europese politiek er mischien niet gewoon op aanstuurt dat Griekenland de euro wel moet verlaten. Als er in de hoge politieke kringen inderdaad gedacht wordt dat we de EU een Grieks exit wel kan hebben, dan zou dat bij veel politici denk ik de voorkeur hebben, niet alleen omdat het electoraat geen nieuwe fondsen naar Griekenland wil sturen, maar ook omdat het erop lijkt dat politici erg gefrustreerd zijn over de houding van de Grieken.

Ok, speculatief gesproken, tot waar zal de EUR/USD dalen als de Grieken vertrekken?

More
7 years 10 months ago #5481 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Griekenland uit de euro?
Ik ga ervan uit dat hij dan gaat stijgen, omdat er dan eindelijk duidelijkheid is.

Wie gelooft er nou werkelijk nog dat het goed is dat Griekenland in de euro zit?
Natuurlijk: het gaat veel geld kosten wanneer alles wordt afgeschreven, maar gezien de inspanningen van de andere zorgenkindjes denk ik dat het gewoon een duidelijk signaal zou zijn dat de euro zich verdedigt.

Even wat schommelingen en dan snel een sterkere euro, dat verwacht ik zelf.

More
7 years 10 months ago #5482 by Meribra
Replied by Meribra on topic Griekenland uit de euro?
Ik weet niet of het goed of slecht is als Griekenland uit de euro gaat. Wat ik wel weet dat goed geld naar kwaad geld gooien, wat nu al sinds jaar en dag gebeurd, niet werkt. Dus denk ik dat niet de vraag is of Griekenland uit de euro gaat, maar wanneer. Als dit geld richting Athene gaat zijn de problemen niet opgelost, ze duren voort. En kunnen we dit topic nog regelmatig "nieuw leven inblazen". Naar mijn bescheiden mening.

More
7 years 10 months ago #5483 by Meribra
Met "Ik weet niet of het goed of slecht is als Griekenland uit de euro gaat."

Bedoel ik voor de koers van de euro. Ik denk dat het voor iedereen beter is als Griekenland een eigen munt krijgt. Ook voor de grieken.

More
7 years 10 months ago #5491 by Jelle
Ik leees net op nu.nl dat volgens VVD kamerlid Mark Harbers een Griekse havenarbeider 80.000 euro bruto per jaar verdient.

En opeens heb je het: je wordt Griekse havenarbeider.

More
7 years 9 months ago #5493 by Meribra
Volkomen terecht 80.000 euro per jaar:

"Als dat hier zo was geweest, was Lee Towers nooit gaan zingen."

Die Grieken zijn nog niet zo dom..........

More
7 years 9 months ago #5532 by Jelle
Ze hebben het toch weer voor elkaar gekregen, die dekselse Grieken. Tweede bailout van 130 miljard euro binnen getikt!

Misschien een pooltje opzetten over wanneer de 3e Griekse bailout komt? :)

More
7 years 9 months ago #5538 by Edbeleg
Die gaat er echt komen Let op mijn woorden :)

More
7 years 7 months ago #5847 by Jelle
De Griekse parlementsverkiezingen vandaag lijken een bom te leggen onder het bailout akkoord dat de huidige regering heeft gesloten met de EU en het IMF. Hoewel steeds meer economen stellen dat Griekenland op termijn geen keus heeft en wel uit de euro zal moeten stappen, denkt een aantal investeerders dat de EU ook geen keus heeft en Griekenland wel binnenboord zal moeten houden. Die investeerders kopen steeds meer Griekse schuld op voor een habbekrats en noemen het de Trade of the year

Speculators find value in Greek bonds .

Is het tijd om ons te storten op Griekse staatsobligaties? :)

More
7 years 7 months ago #5870 by Jelle
Vooralsnog denken de meeste Forexinfo leden in ieder geval dat Griekenland IN de euro blijft!

Poll: Griekenland uit de euro?

More
7 years 7 months ago #5872 by Jelle
Nog een aller-aller-allerlaatste poging.....

laatste poging Griekse president

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 1.399 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl