Topic-icon Verbeterthread Forex voor Ambitieuze Beginners

More
8 years 1 month ago #4418 by Jelle
Onlangs is Forex voor Ambitieuze Beginners verschenen.

Forex voor Ambitieuze Beginners is het 1e Nederlandse forex boek en heeft als primaire doel om serieuze forex beginners snel een degelijke basis te bieden in het handelen in valuta.

Als je het boek hebt gelezen en suggesties hebt voor verbetering dan hoor ik dat natuurlijk graag, of het nu gaat om:
- een missende komma of een zin die niet loopt - oftewel stijlfouten
- spelfouten
- een feit dat geen feit blijkt te zijn (graag met bewijs uiteraard)
- een belangrijke les voor ambtitieuze beginners dat absoluut in het boek zou moeten worden behandeld maar die vooralsnog mist
- iets anders namelijk.....

Aarzel niet om je suggestie in deze thread te posten, zodat ik erop kan reageren en/of het aan kan passen in een volgende druk.

Alvast bedankt!

Voorgestelde correcties

- Jonkie, blz. 29 , 2e alinea: Zo heeft de Japanase overheid.... op de valutamarkt om de waarde van ervan te verzwakken. (dubbel van)
- Jonkie, blz. 30 niet te diep ingaan op hoe groot kleinste lot vroeger was; is voor beginner in deze fase al lastig genoeg.
- Jonkie, tav woord valuta: meervoud van valuta is eigenlijk valuta's (Jelle zelf: daar staat tegenover dat in het taalgebruik het woord 'valuta' tegenwoordig vaak voor zowel enkelvoud als meervoud wordt gebruikt)
- Jonkie, blz 58 - 5e alinea - Nederland is was in 2010... is of was , kan niet beiden
- Jonkie, blz 74 - 1e alinea. Dit komt mede omdat deze... door de opkomst van internet. Deze leest heel erg vreemd. grammaticaal klopt hij wel, maar je moet hem 3 a 4 keer lezen voordat je door hebt hoe je hem moet lezen.
- Jonkie, blz 82 - het plaatje van de symmetrische driehoek kan duidelijker.
- Jonkie, blz. 95/96 de laatste zin "Zie onderstaande grafiek ter illustratie."
Staat netter als je deze zin op pagina 95 boven het plaatje zet,
- Jonkie, Blz. 104 er staat "Op bovenstaande grafiek..." dit moet zijn onderstaande...
-Jonkie, meer basic uitleg over het lezen van grafieken / meer basic uitleg over candlesticks + meer plaatjes

- Paul, toevoeging bij introductie dat het beter is eerst het boek 1 keer goed door te lezen zonder meteen stil te staan bij alles dat je niet direct begrijpt, omdat veel dingen gaandeweg behandeld worden
- Paul, plaatje van 'basis' candlestick om uit te leggen wat je allemaal kunt aflezen aan een candlestick
- Paul, wat extra afbeeldingen, vooral bij de uitleg over de technical indicators
- Paul, Disclaimer toevoegen
- Paul, Non-Farm Payrolls niet gebruiken als voorbeeld voor nieuwstraden voor beginners, vanwege hoge volatiliteit

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• ruitenbeek1985
  • ruitenbeek1985's Avatar
  • Young Padawan
  • Young Padawan
  • Carpe Diem
More
8 years 1 month ago #4419 by ruitenbeek1985
Replied by ruitenbeek1985 on topic Verbeterthread Forex voor Ambitieuze Beginners
Jelle,

Ga ik zeker doen ik verwacht hem deze week.

Gr Bas

More
8 years 1 month ago #4423 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Verbeterthread Forex voor Ambitieuze Beginners
Ik laat het je weten kerel.. maandag(vandaag) binnen hoop ik..

More
8 years 1 month ago #4471 by Jonkie76
ok, ik heb een zinsfout gevonden :

blz. 29 , 2e alinea, Zo heeft de Japanase overheid.... op de valutamarkt om de waarde van ervan te verzwakken. ( van ervan, das dubbel van)

More
8 years 1 month ago #4472 by Jonkie76
blz. 30

Het volgende gedeelte:

In het begin was het kleinste lot... paar jaar geleden nog nodig had.

Persoonlijk vind ik dit gedeelte voor een beginner heel lastig, omdat het voor hem/haar niet te lezen is vanwege al die termen die er gebruikt worden. In deze fase van het boek kan je het beter algemeen houden. Dus meer in de trend van.

In het begin was het voor de particuliere handerlaar niet mogelijk om met kleine bedragen te handelen, vanwege de technische beperkingen of regels, welke door de brokers en/of banken gehanteerd werden. Hierdoor was de particuliere handelaar genoodzaakt een flink kapitaal te hebben om deel te kunnen nemen aan de forex markt. Een startkapitaal van tien tot vijftigduizend euro was niet ongebruikelijk.

enzovoort.

niet veel later op bladzijde 39 herhaal je dit nogmaals wat uitgebreider, maar ook hier heb ik als beginner moeite mee om te lezen. Echter direct daarna komt de stoomcursus, en valt het stukje op zijn plek. Mits ik het stukje dan nog ene keer lees.

More
8 years 1 month ago #4473 by Jonkie76
tip: Door het gehele boek komt het woord valuta heel vaak voor..
Je gebruikt het woord altijd als meervoudsvorm, maar naar mijn idee is dat taaltechnisch niet correct. Ik heb dus even gezocht op internet en vond hierover de volgende informatie:

taaladvies.net/taal/advies/vraag/830/

More
8 years 1 month ago #4474 by Jelle
Heb destijds ook al zitten twijfelen over het woord 'valuta's' maar uiteindelijk besloten om toch te kiezen voor 'valuta' omdat je het bijna nooit meer hoort dat er wordt gesproken over 'valuta's'.

Wat vinden andere Fi'ers hier van? :)

More
8 years 1 month ago #4476 by Jules-v-H
Replied by Jules-v-H on topic Verbeterthread Forex voor Ambitieuze Beginners
Nou, ik vind dat je valuta minimaal een keer in het boek dient te vervangen voor "pecunia". (maar wellicht komt dat door mijn beroepsveld en het raakvlak dat dit heeft met het ontstaan van dat woord. Zoek maar eens op op wikipedia ;) )

Maar even serieus: Valuta's is voor mijn gevoel not done. Dus kan ik me goed vinden in je keuze.

More
8 years 1 month ago #4477 by Jonkie76
ok, deze dicsussie gaat de verkeerde kant op..

ik bedoelde niet het vervangen van het woord valuta door valuta's ,maar als je in de zin het woord valuta gebruikt, dat het werkwoord eenvoud of meervoud is.

Voorbeeld :

Valuta worden in paren verhandeld. (blz 31).

of

Valuta wordt in paren verhandeld.

Maar goed de keus is aan jou natuurlijk.. het viel mij gewoon op, omdat ik zelf het eenvoudige werkwoord gebruik ... het zinnetje klonk me beetje vreemd in de oren.

• airborn
  • airborn's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Wanneer het geduld er is, komen de pips vanzelf.
More
8 years 1 month ago #4482 by airborn
Jelle schrijft:

Heb destijds ook al zitten twijfelen over het woord 'valuta's' maar uiteindelijk besloten om toch te kiezen voor 'valuta' omdat je het bijna nooit meer hoort dat er wordt gesproken over 'valuta's'.

Wat vinden andere Fi'ers hier van? :)

mmm vind het niet vreemd klinken, zelfde is ook gaande met data en data's (datums) enz.
Valuta's loopt net ff wat lekkerder.

AussieSwingTrader strategie 15%-20% p/m www.mql5.com/en/signals/270135
Deelname signaal service $20/maand

More
8 years 1 month ago #4505 by Jonkie76
blz 58 - 5e alinea - Nederland is was in 2010... is of was , kan niet beiden B)

zit nu ff op taaie kost (tenminste voor mij, want ik ben techneut..haha...)bzl 69 van het boek over fundamentele analyse.. daarna komt voor mij het funpakket...een heleboel pagina's over technische analyse.. jippie !!

edit: Hoofdstuk 11 ..Technische analyse..we zijn er..blz73..joepie..my cup of tea..

More
8 years 1 month ago #4506 by Jonkie76
blz 74 - 1e alinea. Dit komt mede omdat deze... door de opkomst van internet. Deze leest heel erg vreemd. grammaticaal klopt hij wel, maar je moet hem 3 a 4 keer lezen voordat je door hebt hoe je hem moet lezen. Ik zou hem even herzien.. :laugh:

succes.. op naar de volgende tip...

More
8 years 1 month ago #4507 by Jonkie76
blz 82 - het plaatsje van de symmetrische driehoek.

Dit plaatje vind ik persoonlijk niet zo goed gekozen, want eigenlijk is het een stijgende driehoek. Kijk maar als je alle piekjes met elkaar verbind. Je hebt een viervoudige top op de resistance level daar. Vervolgens heb je een breakout naar de downside. Zoals je het plaatje nu hebt gebruikt lijkt het alsof je een breakout hebt naar de upside, maar stiekum toch naar beneden gaat. Zou verwarrend kunnen zijn voor beginnende lezers/traders. Wellicht dat je een beter voorbeeld hebt van een symetrische driehoek..eentje waarbij de highs en low van de candles met elkaar verbonden worden.

dit gedeelte van het boek leest super heerlijk weg.. zeer intrigerend!
Bedankt nogmaals voor de uitleg van de schouders patroon, dit patroon had ik me eigenlijk nog nooit zo in verdiept..

More
8 years 1 month ago #4513 by Jelle
Eens met de alinea op blz 74, die zin loopt een beetje krom.

Zal ook zoeken naar een duidelijker plaatje voor de symmetrische driehoek.

Overigens echt super dat je er zo grondig doorheen gaat!

More
8 years 1 month ago #4515 by Jonkie76
Geen probleem, we zijn hier om elkaar te helpen..

blz. 95/96 de laatste zin "Zie onderstaande grafiek ter illustratie."
Staat netter als je deze zin op pagina 95 boven het plaatje zet, nu staat alleen het woord illustratie boven het plaatje en valt het geheel weg...

More
8 years 1 month ago #4518 by Jonkie76
Blz. 104 er staat "Op bovenstaande grafiek..." dit moet zijn onderstaande...

More
8 years 1 month ago #4526 by Jelle

Blz. 104 er staat "Op bovenstaande grafiek..." dit moet zijn onderstaande...

Damn, had gedacht dat je die nooit zou vinden! :)

More
8 years 1 month ago #4527 by Jonkie76
Blz 108 1e alinea - 1e regel.

Verticale lijnen? Dit moet zijn horizontale lijnen.

Ps. Ik doe mijn best ;-). Hoeveel foutjes heb je er in verstopt?

More
8 years 1 month ago #4530 by Paul
Hey,

Allereerst even een korte eerste indruk en ik zal daarna even een post met een aantal suggesties posten.

Ik denk dat de naam "Forex voor Ambitieuze beginners" het boek wel eer aan doet. Het boek is inderdaad gericht op beginners, maar tegelijkertijd is ook het "ambitieuze" wel op zijn plaats.

Na het lezen van dit boek zullen beginners een brede fundering hebben als het gaat om wat forex trading inhoudt, de grote economieën, fundamentele analyse, technische analyse, technische indicatoren, trading methoden, risk management en de psychologische aspecten van forex trading.

Niet alleen komen deze onderwerpen allemaal aan bod, maar vaak gaat Jelle ook best diep in op de materie en dan met name als het gaat om de fundamentele aspecten. Door het gebruiken van veel praktijkvoorbeelden en leuke weetjes krijgen beginners "stiekem" al een goede fundering als het gaat om de basis.

De veelzijdigheid aan onderwerpen vind ik het sterkste punt van dit boek, tezamen met de schrijfstijl die erg makkelijk wegleest. Na het lezen van dit boek zullen veel beginnende forex traders dan ook het idee hebben al aardig thuis te zijn in de materie en bovenal goed op de hoogte zijn van de mogelijke trading methodes die er zijn.

Het boek dient naar mijn mening wel op waarde ingeschat te worden als het gaat om zelf traden op basis van de beschreven trading methoden. De theorie van verschillende trading methoden wordt netjes uitgelegd, maar elke trading methode dient wel verder uitgediept te worden (de ene meer dan de ander) om ook in de praktijk ermee aan de slag te kunnen gaan. Jelle geeft dit zelf ook wel aan in het boek, maar ik kan me voorstellen dat dit voor beginners een valkuil kan zijn.

Ik vind het boek een ideaal boek voor beginners die nog weinig afweten van de forex markt en meer willen leren over wat forex trading inhoudt en de verschillende trading methoden die gebruikt worden. Het boek is zeker een short cut voor de beginnende forex trader als het gaat om de basis in de brede zin. Na het lezen van dit boek kan men een weloverwogen keuze maken als het gaat om de onderwerpen / trading methode waarin men zich wil gaan verdiepen.

More
8 years 1 month ago #4539 by Paul
@Jelle

Ik heb een aantal suggesties, maar zoals het woord zelf al aangeeft betekent het niet dat je er iets mee moet doen. De taalfouten etc laat ik lekker aan Jonkie over, want hier ben ik zelf ook geen held in. :)

Het probleem van deze thread vind ik wel dat bijna heel de tijd de nadruk ligt op verbeteringen, waardoor er wel een verkeerd beeld kan ontstaan. Zo heb ik onderaan een aantal suggesties beschreven, maar ik vind het voor beginners echt een heel goed boek en ben ervan overtuigd dat dit boek ervoor kan zorgen dat forex een stuk aan populariteit zal winnen in Nederland. Dat wil ik van tevoren wel even duidelijk maken. Deze week zal ik dan ook een mooie review plaatsen op mijn website. ;)

Suggestie 1: Toevoeging bij de introductie

Wat mij meerdere keren opviel tijdens het lezen (en gezien de vele onderwerpen ook heel logisch) is dat niet alles direct uitgelegd werd en soms vragen op kan roepen voor een beginner. Wat me dan ook telkens opviel is dat het onderwerp later alsnog uitvoerig aan bod kwam en dan alles gelijk duidelijk was. Een toevoeging bij de introductie kan misschien handig zijn, waarbij je alvast uitlegt dat dit kan voorkomen, maar dat men dan gewoon moet doorlezen en dat alles dan duidelijk zal worden. :)

Suggestie 2: Basis toevoegen van candlesticks

Je beschrijft middels tekst wel welke info je kunt halen uit een candlestick, maar het lijkt me beter om ook een afbeelding te gebruiken van een candlestick en dan even visueel laten zien hoe men die info kan lezen. Nu ga je direct over op specifieke candlesticks, maar ik kan me voorstellen dat een beginner die info die je beschrijft niet gemakkelijk kan linken aan de vorm van de candlestick. Ik denk dat het gedeelte van de candlesticks iets uitgebreider mag, waaronder ook het behandelen van momentum etc, waardoor beginners al heel eenvoudig veel info kunnen zien. Persoonlijk vond ik ik dit niet in de lijn van hoe je andere onderwerpen bespreekt (juist uitvoerig en heel duidelijk).

Suggestie 3: Iets meer afbeeldingen gebruiken

Het viel me een aantal keer op dat een afbeelding bij de tekst wel handig was geweest. Een paar voorbeelden hiervan zijn Moving Averages, entry en exit Bollinger Bands en Fibonacci Retracement en Extension.

Suggestie 4: Disclaimer bij de trading methoden

Ik vind het persoonlijk heel erg goed dat je en hoe je verschillende trading methoden beschrijft in het boek. Beginners krijgen echt een goed beeld van verschillende manieren waarop je kunt traden en bovenal kijken wat bij hen past om zich vervolgens erin verder te verdiepen. Verder in het boek wijs je er ook op dat men zich verder dient te verdiepen in deze methodes, maar ik kan me voorstellen dat men bij het lezen al enthousiast raakt en ermee aan de slag wilt gaan. Dan krijgen we de praktijk en zoals we beiden wel weten komt er in de praktijk iets meer bij kijken. :)

Om die reden zou ik bij de trading methoden gelijk iets van een disclaimer plaatsen dat verdieping en verdere uitwerking noodzakelijk is en dat het puur een beeld geeft van de insteek van een trading methode en globaal de regels of iets dergelijks.

Suggestie 5: Geen Non Farm Payrolls voor beginners

Persoonlijk vind ik dat beginners (en ook gevorderden die zich hier niet in verdiept hebben) echt ver weg moeten blijven van de Non Farm Payrolls. In de quiz dus ook gekozen voor dat antwoord. Als antwoord bij de uitwerking van de quiz kreeg ik te lezen "Well, that's just your opinion... man." Ik moest wel ff lachen en ja, dat is inderdaad mijn mening. Één van de valkuilen bij de Non Farm Payrolls is dat de koers binnen zeer korte tijd vaak zoveel op en neer gaat dat dit heel lastig is om goed te traden en zeker voor beginners.

Ik zou voor beginners eerder andere nieuwspublicaties als voorbeeld gebruiken die ook voor volatiliteit zorgen, maar niet zo extreem zijn als de Non Farm Payrolls. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: Employment reports, Retail sales reports, Inflation reports, Confidence reports etc etc.

Suggestie 6: Kanttekeningen Expected Value en EVP

Alhoewel ik het zeker leuk vond om deze benadering een keer te lezen, vind ik het persoonlijk onnodig ingewikkeld en bestaat naar mijn mening het gevaar voor een niet representatief beeld.

Om dit te verduidelijken zal ik een voorbeeld geven. Welk forum of shoutbox je ook leest, regelmatig zie je mensen trots verkondigen dat ze een x-aantal pips winst hebben. Andere mensen reageren daar dan altijd gelijk heel enthousiast op. Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat men dan blij is, maar in feite zegt het helemaal niks. Vragen die ik dan altijd heb om de situatie beter te kunnen beoordelen zijn: Hoeveel pips was je risico? Welk risk/reward ratio hanteer je? Wat is je verwachte win ratio op de lange termijn? etc etc.

Wanneer iemand bijvoorbeeld 800 pips winst heeft gemaakt dan moet je meer info hebben om dit in perspectief te kunnen bekijken. Wanneer het risico 1600 pips was dan wordt het beeld al wat minder. Wanneer het risico bijvoorbeeld 200 pips is dan is de risk/reward 1:4 en dat ziet er al een stuk beter uit, maar wat is het bijbehorende win ratio? Wanneer dat bijvoorbeeld 10% is van die setup dan is het resultaat nog "niks" waard. Voorbeelden zijn even overdreven pessimistisch beschreven om mijn punt uit te leggen.

In de berekeningen van Expected Value en EVP werk je ook met pips, maar ik zie de toegevoegde waarde hier niet heel erg van in. Je hebt in het boek heel goed aan het licht gebracht dat een percentage risk goed moet passen bij de win ratio van een trading system en dit vond ik een erg goed punt. Logischerwijs hanteer je bij een laag win ratio of grote flunctuaties een lager percentage risico en kun je bij een hoger win ratio en kleine flunctuaties wat meer risico per trade riskeren.

Ik zou echter bij het evalueren van een trading system dan ook puur kijken naar het win ratio en de risk/reward ratio van een trading system en het aantal pips buitenwege laten. Het aantal pips kan enorm verschillen per setup. Denk alleen al aan de verschillende tijdsframes, maar ook bij dezelfde soort setup en tijdsframe kan er veel verschil inzitten.

In principe kan het heel simpel. Je bekijkt de risk/reward ratio van een setup en naar aanleiding daarvan kun je heel makkelijk berekenen hoe vaak deze setup moet slagen om deze winstgevend te laten zijn. Naar aanleiding daarvan kun je het win ratio gaan evalueren.

In plaats van met een vaste lot size te werken kun je naar mijn mening beter werken met een vast percentage per trade. Ten eerste is dat veel makkelijker evalueren (op basis van risk/reward en win ratio) en ten tweede kun je ook veel flexibeler zijn met het aantal pips. Deze kun je namelijk baseren op de situatie en de ene keer staat bijvoorbeeld 2% risk voor 50 pips en de andere keer voor 150 pips. Je bijbehorende reward is echter ook altijd in de juiste verhouding, dus het aantal pips doet er in feite ook niet toe.

Tot slot:

Nogmaals, dit zijn suggesties en voor mij persoonlijk waren bovenstaande punten overigens geen punten waar ik me aan heb gestoord. Ik reken echter op meerdere druks van het boek, dus dan is feedback altijd mooi meegenomen lijkt mij.
The following user(s) said Thank You: Kalika call

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 1.155 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl