Blogs van de TradeManager
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Sommige traders zijn jaren achtereen succesvol met één en dezelfde strategie en dan komt plotseling het moment dat deze strategie, bijvoorbeeld door meerdere spelers wordt toegepast en hierdoor zijn kracht verliest. Een goed voorbeeld hiervan is het welbekende ‘Januari effect’ Dit blog gaat over een aangepaste strategie waarmee ik, na uitvoerig backtesten, tegenwoordig mijn trades uitvoer.
En we noemen hem.........,
De GrijsGebied strategie.
De Grijsgebied strategie is een trendfollowing strategie die is gebaseerd op het TradeManager 3M management model en de Bluezone strategie van Tim Barnby.
Eén van de belangrijkste kenmerken van de strategie is dat er pas bij het breken van de trend uitgestapt wordt.
Dit betekent dat posities vaak voor langere tijd open staan. Dit geldt ook in de weekenden, tijdens nieuws en andere evenementen van de forex kalender met een hoge impact.
Hierdoor worden er geen doelen vooraf bepaald en bovendien maakt het de strategie ook geschikt om winnende posities uit te bouwen. De trades worden altijd uitgestopt, echter door de stoploss te trailen gebeurt dit het merendeel met winst. De richtlijn per trade is minimaal een risk/reward ratio van 1:2 met een maximaal risico in geld uitgedrukt.
De opbouw is gebaseerd op een candlestick grafiek, drie simple moving averages (34, 55 en 100) en de ATR14 indicator. Het gebied (afbeelding) tussen de SMA34 en SMA55 wordt het grijsreactiegebied, of kortweg het GrijsGebied genoemd. De woordspeling grijsreactiegebied is een verbastering van grijs en prijsreactiegebied.
Het instapmoment is bij voorkeur de eerste sluit van een candle buiten het grijsgebied nadat zich één van mijn favoriete setups, Pinbar, Engulfing of Insidebar heeft gevormd binnen het GrijsGebied. Het uitstappen gebeurd na het ‘afsterven’ van de trend.
Een uitgebreide beschrijving van de strategie, tradingplan en de duidelijke doelstelling kun je vinden in een gratis e-bookje van zeven pagina’s dat ik in mijn E-bieb heb geplaatst. Graag lees ik hieronder jullie eerste reacties.
Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek ‘ TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN ’ en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Jules-v-H
-
- Elite Member
-
- Forex Farmer
- Thank you received: 0
Ik ben wel benieuwd naar je e-boekje over het grijsgebied.
Moet ik dan via je site het boek (via email) aanvragen?
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
- Jules-v-H
-
- Elite Member
-
- Forex Farmer
De belangrijke zaken worden een aantal keer herhaald. Dat is uiteraard goed om het erin "gestampt" te krijgen en het is ook niet zo vaak dat het vervelend wordt.
De strategie ziet er goed uit. Ik zal er volgende week een beetje mee stoeien, maar heb het erg druk. Goed dat je je 3M Management Model erin verwerkt hebt.
Had een paar kleine puntjes.
Onder het kopje "In de trade" heb je bij punt b staan: De SL wordt 5 a 10 pip onder de SMA55 geplaatst. --> Dat is, lijkt me, bij een buy positie. Echter in je chart erboven (USDCHF) heb je een neergaande trend. Wellicht dat dit wat verwarring oproept. Misschien kun je dit iets anders/duidelijker omschrijven.
Bij "Money and Risk" heb je bij "Position Sizing" staan: in dit voorbeeld komt de R waarde dan afgerond op 0,8 (83,60 : R1) Dit is nog binnen de R1 ratio.
--> De R1 ratio is echter niet bekend, aangezien je die bedragen voor de R1 range open gelaten hebt zodat men die zelf kan invullen. Wellicht kun je schrijven "dit dient binnen de R1 ratio te zitten"
Bij Mindset heb je staan "Val niet in de valkuil van over-trading" Daar zou ik "loop niet in de valkuil" of "stap niet in de valkuil van over-trading"
Ok, paar kleine puntjes dus.
Ben verder nog zo vrij geweest om even een indicator te zoeken waarmee je het gebied tussen de 2 SMA's kunt inkleuren, zodat je je eigen grijsgebied op het scherm kunt krijgen. Ik heb ze zelf niet geprobeerd. Maar je kunt de kleuren en MA-periode/methode aanpassen denk ik. Verder moet je de breedte van de "lijnen" wellicht groter maken in de opties zodat het hele gebied gekleurd is. Misschien ook rechts klikken op de grafiek en bij eigenschappen "grafiek op voorgrond" zetten. Kijk maar of het wat is. [file/]
Attachment MA_ribbon.mq4 not found
Attachment MA_ribbon_filled.mq4 not found
Attachment MA_ribbon_filled__shift.mq4 not found
Attachment MA_ribbon_filled-20120211.mq4 not found
Attachment MA_Shade.mq4 not found
Attachment TEMA_ribbon_filled.mq4 not found
Attachment TEMA_ribbon_filled__alerts.mq4 not found
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
- Seasalt-McFish
-
- Elite Member
-
Zou je hem mij ook willen sturen?
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Veel plezier ermee.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
In veel tradingsplannen komt de mindset ‘Geduld’ voor. Ook weer zo één die je makkelijk even opschrijft, maar waar het de uitvoering betreft even iets meer voeten in de aarde heeft.
Laatst beloofde ik aan een collega en intussen bevriende trader op facebook hierom mijn volgende blog te schrijven over geduld. Dit blog gaat over de uitoefening van geduld en hoe ik hiermee omga.
De belofte kwam voort uit onze gedeelde frustratie over een trade die dagen lang maar zijwaarts bleef bewegen. Reden genoeg dus om de titel van dit blog met een citaat van William Shakespeare uit Othello te beginnen, snuiven we gelijk nog iets cultuur op terwijl we met trading bezig zijn.
Wat is geduld?
Als je het woordenboek erop naslaat vind je de volgende omschrijving ‘Geduld is de rust om the wachten’. Als we echter iets dieper graven komen we al snel tot de ontdekking dat geduld nauw verbonden is met zelfbeheersing en zelfbeheersing weer een element van emotionele intelligentie (EQ of Emotie Quotiënt) is. Het EQ zegt iets over hoe iemand omgaat met emoties van zichzelf en van anderen en hoe iemand reageert op bepaalde situaties. Dit is dan ook bij veel traders herkenbaar
Uit onderzoek blijkt dat mensen die succesvol zijn vaak een hoog EQ hebben. Hieruit kunnen we dus ook stellen dat een trader met een hoog EQ een hogere kans heeft op succes. De onderzoekers menen zelfs dat emotionele vaardigheden dubbel zo belangrijk zijn in hun bijdrage aan resultaten dan intelligentie en vakbekwaamheid! Dit is dan ook de reden waarom veel forexpros zoveel nadruk leggen op het psychisch aspect van het traden.
Maar er is hoop. Want gelukkig is gebleken dat in tegenstelling tot IQ, EQ verder te ontwikkelen is. Emotioneel intelligente vaardigheden zijn namelijk geen aangeboren talenten, maar aangeleerde vaardigheden, en zijn dus te verbeteren. Het IQ ligt daarentegen vast, is in hoge mate erfelijk en ontwikkelt zich tot ongeveer de leeftijd van 15 en na je 50ste neemt het langzaam maar zeker weer af.
Hoe train je geduld?
Emotioneel intelligente vaardigheden zijn gewoonten, dus ook geduld. Iedere roker die aan het begin van het jaar wil stoppen, kan je vertellen hoe moeilijk het is om slechte gewoonten om te buigen naar goede. Er is voor zover ik weet ook geen cursus of boek dat je dit kan leren. Het moet puur vanuit jezelf komen. Je moet het willen! Om wat voor reden dan ook. Er zijn wel een aantal tips te vinden die van toepassing zijn op het traden: Krijg meer inzicht in je eigen emoties en hun invloed (Met emoties verander je de koers niet. Beter is te reageren op emoties van anderen). Bepaal je sterke en minder sterke punten. Verbeter of ontwikkel je zelfvertrouwen en vertrouw op je strategie. Hou een positieve kijk op dingen Gezondheid en geluk zijn belangrijker dan geld. (Al helpt het wel als je genoeg hebt). Verbeter of ontwikkel je inlevingsvermogen. Leer hoe je anderen kan helpen zichzelf te ontwikkelen. Leer hoe je beter om kunt gaan met verlies. Het enige dat je ervoor nodig hebt is een beetje geduld.
Als dit blog je bevalt, als je iets wilt vragen, of als je op of aanmerking hebt, laat mij dit dan in een reactie weten. Je kunt ook via mijn website contact met mij opnemen.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek 'TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN' en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- Smerdis
-
- New Member
-
Ik ben recent lid, maar heb je topic met plezier gelezen. Maar bovenstaande zin bevat een onwaarheid, vanuit logisch perspectief gezien. Anders gezegd roet is zwart, maar niet alles wat zwart is is roet. Mensen met succes hebben een hoog eq, hoog eq heeft geen relatie met succes. Tenminste niet eentje die logisch volgt uit de eerdere zin.
Misschien allemaal semantiek, aangezien ik het wel met je boodschap eens ben.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Voor dit blog kwam ik op het idee door de heftige sneeuwval tijdens de wintersport vakantie en twee kinderen die ik een sneeuwballetje vanuit hun handjes door de sneeuw zag rollen tot een Bal met een hoofdletter ‘B’ met een doorsnede van wel een meter. Dit blog gaat over de extrapolatie van winst oftewel het benutten van winst bij de volgende trade.
De geschiedenis leert ons dat dit fenomeen, dat ook wel bekend staat onder de term ‘compounding investment’ al heel lang een toegepaste strategie is. In de zesde eeuw was er een shāh van Perzië die zich bullish (stierlijk) verveelde. Hij ontbood een hofnar om hem te vermaken. Deze hofnar had een spel uitgevonden en het heel slim te noemen naar de shāh. We kennen dit spel tegenwoordig nog onder de naam schaak. De shāh was zo laaiend enthousiast dat hij de hofnar bij zich riep om hem te belonen.’ Wat wil je hebben?’ vroeg de shāh. De hofnar dacht even na en zei; ‘Voor ieder veld op het schaakboord zou ik graag één graankorrel krijgen vermenigvuldigd met de uikomst van het vorige veld’. De shāh schoot in de lach en voerde direct het bevel uit om de hofnar zijn zin te geven. Totdat zijn boekhouder hem enige tijd later fijntjes kwam voorrekenen wat hij betaald had voor het spel. Echter toen waren zijn rijk gevulde graanschuren al leeg. ‘Mat’ is dan ook het Arabische woord voor hulpeloos.
Terug naar het heden. Ook bij het traden is de strategie van compounding investment bekend. Een goed beeld van compounding investment krijg je door in de eerste cel van een spreadsheet met €1,- te starten en in cel twee de simpele formule A1+A1 te zetten. Vervolgens kopier en plak je de formule in 64 cellen eronder. Je zult ervan staan te kijken wat voor bedrag je na vierenzestig cellen (trades) aantreft. Als je het euro teken dan wegdenkt, weet je direct hoeveel graankorrels er uit het verhaaltje door de shāh betaald zijn. Dit voorbeeld is echter alleen bedoeld om de theorie te laten zien, want natuurlijk krijg je met traden nooit te maken met een perfecte reeks, maar wel met de keerzijde van compounding investment.
De keerzijde van compounding investment ligt op het psychologische vlak. Doordat het bedrag waarvoor je bereid bent risico te lopen steeds hoger wordt, neemt de druk en de stress evenredig toe. In percentage blijft je risico gelijk, maar gevoelsmatig en qua bedrag verhoogt het aanzienlijk. Ook angst, hebberigheid en inhaligheid zijn mentale valkuilen als je account zodanig is gegroeid dat je van een serieuze omvang kan spreken. Angst zorgt ervoor verliezende trades te snel sluiten en meestal keert de markt nadat je uitgestapt bent. Door hebberigheid en inhaligheid blijven winnende trades te lang open staan waarbij het niet zelden voorkomt dat de winst uiteindelijk keert in verlies en de angst vervolgens zijn werk weer doet.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek ‘TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN’ volg mij op facebook of Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- rubenfox
-
- Junior Member
-
Wist zelf al van compound investing en pas het zelf ook toe in mijn handelsstrategie.
Denk dat mensen het onderschatten wat er mogelijk is met compounding.
Van een kleine investering iets gigantisch maken kan in theorie echt.
Let wel op dat je niks uitcasht en zeker ook redelijke verliezen zal hebben die je dan weer moet zien goed te maken.
Maar als je je hoofd koel houd kan het hele mooie dingen opleveren.
Ik doe dit zelf met een soort set and forget strategie.
In de ochtend mijn pending orders vastzetten en bijbehorende s/l en t/p, en daarna niks meer aan doen. Alles gaat vanzelf.
Alleen er is 1 vijand, en dat ben jezelf, als je jezelf onder controle hebt (emotieloos handelen) dan ben al dichtbij het doel wat je wilt bereiken.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
In de mid-zeventiger jaren van de vorige eeuw besloot de Amerikaanse ingenieur en trader J. Welles Wilder te stoppen met traden en zich volledig bezig te houden met de toen nog vrij onbekende Technische Analyse. Dit besluit werd in juni 1978 met het verschijnen van zijn eerste boek New Concepts in Technical Trading Systems in traderland tastbaar. In één boek introduceerde Wilder 4 nieuwe geautomatiseerde trading systemen. De parabolische SAR, Het volatiliteit systeem, de DMS en het Swing Index Systeem. En als kers op de taart de eerste momentum oscillator met een zelfde indeling voor de meeste financiële instrumenten de Relative Strenght Index oftewel de RSI. Wereldberoemd is de uitleg van de RSI door Wilder met behulp van een elastiekje
De Nederlandse analist Nico Bakker (BTAC Visuele Analyse en RBS) onderkende bij de klassieke RSI echter twee nadelen. Hij constateerde dat de RSI geen rekening houdt met de intrinsieke volatiliteit en dat de overbought en oversold drempels te statisch waren voor algemeen gebruik. Beide tekortkomingen werden opgelost door de creatie van dynamische drempels. Deze drempels passen zich door het toevoegen van Bolinger bands aan de markt en het onderliggend financieel instrument aan.
De dynamische RSI wordt door Bakker gebruikt in zijn wekelijkse Chart Navigator waarin hij een analyse geeft over de meest toonaangevende aandelen, commodities en ook enkele forex pairs waaronder natuurlijk het EUR/USD pair. De werking van de dynamische RSI is hetzelfde als die van de klassieke RSI. Wanneer de RSI buiten de drempels treedt is de kans groot dat er een beweging in de omgekeerde richting aankomt. Er kan worden gekocht als de RSI de oversold drempel heeft overschreden en weer terugkeert tussen de drempels en verkocht als dit bij de overbought gebeurt. Doordat een oscillator oorspronkelijk is bedoeld om de snelheid en de kracht van koersbewegingen te meten, valt het aantal signalen dat de dynamische RSI geeft in de praktijk een beetje tegen en wordt hij daarom ook wel gebruikt om de richting en kracht van de trend te bevestigen.
Hoewel ik zelf geen indicators gebruik, kan de dynamische RSI zeker een indicator met een toegevoegde waarde betekenen. Echter, gebruik nooit een indicator als enig instrument bij het traden, maar combineer deze altijd met een kaars grafiek en eventueel een andere indicator, zoals bijvoorbeeld de MACD voor het meest betrouwbare resultaat.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek,
Volg mij op facebook of Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Het bepalen van de verdere voortgang op basis van een verkregen resultaat, vergelijking of gegeven criterium, oftewel het nemen van een beslissing is een proces waarvan de meeste traders vinden dat zij dit beheersen. Maar is dit ook echt het geval?
Lees verder op de site van De TradeManager
Lees ook het boek
TRADER MET OPGESTROOPTE MOUWEN
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Veel kenmerken en karaktereigenschappen van traden en traders zijn te herkennen in de dierensymboliek. Ook worden er in het jargon veel analogieën met dieren gebruikt. Na een aantal blogs met een wetenschappelijke tintje een iets luchter blog over dieren en traden.
Iedere trader kent natuurlijk de bulls (stieren) en bears (beren), waarbij de stieren met hun horens de koers omhoog wippen en de beren met hun klauwen de koers naar beneden meppen. RBS analist Nico Bakker beschrijft deze strijd zelfs letterlijk in zijn wekelijkse Chart Navigator.
Het karakter van de uil staat symbool voor wijsheid en goed overzicht (visie). Deze statige vogel heeft een bijzonder scherpe blik. Niet verkeerd voor een trader om over deze eigenschap te beschikken. En wat te denken van een gewoon simpel Roodborstje die symbool staat voor durf en lef. Een klein maar dapper vogeltje dat zich beweegt op de achtergrond, maar zijn kans pakt zodra het kan. Niet voor niets werd de sidekick van Batman naar dit vogeltje genoemd.
Wereldberoemd zijn ook de ‘turtles’ uit het experiment van supertraders Richard Dennis en William Eckhardt. Dennis noemde zijn groep ‘de schilpadden’ nadat hij een schildpaddenkwekerij in Singapore had bezocht en onder de indruk was van de efficiëntie van de schildpaddenkwekers en de kracht en volharding van de schilpadden.
Maar ook van een cheetah of jachtluipaard kunnen we iets leren. Dit dier is het snelste dier op aarde. Dat maar liefst een topsnelheid van 110 km/u kan bereiken. De cheetah staat hierdoor symbool voor topprestaties en snelheid. Vaardigheden die ook voor de trader van essentieel belang zijn. En dan de krokodil die soms wekenlang geduldig op zijn prooi in het water ligt te wachten en dan plots toeslaat. Ik denk dat sommige traders van dit geduld ook nog wel iets kunnen leren.
Tot slot van deze beestenbende wil ik nog iets kwijt over Jacko de gorilla. Jacko die sinds 2010 gehouden wordt in Artis is geen onbekende voor veel traders. Sinds 2000 kiest hij een portefeuille aandelen en tot en met 2010 heeft Jacko zowel de AEX als een panel van professionele beursanalisten verslagen. In 2001 behaalde Jacko, tegen de trend in, een winst van 15 procent en in 2010 presteerde hij voor het elfde achtereenvolgende jaar beter dan de AEX-index. Pas in 2011 verloor Jacko voor het eerst van de AEX, met 32,87% verschil. Deze laatste uitslag geeft mij als trader in ieder geval aan dat ik het na-apen maar moet laten.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek
volg mij op facebook of Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Door veel (meestal beginnende) traders wordt het belang van de Risico/Rendement verhouding onderschat en nemen zij vaak genoegen met een lagere verhouding met alle gevolgen van dien. Dit blog gaat over de Risico/Rendement verhouding en de betekenis hiervan voor traders.
De Risico/Rendement verhouding, beter bekend onder zijn Engelse naam Risk/Reward ratio, staat voor de verhouding van het geld of aantal pips of punten dat je bereid bent te verliezen ten opzichte van je verwachte winst voor een trade. De veel gebruikte afkorting R/R zal veel traders ook bekend voorkomen en vanwege het gebruikersgemak zal ik deze vanaf nu dan ook gebruiken.
Als het gaat om de R/R ratio gaat mijn voorkeur uit naar het uitdrukken van het risico in geld. Dit om mij zelf scherp te houden en te voorkomen dat ik het traden als soort puntenspel ga bekijken in plaats van serious business. Natuurlijk, is dit heel persoonlijk en maakt het voor de benadering van de R/R ratio niets uit. De meest gebruikte R/R ratio in tradingplannen is een R/R ratio van 1:2. Dit betekent dat een trade pas gemaakt wordt als de minimale winstverwachting twee keer zo veel is als het risico. Met het onderstaande voorbeeld zal ik het belang van een goede R/R ratio trachten te verduidelijken.
Stel: Je hebt 10 trades gemaakt met een R/R ratio van 1:2. Je verlies heb je bepaald op €50,- per trade. Van deze 10 trades heb je er 6 met verlies afgesloten en 4 met winst. Dit noemt men de verwachtingswaarde. (In dit geval 40%, dit is overigens vrij laag) Door je R/R ratio van 1:2 betekent dit 6x€50,- verlies en 4x€100,- winst. Onder de streep houd je dus nog honderd euro over. Als we vervolgens dezelfde trades met een R/R ratio van bijvoorbeeld 1:0,4 berekenen, is het een heel ander plaatje. Het belang van de R/R ratio is dus simpel gesteld dat je als trader niet iedere trade met winst hoeft af te sluiten, zolang je R/R ratio maar hoog genoeg is. Hoe lager de ratio, hoe meer trades je winnend moet afsluiten om winst te maken!
Met deze wetenschap en de tradingregel van minimaal een R/R ratio van 1:2 in mijn achterhoofd teken ik op de grafiek tot aan de volgende (dynamische)steun of weerstand alvast zo veel mogelijk R/R ratio’s zodat ik vooraf weet waar mijn mogelijke doelen liggen en waar ik dus uit de trade kan stappen. Voor langere termijn trades leg ik vaak al een koop/verkoop order in zodat ik weet dat de markt zijn gang kan gaan. Dit noemt men de Set & Forget strategie. Vergeet het echter maar, dat het is in de praktijk ook mogelijk is om een lopende trade ook echt te vergeten.
Wil je meer weten over de wijze waarop ik het traden benader, lees dan mijn boek
Volg mij op facebook of Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- Jelle
-
- Administrator
-
- Thank you received: 37
Leuk plaatje ook trouwens. Denk dat ik gegeven de waarde van het biljet mijn portie maar aan Fikkie geef!
"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Hoewel ik zelf niet zoveel gebruik maak van indicatoren, sluit ik mij niet geheel af voor de mogelijkheden en de kansen ervan. Zo nu en dan kom ik dan ook een indicator tegen die iets kan toevoegen aan het inzicht in het traden. Dit blog gaat over de dubbele Bolinger Bands.
Tijdens mijn zoektocht om het grijsreactiegebied (een verbastering van grijs en prijsreactiegebied) te bepalen voor de GrijsGebied strategie die ik hanteer, kwam ik de dubbele Bolinger Bands bij het bekende traders duo Kathy Lien en Boris Schlossberg tegen.
De opzet van de setup is simpel. In je grafiek plaats je twee Bolinger Bands, waarvan je bij één de standaardafwijking op 2 laat staan en bij de ander zet je deze op 1. De standaardafwijking is overigens een statistische methode die berekent wat de gemiddelde afwijking van een koers is, waarbij een bepaald percentage van de koersreeks binnen de afwijking valt. De middelste lijn van beide Bolinger Bands kun je laten vervallen of vervangen door bijvoorbeeld een EMA21.
De werkwijze met deze indicator is ook niet echt moeilijk. Wanneer bij een uptrend de prijs de eerste lijn van de dubbele Bolinger Bands passeert, kan er long worden gegaan. Als vervolgens op een gegeven moment de prijs weer terugkeert in het middengedeelte, betekent dit dat de prijs zich in een range gaat begeven. Bij een downtrend passeert de prijs de eerste lijn aan de onderzijde en zet de trend zich voort zo lang de prijs globaal tussen de eerste en tweede lijn blijft. Als je ervoor hebt gekozen om een middellijn toe te voegen, kan deze als dynamische stoploss worden gebruikt, maar ook kun je je stoploss op een andere manier bepalen, zoals bijvoorbeeld met X maal de ATR(14) of een aantal pips onder of boven de vorige sluit van de candle. De eerste lijn van de dubbele Bolinger Bands geeft in de regel een stoploss die ‘te strak’ is, waardoor de markt te weinig bewegingsruimte krijgt.
Het voordeel die de dubbele Bolinger Bands opleveren is dat het eind van de trend, de consolidatie van de prijs en dus je target gemakkelijker is te bepalen. Het is weliswaar een feit dat de gemiddelde trader uitstekend in staat is om in één oogopslag de trend en de range te bepalen, maar de dubbele Bolinger Bands kunnen hier een goed hulpmiddel bij zijn.
volg mij op Twitter en bezoek mijn website DeTradeManager.nl . Op deze site vind je meer dan 400 GRATIS E-books over traden, handige trading tools, een archief met al mijn blogs, gastartikelen en een overzicht van tips en trucs die ik in de loop der jaren heb gekregen.
- De-TradeManager
-
Topic Author
- Premium Member
-
Zo eens in de zoveel tijd, meestal op een regenachtige zondagmiddag, maak ik een analyse van de trades die ik heb gemaakt. Dit blog gaat over wat de markt mij, door mijn gemaakte trades laat leren.
Logboek
Hoewel het in eerste instantie op mij een beetje over kwam als een ‘Lief Dagboek’ ervaring die jonge meisjes vaak tot aan hun eerste vriendje hebben, ben ik toch langzaam het nut en de noodzaak gaan inzien van een logboek (klinkt stoerder dan dagboek) over mijn dagelijkse trading activiteiten.
Lees verder op de site van de TradeManager