Topic-icon Nieuw hier. Dit heb ik gedaan en ik heb een vraag.

• henkg
  • henkg's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
  • De kunst van het traden maakt je sterker
More
8 years 8 months ago #2409 by henkg
Hallo allemaal,

Sinds vanavond zit ik op dit forum en ik ben nog even aan het uitzoeken hoe het werkt.
De laatste tien jaar heb ik regelmatig in opties gehandeld, met wisselend succes.
Twee weken geleden heb ik me op de forex-wereld gestort en ik lees me op dit moment helemaal suf. Daarbij handel ik een beetje. Heb me vooral in de psychologie verdiept omdat dat het struikelblok op de beurs was. Waar ik veel van heb geleerd is het stuk Forex Trading for Profit van internetpublicist Sacha Tarkovsky.
Inmiddels weet ik ook vrij aardig hoe forex-trading werkt.
Ik trade (heel voorzichtig met kleine bedragen) in euro/usd en doe dat het liefst op basis van TA. Door veel te lezen en beetje te traden hoop ik een strategie te ontwikkelen, die bij me past en die ik kan volhouden. In mijn zoektocht kwam ik Craig Harris tegen. Zijn regels lijken me even simpel als doeltreffend.
1. Check het nieuws (niet handelen binnen 30 minuten na het bekend worden van relevante nieuwsfeiten).
2. Check de trend.
3. Check de Tokyo Channel. Dit is een tijdszone tussen de opening in Wellington (22.uur Nederlandse tijd) en 'New York Midnight. Als iemand weet wat dat laatste is, dan hoor ik het heel graag! Binnen deze zone kijk je naar het hoogste en laagste punt. Dat zijn dan (intraday) de steun en weerstand. Het aantal pips hiertussen bepaalt of je 'mag' traden. Bij minder dan 40 pips verschil: niet traden.
Heeft iemand hiermee ervaring? Zou die graag met je delen. Deze strategie zou ik namelijk willen uitproberen, maar ik weet dus niet hoe ik die Tokyo Channel moet bepalen.
Enfin, ben dus meteen de inhoud ingegaan, terwijl dit een welkom-post is. Maar ja, dan weten jullie wel meteen een beetje waar ik mee bezig ben.
Ik groet jullie vriendelijk en hoop veel met jullie te delen op dit forum.
Henkg

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #2410 by m_luijckx
Hallo Henk,

van harte welkom. Erg leuk dat je je even voorstelt. Altijd leuk om zo een beetje een beeld te krijgen.

De strategie waar je over schreef lijkt erg veel op de London Break Out strategie. Hier op ForexInfo staat een uitgebreid artikel (bestaande uit 3 artikelen). Ik denk dat dit artikel bijna al je vragen beantwoord.

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Zo weer even genoeg leesvoer ;)

Ben verder nog wel even benieuwd naar je trading ambities. Wil je het fulltime gaan doen (of doe je dit al) of doe je het als hobby naast je studie/werk?

Succes en spreek je snel in de shoutbox.

Gr. Martijn

More
8 years 8 months ago #2414 by Jules-v-H
Hallo Henk,

welkom op het forum!
New York midnight. Tja, als je puur op de naam afgaat lijkt me dit middernacht op de New-Yorkse tijd. Dus even kijken hoeveel uur verschil hier inzit t.o.v. Nederlandse tijd (GMT+1) Dan weet ik alleen niet hoe het zit met zomer/wintertijd. Openingstijden forex

More
8 years 8 months ago #2415 by Representative

More
8 years 8 months ago #2416 by Jelle
He Henk,

Van harte welkom op het forum!

Zo te lezen benader je het forex traden serieus en dat is ook precies een van de belangrijkste dingen die nodig zijn om er succesvol in te worden. Het systeem van Craig Harris is hier op het forum al wel eens voorbij gekomen meen ik me te herinneren, in ieder geval klinkt het zeer plausibel. Hoe eenvoudiger hoe beter vaak ook.

Je beschrijving van de 'Tokyo Channel' lijkt -zoals Luijckx al schreef - inderdaad erg op de London Breakout Strategie, waar een uitgebreid artikel over is op forexinfo (zie post Luijckx).

Misschien ook leuk als je een forex blog bijhoudt van je ervaringen met de trading methode van Harris. Levert je gratis feedback op en is natuurlijk ook heel leerzaam voor andere leden.

Veel succes in ieder geval!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2418 by henkg
Hartelijk dank voor jullie reacties allemaal. Voel me zeer welkom op dit forum.
Martijn, de stukken ga ik zo snel mogelijk lezen. Mijn ambitie is hoog: ik wil graag fulltime aan de slag met Forex. Als zzp'er kan ik mijn eigen tijd goed indelen, dus dat biedt mogelijkheden.
Dus Jelle, zo zo horen ben ik op het goede spoor. Ja je moet het inderdaad simpel houden. Maar vaak moet je eerst heel diep gaan om de simpele werkelijkheid boven water te tillen. Zit bijvoorbeeld nu te worstelen met de grafieken: koos vandaag drie posities op basis van de candles en ging twee keer onderuit. Denk dat ik de MACD er ook maar bij moet gaan betrekken. Daarbij is het nieuws natuurlijk een onvoorspelbare factor. Ik ging net lekker toen een Spaanse bank steun nodig bleek te hebben... Ik weet niet of dat direct van invloed was, maar het ging toen wel mis. Jouw suggestie om een blog te gaan bijhouden neem ik serieus in overweging.
Als ik tussentijds iets te delen of vragen, dan meld ik me weer.
Tot gauw mede-traders. Ga ook zo snel mogelijk dit forum verder ontginnen. Een hoop te doen, maar het is de moeite waard. (oei dit was de quick reply knop geloof ik)

More
8 years 8 months ago #2420 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic Nieuw hier. Dit heb ik gedaan en ik heb een vraag.
Veel succes alvast en welkom! ;)

More
8 years 8 months ago #2422 by Jelle
Als je intra day trade kom je niet onder het belang van nieuws uit. Op de langere termijn hebben de technische forex analisten vaak de beste kaarten, maar op de korte termijn kan onverwacht nieuws behoorlijk roet in het eten gooien. Daarom is het ook van groot belang om realistische stops te hebben en nooit te veel per trade te riskeren.

Ook is het slim om behalve een trading blog ook een trading log bij te houden, zodat je al doende meer informatie vergaart over je trading systeem. Dit kan niet alleen veel rust geven -het is immers minder erg als 3 trades achter elkaar de mist in gaan als je weet dat je win / loss ratio 3 to 10 is - dan wanneer je helemaal niets bij houdt.

Gewoon maar een paar eenvoudige tips. Misschien kende je ze al. :)

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2432 by henkg
Dank voor de tips Jelle. Zo handel ik inderdaad op dit moment al. Breek me nog steeds het hoofd over een goede strategie. Hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel. Ga nu wel een tradingplan opstellen. Dat gaat me hopelijk wat meer houvast geven. En het dwingt me ook om te bepalen wat voor soort trader ik het beste kan zijn: intraday of langere termijn.
Welke weg bewandel jij eigenlijk? En welke indicatoren gebruik je?
En weet jij waar je de actuele steun- en weerstandniveau van Euro/USD kunt vinden? Ik haal ze nu van Dailyfx af, maar misschien zijn er nog andere sites? Als ik nu naar Dailyfx kijk (en het commentaar lees)weet ik eigenlijk nog steeds niet of ik zal instappen en in welke richting. Als ik op de indicatoren (candle grafiek, MACD, RSI) vaar, kom ik toch nog vaak bedrogen uit. Kijk ik bijvoorbeeld nu (9 uur), dan denk ik: short gaan (ondanks die laatste groene kaars). Maar je zal net zien dat de euro dan weer stijgt.
Ik snap natuurlijk heel goed dat niet elke trade goed kan gaan, maar wat meer vaste grond onder de voeten zou fijn zijn.

Grts
Henk

More
8 years 8 months ago #2437 by Jelle
Zelf ben ik eigenlijk van steeds meer naar steeds minder indicatoren gegaan. Dat had ook veel te maken met de conflicterende signalen die vaak door de verschillende indicatoren gegeven worden, althans bij mij. De MACD en RSI gebruik ik overigens wel regelmatig, maar mijn kern benadering is toch steeds meer geworden om alleen te traden als er echt een duidelijke case te maken is voor de trade. Dat komt dan weer door tijdgebrek, waardoor ik op het moment niet full time kan traden. Dat komt wel weer terug, maar goed mogelijk dat ik diezelfde manier van traden dan aanhou, omdat het me best goed afgaat.

Nog even een belangrijke tip over traden in de ochtend: In het eerste uur na de opening van London (tussen 8 en 9 onze tijd) wil het er nogal eens wild aan toe gaan. Veel traders nemen dan hun posities voor de dag in en er wordt ook veel aan stop hunting gedaan door grote brokers.

Maar in de kern blijft het overigens natuurlijk altijd zo dat er een risico bestaat dat de trade de verkeerde kant uit gaat. De 'vaste grond onder de voeten' moet komen door ervaring, doordat je weet dat je trading systeem / strategie klopt.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2452 by henkg
Dank voor de tip. Ik had ergens gelezen dat het juist wel goed is om aan het begin van de dag te handelen. Denk dat ik nu voortaan even wacht tot storm is gaan liggen.

Ben overigens vandaag begonnen met een log, misschien wordt dat wel een een blog ;)

Je zegt dat je vooral handelt als er "duidelijk een case te maken is met een trade". In het stuk van Tarkovsky las ik dat je vooral de echte "odds" moet afwachten. Volgens mij sluit dat aan bij wat jij zegt. De trademanager wijst op het gevaar van te veel handelen. Uit mij optietijd weet ik nog goed dat ik vaak een kans wilde zien, terwijl die er achteraf niet was. Ben dus zeer benieuwd wat je bedoelt met een case en wanneer je die ziet?

More
8 years 8 months ago #2454 by Jelle
Het idee is dat ik alleen ga voor een trade als meerde signalen dezelfde kant opwijzen. Soms (of misschien zelfs vaak) kijk ik gewoon naar een grafiek en als ik er direct een patroon in zie, kijk ik of ik daar iets mee kan. Het klinkt misschien simpel, maar ik las ooit over een trader die een grafiek uitprintte en op de muur plakte om er vervolgens een paar meter vanaf te gaan zitten, waarbij hij dan een positie opende als hij van ver af een patroon in de grafiek kon zien. Zo ver ga ik nog net niet, maar het komt wel in de buurt. Kijken of ik een makkelijk patroon zie, bevestiging zoeken in een paar duidelijk indicatoren, support / resistance zoeken, positie innemen.

• henkg
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
8 years 8 months ago #2455 by henkg
Dank! Klink goed. Het liefst kijk ik ook gewoon naar de grafiek en then go with the flow. Toch meen ik vaak anders te moeten handelen, vanwege nieuws en zo. Maar 'counteren' pakt helaas vaak verkeerd uit.
Ook het adagium koop hoog en verkoop hoger staat mij wel aan. Veel mensen wachten op een daling en denken dan op het verkeerde moment dat de bodem is bereikt. Ken ik pijnlijk goed uit mijn beurstijd.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.277 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl