Topic-icon Forex-traden in de praktijk

More
4 years 8 months ago #8659 by BrunoVD
Forex-traden in de praktijk was created by BrunoVD
Dag Forexinfo-leden,

Dit is mijn eerste post hier, mss even kort voorstellen. Bruno, 29 jaar, wonende in Oost-Vlaanderen, België. Ik heb al sinds mijn studententijd interesse in de beurs, maar toen had ik natuurlijk niet het geld om te beleggen. Ondertussen heb ik al mooi wat centen gespaard, en het begint me te ergeren dat het niets opbrengt op mijn spaarboekje. Ik heb dus nog geen ervaring in beleggen op zich (nog niet echt gedaan), wel al veel boeken gelezen.

Ik heb enkele vragen, en hoop hier een antwoord te kunnen vinden:
1) Op de gewone beurzen (geen derivaten, hefbomen,...) lijkt mij een jaarlijks rendement over lange periode van 7% een mooi gemiddelde. Ik vraag me af wat jullie ervaring bij het traden in valuta is? Hoelang traden jullie al, wat is jullie gemiddeld rendement?

2) Ik kwam terecht op de site van "Pro Trade FX". Zij beheren blijkbaar je account en kunnen sinds hun opstart in 2011 een gemiddeld rendement van +- 35% of meer voorleggen. Ze werken op het principe "performance fee" en werken met ECN broker. Heeft iemand ervaring met managed accounts of Pro Trade FX in het bijzonder? Is 35% per jaar een mooi rendement voor Forex-traders?

3) Idem als 2, maar dan met Zulutrade. Iemand ervaring mee? Hoe werkt dit praktisch. Kan je met elke broker iemand volgen daarin. Moet je computer (metatrader) de ganse dag aanstaan?
Eigenlijk moet je toch al heel wat vertrouwen hebben in iemand, om te volgen met een som geld. Ik zoek bijvoorbeeld naar stabiele rendementen (niet een Lucky shot zoals onlangs de sprong met de CHF) over een langere periode.

4) Hoe traden jullie praktisch? Hoe plannen jullie dit in tussen jullie werk? Ik werk bijvoorbeeld overdag, kom thuis rond 17u. De opening van Londen en New York gaan dus aan mij voorbij. Hoeveel tijd spenderen jullie dagelijks aan traden? En hoeveel tijd dien je er minimum aan te besteden om toch rendabel te kunnen zijn?

5) Zijn er mensen die traden op de long-term? Bijvoorbeeld nu long gaan in de olie, om dan mss binnen een maand/jaar/... de winst op te strijken. Maw geen stoploss inlassen. In de tussentijd dient je portefeuille natuurlijk voldoende marge hebben om eventueel tussentijds verlies te dekken.

6) aansluitend op vraag 5: op welke grafieken traden jullie? 1-dags grafieken, 30min grafiek?

Het zijn een heleboel vragen. Ik heb al heel wat gelezen, maar dat gaat hem vaak over de technische zaken van het traden. Bij deze had ik graag meer geweten over de praktische zaak van het traden, hoe jullie het ervaren/organiseren en of je er winst mee maakt natuurlijk ;-)

Alvast bedankt!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 8 months ago #8661 by Jelle
Replied by Jelle on topic Forex-traden in de praktijk
Allereerst natuurlijk van harte welkom op het forum Bruno, leuk dat je de forex ook hebt ontdekt!

Om in te gaan op je vragen:

Het is moeilijk om aan te geven wat een goed rendement is bij handelen op de forex, omdat het heel erg afhangt van je strategie, de tijd die je in het handelen kunt stoppen en je risico profiel. Voor een succesvolle actieve handelaar is een rendement van tientallen procenten op jaarbasis geen uitzondering, maar voor iemand die slechts een paar keer per week tijd heeft om nieuwe posities in te nemen en die voornamelijk op de langere termijn handelt, is een dergelijk rendement veel moeilijker haalbaar. Ik zou me in het begin dan ook eerst richten op het vinden van een strategie die bij je past, en pas daarna gaan kijken naar wat een goed streef rendement is gegeven die strategie en de tijd die je in het handelen kunt steken.

Ik ben zelf verder niet zo van de beheerde accounts, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede beslissing kan zijn om je forex account te laten beheren. Pas wel altijd op met beloftes over rendementen, want zoals je weet, 'rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'. :-)

Ik zou om dezelfde reden ook voorzichtig zijn met hoeveel geld je op een beheerde account stort. Bovendien is het verstandig om toch in ieder geval een beetje te weten wat voor strategie ze gebruiken en hoe ze om gaan met jouw geld. Voor die reden lijkt het slim om je eerst zelf vertrouwd te maken met de forex voordat je anderen met jouw geld laat werken.

Vragen over welke grafieken, wat voor termijn e.d. hebben allemaal te maken met specifieke strategieën, daar heb je dus niet heel veel aan. Misschien toch handig als je Forex voor Ambitieuze Beginners even oppakt; daarmee kun je je kennis over de forex en over de belangrijkste strategieen en dergelijke in snel tempo bijspijkeren. :-)

In ieder geval alvast veel succes gewenst en nogmaals van harte welkom hier!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
4 years 8 months ago #8666 by BrunoVD
Replied by BrunoVD on topic Forex-traden in de praktijk
Dag Jelle,

Bedankt voor je antwoord!
Ik zal zeker nog verder lezen op dit forum, alsook nog wat spelen met mijn demo-accounts. In de tussentijd heb ik mij verder geïnformeerd betreffende beheerde accounts/zulutrade. Ik begin er ook minder en minder voorstander van te zijn, gezien de vele slechte ervaringen die ik al gelezen heb. Je moet inderdaad al goed weten hoe men met je geld zal omgaan. Maar het idee erachter vond ik wel mooi: mensen die geen tijd hebben om de ganse dag de beurs te volgen, de kans te geven een (succesvolle) trader te volgen. En daarbij zou je mss nog kunnen leren van hun strategie. Maar zoals je zei: "Rendementen in het verleden, zijn geen garantie op toekomstige rendementen" ;-)

Zoals je zei, heeft iedereen natuurlijk zijn eigen strategie waar hij zich goed moet bij voelen. Momenteel heb ik dit nog niet. Ik zal inderdaad moeten beslissen hoeveel tijd ik kan steken in het opvolgen van de beurs, en daarop mijn strategie moeten aanpassen. Momenteel is er nog geen sprake van dat ik mijn hoofdjob zou opgeven.

Ik ben nieuwsgierig ingesteld, en hoor graag de verhalen van anderen. Daarom toch nog deze vragen voor jou.
- Heb jij nog een andere job of is traden je fulltime job geworden?
- Indien je nog een andere job hebt, hoe combineer je dit? Elke dag 's ochtends, over de middag, 's avonds je trades plaatsen/opvolgen?
- maak je winst met het traden?

Geen probleem moest je dit liever niet zeggen, het zijn nogal persoonlijke vragen. Ik zal nog wat verder lezen op dit forum, er bestaat wellicht wel een thread met de strategieën en ervaringen van andere forex-traders.

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Trading met verstand
More
4 years 8 months ago #8667 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Forex-traden in de praktijk
Hallo Bruno,

Je bent al lekker aan het shoppen in forex-land. Misschien moet je voor jezelf beslissen: ga je beleggen - geld voor langere tijd ergens insteken - of ga je traden - posities voor korte tijd innemen. Dat laatste kan natuurlijk veel lucratiever zijn (ik haal momenteel gemiddeld 4% per dag) maar vraagt ook dagelijks meer tijd.

Als daghandelaar (daytrader) besteed ik vier ochtenden in de week aan handel. In een zo'n ochtend open ik gemiddeld 7 posities die allemaal ook weer binnen een ongeveer een halfuur gesloten worden. Scalperen dus.

Om te starten kun je bij heel veel brokers een demo-account met MT4 of cTrader (de software) openen. Dat is een mooie manier om te oefenen en om de spreads en commissies van die brokers in het echt (maar zonder geld) te ervaren.

Echt geld inzetten zou ik pas doen als je een aantal weken of zelfs maanden met succes op een bepaalde manier gehandeld hebt.

Succes ermee.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.162 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl