Topic-icon In den beginne...

• ezekiel
  • ezekiel's Avatar Topic Author
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 7 months ago #5637 by ezekiel
In den beginne... was created by ezekiel
In den beginne had ik 0% verstand van forex.

Eigenlijk omdat ik altijd dacht dat dat alleen voor de 'grote' jongens was.

Op een avond dacht ik dat ik toch wel eens zou willen weten hoe ze dat precies doen, en na even googelen kwam ik op dit forum terecht. Eerlijk gezegd was ik gelijk besmet met het forex-virus. :woohoo:

Gelijk maar een account bij etoro aangemaakt. Eerst 2 dagen met 'speelgeld' maar toch maar gelijk een klein bedrag gestort omdat dat toch spannender is.

Eerste 2 dagen 20% winst. met een goed gevoel het weekend in. toen kwam de maandag en ging alles mis. op dinsdag nog maar 20% van mij account over. dit komt door een paar redenen:

* Ik was te eigenwijs en wist toch wel zeker dat de goudprijs weer zou stijgen.. elke keer als het even stil was weer een nieuwe buy positie ingenomen en toen ging het natuurlijk weer omlaag
* Als ik een trade maakte dan hield ik eigenlijk de stop/loss en take/profit die etoro standaard instelt aan. 100% loss of 100% profit. Ik had gelezen dat je eigenlijk altijd een SL en TP moet instellen maar dat was eigenlijk ook het enige dat ik had onthouden

in de tussentijd natuurlijk weer heel veel gelezen (wat ik nu al 2 weken (bijna onafgebroken) doe, terwijl ik eigenlijk helemaal niet van lezen hou)

de manier waarop ik mijn eerste paar trades heb gedaan was eigenlijk gokken wanneer iets omhoog/omlaag gaat en dan bij 5-10 pips winst gelijk weer uitstappen. dus al mijn trades duren niet langer dan 5-10 minuten. dat ging goed in het begin.

daarna de bollingerbands uitgeprobeerd om in en uitstap momenten te bepalen. gaat ook goed, en de laatste 2 dagen ook de RSI uitgeprobeerd. ook nix te klagen. in de tussentijd weer paar kleine winstjes gemaakt.

na veel lezen op woensdag ook metatrader 4 gedownload en vanuit daar de markt in de gaten houden. vind die charts toch wel iets fijner dan bij etoro. daarna ook benieuwd hoe het traden via mt4 gaat dus donderdag ook maar een account bij markets.com aangemaakt. traden via mt4 is lastiger dan via etoro maar begrijp het nu wel.

toen het goud weer begon te stijgen toch weer een buy positie aangegaan, maar nu voor de lange termijn. toen de olie laag stond ook daar een buy positie aangegaan voor de lange termijn. daarmee heb ik (virtueel) bijna al mijn geld op etoro weer terug verdiend.

vrijdag rond sluitingstijd stond mijn olie rond de 130% en goud rond de 80% (winst :) )
olie moet ik sowieso voor de 16e sluiten hopen dat hij nog een beetje stijgt en ik hoop dat de goud ook nog verder stijgt.

of zou ik ze nu gewoon af moeten sluiten?

ik heb hier gelezen: know to take your losses, keep your profit rolling (of zoiets)

hmmm deze blog is toch wel een stuk langer geworden dan ik had verwacht, maar had hier gelezen dat het handig is om een blog bij te houden.. vooral in het begin..

Ik ben niet zo'n goede schrijver (een mail naar familie die ik maanden niet heb gezien is soms niet meer dan een paar regels) maar hoop dat jullie het vol hebben kunnen houden.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
7 years 7 months ago #5638 by Jelle
Replied by Jelle on topic In den beginne...
Voor iemand die schrijft niet zo'n goede schrijver te zijn weet je toch een verdacht leesbaar verhaal te schrijven :)

Je verhaal is herkenbaar voor veel beginnende traders. Je leest wat hier en daar, raakt enthousiast, springt in het diepe, boekt wat succes en gaat dan ook (bijna onvermijdelijk) een keer goed nat. Daarna begint het eigenlijk pas echt. Sommigen houden er mee op, maar degenen die echt gemotiveerd zijn analyseren waar het mis is gegaan en proberen het vervolgens opnieuw. Zo te lezen behoor jij tot die tweede groep - zoals de meeste mensen hier.

Ik zou je sowieso aanraden om je wat meer te verdiepen in money management, zodat je weet hoeveel je maximaal kunt riskeren per positie om op de lange termijn 'in the game' te blijven. Dat is ook waarom de stop/loss belangrijk is, om je exposure in een positie te beperken.

Iemand op Fi die veel met de grondstoffen handel bezig is, is airborn. Hij houdt hier ook een blog bij airborn in edelmetaal . De vraag over het al dan niet vasthouden zou je in zijn blog kunnen stellen.

Oh, en de uitspraak die je bedoelt is: cut your losses, let your profits run :)

Hou ons op de hoogte!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 7 months ago #5672 by ezekiel
Replied by ezekiel on topic In den beginne...
weer een weekje verder.. weer in het rood.. en weer door goud.. misschien maar niet meer met goud handelen, maar kan mn handen er niet vanaf houden. daarna wat leuke winstjes mee geboekt!

Voor lange termijn (1-2 dagen) proberen te voorspellen wat de markt gaat doen werkt niet echt goed voor mij.. ben nog een beginner dus dat komt (hoop ik) nog wel.
de eerste 2 weken vooral bezig geweest met scalpen en dat ging (bijna) altijd goed. afgelopen week niet mee bezig geweest, maar zal ik waarschijnlijk wel weer gaan doen.

2x een fibonacci voorspelling van de trademanager gevolgd, 1x leuke winst gepakt. maar wil me daar zelf nog niet te veel aan wagen.

komende week eens bekijken hoe de london breakout strategie voor mij uitpakt..

oja.. note to self: NIET ZO HEBBERIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

de trades die ik vorige week met leuke winst over weekend heb gelaten zijn minder leuk afgesloten :( (goud met verlies en olie met "slechts" 40% winst)

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5715 by ezekiel
YESS!!!! ik heb mijn account opgeblazen..

zo leuk is dat eigenlijk niet, maar ik weet nu wel hoe het NIET moet..

ik heb al veel dingen gelezen over hoe het niet moet, maar betrap mezelf er toch op dat ik al die dingen juist weer wel doe.. proberen mijn verlies goed te maken (en nog meer verlies maken) teveel trades maken (en niet goed op de indicators letten) enz....

ondertussen weer veel gelezen (blogs, het boek van michael d. archer getting started in currency trading) en geprobeerd een tradingplan te maken maar dat werkt nog niet zoals ik het wil. of eigenlijk werkte het wel, maar had ik het plan verkeerd begrepen.

Het plan dat ik nu gebruik heb ik van babypips.com en is het [url=http://http://www.babypips.com/blogs/pip-my-system/so_youve_finished_the_school_o.html]Cowabunga systeem[/url] van 1 van de leden. maar had de exit helemaal verkeerd begrepen. (had er in me hoofd iets heel anders van gemaakt.. GOED LEZEN!!!!)
zelf nog wel een kleine aanpassing gedaan voor mezelf. MT4 is wel een fijn systeem met allemaal verschillende indicators en alerts die je van internet kan halen :)

BTW babypips.com is echt een aanrader voor beginners. ze hebben daar een soort van 'school of pipsology' waar ze echt heel veel uitleggen. ik heb zelf mijn graduation net gehaald :woohoo:

More
7 years 6 months ago #5718 by Jelle
hehe, het opblazen van je account is inderdaad wel een beetje een rite of passage. Het overkomt veel beginnende traders, of het nu gaat om forex, opties of grondstoffenhandel. Als je begint ben je gewoon heel enthousiast en heb je vaak nog niet genoeg discipline om je aan al die goede adviezen te houden.

Het feit dat je dat van jezelf doorhebt is overigens al een flinke stap vooruit.

Back on the horse met de nieuw opgedane ervaring, beter money management en misschien ook nieuwe strategieen wat langer uitproberen op een demo account.

Gaat vast goedkomen! :)

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5739 by ezekiel
heb er alle vertrouwen in dat het ooit goed gaat komen. heb nog heel veel te leren, ben pas een maand bezig...

ben ook veel aan het lezen (ik lees nu meer dan dat ik op school deed, zelfs als ik een boekverslag moest maken keek ik of de film, of nam het van anderen over omdat ik niet van lezen houd)
getting started with currencie trading heb ik gelezen, ben nu op de helft met trading in the zone.
forex voor ambitieuze beginners staat ook op mijn lijstje, maar die moet ik in nl laten bestellen en een kennis die volgende maand hier komt neemt het voor mij mee.

iemand nog suggesties voor andere nederlandse boeken?

More
7 years 6 months ago #5747 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic In den beginne...
Luijckx en zijn maatje Henk komen binnenkort met een heel erg goed boek. Beiden fulltime traders met gedegen kennis van zaken. dus zeker een aanrader. Ik weet alleen de naam niet zo snel, maar dan moet je ff in de blog van Luijckx kijken.

www.forexinfo.nl/forex-forum/21-forex-blogs/5682-twitter

groet,

J.

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5757 by ezekiel
klopt ik had over dat boek gelezen. helaas komt hij pas 1juni uit dus die moet nog even wachten tot ik zelf weer in nl ben.

ik zag dat de trademanager ook een boek heeft geschreven dus die ga ik ook bestellen

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5758 by ezekiel
Ik heb vorige week gelogen :xhmy: ik heb namelijk alleen mijn account bij etoro opgeblazen.
Bij markets had ik nog € 36.81 over. dus was nog niet helemaal bankroet.

Toen ik net begon met traden las ik in de etoro chat over een site die net online was gegaan: pipstars
ik had me hier aangemeld, en ze geven daar vaak wel goede tips. heb 2x meer dan 200 pips verdiend dankzij die site :D

de eigenaar van de site gebruikt ichimoku als indicator dus daar heb ik me vorig weekend in verdiept en ziet er goed uit. een paar keer mee getrade en ook winst (en verlies) mee gemaakt.
maar over het algemeen heb ik elke dag winst gemaakt.

vooral donderdag had ik bij mijn eerste 2 trades al 119 pips te pakken :D
en toen.... uiteindelijk de dag afgesloten een klein met verlies omdat ik maar bleef doortraden

in het vervolg als ik op een dag al veel winst heb moet ik er gewoon mee stoppen!!!!!
en niet denken dat ik nog wel meer kan verdienen

GENOEG = GENOEG (ben nog steeds te hebberig!!!! :()

More
7 years 6 months ago #5759 by Jelle

GENOEG = GENOEG (ben nog steeds te hebberig!!!

Kon niet helpen te denken aan die classic quote uit Wallstreet: "Greed is good." - Gordon Gekko. :)

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5780 by ezekiel
hmmm misschien is greed wel goed als je precies weet waar je mee bezig bent, maar bij mij werkt het helemaal nog niet goed...

Ichimoku werkt nog steeds prima, maar maak nog steeds teveel trades waarbij ik denk dat er een retracement gaat komen die niet komt.
mijn account bij markets is nu nog maar € 7.51 dus ben maar weer gaan traden op mijn demo account op etoro. proberen mezelf daar alleen aan mijn tradingsplan te houden en verder geen trades maken.

Ook ben ik dat copytraden gaan uitproberen op mijn demo account. Vind er eigenlijks niks aan om de copytrade te gebruiken, maar zolang ik het zelf nog niet goed doe, kan ik kijken hoe andere traders het doen. Maar ook die traders maken af en toe rare trades.

zo kopieerde ik bv. malsolo. maar hij gebruikt een SL van 500pips en een TP van 50pips. Dat lijkt mij een beetje een rare Risk/Reward verhouding.
Ook forextitan heeft leuke stats, en de eerste dag had hij al op € 33 euro winst (€ 500 aan hem toegewezen) maar daarna maakt hij een fout die ik zelf ook al paar keer heb gemaakt. steeds weer inkopen op een verliezende trade. en volgens mij heeft hij zijn stops ook weer omlaag gezet. op het moment staat hij € 159 in de min.

kortom copytraden is ook niets dus. die fouten kan ik zelf ook maken. terwijl ik juist die fouten niet meer maak. bij mij is het vooral een probleem dat ik teveel wil traden.

More
7 years 6 months ago #5783 by Jelle
Ik ben ook geen fan van copytraden. Je wordt er lui van en bovendien is het niet altijd duidelijk hoe iemand het doet op de lange termijn. Beter is het om zelf te leren welke strategie bij je past en dan daar steeds beter in te worden.

Overigens, je schrijft dat "het vooral een probleem is dat ik teveel wil traden", maar waarom is dat een probleem? (of hoe veroorzaakt het problemen?)

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 6 months ago #5786 by ezekiel
het probleem van teveel traden zit m vooral in mn hoofd..

Als ik winnende trades maak wordt ik hebberig en wil ik nog meer :evil: , en als ik een verliezende trade maak dan wil ik dat geld weer terug verdienen waardoor ik uiteraard nog meer verlies :X

op die momenten houd ik me niet meer aan mijn tradingplan en ga ik setups zien die er niet zijn

ik heb vaak ook dat als ik mn TP heb gehaald, ik denk dat er nog wel meer inzit waardoor ik in een trade blijf en veel van de winst weer verlies. :(

ik weet dat ik dat allemaal niet moet doen, maar toch doe ik het..

er is een groot verschil tussen weten wat je (niet) moet doen, en het ook echt (niet) doen.

• airborn
  • airborn's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Wanneer het geduld er is, komen de pips vanzelf.
More
7 years 6 months ago #5790 by airborn
Replied by airborn on topic In den beginne...
ezekiel schrijft:

het probleem van teveel traden zit m vooral in mn hoofd..

Als ik winnende trades maak wordt ik hebberig en wil ik nog meer :evil: , en als ik een verliezende trade maak dan wil ik dat geld weer terug verdienen waardoor ik uiteraard nog meer verlies :X

op die momenten houd ik me niet meer aan mijn tradingplan en ga ik setups zien die er niet zijn

ik heb vaak ook dat als ik mn TP heb gehaald, ik denk dat er nog wel meer inzit waardoor ik in een trade blijf en veel van de winst weer verlies. :(

ik weet dat ik dat allemaal niet moet doen, maar toch doe ik het..

er is een groot verschil tussen weten wat je (niet) moet doen, en het ook echt (niet) doen.

Verplaats je SL ipv een positie te sluiten, zit er meer in het vat pak je het mee, en zo niet dan wordt je met winst uitgestopt!
Leun niet te veel op die signaal site, omdat dit veel gebruikt wordt, kan de "kracht" er een keer vanaf gaan.

AussieSwingTrader strategie 15%-20% p/m www.mql5.com/en/signals/270135
Deelname signaal service $20/maand

• ezekiel
  • Young Padawan
  • Young Padawan
More
7 years 5 months ago #5811 by ezekiel
het probleem met de stoploss verplaatsen is dat ik een lage TP heb 10-15 pips.

heb afgelopen week een aantal keer 2 posities tegelijk geopend. wanneer ik met de de 1e TP heb gehaald, zet ik de SL van de 2e op break even. echter wordt daarna vaak die SL aangetikt en schiet het daarna gelijk toch weer de richting waarin ik hoopte dat het zou gaan.

heb eigenlijk niet echt op de tijden van de trades gelet, want bedenk me ineens dat dit misschien wel komt door een soort van londonbreakout.

More
7 years 5 months ago #5815 by Jelle
Zit je SL ook rond de 10-15 pips, net als je TP? Want dan zit je er natuurlijk ook wel dicht op, in de zin dat je makkelijker uitgestopt kunt worden bij een kleine rally. Je zou kunnen overwegen om de trade iets meer ruimte te geven, en de rest gelijk te houden. Je kunt dan makkelijker doen wat Airborn aanraadt, namelijk de SL van de 2e trade opschuiven naar breakeven als de TP van de 1e posities is bereikt.

Zoiets als dit:

Trade 1 open op $1,3250 TP op $1,3275 | SL op $1,3225
Trade 2 open op $1,3250 TP op $1,3300 | SL op $1,3225 --> naar $1,3250 als TP 1 is geraakt

De cijfers zijn hier natuurlijk fictief, gaat om het idee.

More
7 years 5 months ago #5816 by Jonkie76
Sorry Jelle, hier moet ik even inbreken..

Ik heb in de afgelopen periode heel veel zitten nadenken over dit soort mogelijkheden als 2 posities openen en beide posities een andere target, zelfde stoploss.
Wat je eigenlijk doet is dat je 2 stratagieen door elkaar gebruikt, maar je neemt wel een dubbele risico.

In the long run is 1 vd twee strategieën beter als de andere.
Of je verdient meer geld met strategie 1, waarbij je de positie sluit op TP1.
Of je verdient meer geld met strategie 2, waarbij je de positie sluit op TP2, en op TP1 naar breakeven verschuift.

Het probleem hiermee is namelijk dat 1 vd 2 strategieen de betere strategie doet mank lopen en niet je maximale profit behaald.

En toch is het idee niet verkeerd. Wat namelijk het voordeel hiervan is, maar dan moet je al je trades gaan bijhouden wat de resultaten zijn, is dat je na verloop van tijd gaat ontdekken welke vd twee strategieën de betere is. Als je dat door hebt dump je de andere en ga je met die ene succesvollere strategie verder.

Voorbeeld.

Ik doe dit een jaar lang, en met strategie 1 heb ik over die periode 500 pips verdient. En al die trades deed ik met lotsize 0.01.
Strategie 2 heeft echter over die gehele periode een resultaat van 1000 pips, en ook die heb je met 0.01 lotsize gedaan.

Dan zie ik je denken, maar dan heb ik toch 1500 pips verdiend?
Dat klopt, en je lotsize was 0.01 per trade. En heb je $150,- verdiend.
Echter als je alleen strategie 2 had gedaan, had je ipv 2 x 0.01 , 1 x 0.02 lotsize risico kunnen nemen, en had je 1000 x 20 cent is $200,- verdiend, met dezelfde risico die je met 2 strategieen gelijk hebt genomen.

Dus dat iets om over na te denken.

groet,

Jacob

More
7 years 5 months ago #5818 by Jelle

Wat je eigenlijk doet is dat je 2 stratagieen door elkaar gebruikt, maar je neemt wel een dubbele risico.

Ik zie het eerder als een 3e strategie, waarbij je de kosten van de kans op een grotere winst juist verkleind. Zo gauw de eerste TP is geraakt en je de SL voor de tweede positie opschuift naar breakeven is er immers sprake van een freeroll. Het is waar dat je er in het begin met een dubbele positie in zit, maar de kans dat een TP van 25 pips geraakt wordt is natuurlijk wel een stuk groter dan een TP van 100 pips. De kans dat je stopped out raakt voordat TP 1 is geraakt is dan ook kleiner dan die voordat TP2 is geraakt.

Er zijn ook andere varianten mogelijk, waarbij je bijvoorbeeld in de positie groeit naarmate hij zich meer in je richting beweegt. Je geeft dan een stukje van al gemaakte winst terug om te proberen een grotere winst te pakken. Ook dit is minder riskant dan 1 positie innemen en die meteen te laten gaan voor TP2.

Overigens een erg interessante discussie, die van grote invloed kan zijn op een trading strategie.

More
7 years 5 months ago #5819 by Jonkie76
Je theorie klopt helemaal Jelle.

Ik heb dit echter gebacktest op een 1 uurs chart waarbij ik het volgende deed.
Ik stapte in als ik mijn signaal kreeg, zette de stoploss op 30 pips, en de target slechts op 10 pips. Dan denk je toch, 10 pips, dat is toch heel erg haalbaar?
En ja dat was het ook. In de backtestperiode 25 trades gedaan op eur/usd en de profit was 120 pips.

Toen dacht ik bij mijzelf, als die tien pips zo makkelijk haalbaar is, waarom dan niet nog een positie openen, die na tien pips op breakeven gaat en dan doorrunt voor maximale profit? Dezelfde periode haalde ik nu 300 pips.

Het probleem van het door elkaar gebruiken van 2 oplossingen, is dat de je met de ene strategie de verliezen op de andere moet goed maken.
Want weet je, het kwam maar net te vaak voor dat ik 2 x 30 pips verloor. En probeer die 60 pips maar weer goed te maken..

Dus waarom dubbele riscio nemen, als ik met de betere strategie meer overhoud onder de lijn?

Hetzelfde gebeurt als je 1 positie opent, maar dan op TP1 de helft van je positie sluit en de ander helft laat doorlopen. Het principe is hetzelfde.

Professional traders doen dat ook, maar dan met 1 kanttekening, ze sluiten een gedeelte van een positie als ze reversal signalen krijgen. En de rest vd positie als de reversal definitief is. Dus dat is net de ander kant op.

More
7 years 5 months ago #5821 by Jelle
Het verdelen van een positie over meerdere losse posities geeft meer controle, en dat is m.i. alleen maar goed. Er is 1 kanttekening hierop, die volgt uit jouw verhaal.

Als je van plan bent een positie van 1 Standard Lot size in te nemen en je neemt in plaats daarvan een positie in van 2 Standard Lot sizes, zodat je verschillende TP's kunt zetten, dan kun je daar inderdaad je vraagtekens bij zetten. Je bent dan namelijk groter aan het traden dan je eigenlijk wil.

Maar als je een positie van 1 Standard Lot size wil innemen en je neemt ipv daarvan 2 halve Standard Lot sizes, dan geef je jezelf simpelweg meer controle, in ruil voor een heel klein beetje extra spread. Als je SL geraakt wordt maak je niet meer verlies, je wilde immers toch al die grootte qua positie innemen. Maar als TP 1 geraakt wordt en je wil een deel van je positie afwikkelen, dan kan dat iig.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.249 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl