Topic-icon Trend Trading volgens Jonkie76

• Jonkie76
  • Jonkie76's Avatar Topic Author
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 8 years 11 months ago #1269 by Jonkie76
Trend Trading volgens Jonkie76 was created by Jonkie76
INLEIDING
Beste mede traders,

Ik zag al dat er een topic was over 'het beste trading systeem', en ik zag dat er gelukkig 1 iemand was die vertelde dat er geen BESTE systeem bestaat.
Als je denkt met trading even snel een fortuin te verdienen, dan kom je bedrogen uit. Voorafgaand aan dat fortuin zal er veel energie gestoken moeten worden met het leren omgaan van charts, de technieken, en het uitlezen en interperteren ervan. Wat voor effecten newsitems hebben, enzovoort..

Je wordt op internet doodgegooid met allerlei beloftes..maar geloof mij..je bent het beste af met je zelf, en je eigen opgebouwde kennis.

Dat gezegd hebbende kan het dus best zijn dat dit systeem niet bij jou past. Je karakter past niet goed daar bij, en je gooit je pips over de balk omdat jet het geduld niet kan opbrengen. Toch denk ik dat wat voor type je ook bent, en welke systeem uiteindelijk het beste bij je past, denk ik dat dit de basis kennis moet zijn van alle traders onder ons.

Welk system hebben wij het over? Ik heb het over Trend Trading.

Echter voordat wij hiermee van start gaan adviseer ik een ieder van jullie eerst de volgende artikelen van Jelle te lezen.
1. Het artikel over geld management
2. Het artikel over je persoonlijkheid
3. Het artikel over de 8 stappen van het opzetten van je trading systeem
4. Het artikel over de psychologische aspecten

Goed, om een algemeen beeld te geven van wat wegaan doen, heb ik de cursus onderverdeel in een aantal hoofdstukken. Binnen de verschillende hoofdstukken zal ik verschillende onderwerpen aansnijden. Bij hoofdstuk 1 zal ik zelfs enkele 'free' vid's laten zien. (deze kan je ook terugzien op hectortrader.com)

HOOFDSTUK 1
Analyzing the trend

HOOFDSTUK 2
Pattern breakouts

HOOFDSTUK 3
Stop loss and targets

HOOFDSTUK 4
Blending the news

HOOFDSTUK 5
Trade management

HOOFDSTUK 6
London open breakout

HOOFDSTUK 7
The Golden Rules

Dan nog een mededeling van huishoudelijke aard. Spam deze topic niet vol met allerlei discussies, ook andere mensen willen dit graag lezen. Dus als je replied, denk even goed na over wat je neerpent en ik zal daar zo snel mogelijk een duidelijk antwoord op geven.

Veel plezier met lezen. Ik zal proberen per reply een nieuw hoofdstukje te schrijven.
Zolang je mij geen END ziet opschrijven, dan ben ik nog niet klaar en kan je nog steeds een nieuwe reply / hoofdstuk van mij verwachten. Dus als alles ten einde is zal ik dat duidelijk aangeven.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1271 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Trend Trading volgens Jonkie76
VOOR EN NADELEN

In een eerdere topic zag ik iemand wat nadelen opnoemen over trendtraden, en één van de dingen die hij riep was dat je veel verliezers hebt, en vervolgens een bigfish om het goed te maken. Niets is minder waar. Het Trend Traden zoals ik jullie ga uitleggen zorg je dat alle feiten in jouw richting wijzen, waardoor de slagingskans zeer hoog is. Let wel, de persoon achter het scherm is algeheel bepalend of deze cursus zorg draagt dat je een betere trader wordt. Inzet is een vereiste. Verwacht dus geen 100% waterdicht systeem, waarmee je dik gaat binnenlopen.

Goed , even op een rijtje..

Voordelen
1. hoge slagingskans
2. pipwinst is hoog. 80 - 200 pips is normaal
3. je hoeft niet 24 uur per dag achter je scherm
4. zeer leerzame basiskennis om uit te groeien tot gedegen trader

Nadelen
1. Je moet veel geduld hebben, wachten op de juiste spot met de meeste slagingskans
2. Als je verliest, verlies je ook groter 40- 100 pips

Met name die laatste 2 punten kunnen een aanslag zijn op je emotionele welzijn, waardoor je probeerd een verlies goed te maken, en je van kwaad tot erger je BR juist nog meer verkloot. Het is van belang dat als je een keer verliest, analyseer je setup, heb ik alles goed gedaan? Niks over het hoofd gezien? Nee..neem je verlies, en denk bij je zelf, de volgende keer doe ik het precies zo weer!
Want bedenk je goed, slecht 1 op de 2 van je setups hoeft maar goed te zijn, om toch winstgevend deze strategie te kunnen uitvoeren. En dat komt omdat je bij deze strategie altijd 2 posities tegelijk op de zelfde prijs opent, waarbij de 1e altijd een winnloss ratio van 1:2 heeft en de 2e positie zelfs nog meer.

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 4 days ago #1276 by Jonkie76
1.1 HOE HERKEN IK EEN GEZONDE TREND?

In dit hoofdstuk wil jullie uitleggen hoe je een gezonde trend kan ontdekken, waarop je zou kunnen traden. Ik heb hieronder een plaatje geplaatst van de recente en huidige ontwikkelingen van de EUR/USD. Ik zal hem voor nu even alleen laten zien. Dan kan je hem even op je laten inwerken, en proberen te ontdekken wat er nu herkenbaar is in deze chart (4uurs chart).
Ik zal z.s.m. wat meer uitleg geven. Ik kan je in ieder geval wel verklappen, dit is een goed voorbeeld van een gezonde trend. Ohw, alvast een eerste tip voor onze vroege lezers..trends zoeken we alleen op in de 1-uurs, 4-uurs en daily chart.

File Attachment:

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 4 days ago #1280 by Jonkie76
1.1 HOE HERKEN IK EEN GEZONDE TREND - VERVOLG

We pakken de chart van de post hierboven er even bij. En je ziet dat er 3 gekleurde lijnen overheen lopen. Dit zijn SMA lijnen. SMA staat voor Simple Moving Average.
De groene lijn is de 30SMA, Deze lijn laat de gemiddelde prijs van de currency zien over de 30 laatste gesloten waardes van de candles. De 50SMA (rode lijn) doet ditzelfde over de laatste 50 gesloten candles, en de 100SMA (blauwe lijn), je raad het al over de laatste 100 gesloten candles.
Deze SMA lijnen kan je zelf instellen op zowel waardes als kleur. Ik gebruik zelf altijd deze kleuren. Groen is goed, rood is LET OP!

Dit is de enige technische indicator die je nodig hebt op je chart!!!
Niks RSI, Momentum, MDAC, Bollinger Bands of wat voor andere indicatoren je koop en verkoop gedrag zouden kunnen beinvloeden. Mijn advies is, gooi deze alemaal de deur uit. Ga eerst terug naar de basics. Heb je dat onder de knie, kan je later altijd nog een indicator toevoegen om je prognoses te ondersteunen.

OK, Je hebt je chart ingsteld met deze drie SMA lijnen, en je bent op zoek naar een gezonde trend. Zoals ik al zei, zoek deze alleen op de 1-uurs, 4-uurs en daily chart.

Goed, waar zijn we naar op zoek.
Nou, om een goede gezonde trend te ontdekken moet deze aan een aantal voorwaarden voldoen. En als je eenmaal een currency hebt gevonden die aan een alle voorwaarden voldoet, dan maak je daar voor jezelf ene notitie van.
Tip van mij. Zoek ze rustig op in alle currency paren, maar handel voorlopig alleen op de paren die een kleinere spread hebben. 3-6 pips spread. Oefen desnoods eerst op een demo account.

Hieronder nog een chart wat duid op een gezonde trend

File Attachment:

1. Alle SMA lijnen moeten in de juiste order boven elkaar liggen.
Bij een gezonde trend ligt de 30 SMA onder de 50SM, en de 50 SMA op zijn beurt onder de 100SMA.

2. Alle SMA lijnen moeten in dezelfde richting wijzen. Dat betekent dus dat de groen lijn bijvoorbeeld niet omhoog mag krullen richting de 50SMA. Gebeurt dit wel, dan duid dit op oplettendheid.

3. Geen Crossovers.
Geen van de SMA lijnen mag een andere SMA lijn kruisen. Dit duid op een breuk in de trend. Op dat moment is instappen niet verstandig totdat de trend zich weer hersteld heeft, en dat kan natuurlijk 2 kanten op.

4. De prijs (candles) moeten altijd aan de linkerzijde van de rode 50SMA lijn blijven.
Het kan best dat een keer een candle iets door de 50SMA lijn heen gaat, zolang deze maar niet meer als 3 candles daar blijft, en direct daarna weer terug schiet naar de linkerzijde van de 50SMA.

5. De prijs mag NOOIT in de buurt van de 100 SMA komen.
Als dit gebeurt zal je zien, dat de eerste 4 punten al overtreden of heel snel overtreden worden.

6. Harmonische swings, welke afketsen in het gebiedvoor de 50SMA lijn.
Met harmonisch wordt bedoeld dat een prijs altijd op een neer gaat. Bij een downtrend zal hij dus flink naar beneden gaan, om vervolgens weer iets omhoog te gaan, om daarna weer verder naar beneden te gaan. Iedere keer als hij omhoog gaat (retrace) zie je het leifst dat hij op de 50SMA lijn afkets, of in de buurt daarvan.

Waarom is bovenstaand zo belanrijk? Nou eigenlijk heel erg simpel. De allergrootste spelers op de markt zien het gebeid wat tussen de 30SMA en de 50SMA ligt al een gebeid waarin er belangrijke beslissingen moeten worden genomen om short of long te gaan. En dit is tevens het gebied waarop zij mogelijk uit de markt stappen.

En wat willen wij? Wij willen meelopen met de grote jongens. En wat is er nou makkelijker dan om hun de markt te laten bewegen en dat wij alleen maar hoeven te volgen..

Ik hoop dat je hier al wat van op hebt gestoken.
Als ondersteunende video om dit verhaal goed in beeld te brengen wil ik je graag verwijzen naar de volgende link van Hector Trader waar hij bovenstaand uitlegd.
www.hectortrader.com/videos/video110/video110.php

Dit is een gratis video. Dus voor iedereen te bekijken. Ik zeg doen!

Veel plezier met dit eerste deel. Hopleijk tot gauw voor het vervolg..

More
9 years 1 week ago #1281 by Jelle
Replied by Jelle on topic Trend Trading volgens Jonkie76
Geweldig topic dit, iedere beginnende trader zou het moeten lezen!

@ Jonkie
Ik heb de artikelen die je noemt in je eerste post clickable gemaakt, neem aan dat dit ok is.

Vind het ook een erg interessant topic om te lezen, omdat ik als beginnende trader destijds lichtelijk (lees: behoorlijk) ongeduldig was en me maar niet tot echt trend traden kon zetten. Het is nog steeds niet mijn main stay, maar wordt er gaandeweg toch beter in om te wachten op de sweet spots en die dan langer aan te houden.

Ga dit topic dus zeker volgen!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• m_luijckx
  • m_luijckx's Avatar
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
  • Mechanical Trader - TrendFollower
More
9 years 1 week ago #1282 by m_luijckx
Replied by m_luijckx on topic Trend Trading volgens Jonkie76
Hey Jonkie76,

dank voor het delen van de video. Mooie strategie. Wat ik alleen wel mis (maar misschien komt dat in een volgend filmpje..) is hoe hij zijn entries, exits en sl bepaalt. Stapt hij in als de koers de sma 30 aantikt en gaat vervolgens voor een kort ritje omhoog? Of pakt hij de trend in zn geheel? Of opent hij posities wanneer de 6 voorwaarden op groen licht staan? Of als de sma kruisen?

Kan ook dat ik dit gemist heb hoor, heb hier en daar doorgespoeld omdat ik het erg langdradig vond. Al met al een goede basis voor een strategie, misschien iets voor Mark?

Gr. Martijn

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1283 by Jonkie76
Je gaat te snel mr Luycks..we zijn nog maar net begonnen.
Dit is slechts de eerste stap om een trend te zoeken in je lijst van currencies en charts.. er komen nog veel meer replies met bijbehorende vid's.

Onderwerpen die bijvoorbeeld nog aan bod komen zijn, nieuwsitems van forexfactory, breakouts, trendlijnen, triangles, triple top/bottom formation, stoplosses, targets enz.. In dze strategie leer je namelijk zelf je stoploss en targets te bepalen.

Klopt wel dat hij in herhaling valt, maar herhaling is de basis voor iets wat je straks moet kunnen dromen.

Dus mensen.. heb geduld.. leer je dat onder de knie te hebben, dan heb je de eerste voorwaarde voor een goede trend trader al te pakken. :lol:

@ Jelle, das wel kewl dat je ze clickable hebt gemaakt, en bedankt voor je reply.

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1286 by Jonkie76
1.2 HARMONIC SWINGS

We weten nu hoe we een trend moeten zoeken en aan welke voorwaarden deze moet voldoen. De 6e voorwaarde, dus het harmonisch swinging van de trend is wellicht een item dat extra aandacht behoeft. De overige punten lijken mij erg duidelijk.

Ik zal het even heel kort uitleggen. Het kan best zo zijn dat je een 30 min. een 1-uurs en een 4-uurs chart hebt gevonden van dezelfde currency die allemaal aan dezelfde voorwaarde hebben voldaan, maar er verschilt op alle charts 1 ding. De harmonische swing. Hoe weet ik nu welke van de drie charts de belangrijkste is en ik nu moet hebben om te bepalen of ik daar mijn trade op kan doen?
Dit wordt bepaald door de harmonische swings, de 6e voorwaarde.

Het is van belang dat de retracement van een trend niet te diep in de 50SMA lijn duikt, maar ook niet te ver van de 30SMA blijft hangen. De chart waarbij de retrace en het opnieuw volgen van de trend wordt beslist tussen de 30SMA en 50SMA is de chart waarop door de markt besloten wordt welke kant we de trend op volgen en is dus degene waarop wij onze volgende instap gaan bepalen.

In de volgende video van HectoTrader wordt dit nog eens nader uitgelegd door drie verschillende charts met elkaar te vergelijken over dezelfde periode.
Kijk deze eens rustig en probeer er de tijd voor te nemen.Je zal echt zien dat aan het eind van het verhaal je heel anders tegen je charts aankijkt.

www.hectortrader.com/videos/video111/video111.php

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1287 by Jonkie76
1.3 DONT MESS WITH 50SMA

Wanneer de prijs van de candles gedurende het grootste deel van de tijd aan de rechterkant van de 50 SMA blijft (Boven bij een uptrend en onder bij een downtrend), kunnen we veilig aannemen dat bulls de leiding hebben in de uptrend (bears bij de downtrend). Wanneer de prijs echter boven en onder de 50 SMA zwalkt kunnen we aannemen dat de trend geen kracht genoeg heeft om zelfstandig afstand te nemen van de 50SMA.

In de volgende video legt Hector uit waarom we niet te veel willen klooien met de 50SMA lijn. Deze derde video leert je om rond de 50SMA waarschuwingssignalen te ontdekken over de trend. Het is erg makkelijk om te zien of een trend omhoog of omlaag gaat, maar niet zo gemakkelijk om de gezondheid van zo’n trend te bepalen.
En dat is wat wij willen een gezonde trend.

www.hectortrader.com/videos/video87/video87.php

Als je bijvoorbeeld de huidige ontwikkeling van de EURO bijvoorbeeld neemt dan zie je dat de candles te diep in de 50SMA sluiten met zelfs meerdere candles. Dit betekent dus dat we afwachtend moeten zijn om deel te nemen aan deze currency.
Pas als duidelijk is welke richting er wordt gekoezen kunnen we pas weer aan deelname gaan denken.

More
9 years 1 week ago #1288 by realist
Replied by realist on topic Trend Trading volgens Jonkie76
jonker, je geeft zelf aan dat 90% verliest. waarom zou ik jou moeten geloven dat dit systeem werkt? waarom open je ff geen neprekening bij myfxbook, mt4stats of covester zodat we jouw performance onder de loep kunnen nemen? ik vind dat je beginners op een dwaalspoor zet. ik raad elk beginner aan om het spel te leren van een echte trader waarvan de performance live dagelijks te controleren is.

More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1289 by Jules-v-H
Replied by Jules-v-H on topic Trend Trading volgens Jonkie76
realist schrijft:

jonker, je geeft zelf aan dat 90% verliest. waarom zou ik jou moeten geloven dat dit systeem werkt? waarom open je ff geen neprekening bij myfxbook, mt4stats of covester zodat we jouw performance onder de loep kunnen nemen? ik vind dat je beginners op een dwaalspoor zet. ik raad elk beginner aan om het spel te leren van een echte trader waarvan de performance live dagelijks te controleren is.

Jonkie draagt tenminste iets bij aan dit forum! Jij neemt je de moeite om je aan te melden en jouw eerste post is meteen erg kritisch en kan iemands enthousiasme om dit te delen finaal de grond in boren.
Het staat iedereen vrij om een thread te lezen of niet. Jonker steekt er tijd in en ik weet zeker dat beginners EN gevorderden hier veel van opsteken.
Trouwens Jonkie's trades zijn min of meer te volgen: blog
Als je Jonkie niet gelooft moet je dat zelf weten. Niemand heeft de waarheid in pacht en er is geen uniform systeem dat voor iedereen werkt. Gelukkig maar, anders zou het zo bekeken zijn met het traden. Als je iets wilt leren van een "echte" trader, dan moet je daarvoor meestal diep in de buidel tasten en dan is het nog maar de vraag of dat geleerde jouw past.

Ik vind dit een geweldig leerzame thread van Jonkie en ben blij dat hij dit doet. En ik denk velen hier op het forum met mij! Ga zo door zou ik zeggen!

EDIT: Je hebt het over <strong>Jonker</strong> en je post in <strong>Jonkie</strong>'s thread....??

More
9 years 1 week ago #1290 by realist
Replied by realist on topic Trend Trading volgens Jonkie76
Jules v H schrijft:

realist schrijft:

Jonkie draagt tenminste iets bij aan dit forum! Jij neemt je de moeite om je aan te melden en jouw eerste post is meteen erg kritisch en kan iemands enthousiasme om dit te delen finaal de grond in boren.

<em>vrijwel elk beginnende trader zal het niet gaan redden. blijkbaar heb je niet in de gaten hoeveel hype en charlatans in de omloop is. mijn waarschuwing is niet voor niets. mocht jonkie oprecht en winstgevend zijn, dan neem ik mijn woorden terug. Nog sterker ik bied mijn excuses aan. Bewijslast ligt bij hem door zijn performance te tonen. kritiek is gezond of is dit forum alleen toegankelijk voor jaknikkers.</em>

Het staat iedereen vrij om een thread te lezen of niet. Jonker steekt er tijd in en ik weet zeker dat beginners EN gevorderden hier veel van opsteken.
Trouwens Jonkie's trades zijn min of meer te volgen: blog

<em>speculaties heeft niemand iets aan. ik kan ook zeggen dat het systeem absoluut niet werkt omdat men fundamentele wetten zoals market structure in combinatie met RS negeert.laat staan het voorspellen van high and lows. een blog kun je manipuleren. een rekening openen bij genoemde sites is makkelijker en het beste manier om je performance te delen.</em>

Als je Jonkie niet gelooft moet je dat zelf weten. Niemand heeft de waarheid in pacht en er is geen uniform systeem dat voor iedereen werkt. Gelukkig maar, anders zou het zo bekeken zijn met het traden. Als je iets wilt leren van een "echte" trader, dan moet je daarvoor meestal diep in de buidel tasten en dan is het nog maar de vraag of dat geleerde jouw past.

<em>waarom denk je dat een professionele trader moeilijk te vinden is? juist omdat zij het druk hebben met geld verdienen. zij hoeven geen zogenaamde sites te beginnen waar ze hun broodje mee verdienen met reclame opbrengsten,cursussen,signaal diensten etc etc.</em>

Ik vind dit een geweldig leerzame thread van Jonkie en ben blij dat hij dit doet. En ik denk velen hier op het forum met mij! Ga zo door zou ik zeggen!

<em>we weten ook waarom de massa 90/95% uiteindelijk verliest. ik zou zeggen laat jonkie zijn performance zien en mijn zegen krijgt hij. uiteraard zal ik mij excuses ook aanbieden.</em>
EDIT: Je hebt het over <strong>Jonker</strong> en je post in <strong>Jonkie</strong>'s thread....??

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago #1292 by Jonkie76
Beste realist, ik heb je posts gelezen, zowel hier in deze trend trading course thread, en je inleidende post met je 6 stappen plan. Ik bedank je voor je realistische blik op het traden. Het is zeker geen makkelijk vak om onder de knie te krijgen, en ook ik ben nog maar net begonnen en heb ook zeker niet alle wijsheid in pacht. Dit forum is echter wel bedoeld om elkaar te helpen en om samen iets te bereiken.

Ik ben deze thread ook niet begonnen om een systeem te beschrijven dat feilloos werkt. De persoon die achter het toetsenbord en scherm op zijn muis klikt is degene die bepaalt of iets wel of niet werkt. De cursus moet je zien als een inleiding in het traden. Veel beginners worden namelijk lekker gemaakt met zoete broodjes en zien bergen met geld voor hun klaar liggen.

Mijn ervaring in het pokeren heeft mij in ieder geval geleerd om realistisch te zijn en ik probeer dat ook over te brengen in het traden. Ik ben hier niet om een systeem te beschrijven met daarbij een blog om aan te tonen dat dit werkt. Ik probeer echter wel beginnende traders en beetje op weg te helpen, en er van te weerhouden achter lucratieve aanbiedingen aan te gaan. Door middel van deze thread probeer ik een constructieve bijdrage te doen in deze community.

Je vraagt om bewijzen, die kan ik je helaas niet geven, dan zou ik al langer dit spelletje moeten spelen, en dan nog is het niet relaistisch, want jarenlange ervaring bepaalt met name de mate waarin een systeem goed tot werking komt of niet.

Het enige wat ik wel kan vertellen is dat meerdere van de mensen die ik ken en deze cursus hebben gevolgd, rustiger en geduldiger zijn geworden in het traden, En daarmee hun verliesposten hebben verkleind. Allen beginnende traders(en allemaal van oorsprong pokerspelers), en geen van hen is momenteel verliesgevend trader.

Je hebt het ieder keer over een systeem, maar het is geen systeem, het is een cursus.
Dat is een groot veschil. Ik kom uit de poker wereld, en ook daar bestaat geen systeem. Je heb echter wel cursussen om je op weg te helpen.

@Jule, heel erg bedankt voor je positieve reactie. Dat doet me deugd.
Ik ga ook zeker door met deze cursus, want daarvoor heb ik er te veel plezier in.

@realist, bedankt voor het delen van je reliastische kijk op het traden, maar ik hoop wel dat je volgende posts van een wat constructievere bijdrage zijn.

More
9 years 1 week ago #1293 by Jelle
Replied by Jelle on topic Trend Trading volgens Jonkie76
@ realist
Dat je post (welkom op het forum trouwens) in deze thread behoorlijk kritisch was is natuurlijk niet erg -zo lang iedereen respectvol blijft zorgt dat alleen maar voor goede discussie - maar tegelijkertijd ben ik net als Jules van mening dat dit juist een erg goed topic is.

Jonkie beschrijft in deze thread zeker geen Holy Grail Systeem, meer een manier om het forex traden te benaderen die vooral ook voor beginners heel inzichtelijk kan zijn. Als hij nou iets zou schrijven in de trant van: "Follow me and you'll never grow hungry again" dan zou ik het met je eens zijn dat het zou helpen als er bewijs geleverd wordt, maar de beschrijvingen van Jonkie over waar beginnende traders vaak de mist in gaan en hoe ze dat misschien kunnen voorkomen zijn denk ik erg waardevol.

Daar komt bij dat Jonkie op een andere plek -zoals Jules ook al aangaf- ook een blog bijhoudt, wat ook laat zien hoe hij zelf trade.

Maarzoals gezegd is er niets mis met een kritische blik, daarmee houden we elkaar scherp, :)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1298 by Jonkie76
1.4a EARLY WARNINGS

DE 100SMA lijn overtreden is de beste waarschuwing die je kan krijgen en betekent in principe dat we over zijn gegaan in DEFCON status 5.
De hoogste level van paraatheid en voorzichtigheid is nu gewenst!
Je kan dan nog zulke mooie bewegingen in één richting en trendlijnen zien en intekenen, maar als de 100SMA lijn is doorbroken, dan betekent het dat de bears en de bulls in een hevig gevecht met elkaar zijn verwikkeld. Check maar eens een mooie opwaartse trend chart, en zie eens hoe diep een prijs moet stijgen of zakken voordat de 100SMA lijn is doorbroken. Dus ik kan het niet duidelijk genoeg vertellen. Als de 100SMA lijn is doorbroken. Blijf uit de buurt van deze currency. Je wilt jezelf niet in moeilijkheden brengen. Er zijn genoeg ander mogelijkheden op andere currencies en timeframes. Staar je niet blind op één chart.

Na het volgende stukje zal ik je er een videootje over laten zien.

1.4b SMA PARALLELISME
Wanneer de drie SMA lijnen parallel lopen is dit een teken dat de algehele markt sentiment een bepaalde richting heeft gekozen waar de prijs van de currency zich naar toe zou moeten bewegen. Van zodra één van de SMA lijnen een andere lijn doorbreekt, gewoonlijk is dat eerst de 30SMA die de 50SMA lijn doorbreekt, zie dat dan als een vroege waarschuwing dat de trend ten einde zou kunnen geraken en dat we een periode van colsolidatie ingaan, of zelfs een ommekeer.

Dus zoals het doorbreken van de 100SMA een waarschuwing afgeeft, zo doet het kruisen van twee SMA lijnen dat dus ook.
Dus als je na een retrace in een gezonde trend op zoek bent naar een mogelijke entry, en je ziet dat één van bovenstaande twee regels wordt overtreden, wees dan gedisciplineerd, en zoek je heil ergens anders! Er zijn genoeg andere setups te vinden. Wees niet bang om deze te laten gaan als de regels niet meer voldoen.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen , er komen nog genoeg mogelijkheden waar alles wel op zijn plek valt.

www.hectortrader.com/videos/video86/video86.php

More
9 years 1 week ago #1300 by Mark
Replied by Mark on topic Trend Trading volgens Jonkie76
Ik wou maar even zeggen dat ik dit een heel leerzaam topic vind. Ben nog een echte beginner in forex en ben er al achter gekomen dat het best moeilijk is om een goede strategie te vinden.

Door dit topic ben ik begonnen met het bestuderen van trend traden trading als mijn basis strategie. Snap nog niet alles natuurlijk, maar de stukjes vallen langzaam op hun plek!

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago #1301 by Jonkie76
Heel erg goed om te zien Mark. En fijn om te horen natuurlijk.
Stukje bij beetje zullen met deze cursus de puzzelstukjes op hun plek vallen.

In eerste instantie beschrijf ik dus hoe je gezonde trend moet opzoeken en analyseren..
Daar ben ik nu dus nog steeds mee bezig. Hoe beter je dat kan, hoe sneller je mogelijke setups spot om zelf aan deel te kunnen nemen. Het is geen kleine cursus, dus houd moed..
Details over stoplosses, entries, targets, triangles en breakouts, en dergelijke komen later aan bod..

Veel succes!

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1302 by Jonkie76
1.5 AREA OF DYNAMIC SUPPORT AND RESISTANCE

Het is niet te geloven hoe belangrijk en sterk het gebied is tussen de 30SMA en de 50SMA, wanner het aankomt op de retracements in een gezonde trend.
Het is te vergelijken met de 38,2% en 61,8 % van de Fibionacci tool. Bijna alle retraces vallen terug in dat gebied, om van daaruit te bepalen wat de verdere
prijsactie zal zijn in deze trend.
En weet je waarom dit gebied tussen de 30SMA en 50SMA zo belangrijk is om als support en resistance te dienen in trending markets?
Nou eigenlijk heel doodeenvoudig. Omdat grote spelers op de markt die veel volume verschuiven (Fondsen, traders in dienst van investeringsbanken, financiele instelligen, enz..) dit gebied gebruiken om hun limieten en targets te bepalen.

Nu, deze informatie kan ons heel goed helpen om de gezondheid en pefectie van een trend te bepalen.
Stel je nu eens voor dat we in een mooie uptrend zitten, met higher highs, en higher lows. Als de meeste retraces netjes vanaf dit gebied terug bouncen, en de trend vervolgen dan is de trend gezond. Echter als we zien dat de prijs niets eens in de buurt komt van de 30SMA dan zitten we in een overbought market, en dan is de kans erg groot, dat je op korte termijn een enorme swing down krijgt te verduren die heel steil zal verlopen. (voor een downtrend dus net andersom, lijkt me duidelijk).
Beukt een trend met regelmaat dus door het gebied van support en resistance heen, dan is er geen duidelijk controle van de Bulls tov de Bears, en ook dan is de kans groot dat de andere partij het inititaief zal overnemen.

Nee wat we willen zien zijn mooie regelmatig bounces vanaf het gebied tussen de 30SMA en de 50SMA.

Hieronder een extra video met uitleg over dit gebied over support en resistance.

www.hectortrader.com/videos/video90/video90.php

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1303 by Jonkie76
1.6 LONGER TIMEFRAMES

We hebben een mooie trend ontdekt, en hij is nog gezond ook. Toch zijn we er er nog niet klaar voor om onze volgende entry te zoeken.
De volgende stap is om te controleren of de gevonden currency pair geen obstakels tegen gaat komen op de langere timeframes.
De reden dat we dat doen is omdat de langere timeframes meer gewicht in de schaal leggen als het gaat om support en resistance levels op de charts.
Als een level op de dailychart meerdere keren heeft gedient als supprt of resistance zal dat significante gevolgen hebben als jij een mooie trend ziet op de 1-uurs chart, maar je volgende entrylevel in de buurt van zo'n level zou liggen.

Stel je hebt een mooi uptrend gespot op de EUR/USD op de 4-uurs chart. Alle SMA's liggen parrallel aan elkaar en de trend voldoet aan al onze voorwaarden.
Je schakelt terug naar je 1-uurs chart om bij de eerst volgende retrace te zoeken naar een mooie entry om opnieuw long te gaan.
Echter nu checken we de daily chart en blijk dat dat op 20 pips van je entry 1.4200 ligt, welke in de daily chart meerder keren als resistance heeft gediend.
Dus als je dergelijke signalen ziet in je setup charts, sorry, maar laat de setup maar even links liggen. Dan kan je beter even wachten tot dit level is doorbroken, om vervolgens op een later tijdstip weer te proberen.

Check out de volgende video om meer te leren of support en resistance op de langere tijdframes, en deze informatie in ons voordeel kunnen gebruiken om wel of niet door te gaan met onze setup.

www.hectortrader.com/videos/video89/video89.php

• Jonkie76
  • Dark Knight of Forex
  • Dark Knight of Forex
More
9 years 1 week ago - 9 years 1 week ago #1304 by Jonkie76
1.7 ELEMENTS OF CONFLUENCE

Goed, we zijn weer een stap verder. We hebben een gezonde trend gevonden, en we hebben op de langere timeframes gezien dat er geen obstakels in onze weg liggen.
Nu is het wachten op een mooie retracement richting ons gebied van support en resistance.
Toch zijn we er nog niet. Hoe gaan we bepalen of het gebeid waar we in trecht komen sterk genoeg is om onze algehele trend weer voort te zetten?
We zullen er dus voor moeten zorgen dat zoveel mogelijk elementen samenkomen om de support die we zoeken te versterken bij een uptrend. Of juist extra elementen van resistance als we in een downtrend zitten.

Hoe meer van deze elementen samen komen in dat gezamenlijke punt, des te sterker dat level, en des te groter de kans dat op dat punt onze trend zich weer gaat voortzetten in onze gewenste richting.

De volgende elemente zijn voor ons van belang.

1. Area of Support and Resistance (gebied tussen 30SMA en 50SMA)
2. Fibionacci Retracements, 38,2% - 50% en 61,8% levels. Persoonlijk laat ik de 23% en 76% levels links liggen.
3. Trendlijnen
4. Counter Trendlijnen
5. Vorige swing high's en low's
6. Vorige breakout punten. *stel je bent net uit een channel gebroken, grote kans dat deze nu als support of resistance de ander kant op gaat werken)
7. Ronde getallen

De volgende video is een zeer leerzame video die al deze punten stapgewijs uitlegd.
Zelf heb ik hem meerdere malen bekeken, want het is een heel belangrijke stap om te bepalen waar je entrypoint mogelijk komt te liggen, en welke level van prijs je dus in de gaten wilt houden.
Stel je hebt een mooie prijslevel gevonden aan de hand van de informatie die je in deze video hebt opgedaan. Dan zou je een alert kunnen plaatsen in de buurt van deze prijs, zodat je een melding krijgt als je in de buurt komt van je mogelijke entry, zodat je vanaf dat moment de actie realtime kan volgen.

www.hectortrader.com/videos/video91/video91.php

Het is erg belangrijk om te weten dat alleen een bounce vanuit de area of support en resistance niet voldoende is voor een setup. Je zal echt moeten zoeken naar verschillende elementen zoals die in de video genoemd zijn die in die area samenvallen.

ps. nog 2 of 3 video's en dan gaan we dieper in op de materie..dan hoop ik ook enkele van mijn eigen setups te kunnen laten zien die ik onlangs zelf heb uitgevoerd.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.248 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl