Topic-icon Referendum over Griekenland

More
4 years 3 months ago - 4 years 3 months ago #9096 by Jelle
Referendum over Griekenland was created by Jelle
De Griekse Premier Alexis Tsipras kondigde vrijdag 26 juni aan op zondag 5 juli een referendum te houden met daarin de vraag aan het Griekse volk of ze akkoord gaan met de bailout voorstellen van de ‘Instituties’. Tsipras gaf daarbij zelf een negatief stemadvies.

De Griekse regering heeft de afgelopen maanden steeds gezegd dat de onderhandelingen niet alleen over de toekomst van Griekenland gaan maar over die van de hele Eurozone.

Als dat zo is, zou misschien niet alleen de Griekse bevolking zijn zegje moeten mogen doen over de opstelling van de Griekse regering in de onderhandelingen, maar de Europese bevolking ook over de opstelling van Europa.

Daarom de volgende vraag aan iedere EU burger:

Moeten de ECB en de Eurozone onverminderd vasthouden aan hun eisen van Griekse pensioen- belasting- en arbeidsmarkt hervorming, ook al zou dit het vertrek van Griekenland uit de Eurozone betekenen en de Griekse economie in een diepe depressie storten?

Breng je stem uit in de Referendum over Griekenland Poll en geef je mening in dit topic! Poll is inmiddels gesloten

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
4 years 3 months ago #9107 by Jelle
Replied by Jelle on topic Referendum over Griekenland
Las zojuist dat de Griekse Minister van Financien, Yannis Varoufakis, overweegt om juridische stappen te zetten om te voorkomen dat Griekenland uit de euro wordt gezet.

Ondertussen blijft ook Griekse Premier Alexis Tsipras honderd procent van de schuld bij de 'Instituties' leggen en kondigde hij het referendum aan terwijl zijn eigen mensen nog aan het onderhandelen waren in Brussel.

Maar ook al krijgt ieder volk de regering die het verdient - zo gaat het gezegde althans - het is toch wel erg zuur voor de gewone Griek, de ondernemer, de verpleegkundige, de gepensioneerde, dat ze nu zitten opgescheept met een regering die vastbesloten lijkt om op ramkoers te blijven totdat de ijsberg geraakt wordt.

Behalve aan de ellende voor het Griekse volk moet er bovendien ook gedacht worden aan de consequenties voor de rest van Europa. Want Tsipras mag dan zijn mond vol hebben van het democratische proces en voor de twintigste keer zeggen dat Griekenland de bakermat is van de democratie, er wonen behalve 11 miljoen Grieken ook nog zo'n 320 miljoen andere mensen in de Eurozone.

Toegeven aan de Griekse eisen zou - paradoxaal genoeg - wel eens kunnen betekenen dat op termijn de Europese solidariteit alleen maar verder afbrokkelt; het overduidelijke signaal dat dan immers wordt uitgezonden is dat als je maar hard genoeg schreeuwt en meer bereid bent om de toekomst van de Eurozone op het spel te zetten dan de ander, je altijd je zin krijgt ten koste van de rest.

Dat zou het einde betekenen van het Europese Project en dat is een prijs die ik niet over heb voor het redden van een Griekenland dat blijkbaar liever verzuipt dan geholpen wordt om beter te leren zwemmen.

More
4 years 3 months ago #9109 by crosstrader
Replied by crosstrader on topic Referendum over Griekenland
Jelle schrijft:

Las zojuist dat de Griekse Minister van Financien, Yannis Varoufakis, overweegt om juridische stappen te zetten om te voorkomen dat Griekenland uit de euro wordt gezet.

Ondertussen blijft ook Griekse Premier Alexis Tsipras honderd procent van de schuld bij de 'Instituties' leggen en kondigde hij het referendum aan terwijl zijn eigen mensen nog aan het onderhandelen waren in Brussel.

Maar ook al krijgt ieder volk de regering die het verdient - zo gaat het gezegde althans - het is toch wel erg zuur voor de gewone Griek, de ondernemer, de verpleegkundige, de gepensioneerde, dat ze nu zitten opgescheept met een regering die vastbesloten lijkt om op ramkoers te blijven totdat de ijsberg geraakt wordt.

Behalve aan de ellende voor het Griekse volk moet er bovendien ook gedacht worden aan de consequenties voor de rest van Europa. Want Tsipras mag dan zijn mond vol hebben van het democratische proces en voor de twintigste keer zeggen dat Griekenland de bakermat is van de democratie, er wonen behalve 11 miljoen Grieken ook nog zo'n 320 miljoen andere mensen in de Eurozone.

Toegeven aan de Griekse eisen zou - paradoxaal genoeg - wel eens kunnen betekenen dat op termijn de Europese solidariteit alleen maar verder afbrokkelt; het overduidelijke signaal dat dan immers wordt uitgezonden is dat als je maar hard genoeg schreeuwt en meer bereid bent om de toekomst van de Eurozone op het spel te zetten dan de ander, je altijd je zin krijgt ten koste van de rest.

Dat zou het einde betekenen van het Europese Project en dat is een prijs die ik niet over heb voor het redden van een Griekenland dat blijkbaar liever verzuipt dan geholpen wordt om beter te leren zwemmen.

Zou me niet verbazen als er vanavond nog een overeenkomst wordt getekend. Dat de Grieken door de knieën gaan.

More
4 years 3 months ago #9110 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Referendum over Griekenland
Het zou mij niet verbazen dat alles weer met een politieke sisser afloopt

More
4 years 3 months ago #9111 by crosstrader
Replied by crosstrader on topic Referendum over Griekenland
hoop090764 schrijft:

eerste tekenen zijn er:::::

4 minuten geleden
Verschillende Griekse media melden nu dat Tsipras toch de deur weer openzet voor een akkoord. Hij zou onder druk staan van leden van zijn kabinet.

More
4 years 3 months ago #9113 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Referendum over Griekenland
crosstrader schrijft:

hoop090764 schrijft:

eerste tekenen zijn er:::::

4 minuten geleden
Verschillende Griekse media melden nu dat Tsipras toch de deur weer openzet voor een akkoord. Hij zou onder druk staan van leden van zijn kabinet.

Mooi getypt eerste tekenen zijn er het wachten is op een breakout B)

More
4 years 3 months ago #9120 by Jelle
Replied by Jelle on topic Referendum over Griekenland
Hoe meer ik deze Griekse regering zie opereren hoe meer twijfels ik heb over hun rationaliteit. Het ene na het andere vage, incomplete voorstel wordt richting Brussel geslingerd, de Europese partners worden te pas en te onpas beledigd en beschuldigd (over biting the hand that feeds you gesproken) en nu denkt de regering het dus ook wel verder te kunnen stellen zonder het IMF.

Alle Griekse regeringen tijdens de crisis waren tot nu toe rationele acteurs - er werd gesparteld en gesputterd, maar ook ingezien dat er eigenlijk geen keus was. De huidige links-radicale regering lijkt echter de last van zijn ideologische denkbeelden geen moment van zich af te kunnen schudden en liever te verhongeren dan toe te geven.

Maar onder druk wordt alles vloeibaar, wordt wel gezegd, en ik denk dan ook dat de meeste Grieken de aankomende dagen ook zullen inzien dat er met deze regering geen zaken valt te doen in Europa. De waarschijnlijke uitkomst van het referendum is dan ook 'ja', gevolgd door nieuwe verkiezingen en een nieuwe, meer rationele regering.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.177 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl