Topic-icon 5 Candles NY close

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar Topic Author
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
3 years 6 months ago #10293 by Marcel-van-Vliet
5 Candles NY close was created by Marcel-van-Vliet
5 Candles NY close

Gelukkig zijn de maanden die ik met verlies afsluit zeldzaam, maar toch….. Nu ik vandaag bij het sluiten van de maand tegen een losing streak van zeven trades op rij aan kijk, is het voor mij weer eens tijd voor een pas op de plaats. Op zo’n moment doe ik een paar dagen niets en kijk ik nog eens kritisch naar de trades van de afgelopen maand. Bij deze evaluatie viel mij het volgende op. Al Jaren maak ik gebruik van een grafiek met 5 dag candles per week en die gekoppeld staan aan een server in de US zodat zij tegelijk sluiten met de New York sessie. Dit is puur aangenomen omdat in het verleden de traders die voor mij als inspiratie dienden hier ook gebruik van maken en het voordeel ervan vaak op hun websites verkondigen. Maar gelden deze voordelen ook als je, net als wij, in de Europese tijdzone woont?

Getriggerd door deze vraag heb ik een analyse uitgevoerd op mijn laatste 100 trades. Hieruit is mij gebleken dat het geen fluit uit maakt als de candle voor de nieuwe dag om 23:00 uur of op een andere tijd opent. Sterker nog, als handel hier om 09:00 uur begint is het juist een voordeel gebleken dat dit gelijk is met de sluit van een candle op de vier uurs grafiek. Hiernaast is het ook niet zo moeilijk om de candle van zondagavond niet te laten weergeven (al is dit wel afhankelijk van je platform) of deze simpelweg over de maandag candle te ‘schuiven’ voordat je deze candle interpreteert. Nee, ik denk dat ik er nu wel achter ben dat de voordelen vooral de voordelen van de traders zijn omdat zij vaak als affiliate gekoppeld zijn aan een broker en er dus alleen maar voordeel is op het vlak van marketing en als ik dan probeer een andere reden te verzinnen, kan het er wel eens op neer komen dat de affiliate traders te goeder trouw schrijven vanuit een overzees oogpunt.

Een ander punt van de analyse, nu ik toch bezig was, is het beantwoorden van de vraag of je pas in een trade moet stappen als de candle gesloten is, of dat dit uitmaakt of je instapt op een vooraf bepaald prijs niveau. Als ik hiervoor de trades vergelijk die gelijk na het openen van een nieuwe candle de verkeerde kant op schoten, met de trades die ik geopend heb op een candle die nog niet ‘af’ was, zit hier nauwelijks verschil in. Dus, is een bevestiging van een candle sluit noodzakelijk, ik denk van niet.

Wat wil ik met het delen van deze analyse bereiken? Nou, naast het weg schrijven van mijn ergernis over de losing streak, eigenlijk niets. Het zou leuk zijn als ik door één van jullie kon worden overtuigd dat ik het helemaal fout zie, of dat er een leuke discussie zou ontstaan.

Voor mij is het echter wel duidelijk geworden dat de must van een 5 candles NY close broker berust op een mythe waar veel traders, net als ik, uit gewoonte in mee gaan. En dat het wachten op een candle sluit zinloos is.

Volgende maand, weer nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Lotsofjazz
  • Lotsofjazz's Avatar
  • Yoda
  • Yoda
  • Marco's FMP Trading
More
3 years 6 months ago #10295 by Lotsofjazz
Replied by Lotsofjazz on topic 5 Candles NY close
Over candle close enzo.. Mijn ervaring is dat dit wel belangrijk is!.. Hoe je het wendt of keert, miljoenen traders letten daar op en handelen daar naar... Soms lijkt een candle een level of trendline of wat dan ook te breken, maar bij het sluiten blijkt het een shooting star te zijn geworden en gaat het juist weer de andere kant uit.. Als je niet op candle close wacht zou het betekenen dat je op veel fake out zal instappen, en daarmee veel verliezende trades aan je broek krijgt.. been there done that!

Hoe belangrijk het is om op candle close te wachten hangt natuurlijk ook af van je strategie.. als je veel met pending orders werkt, dus op vooraf vastgestelde levels instapt, dan zal het inderdaad worst zijn. Maar met de strategies die ik gebruik is het wel belangrijk.
The following user(s) said Thank You: Marcel-van-Vliet

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.178 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl