Topic-icon Financieel opmerkelijk nieuws

• airborn
  • airborn's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Wanneer het geduld er is, komen de pips vanzelf.
More
8 years 4 days ago - 8 years 4 days ago #4189 by airborn
Financieel opmerkelijk nieuws was created by airborn
bron: FD 16-10-2011

Merkel: verzet VS tegen bankentaks onacceptabel

Van onze redacteur
zaterdag 15 oktober 2011, 16:43
update: zaterdag 15 oktober 2011, 16:46
Angela Merkel na een toespraak in de Duitse Bondsdag.

Het verzet van landen als Amerika tegen de invoering van een belasting op financiële transacties is 'onacceptabel'. Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel zaterdag.
Meer over dit onderwerp
Schiet Europa zich in eigen voet met Robin Hood-taks?
G20 maant eurozone tot actie

'Het is niet acceptabel dat precies diegenen die ons keer op keer opnieuw aansporen grootscheepse maatregelen te nemen om de schuldencrisis in te dammen, tegelijkertijd botweg weigeren een financiële transactiebelasting in te voeren', zei de Duitse bondskanselier in Karlsruhe op een congres van een vakbond. 'Dat is verkeerd. We willen en we moeten de financiële markten laten meebetalen aan de kosten van het oplossen van de crisis.'

Merkel beloofde te blijven strijden voor een bankentaks, ook om het vertrouwen in de financiële wereld te herstellen. Die belasting zou desnoods alleen in Europa ingevoerd moeten worden.

G20

In het voorstel van de Europese Commissie wordt de bankentaks in 2014 ingevoerd en zal die zo'n €57 mrd per jaar opleveren. Op 3 en 4 november vergadert de G20 over de belasting, die veel weerstand in de financiële sector oproept.

AussieSwingTrader strategie 15%-20% p/m www.mql5.com/en/signals/270135
Deelname signaal service $20/maand

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 days ago - 8 years 4 days ago #4191 by Paul
Replied by Paul on topic Financieel opmerkelijk nieuws
hey,

Dit is wel interessante materie en ik ben heel benieuwd waar dit naar toe zal gaan.

Amerika is fel tegen de bankentaks, omdat zij o.a. verwachten dat banken deze taks zullen doorberekenen aan bedrijven en consumenten en dit ten koste gaat van de economische groei. Daarnaast zijn ze bang dat banken minder krediet zullen verstrekken en ook dit is nadelig voor de economische groei.

Europa is juist van mening dat de banken een groot aandeel hadden in de kredietcrisis en wil voornamelijk een buffer opbouwen om een tweede kredietcrisis te voorkomen. Daarnaast vormt de bankentaks een belangrijk onderdeel van de bezuinigingsplannen om ervoor te zorgen dat de begrotingstekorten in de loop van de komende jaren worden weggewerkt.

Het probleem is dat Amerika en Europa lijnrecht tegenover elkaar staan als het gaat om de aanpak na de kredietcrisis. Amerika is juist erg van het stimuleren van de economie, waarbij de overheid een grote rol speelt. Economische groei gaat voor alles en zij geloven dat de problematiek van hoog oplopende staatsschulden opgelost kan worden wanneer er sprake is van voldoende economische groei. Bezuinigen is volgens hen op dit moment funest en volgens sommige vooraanstaande Amerikaanse analisten kan dit desastreuze gevolgen hebben, zoals een double dip (een nieuwe recessie).

Europa ziet geen heil in die aanpak. Zij wijzen op onder andere de hoge rente en opslag die betaald moet gaan worden op de kredietmarkt wanneer de staatsschuld en begrotingstekorten blijven oplopen. De kredietwaardigheid zou worden aangetast en de prijs hiervan zou behoorlijk hoog zijn volgens hen. Daarnaast zijn zij van mening dat beleggers en investeerders op lange termijn meer heil zien in een land/regio waar de overheidsfinanciën gezond zijn. Ook het probleem van de hoge kosten van de vergrijzing speelt een belangrijke rol om te kiezen voor de bezuinigingsvariant.

Europa is in tegenstelling tot Amerika wel van mening dat de bezuinigingen doorgevoerd kunnen worden zonder dat het teveel ten koste gaat van de economische groei.

Persoonlijk neig ik meer naar de Europese variant, maar ik denk wel dat er meer uniformiteit zal moeten komen binnen Europa om de problemen ook effectief aan te pakken. Ik geloof niet in de losse eilandjes die tezamen een eenduidig beleid kunnen vormen, wat nodig is om Europa tot een succes te maken. Natuurlijk is de prijs aan de ene kant hoog, want rijke landen zullen op bepaalde gebieden flink moeten inleveren, maar ik vrees dat de prijs nog velen malen hoger zal zijn wanneer we op deze manier doorgaan.

De sceptici die tegen Europa zijn beginnen uiteraard terrein te winnen in deze periode, maar ik vind de argumenten vaak te kortzichtig. Natuurlijk had Griekenland er nooit bij mogen komen op basis van de geldende voorwaarden, maar het is wel gebeurd. Men zal het moeten doen met de huidige situatie en ik denk dat het geen optie is om Griekenland uit de euro te zetten. Ten eerste valt alles stil in dat land en krijg je een situatie die je je ergste vijand nog niet toewenst. Dat betreft het punt humaniteit. De gevolgen kunnen echter ook voor andere landen desastreus zijn.

Aan de andere kant kunnen de problemen alleen maar opgelost worden wanneer Europa een eenheid wordt en de drempel die daarvoor genomen moet worden is behoorlijk groot. De geschiedenis heeft ons geleerd dat eigen belangen vaak voorgaan totdat het te laat is en ik vrees dat dit voor de landen binnen Europa ook weleens kan gelden.

Ik hoop dat er bepaalde mensen, lees belangrijke politici en Europese leiders, op gaan staan die opkomen voor het grote geheel in plaats van stemmen winnen en het tevreden houden van de achterban voor wie deze materie over het algemeen te ingewikkelde koek is. Helemaal mooi zou zijn wanneer het de achterban eindelijk duidelijk wordt wat de werkelijke problematiek is in plaats van uitspraken zoals "wij betalen voor de Grieken" met als doel nog meer opstand te creëren.

Ja, ik geloof zelf in de voordelen van een euro zone, maar dan alleen wanneer er ook centraal beslissingen genomen kunnen worden. En ja, ik heb er tevens een hard hoofd in dat dit ooit bereikt zal gaan worden.

Nuchter bekeken is het echter hetzelfde als een forex grafiek. De emoties en het gedrag van mensen zullen niet snel veranderen en de patronen uit het verleden blijven zich dan ook herhalen. Helaas ook de uitkomsten.... :(

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.230 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl