Topic-icon Is bitcoin een bubbel?

More
1 year 10 months ago #11432 by Jelle
Is bitcoin een bubbel? was created by Jelle
Onlangs publiceerden we op Forexinfo een artikel met de vraag: Is Bitcoin een Bubbel?

Dit naar aanleiding van het naderen van de bitcoin van de magische $10.000 grens. Begin januari 2017 koerste de bitcoin nog onder de $1.000, maar begin december raakte de prijs de $11.500, slechts een aantal dagen na voor het eerst de $10.000 te hebben overschreden.

Sommige financiele experts trekken moeiteloos de vergelijking met de beruchte 'Tulpenmanie' in Nederland in de zeventiende eeuw, de eerste 'bubbel' ter wereld.

Een koersstijging van meer dan 1150 procent in minder dan een jaar maakt het moeilijk om te ontkennen dat er sprake is van een manie, maar is iedere manie ook per definitie een bubbel?

En als de bitcoin (en andere cryptomunten, zoals bijvoorbeeld Ethereum en Monero) inderdaad een bubbel zou zijn, wanneer gaat hij dan springen?

Want zoals de bekende miljardair investeerder George Soros ooit al zei, toen over de vermeende goud bubbel: het kan een prima handelsstrategie zijn om in een bubbel te stappen, zolang je er ook maar weer op tijd uitstapt...

Is de bitcoin inderdaad een bubbbel? Benieuwd naar jullie mening.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
1 year 10 months ago #11435 by crosstrader
Replied by crosstrader on topic Is bitcoin een bubbel?
Ben bang dat je weinig response krijgt.
Wie het weet mag het zeggen.
Voor mij blijft het koffiedik kijken. Te vaak geroepen dat het een bubbel is.

More
1 year 10 months ago #11437 by Jelle
Replied by Jelle on topic Is bitcoin een bubbel?
Niemand durft meer te zeggen dat Bitcoin een bubbel is, of dat het geen bubbel is :-)

Zag onlangs een item op Bloomberg getiteld 'the case for Bitcoin $400.000'. Kun je nagaan, op een van de grootste financiele sites wordt serieus gesproken over bitcoin op $400.000, terwijl het gaat over een asset zonder enige onderliggende waarde, met een onzekere toekomst en die in concurrentie is met heel veel andere gelijkwaardige, of zelfs betere cryptomunten....

More
1 year 10 months ago #11438 by crosstrader
Deze uitspraak vond ik tot nu toe de beste;

Toezichthouders op de financiële sector zullen zich gaan roeren naarmate het, theoretische, bedrag aan bitcoin verder groeit. Bezitters zullen zich af moeten vragen of de waarde van hun belegging standhoudt in de praktijk. Dat moment van de waarheid breekt aan wanneer de Volkswagen-dealer op de hoek straks daadwerkelijk 2,66 bitcoin accepteert voor de verkoop van een nieuwe Golf. Of niet.

Aldus een artikel in de NRC.

More
1 year 10 months ago #11439 by Jelle

crosstrader wrote: Deze uitspraak vond ik tot nu toe de beste;

Dat moment van de waarheid breekt aan wanneer de Volkswagen-dealer op de hoek straks daadwerkelijk 2,66 bitcoin accepteert voor de verkoop van een nieuwe Golf. Of niet.

Haha, die is wel heel briljant!

De vraag is natuurlijk ook wat voor behoefte de bitcoin nu eigenlijk bevredigt. Het is niet alsof het betalingsverkeer in 'gewone' valuta op dit moment stroef loopt, sterker nog, transacties in bitcoin nemen veel meer tijd in beslag en verbruiken bovendien ontzettend veel energie.

De bitcoin is ooit begonnen als een betalingssysteem dat geen banken nodig had voor transactie verificatie en niet gemanipuleerd kon worden door centrale banken, maar naarmate de bitcoin meer waard wordt en meer gebruikt gaat worden als betalingsmiddel, gaan de (centrale) banken vanzelf om de hoek komen natuurlijk.

Dus wat voegt de bitcoin nu eigenlijk toe? (ik heb het nadrukkelijk niet over de blockchain technologie, die voegt namelijk zeker wel wat toe, maar misschien is de blockchain technologie de baby en blijkt de bitcoin het badwater...?)

• Optiekoning
  • Optiekoning's Avatar
  • Young Padawan
  • Young Padawan
  • Jan Robert Schutte is oprichter van CryptoAcamy
More
1 year 10 months ago #11441 by Optiekoning
Replied by Optiekoning on topic Is bitcoin een bubbel?
Gents, ik denk niet zozeer dat het een bubbel is, hoewel de koers wel hard is opgelopen. het blijft idd koffiedik kijken, maar het is wel een mooie markt die Crypto's.

Groetjes J.R.

Over Jan Robert Schutte van CryptoAcademy
Jan-Robert is een ervaren trader en mede-oprichter van CryptoAcademy. Hij handelt actief op de Cryptocurrency markt en deelt zijn trades ook op Forexinfo.nl.

• Marcel-van-Vliet
  • Marcel-van-Vliet's Avatar
  • Senior Padawan
  • Senior Padawan
More
1 year 10 months ago #11444 by Marcel-van-Vliet
Replied by Marcel-van-Vliet on topic Is bitcoin een bubbel?
Dit artikel geeft voor mij wel goed weer hoe met deze 'rage' om te gaan.........

More
1 year 10 months ago #11446 by Jelle

Marcel-van-Vliet wrote: Dit artikel geeft voor mij wel goed weer hoe met deze 'rage' om te gaan.........

Er zijn meer mensen die bitcoin een belegging noemen en wijzen op overeenkomsten met goud, dat ook niet (meer) als betaalmiddel wordt gebruikt.

Dat klopt, maar goud, zilver, gouden tientjes e.d. hebben allemaal wel een groot verschil met cryptocurrencies: ze bestaan ook in de fysieke wereld. Goud kun je aanraken en in de kluis leggen en de schaarste ervan wordt niet bepaald door een software programma, maar doordat er slechts een beperkte hoeveelheid van beschikbaar is op aarde. (daar komt overigens bij dat goud al duizenden jaren als waardevol wordt gezien, terwijl dat voor bitcoin pas sinds een paar jaar is...)

Wat betreft de vraag hoe winst te maken met het handelen in bitcoin zegt hij eigenlijk hetzelfde als miljardair investeerder George Soros, dat het prima is in een bubbel te stappen, zolang je er ook maar weer op tijd uitstapt...

Als je handelt in de bitcoin is het inderdaad slim om je investering zo snel mogelijk weer uit de markt te trekken en met de winst door te speculeren, maar dat vermindert dan natuurlijk weer wel je slagkracht.

Bovendien lijkt het voor veel mensen moeilijk om echt winst te nemen, omdat ze geloven in de bitcoin, geloven dat hij verder blijft stijgen, en waarom zou je iets verkopen als je denkt dat het nog meer waard wordt? :-)

More
1 year 10 months ago #11449 by LFX
Replied by LFX on topic Is bitcoin een bubbel?
Ik snap niet zo goed waarom je nog in Bitcoin zou handelen.
Misschien alleen als je het leuk vindt om dit voor de lange termijn te doen.
Maar in principe kan je in de forex markt net zo veel verdienen als in de Bitcoin.
Het is alleen een kwestie van je lotsize wat verhogen, maar de koers bewegingen blijven het zelfde.

Het enige verschil is dat Bitcoin in een dag niks meer waard kan worden, en bij een valuta zal dit niet zo snel gebeuren.
Dus:

Bitcoin lange termijn OK
Bitcoin Day/Swing traden NO

More
1 year 8 months ago #11531 by crosstrader
Is er inmiddels al iemand die een uitspraak durft te doen over de Bitcoin of het ja of nee een bubbel is?

More
1 year 8 months ago #11532 by Jelle
Haha, tja op het moment lijkt het er toch wel sterk op dat er sprake (was) van een bubbel en dat die nu aan het leeglopen is.

Maar zoals ik onlangs al schreef in de column bitcoin duikeling gezonde correctie of leeglopende bubbel? er zijn ook crypto traders die zeggen dat dit niet meer is dan een correctie na een veel te snelle stijging.

Vraag blijft natuurlijk: wanneer is de bubbel leeg? :-)

More
1 year 4 months ago #11643 by Jelle
Even een update:

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder na de start van deze thread, toen de bitcoin nog op weg was naar de (voorlopig) absolute top van bijna $20.000.

Sinds die tijd is de bitcoin zoals bekend keihard gecrasht tot een dieptepunt van onder de $6.000 begin februari. Een maand later was de bitcoin weer hersteld tot rond de $12.000, om vervolgens weer terug te zakken tot $6.500. Begin mei naderde de bitcoin de $10.000, maar inmiddels (10 juni) zien we een nieuwe harde daling, op het moment van schrijven tot $6.700.

Is dit een langzaam leeglopende bubbel, of een asset die nog op zoek is naar een stabiel koerspunt? Ik neig op het moment naar het tweede, omdat er tussen de crashes door te lange periodes zijn van zich herstellend vertrouwen -- meer dan een zgn. 'dead cat bounce' -- en omdat er een sterke basis is van bitcoin investeerders die gewoon heel erg geloven in de bitcoin.

Ik denk vooralsnog dan ook niet dat we snel zullen terugvallen onder de $5.000, maar dat de bitcoin een zeer volatiele asset is dat moge duidelijk zijn....

More
10 months 3 weeks ago #11835 by crosstrader
Nog maar eens vragen of er iemand is die iets zinnigs over de Bitcoin heeft te vertellen. 9 maanden geleden draaiden we allemaal rond de hete brei.

Moderators: Jelle
Time to create page: 0.285 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl