Topic-icon Hobby-trader

• Tokkes
  • Tokkes's Avatar Topic Author
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 2 months ago #8644 by Tokkes
Replied by Tokkes on topic Re:Hobby-trader
Met de plotselinge daling van de EURCHF met meer dan 15% na de beslissing van de SNB om de CHF van de EUR los te koppelen, is een account van me leeggeblazen tot onder nul. De SL die ik gezet had stond goed, werd getriggerd, maar door de enorme slippage van 900 pips, was mijn SL dus onvoldoende om de verliezen te beperken.
De broker zette mijn rekening terug op nul. Blijkbaar is er een regel dat wanneer de klanten niet solvabel zijn, de broker het verschil moet bijpassen. Dit bracht verschillende brokers in de problemen.

Ondertussen heb ik gechat met een professionele trader. Wat me opvalt is dat die "supervoorzichtig" is. Misschien ook een inspiratie voor anderen:
- Hij is tevreden met 15% winst per jaar. Doordat ik veel meer als doel stelde, neem ik (te) grote risico's.
- Hij verdeelt zijn kapitaal over vele accounts van 20 000 dollar. Voor elke strategie heeft hij een afzonderlijke account.
- Hij beweert geen leverage te gebruiken. Uit zijn logs die hij postte blijkt echter dat hij toch soms tot een leverage van 1:5 gebruikt, maar dit is ook ruim minder dan wat ik gebruik.
- Zijn risk per trade is maximaal 1,25% die hij nogmaals in 10 verdeelt. Dus met zijn initiële positie riskeert hij slechts een 0,125% van zijn kapitaal.
- Hij doet vele trades met relatief kleine winsten (ca 10 pip).

Als hobby-trader heb ik natuurlijk niet zulke kapitalen tot mijn beschikking.
Ik verdeelde mijn tradingkapitaal over 4 accounts:
- account 1 en account 2 elk met een scalpingstrategie
- account 3 met een trend strategie
- account 4 waar ik dagelijks 10% van de dagwinst van de andere accounts naar overzet als soort van verzekering voor als het ooit weer eens nodig is om extreme slippage te compenseren. (Het gebruik maken van een gegarandeerde stoploss is zeker bij mijn scalpingstrategies niet aangewezen, omdat me dat gewoon te veel kost. Als alternatief bouw ik dus zelf een eigen "garantiefonds" op.)

Een gemiste trade is geen ramp. De trades die je wel doet, doen er toe!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #8646 by Maartensterk
Replied by Maartensterk on topic Re:Hobby-trader
15% per jaar is echt super weinig. In de forex kan je vrij makkelijk je account jaarlijks verdubbelen.
supervoorzichtig is nog zacht uitgedrukt.

Waarom heb je eigenlijk zoveel strategieën? Nog niet 1 gevonden waar je echt zeker van bent?

Price action day trading

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 2 months ago #8652 by Tokkes
Maartensterk schrijft:

15% per jaar is echt super weinig. In de forex kan je vrij makkelijk je account jaarlijks verdubbelen.
supervoorzichtig is nog zacht uitgedrukt.

Waarom heb je eigenlijk zoveel strategieën? Nog niet 1 gevonden waar je echt zeker van bent?

15% per jaar is inderdaad weinig, maar 1% per dag waar ik naar streefde (verdrievoudiging per jaar) laat me soms te veel risico nemen.

In Forex draait niets om zekerheid heb ik mogen ervaren, maar alles om kans en het inperken van risico's. Een bepaalde strategie kan maanden goed gaan, maar zich dan tegen je keren, zodat je keer op keer uitgestopt wordt.

Moest ik met de EURCHF niet leeggeblazen zijn, had ik winstgevend geweest. Maar ja, moest en als, daar koop je niets mee.

De heilige graal heb ik dus nog niet gevonden... maar mijn trendstrategie short op de EURUSD heeft deze maand al wel een serieuze duit in het zakje gedaan :laugh: Ik kan weer heel wat stoplosses op rij aan om de volgende trend te pakken te krijgen... En ook het scalpen lukt al aardig, maar ben steeds op zoek om te verbeteren en de risico's in te perken zonder dat dat te veel aan de winst knabbelt.

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 2 months ago #8723 by Tokkes
Plaatste een kwartiertje van m'n scalping vandaag online...

Tips zijn welkom. Voor mezelf geef ik alvast de tip om m'n SL dichterbij te zetten ... :blush:

More
11 years 2 months ago #8724 by hoop090764
Replied by hoop090764 on topic Re:Hobby-trader
Wat ontzettend leuk zeg !!! TOP!!

Heel leuk dat je dit gedaan hebt het zou niet mijn ding zijn (scalpen) en ik kan je er denk ik ook niet echt in adviseren.

• SemperAugustus
  • SemperAugustus's Avatar
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Trading met verstand
More
11 years 2 months ago #8728 by SemperAugustus
Replied by SemperAugustus on topic Re:Hobby-trader
Tokkes schrijft:
15% per jaar is inderdaad weinig, maar 1% per dag waar ik naar streefde (verdrievoudiging per jaar) laat me soms te veel risico nemen.
[/quote]

Komop heren. Met daghandel en helemaal met scalperen kun je prima een verdubbeling per maand halen bij een max risk van 3% op een positie en één positie tegelijkertijd.

Kwestie van scherp scalperen met een krappe SL en ruimte TP. Moeilijk om te doen is het niet, alleen moeilijk om te leren.

Blogt dagelijks op Forexninja.nl

More
11 years 2 months ago #8730 by Maartensterk
Het filmpje laadt niet bij mij..!?

Price action day trading

More
11 years 2 months ago #8732 by Maartensterk
Ondertussen is het laden gelukt. Voor mij is dit filmpje echt hocuspocus, want ik heb me nooit verdiept in scalperen.

Wat ik me alleen afvraag is, waarom je SL 500 pips van je entry staat? Ook met een lotsize van 0,01 ben je met een verkeerde move of iets raars in de markt zo een paar tientjes kwijt. Dat lijkt me niet de bedoeling van al die uren werken? Om het risico te lopen dat het zo weer verdampt?

Om mensen opweg te helpen zijn dit soort filmpjes altijd interessant. Misschien de volgende x met live commentaar van jezelf erbij!?

Price action day trading

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 2 months ago #8735 by Tokkes
hoop090764 schrijft:

Wat ontzettend leuk zeg !!! TOP!!

Bedankt!

Maartensterk schrijft:

Wat ik me alleen afvraag is, waarom je SL 500 pips van je entry staat? Ook met een lotsize van 0,01 ben je met een verkeerde move of iets raars in de markt zo een paar tientjes kwijt. Dat lijkt me niet de bedoeling van al die uren werken? Om het risico te lopen dat het zo weer verdampt?

Om mensen opweg te helpen zijn dit soort filmpjes altijd interessant. Misschien de volgende x met live commentaar van jezelf erbij!?

SL staat inderdaad veel te ver. Die had op ca 25 pip ipv 500 pip moeten staan.

Ik zal dan een ander opnameprogrammaatje moeten zoeken, want wat ik nu gebruik neemt enkel beeld op en er is geen instelling voor geluid.

SemperAugustus schrijft:

Komop heren. Met daghandel en helemaal met scalperen kun je prima een verdubbeling per maand halen bij een max risk van 3% op een positie en één positie tegelijkertijd.

Kwestie van scherp scalperen met een krappe SL en ruimte TP. Moeilijk om te doen is het niet, alleen moeilijk om te leren.

Verdubbeling per maand: da's een ver4096-voudiging per jaar
maand kapitaal
0 1000
1 2000
2 4000
3 8000
4 16000
5 32000
6 64000
7 128000
8 256000
9 512000
10 1024000
11 2048000
12 4096000
13 8192000
14 16384000
15 32768000
16 65536000
17 131072000
18 262144000
19 524288000
20 1048576000
21 2097152000
22 4194304000
23 8388608000
24 16777216000
25 33554432000
26 67108864000
27 134217728000
28 268435456000
29 536870912000
30 1073741824000
31 2147483648000
32 4294967296000
33 8589934592000
34 17179869184000
35 34359738368000
36 68719476736000
Als jij dat kan, moet ik dringend bij je in de leer komen en stop ik binnen 3 jaar met werken én traden en koop ik de hele wereld op... :woohoo: :laugh: world leader, dat zou nog eens een uitdagende job zijn :lol:

Terug serieus:
Krappe SL en ruime TP: belangrijk is een evenwicht te vinden. Als ik mijn TP vergroot, krijg ik meer missers, open ik minder posities, kan ik minder bij op en neergaande beweging hetzelfde koersverschil (bvb van drie keer van 1.13030 naar 1.13016) als winst binnenhalen en daalt mijn winst.
Toch bedankt voor de tip: Ik zal volgende week nog eens wat proberen te sleutelen aan m'n SL en TP om te optimaliseren.

More
11 years 2 months ago #8736 by Maartensterk
De manier waarop je de verdubbeling uitrekent is in theorie leuk, maar ik denk dat SA elke maand begint met het zelfde start kapitaal en dan gewoon maandelijks zijn winst afroomt. Extreem veel risico nemen kan je emotioneel vaak niet eens aan en het is ook niet verstandig om die extreme bedragen op je account te hebben staan.

Price action day trading

• SemperAugustus
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Trading met verstand
More
11 years 2 months ago #8738 by SemperAugustus
Tokkes schrijft:

...
Als jij dat kan, moet ik dringend bij je in de leer komen en stop ik binnen 3 jaar met werken én traden en koop ik de hele wereld op... :woohoo: :laugh: world leader, dat zou nog eens een uitdagende job zijn :lol:

Ik begrijp je sarcasme.

Om te beginnen klopt je berekening niet. Als je balans (te) hoog wordt, wordt je leverage door de broker verlaagd en wordt vermeerdering ook gedecimeerd. Maar dat is rekenkundig. Door de leverage kan de thuis-trader wel in weinig tijd relatief heel veel geld verdienen. Als de balans een serieuze hoogte krijgt, gelden andere spelregels.

Alles hangt af van de intensiteit waarmee je handelt. Als je af en toe een blik op het scherm wilt werpen, verdien je minder dan als je intensief handelt. En dat geldt voor de meeste beroepen: hoe meer je werkt, hoe meer je verdient.

Als je scalpeert op een SL van 4 pip op de reversal (op de trend en op de wave zonder te wachten op bevestiging), kun je per positie 6 tot soms wel 15 pip verdienen binnen enkele minuten.

Dit vraagt oefening, veel oefening, en bovendien andere data en charts dan Japanse kandelaars en een broker met lage spread en kosten. Maar lukt je dit, dan heb je op de 7 paren die hiervoor geschikt zijn wel twintig kansen per ochtend.

@tokkes Dat "in de leer" kan overigens. Binnenkort start mijn bedrijf een nieuwe opleiding. Had eind Jan moeten zijn, maar schijnt wat later te worden. Begin maart geloof ik.

• SemperAugustus
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Trading met verstand
More
11 years 2 months ago #8740 by SemperAugustus
Maartensterk schrijft:

De manier waarop je de verdubbeling uitrekent is in theorie leuk, maar ik denk dat SA elke maand begint met het zelfde start kapitaal en dan gewoon maandelijks zijn winst afroomt. Extreem veel risico nemen kan je emotioneel vaak niet eens aan en het is ook niet verstandig om die extreme bedragen op je account te hebben staan.

Ja en nee. Ik doe het semi-compound en laat het meeste staan. Ik spreid wel over een aantal brokers en trade met gekoppelde accounts. Dat houdt het (zichtbare) bedrag binnen de perken en geeft minder risico. En idd: als de zichtbare bedragen groter worden, neemt de bloeddruk exponentieel toe ;-) Met spreiding houd je het bedrag ogenschijnlijk beperkt. Mijn homebrew handelstooltje toont daarom alleen pips en points en geen bedragen.

Vergeet overigens niet dat je maar 9 maanden per jaar op systeem kunt daghandelen. Rond allerlei feestdagen en in de zomer werken de dingen anders en onberekenbaar. Vrijdag is een soort balansdag/pappadag in traderland, die ook niet vriendelijk is voor daghandelaren. En na het middaguur (London time) is het klimaat ook minder vriendelijk voor daghandelaren. Althans, met mijn systeem.

More
11 years 2 months ago #8742 by HansFX
Replied by HansFX on topic Re:Hobby-trader
Tokkes schrijft:
Ondertussen heb ik gechat met een professionele trader. Wat me opvalt is dat die "supervoorzichtig" is. Misschien ook een inspiratie voor anderen:
- Hij is tevreden met 15% winst per jaar. Doordat ik veel meer als doel stelde, neem ik (te) grote risico's.
- Hij verdeelt zijn kapitaal over vele accounts van 20 000 dollar. Voor elke strategie heeft hij een afzonderlijke account.
- Hij beweert geen leverage te gebruiken. Uit zijn logs die hij postte blijkt echter dat hij toch soms tot een leverage van 1:5 gebruikt, maar dit is ook ruim minder dan wat ik gebruik.
- Zijn risk per trade is maximaal 1,25% die hij nogmaals in 10 verdeelt. Dus met zijn initiële positie riskeert hij slechts een 0,125% van zijn kapitaal.
- Hij doet vele trades met relatief kleine winsten (ca 10 pip).

Dit onderschrijf ik helemaal.
Als je consistent 15% rendement langs een bestendige lijn (zonder grote uitslagen) per jaar weet te realiseren, dan staan ze voor je in de rij om jou met hun geld te gaan traden.

Ikzelf trade met een leverage van max 1:5. Verder maak ik gebruik van inschalen van trades. Mijn initiele trade is dan ook ergens tussen de 0.1 en 0.4% van mijn kapitaal. Zodra de richting goed blijkt, plaats ik extra orders. En zo gaat het ook met uitschalen.

Traden is een kwestie van lange adem. Traden met een grote leverage is zegen en een vloek. Super als je een hoge win rate hebt, maar een groot probleem als dat niet het geval is. Want je kapitaal slinkt dan als sneeuw voor de zon. Daar komt bij dat kleine posities psychologisch veel prettiger voelen dan 1 of 2% in eens te riskeren. Zeker als je nog startende bent met traden.

Kijk daarom eerst naar 1 systeem dat bij jou persoonlijk past. Vergeet al die hype en super aanbiedingen. Zoek uit hoe jijzelf in elkaar zit. Met name zaken als het nemen van risico's, je risico profiel, of je voldoende dicipline hebt of dat moet verbeteren, kun je jouw over-enthousiasme (hebzucht) beteugelen, wat voor overtuigingen heb je t.o.v. geld en de markt, en dat soort zaken.
Je zelfkennis en mindset is de basis van je trading carriere. Het klinkt wellicht wat suf, maar het is echt zo. Na mindset komt money management, en daarna pas de strategie.

Veel succes!

Winners never quit and quitters never win

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 1 month ago #8802 by Tokkes
Bedankt voor alle reacties!

Ik kreeg van Tickmill 2 "gift cards" van 50$ voor nieuwe personen die zich bij hen registreren. Wel 10 lots te traden om die 50$ vrij te spelen.
Wie interesse heeft: pm me

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 1 month ago #8806 by Tokkes
Tokkes schrijft:

Ik kreeg van Tickmill 2 "gift cards" van 50$ voor nieuwe personen die zich bij hen registreren. Wel 10 lots te traden om die 50$ vrij te spelen.
Wie interesse heeft: pm me

Ik kreeg de vraag of Tickmill me bevalt:
Ik ben tevreden over Tickmill.
Vroeger zaten ze in Estland (Europese unie), en dat was wel gemakkelijker om geld naar over te schrijven (SEPA-overschrijving via online banking).
Nu zitten ze op de Seychellen en dan moet ik een internationale overschrijving doen (persoonlijk naar mijn bank gaan). Ze zijn nu wel gereguleerd in de Seychellen (wat ze in Estland niet hadden), maar ik weet niet of dat veel inhoudt.

Met de CHF-drop had ik 900 pip slippage op mijn stoploss (9000 points!) en hebben ze mijn negatief saldo op een account terug op nul gezet.
Voor het terugvragen van fondsen rekenen ze een vast bedrag van 10 euro per opvraging. Dit is vaak goedkoper dan een percentage (bvb 1%) dat andere brokers rekenen.

Neem de ECN-account (Exchange-account type). De spread en commissie is meestal lager dan de concurrenten. De swap is soms lager en soms hoger. Stoploss kan in laag volatiele perioden geraakt worden door spikes. Tussen 23 en 01 uur (start Sidney/Wellington-session) zet je je stoploss dus best 2 pip extra.

De slippage van de TP is gemiddeld 0,1 pip positief (dus in jouw voordeel) omdat hun server een sluitorder initieert op het moment dat de TP-koers geraakt wordt en momentum dan statistisch in je voordeel is.
Eens je een account hebt, kan je zelf via de Client-area heel gemakkelijk extra accounts maken en je geld en strategieën spreiden, transferren van saldo van de ene account naar de andere, enz.

Ik ben wel tevreden, vooral over de snelheid van handelen, de mogelijkheid om te scalpen en de lage spreads en lage commissies. Hun helpdesk (die je niet veel nodig hebt) antwoordt ruim binnen de 24 uur, zelfs in de weekends, en ze nemen je serieus.

More
11 years 1 month ago #8807 by Power
Replied by Power on topic Re:Hobby-trader
SemperAugustus schrijft:

Tokkes schrijft:

Kwestie van scherp scalperen met een krappe SL en ruimte TP. Moeilijk om te doen is het niet, alleen moeilijk om te leren.[/quote]

Wanneer je je account verdubbelt en ik reken even heel simpel.
Ik ga uit van het volgende.
- 4 weken per maand
- 5 dagen per week

Dus een verdubbeling in percentage = 100%

100% / 4 weken = 25% per week
25% / 5 dagen = 5% per dag.

Dus je moet dan 5% per dag pakken op je account inclusief verlies.
Persoonlijk zou ik het zeer knap vinden als je dit lukt.

More
11 years 1 month ago #8838 by rubenfox
Replied by rubenfox on topic Re:Hobby-trader
Hoi Tokkes, ik heb je een pm gestuurt.

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
11 years 1 month ago #8840 by Tokkes
Ik stuurde je een antwoord.
't Was een drukke week op het werk, vandaar dat ik niet onmiddellijk kon antwoorden.

Hier een nog ongetest EA'tje om de tp en sl automatisch te plaatsen. Best eerst eens op je demo-account testen.

Attachment tpsl_v1.mq4 not found

takeprofitpoints = hier vul je het aantal points afstand van je openingsprijs voor TP in.
vangnet = hier vul je het aantal points afstand van je openingsprijs voor SL in.

TP en SL worden geplaatst als beiden 0 zijn.
Indien de prijs ondertussen al de TP overstijgt, wordt het order gesloten.

Ik zal volgende week als de markt open is, het ook eens testen en evt. een gecorrigeerde versie posten.

Groetjes

Attachments:

• Tokkes
  • Premium Member
  • Premium Member
More
10 years 11 months ago #8938 by Tokkes
Ik heb ondertussen een bijkomend account bij WH Selfinvest geopend.
Heeft wel wat voeten in de aarde gehad:
- documenten met de post opsturen
- ze bellen dan dat ze de documenten ontvangen hebben
- ze sturen dan een mail dat ze een brief gaan sturen
- ze sturen dan een brief met de instructies hoe je geld moet overmaken
- geld overmaken
- ze sturen dan een mail dat ze het geld ontvangen hebben en een brief gaan sturen
- ze sturen je dan een brief met login en wachtwoord
- proberen in te loggen
- support contacteren omdat ze de account nog niet enabled hebben en ik niet kon inloggen
- een werkend systeem
Het heeft me dus 18 dagen geduurd eer ik hier m'n eerste trade kon doen... Een ministerie is er niets tegen... :lol:

Maar ik heb nu wel een werkend account bij het Belgisch bijkantoor van een kortbij (in Luxemburg) gereguleerde broker. En ze zouden betrouwbaar zijn.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het me daar verder vergaat.

More
10 years 11 months ago #8939 by crosstrader
Replied by crosstrader on topic Re:Hobby-trader
Tokkes schrijft:

Ik heb ondertussen een bijkomend account bij WH Selfinvest geopend.
Heeft wel wat voeten in de aarde gehad:
- documenten met de post opsturen
- ze bellen dan dat ze de documenten ontvangen hebben
- ze sturen dan een mail dat ze een brief gaan sturen
- ze sturen dan een brief met de instructies hoe je geld moet overmaken
- geld overmaken
- ze sturen dan een mail dat ze het geld ontvangen hebben en een brief gaan sturen
- ze sturen je dan een brief met login en wachtwoord
- proberen in te loggen
- support contacteren omdat ze de account nog niet enabled hebben en ik niet kon inloggen
- een werkend systeem
Het heeft me dus 18 dagen geduurd eer ik hier m'n eerste trade kon doen... Een ministerie is er niets tegen... :lol:

Maar ik heb nu wel een werkend account bij het Belgisch bijkantoor van een kortbij (in Luxemburg) gereguleerde broker. En ze zouden betrouwbaar zijn.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het me daar verder vergaat.

Mooi Tokkes. Jaja, het heeft wat voeten in aarde, maar dan heb je ook wat. Mocht je vragen hebben stel ze dan. Heb al 10-12 jaar een account en nog nooit spijt van gehad, :) Je begrijpt nu ook wel dat ze niet iedereen als klant willen hebben. hahahahahaha

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.100 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2024, All Rights Reserved

Forexinfo.nl

Handelen in forex en Contracts for Difference (CFD’s) is zeer speculatief en behelst een aanzienlijk risico op verlies. Dit soort handelen past niet bij alle investeerders, dus u moet er doordrongen van zijn dat u de risico’s volledig begrijpt voordat u begint met handelen. De inhoud op deze website kan veranderen en wordt enkel verstrekt met het oog op het assisteren van bezoekers bij het vinden van informatie over forex en andere financiele instrumenten en produkten. Forexinfo heeft redelijke inspanning verricht om ervoor te zorgen dat deze informatie accuraat is maar garandeert deze accuraatheid niet en accepteert ook geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor verliezen of schade die geleden zou kunnen worden door gebruik en/of navolging van deze informatie. Alle informatie op deze website moet daarom worden gezien als 'te gebruiken op eigen risico' informatie.