Topic-icon De van-alles-en-nog-wat forex blog!

• Paul
  • Paul's Avatar Topic Author
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #4058 by Paul
Hey,

Mijn naam is Paul, 31 jaar, getrouwd en heb samen met mijn vrouw 3 kinderen. Ondertussen hou ik me ongeveer 4 jaar bezig met forex, maar tot nu toe was dit meer met bezigheden rondom forex als zelf traden.

Dat gold ook voor het laatste project waarmee ik me heb bezig gehouden. Ik had een eigen trading system ontwikkeld en wilde deze gaan "verkopen". Na heel veel werk had ik eindelijk een website klaar met forex artikelen en het trading system, maar deze kwam voor geen milimeter van de grond af. Aan de ene kant in het begin heel zuur natuurlijk, maar aan de andere kant zorgde het ook voor een bepaald inzicht. Het werd erg duidelijk wat ik eigenlijk echt leuk vindt om te doen en dat is zelf traden en mensen coachen. Daarnaast werd tegelijkertijd ook duidelijk, waarvoor ik dus niet in de wieg was gelegd :) .

Al het werk wat ik heb gedaan is echter niet voor niets geweest. Ten eerste en tevens het belangrijkste; Ik heb alles zo diep geanalyseerd tijdens het schrijven en ontwikkelen van het trading system en de artikelen dat dit een berg inzicht heeft opgeleverd. Bovenal kan ik nu eindelijk de dingen in het juiste perspectief zien en belangrijke connecties onderling leggen, waardoor ik bepaalde valkuilen veel makkelijker kan ontwijken. Daarnaast heb ik een trading system waar ik zelf helemaal achter sta en dat is cruciaal bij forex trading.

Ik heb als doel om op de lange termijn mijn inkomen te verdienen door middel van:

- Zelf traden
- Managed accounts
- Forex coachings

Inkomen uit forex trading

Alhoewel ik niet de persoon ben die compleet afhankelijk wil zijn van het inkomen uit forex trading, zie ik wel de mogelijkheden ervan in. Dat wil zeggen dat wanneer je een constant rendement haalt (!!!), het maandelijkse inkomen af zal hangen van het kapitaal die je ter beschikking hebt voor forex trading. Feitelijk komt het er dus op neer dat ik een track record moet opbouwen en kapitaal moet vergaren om dit mogelijk te maken. Het kapitaal wil ik bij elkaar krijgen door middel van de andere twee activiteiten.

Managed Accounts

Of het nu een managed account wordt, vermogensbeheerder of betaalde adviezen, geen idee, maar als je zelf winstgevend kunt traden, waarom dan niet je kennis en kunde op meerdere vlakken inzetten? Om dit mogelijk te maken zal ik zowel een track record moeten opbouwen als ook een mooi kapitaal en natuurlijk naamsbekendheid.

Forex Coachings

Ik vind het erg leuk om andere mensen te coachen op het gebied van forex trading en dan gericht op mijn eigen trading methoden en visie omtrent de psychologische aspecten van forex trading. Om dit te kunnen doen heb ik goed materiaal nodig in de vorm van een goed forex trading system en kennis op het gebied van forex trading, psychologie en risk management. Track record en kapitaal is niet noodzakelijk, maar naamsbekendheid natuurlijk wel.

Waar sta ik nu?

Op de meeste punten zo goed als op 0. Track record heb ik nog niet en hetzelfde geldt voor naamsbekendheid en kapitaal.

Wat ik wel heb is een eigen forex trading system, geschreven opleiding over dit trading system, geschreven forex strategy artikelen, kennis van de forex markt en een uitgebreide kennis op het gebied van psychologie en risk management. Al met al een goede basis om aan de doelen te gaan werken.

Stappenplan:

Ten eerste een track record opbouwen. Ik heb een fulltime baan, maar wel vanuit huis, waardoor het voor mij mogelijk is om overdag de charts in de gaten te houden door middel van mijn extra scherm. Deze situatie is erg ideaal in vergelijking met mensen die bijvoorbeeld 8 uur per dag op kantoor moeten zitten.

Ten tweede naamsbekendheid opbouwen. Om dit te bereiken zal ik voornamelijk actief zijn op het internet en mensen kennis laten maken met mijn trading system en visie omtrent forex trading. Daarnaast zal ik mijn trades op Twitter plaatsen en de setups achteraf plaatsen inclusief een uitgebreide toelichting.

Ten derde inkomsten vergaren om de andere doelen mogelijk te maken. Dit wil ik doen door middel van de forex coachings. Aangezien ik mijn trading system gratis weggeef, veel artikelen schrijf en mijn trades openbaar publiceer kan men al een goed beeld krijgen van mijn manier van trading en visie omtrent psychologie en risk management. Hiermee hoop ik te bereiken dat men geinteresseerd raakt in de coachings.

De andere doelen zijn lange termijn doelen die meer een gevolg zijn van bovenstaand stappenplan. Eerst dus maar eens de eerste doelen bereiken. :)

Tijdstermijn:

Die heb ik niet, omdat ik denk dat dit alleen maar beklemmend kan werken. Ik heb een baan, dus het is niet noodzakelijk dat dit plan op korte termijn slaagt op financieel gebied. Daarbij heb ik ondertussen wel geleerd dat dit ook allesbehalve realistisch is. Forex trading en coaching is voor mij nu een hobby en ik hoop de mogelijkheid te krijgen om hiervan in de toekomst van te kunnen leven.

Wat kun je verwachten in deze blog?

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft; van alles en nog wat! Aangezien ik op mijn eigen website niet blog, zal ik dat vooral hier doen, dus mijn trading avonturen zal ik hier plaatsen. Daarnaast plaats ik leuke/interessante dingen die ik tegenkom en hoop ik dat deze blog ook ruimte geeft om te discussieren over interessante onderwerpen waar we allemaal dagelijks mee strugglen.

Het is ondertussen alweer een heel verhaal geworden. Knap als je het helemaal hebt doorgelezen :) . In de komende blogposts zal ik inhoudelijk wat meer schrijven over mijn voorbereidingen om dagelijks weer te gaan traden. Aangezien ik al even niet meer actief ben geweest is het wel verstandig om alles goed voor te bereiden als het gaat om dagelijks trading schema, setup van charts, nieuwsbronnen etc etc.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 1 week ago #4065 by geluk
Replied by geluk on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Ik wens je heel veel succes met je doel. Ik ga deze week voor het eerst live traden. Dit ga ik middels een blog bijhouden. Ik ben benieuwd waar het schip strandt :)

More
8 years 1 week ago #4067 by zeebaars
Replied by zeebaars on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Hey Paul,

Veel succes. Ik hoop dat het je lukt.Ben benieuwd naar wat voor trader je bent en wat systeem je hebt. Ik ga je blog zeker volgen.

Groet,

Zeebaars

accountcijfers kunnen niet liegen, mensen des te beter...

More
8 years 1 week ago #4071 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Hey Paul, toch over een andere boeg? Jammer dat je eerste project niet gelukt is. Hopelijk gaat deze wel lukken!

Veel succes. Ben erg benieuwd !

groet,

Jonkie76

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #4096 by Paul
Replied by Paul on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Gedragspatronen

Zoals ik al aangaf wil ik eerst de nodige voorbereidingen treffen voordat ik daadwerkelijk weer begin met traden. Gezondheid is één van de punten die ik eerst op orde wil hebben.

De afgelopen maanden ben ik naast mijn reguliere baan heel druk bezig geweest met mijn website en dit had als gevolg dat mijn levensstijl allesbehalve optimaal was. Lange dagen, 7 op 7 werken, 's avonds laat veel snoepen, veel te weinig nachtrust en als een ketter roken. Al met al niet bepaald de basis voor een goede gezondheid.

Nu kom ik nog niet in aanmerking voor het programma Obese, maar van serieus overwicht is er wel sprake. Wat heeft dit met forex trading te maken? Eigenlijk heel veel!

Ten eerste is het bij forex trading heel belangrijk dat je lekker in je vel zit, fit bent en helder van geest. Hierdoor neem je betere beslissingen en gaat alles heel veel soepeler. Ook psychologische valkuilen zijn veel makkelijker te ontwijken en dit is cruciaal bij forex trading.

Een andere relatie tussen gezondheid en forex trading is dat het in feite gaat om een gedragspatroon. Het slechte nieuws is dat een gedragspatroon negatieve gevolgen kan hebben, maar het goede nieuws is dat we gedragspatronen kunnen veranderen.

Bij forex had ik een aantal welbekende valkuilen. Zo kwam een consequent goed risk management niet in mijn woordenboek voor en had ik vaak moeite om het plan wat ik had opgesteld ook daadwerkelijk zo uit te voeren. Plan the trade and trade the plan is erg belangrijk en achteraf kon ik mezelf bijna iedere keer voor m'n kop slaan, maar veranderen ho maar.

Door het schrijven van de artikelen en het ontwikkelen van mijn trading system kreeg ik echter een berg inzicht en kwam ik erachter dat het ging om gedragspatronen die ergens hun oorsprong hadden. Terug gaan naar de basis was het devies en dat heb ik ook gedaan. Mijn shotjes met forex bleken voornamelijk te maken te hebben met een verkeerd verwachtingspatroon en dat ik me niet aan mijn eigen plan kon houden had te maken met zelfvertrouwen.

Alle opgedane kennis in deze post verwerken is geen doen, want deze post is zo al wel lang genoeg, maar moraal van het verhaal is dat alle gedragspatronen zijn te veranderen, zolang je maar inzicht hebt in het daadwerkelijke probleem. Ik wist natuurlijk al wel langer dat mijn risk management niet goed was, maar pas onlangs kwam ik achter het daadwerkelijke probleem. Zo geldt het voor alle aspecten van forex trading waar je tegenaan kan lopen. Forex Trading is een gevecht met jezelf en vaak ligt het probleem dan ook bij jezelf.

Bij gezondheid gaat het in feite ook om een gedragspatroon. Om deze te veranderen zal ik dus de oorzaak moeten vinden. De afgelopen periode ben ik daar mee bezig geweest en ik denk er aardig uit te zijn. Nu is het dus tijd om ook daadwerkelijk veranderingen aan te brengen.

Ik pak alles stap voor stap aan. Afgelopen week heb ik eerst mijn nachtrust aangepakt en tegenwoordig lig ik niet later dan 10-11 uur in mijn bed. Deze week begin ik met minimaal een half uur beweging per dag, hetzij snel wandelen, fietsen, fitness etc. Daarnaast 's avonds na 7 uur geen eten meer en overdag wat normalere proporties gaan eten. Vanaf volgende week wil ik het roken gaan aanpakken. Dit wordt het lastigste, maar ik geloof erin dat ook dat uiteindelijk zal gaan lukken.

Het lastige bij gedragspatronen aanpakken is dat het begin relatief erg zwaar is om dit te veranderen. Iemand die gezond leeft zal bij deze post zoiets kunnen hebben van "Is dat nou zo moeilijk?". Ja voor mij in het begin wel, maar het goede nieuws is dat over een paar weken alles alweer anders is. Maag kleiner, nieuw ritme en een veel betere conditie maken het al een stuk aangenamer. Zo heb ik vanmorgen de eerste intensieve wandeling achter de rug en dit was nogal een confrontatie als het gaat om mijn huidige conditie. Toch overheerst nu het goede gevoel en over een paar dagen zal diezelfde wandeling al een stuk minder zwaar zijn.

Aangezien ik nog wel 2-3 weken bezig ben met het reorganiseren van mijn website en het voorbereiden van mijn trading routine's, hou ik me vast aan het idee dat de zaken op het gebied van gezondheid er dan al een stuk anders voorstaan.

Morgen zal ik een stuk schrijven over het risk management wat ik ga toepassen en de gedachte die hier achter zit.

More
8 years 1 week ago #4097 by Jelle
Replied by Jelle on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
He Paul, leuke titel voor je blog :)

Mooi, uitgebreide intro, maar vond vooral ook de tweede post interessant. Het identificeren van gedragspatronen die je forex systeem / gezondheid / De Rest negatief beinvloeden is ook m.i. een belangrijke stap op weg naar verbetering. Je moet immers eerst achterhalen waar het mis gaat, en daar eerlijk in zijn tegenover jezelf is vaak al behoorlijk pittig.
Maar het is ook de helft van de strijd, want als je eenmaal hebt geidentificeerd waar het mis gaat kun je het ook beginnen te veranderen. Het is moeilijk om gedragspatronen te veranderen, in sommige gevallen zelfs erg moeilijk. (ben zelf een paar jaar geleden gestopt met roken en mis het nu nog steeds wel eens) maar de beloning is er ook naar. In de eerste plaats de kick om te voelen dat je in control bent, in de tweede plaats dat je gezonder bent / je forex systeem het beter doet / De Rest beter gaat.

Succes alvast!

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 1 week ago #4099 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Paul schrijft:

Plan the trade and trade the plan is erg belangrijk en achteraf kon ik mezelf bijna iedere keer voor m'n kop slaan, maar veranderen ho maar.

...

Mijn shotjes met forex bleken voornamelijk te maken te hebben met een verkeerd verwachtingspatroon en dat ik me niet aan mijn eigen plan kon houden had te maken met zelfvertrouwen.

OMG heel herkenbaar. Ik blijf ook telkens in dezelfde valkuilen trappen. En elke keer denk ik "waarom doe ik het ook???" om het vervolgens gewoon weer te doen. Ik weet nog niet hoe ik het moet aanpakken, maar vind het wel interessant te lezen dat je ook de link met je eigen persoonlijkheid hebt gelegd. Ik zal daar ook eens over nadenken. In ieder geval succes met de strijd! ;-)

More
8 years 1 week ago #4104 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Hoi Paul,

ik ben onder de indruk van je laatste post. Zoals je in mij blog kunt lezen heb ik op dit moment ook wat strubbelingen. En inderdaad die zijn voornamelijk met mezelf.... Ik ben erg benieuwd naar je verdere posts en zal ze zeker gaan lezen.

Howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 1 week ago - 8 years 1 week ago #4113 by Paul
"In de eerste plaats de kick om te voelen dat je in control bent,"

@Jelle

Dat is inderdaad een belangrijk punt. Ik voel me nu slaaf van een peuk en ik ben al wel op het punt dat ik besef dat het eigenlijk te gek is voor woorden. Maargoed, zoals ik al aangaf wordt dit de lastigste opgave en tegelijkertijd een leuke uitdaging. :PP Heel knap overigens dat jij bent gestopt!

"OMG heel herkenbaar. Ik blijf ook telkens in dezelfde valkuilen trappen. En elke keer denk ik "waarom doe ik het ook???" om het vervolgens gewoon weer te doen."

@Gonnie

Als ik het moet zeggen op basis van onze contacten dan denk ik dat het bij jou ook aan zelfvertrouwen ligt op dit punt. Ik bedoel, je hebt ondertussen al behoorlijk veel ervaring als het gaat om analyses en je weet echt wel wanneer je de odds in je voordeel hebt. Als dit het geval is dan ben je op de lange termijn gewoon winstgevend, maar alhoewel je de theorie echt wel kent denk ik niet dat je het ook echt beseft op dit moment en dus ook niet naar deze theorie durft te handelen.

Dit heeft vaak bijkomende gevolgen en/of oorzaken zoals verkeerde verwachtingspatronen, resultaatgericht denken, verkeerd risk management etc etc. Helaas hangt het allemaal met elkaar samen. Ik heb een artikelen serie geschreven genaamd "Forex Trading is simpel", waarin ik op al deze punten helemaal terug ben gegaan naar de basis. Dit heeft er voor mij voor gezorgd dat ik met deze punten effectief aan de slag kon gaan. Als de website weer online is zou ik deze zeker doorlezen, want ik ken je manier van analyseren goed genoeg om te weten dat er maar 1 reden kan zijn waarom het bij jou in worst case scenario niet zou slagen en dat is psychologie/risk management. En ook dat zou in the end geen issue moeten zijn, want je bent altijd bereid om aan dingen te werken en jezelf in de spiegel aan te kijken. ;)

"Zoals je in mij blog kunt lezen heb ik op dit moment ook wat strubbelingen."

@Howsberrywoof

Ik heb je blog inderdaad gelezen en om heel eerlijk te zijn heb ik bewust nog even niet gereageerd. Het algemene advies van even afstand nemen sta ik in principe wel achter, maar persoonlijk denk ik dat het aan de andere kant ook weer niets uithaalt wanneer er geen veranderingen worden doorgevoerd als het gaat om gedragspatronen, inzicht en verwachtingen. Zelf heb ik menigmaal even afstand genomen in het verleden en ja, ik begon weer met frisse moed en ja, ik liep elke keer opnieuw tegen dezelfde problemen op.

Ik zag meerdere punten in je blog en alhoewel ik echt niet vies ben van lange blogposts :unsure: , zou het een te lang verhaal worden wat ik allemaal al een keer heb opgeschreven in een hele artikelen serie. In de aankomende blogposts zul je vast en zeker al veel info kunnen halen, maar ik durf te beweren dat je veel zal hebben aan die artikelen serie die puur over deze onderwerpen gaat. Nog even geduld dus.

Wat me wel opvalt is dat je ook bereid bent om aan jezelf te werken en geloof me, in the end is dat altijd de sleutel. Forex Trading is inderdaad een gevecht tegen jezelf en soms een allesbehalve makkelijk gevecht. Toch is de opbrengst erg groot, want niet alleen zal dat in geld worden uitgedrukt, maar je gedragspatronen en verwachtingspatronen die bij forex trading tot uiting komen, lopen vaak parallel aan het echte leven. Wanneer je inzicht hierin krijgt en dingen kan aanpassen dan profiteer je daar ook van in het echte leven.

Vanavond of morgen zal ik een post schrijven over risk management en dan komt het onderwerp "benadering van forex trading" aan bod. Voor diegene die dit nog niet heeft uitgediept kan dit best een eye-opener zijn.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 1 week ago #4126 by Paul
Ik ben in het verleden altijd een natuurramp geweest als het gaat om het hanteren van een goed risk management en na een grondige zelfanalyse bleek dit voornamelijk te maken te hebben met een heel verkeerd verwachtingspatroon en duidelijk een verkeerde benadering van forex trading. In deze post zal ik het voornamelijk hebben over een goede benadering als het gaat om forex trading en in de volgende post over het risk management wat ik ga hanteren, wat overigens is gebaseerd op de inhoud van deze post.

Als het gaat om verwachtingspatroon en benadering van forex trading dan heb ik één belangrijk doel, waarmee tegelijkertijd heel veel valkuilen worden vermeden:

Geen onnodige emoties meer!

Dit lijkt heel logisch, maar in de praktijk heb ik bij mezelf en bij anderen maar al te vaak gezien dat het niet zo logisch is.

In de basis draait het bij forex trading allemaal om de lange termijn. Bijna iedereen kent deze theorie, maar in hoeverre wordt deze theorie in de praktijk ook echt toegepast?

Ik zal deze vraag nu even alleen voor mezelf beantwoorden: Ik heb het nog nooit toegepast. :unsure: Ik heb altijd een vorm van euforie of teleurstelling ervaren wanneer een trade winstgevend of verliesgevend was. Logischerwijs hetzelfde met week- en maandresultaten.

Toen kreeg ik tijdens het schrijven van artikelen een spiegel voor me neus gedrukt, want hoe is het mogelijk dat ik iets op de korte termijn benader, terwijl forex trading resultaten alleen maar representatief zijn op de lange termijn? :S Het werd duidelijk dat ik dus de essentie totaal niet begreep of in ieder geval het toepassen ervan.

Ik zal een voorbeeld gebruiken die ik zelf verzon en hier tegelijkertijd dus ook enorm mee door de mand viel. Bedenk voor jezelf of dit ook op jou van toepassing is.

Stel je doel is om een winratio van 50% te behalen, waarbij je bij elke trade een risk/reward ratio hanteert van 1:2. Aangezien we forex trading op de lange termijn moeten benaderen, betekent dit dat we een representatief aantal trades moeten hebben afgesloten om een goed oordeel te vellen. Tot zover de theorie....

Laten we gemakshalve even zeggen dat 20 trades een representatief aantal is om het voorbeeld makkelijker te maken.

Na de eerste 10 trades heb je er maar liefst 9 winstgevend afgesloten.

Vraag 1: Hoe voel je je na de eerste 10 trades?

De volgende 10 trades gaan echter een stuk minder, want je weet er maar 1 winstgevend af te sluiten.

Vraag 2: Hoe voel je je nu?

Wanneer je emoties niet zoveel verschillen bij beide momentopnamen dan ben je of al erg ver of je houdt jezelf enorm voor de gek.

Laten we de situatie nu eens nuchter beoordelen. Alhoewel de weg ernaar toe behoorlijk swingy was, heb je exact je doel bereikt. Het doel was een winratio van 50% en aangezien je 10 van de 20 posities winstgevend hebt afgesloten komt dat neer op 50%.

Wanneer je je hebt mee laten slepen door emoties zoals euforie en teleurstelling dan zal het verloop veel energie hebben gekost en tenzij je kickt op een rollercoaster van emoties, was dit geen prettig verloop. Bovenal waren beide emoties eigenlijk nergens op gebaseerd!

Daarnaast bestaat er nog een ander gevaar en dat zijn de psychologische valkuilen. Wat als je in de tweede serie was gaan tilten en bijvoorbeeld meer was gaan inzetten in de hoop verliezen goed te maken? Zo zijn er nog meerdere valkuilen die deze emoties met zich mee kunnen brengen en allen zijn ze negatief.

Ik nam als voorbeeld nu even 20 trades, maar bedenk de rollercoaster van emoties waar je doorheen moet als het wel daadwerkelijk gaat om heel veel trades gaat. Ik neem aan dat je succesvol wilt worden op de lange termijn, dus wanneer dergelijke emoties een rol spelen dan wordt dat een lange rit, waarvan ik persoonlijk ervan overtuigd ben dat het onderweg meerdere keren mis zal gaan.

Voor mij persoonlijk was dit een hele grote eye-opener en ik denk persoonlijk dat dit nog weleens de grootste issue kan zijn waardoor forex traders falen op de lange termijn. Het wordt in ieder geval het speerpunt voor mij persoonlijk en alle andere dingen zijn hier dan ook op afgesteld. Hier valt onder ander ook het risk management onder en daar zal ik de volgende keer over bloggen.

More
8 years 6 days ago #4128 by gigagonnie
Amen! Je was er vroeg bij vandaag! Je wandeling nog gedaan? ;-)

Heel herkenbaar stuk, geldt zeker ook voor mij, dat ik teveel emoties hanteer. Komt denk ik ook doordat ik met teveel ideeën trade en dan kun je nooit echt uitvinden welk systeem het beste is, omdat je na 5 verliesgevende trades al afhaakt.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 6 days ago #4132 by Paul
hey,

Ik heb gisteren en eergisteren inderdaad keurig een wandeling gemaakt en vandaag staat deze weer op de planning. ;) Was vanmorgen behoorlijk vroeg op, maar dat gebeurt de laatste tijd wel vaker. Heel bioritme is van slag nu ik iedere avond vroeg naar bed ga. :PP

Maar is straks wel een voordeel denk ik. Maakt het mogelijk om de dag goed voor te bereiden, voordat Londen opent.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 6 days ago #4147 by Paul
Hey,

Ik heb zojuist een speciale thread geopend over het OFS Trading System .

Alle leden van ForexInfo kunnen alvast gratis het OFS Trading System ontvangen en door een review te schrijven maak je tevens kans op 1 van de 3 Expert Advisors ter waarde van $69,95!

More
8 years 6 days ago #4148 by Seasalt-McFish
Replied by Seasalt-McFish on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Ik herken heel veel in wat je allemaal zegt, Paul (maar dat weten we van elkaar al wel :D)

Zoals je in mijn blog hebt gelezen hou ik het even voor gezien, feitelijk om dezelfde reden als waarom jij het roer nu omgooit en juist weer gaat traden.

Ik ga ongetwijfeld nog wel weer terugkomen op forex, maar wil zelf ook eerst alles duidelijk en gestructureerd hebben. Daarom eerst mijn mental plan afronden en dan kijken hoe verder.

Hoe dan ook: veel succes (en sterkte) met de verbeteringen van je leefstijl! We spreken elkaar nog wel ;)

More
8 years 6 days ago #4150 by howsberrywoof
Replied by howsberrywoof on topic De van-alles-en-nog-wat forex blog!
Hoi Paul,

inderdaad heel erg herkenbaar bovenstaande post.

"Welk systeem moet ik nou kiezen om mijn doelstellingen te behalen? Oh ja dit systeem werkt goed: kijk ik heb al 5 trades goed! om vervolgens 5 trades met verlies voor je kiezen te krijgen. Gevolg: emotionele bankrekening staat weer op nul en je knikkert het systeem weg: op zoek naar een wel winnend systeem."

Wat dat betreft doet Jonkie het zo slecht nog niet. (understatement B) :) ) Een zelfontworpen EA voor je laten draaien, er komen geen emoties bij kijken. Afgezien misschien van de emotie dat je de EA zou willen onderbreken omdat je zelf je emoties niet onder bedwang kan houden.....

Anyhow: ik blijf je volgen

Howsberrywoof

"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 2 days ago #4192 by Paul
"Een zelfontworpen EA voor je laten draaien, er komen geen emoties bij kijken."

Zelfontworpen is inderdaad wel belangrijk, want wanneer je een EA laat traden dan moet je echt wel achter je strategie staan en begrijpen wat de EA doet. Is dit niet het geval dan ga je het in mindere perioden nog heel lastig krijgen.

Qua geen emoties weet ik niet zo zeker. Qua instapmomenten misschien, maar dat is bij een manual trading system ook vaak het geval. Ik lees vaak dat je om de beste resultaten te behalen met een EA, de trades, wanneer eenmaal geopend, het beste handmatig kunt managen. Als dit inderdaad zo is dan zul je alsnog je emoties goed onder controle moeten hebben.

Zelf ben ik druk bezig geweest met de website afgelopen dagen en er begint behoorlijk veel schot in te komen. Daar ben ik erg blij om, want het begint te kriebelen om zelf ook weer actief te gaan traden, maar ik heb mezelf voorgenomen dat o.a. eerst de website op orde moet zijn.

Qua aanpak heb ik me voorgenomen om het als volgt aan te pakken:

*Ik bereid elke trade voor door middel van een simpel stappenplan. Tegelijkertijd maak ik een print screen van de trading setup.

*Vervolgens zal ik mijn trading setup live plaatsen op Twitter (OFS_Trading).

*Nadat de positie is gesloten zal ik mijn trade analyseren.

*Op de website plaats ik achteraf de voorbereiding, analyse en printscreens van de trading setup, zodat anderen naast het e-book en de artikelen ook kunnen leren van de trading setups.

Bloggen zal ik overigens hier doen, dus alle frustraties, domme fouten en hersenkronkels kun je hier lezen. :)

Ik heb overigens nog maar drie PM's ontvangen voor het e-book van het OFS Trading System, dus wanneer je een gratis trading system wilt en tegelijkertijd een kans wilt maken op één van de drie Expert Advisors ter waarde van $69 dan zou ik snel even een private message sturen aangezien deze actie afloopt op 24 oktober!

In mijn volgende blogpost zal ik wat meer toelichten over het risk management wat ik ga hanteren met het OFS Trading System.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
8 years 20 hours ago #4218 by Paul
Qua risk management ga ik 2% risico per trade hanteren. Ik heb even getwijfeld tussen 1% en 2%, maar ik denk dat 2% het meeste voldoet aan de randvoorwaarden voor een goed risk management, gebaseerd op mijn situatie en persoonlijkheid.

Naar mijn mening moet een goed risk management aan de volgende voorwaarden voldoen:

*Het risico minimaliseren om broke te gaan
*Groeipotentieel bieden
*Passen bij de comfort zone van een trader

Bij het afwegen van deze punten heb ik niet alleen naar de korter termijn gekeken, maar vooral naar de lange termijn. Ik kan me best voorstellen dat traders met een relatief klein startkapitaal in het begin wat meer riskeren om zo de account sneller te kunnen laten groeien. Zeker wanneer je het geld eigenlijk niet meerekent met het eigen vermogen.

Zelf begin ik met $1000 en dat zet ook niet bepaald zoden aan de dijk, maar ik verwacht niet zozeer mijn doelen te behalen met mijn maandelijkse rendement van deze account. Ik gebruik andere wegen om dit kapitaal te vergaren, waardoor deze account vooral bedoeld is om een track record op te bouwen en consequent een positief een rendement te behalen.

Als het gaat om comfort zone is de huidige situatie ook niet bepaald representatief. Waneer ik nu 10% van mijn account per trade zou riskeren dan zit ik op dit moment nog steeds in mijn comfort zone, maar ik weet ook dat dit heel anders is wanneer ik met grotere bedragen aan het traden ben of bijvoorbeeld managed accounts aanbiedt.

Aangezien het doel is om een track record op te bouwen en consequent een positief rendement te behalen, zal ik het traden, inclusief risk management, ook nu op dezelfde manier moeten benaderen als dat ik dat straks zal doen.

De doorslag om te kiezen voor 2% per trade in plaats van 1% was het groeipotentieel. Met 1% is er naar mijn mening te weinig groeipotentieel gezien het aantal trades per maand. Daarnaast is 2% risico nu ook niet een percentage, waarmee de kans op broke gaan erg groot is. Als ik een managed account zou aanbieden dan zou ik 2% aanbieden, dus waarom dat percentage nu dan niet hanteren?

Qua comfort zone ben ik van mening dat ik met 2% prima binnen mijn comfort zone zit. Zoals ik in een eerdere post al aangaf is mijn voornaamste doel om de emoties uit te schakelen en met 2% zou dit geen probleem moeten zijn als het gaat om het risk management. Een hoger percentage zou wel problemen kunnen opleveren.

Deze week zal ik o.a. nog bloggen over mijn dagelijkse trading routine, welke nieuwsbronnen ik ga gebruiken etc etc.

More
8 years 20 hours ago #4219 by gigagonnie
Klinkt goed doordacht, zou ieder omstandigheden zoveel mogelijk gelijk houden aan wat je qua managed accounts wil doen. Ik volg je op twitter hoor! :-)

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
7 years 11 months ago #4249 by Paul
Nou, de managed account kan de koelkast in of beter gezegd de vriezer in, want dat is een rompslomp die ik voorlopig niet zie zitten.

Vanmorgen eindelijk een e-mail ontvangen van de AFM en de eisen zijn niet gering. Mijn bedoeling was om managed accounts aan te kunnen bieden vanaf ongeveer EUR 5,000, maar wil ik gebruik maken van de vrijstelling dan moet de eerste inleg vanaf januari 2012 minimaal EUR 100,000 bedragen. Dat lijkt me niet realistisch om me daarop te gaan richten. Zeg nooit nooit, maar voorlopig ga ik me hier niet mee bezig houden.

Alhoewel managed accounts voorlopig dus even doorgestreept kan worden, ga ik gewoon door volgens planning. Op zich is het wel grappig, want een tijd terug heb ik een e-book geschreven over geld verdienen met forex trading. Hier ben ik uitvoerig ingegaan op het principe "geld maakt geld" en dat je andere middelen kunt gebruiken om sneller je doelen te bereiken. Het komt er dus op neer dat ik zelf exact deze weg zal gaan bewandelen. :)

Dus zelf traden met als doel consequent rendement en verder ontwikkelen en coachings etc om mijn kapitaal te vergroten, zodat ik op een gegeven moment maandelijks geld kan onttrekken.

Het goede nieuws is dat mijn website bijna helemaal klaar is. Ik moet alleen nog de puntjes op de i zetten voor de forex coaching en een snelcursus Twitter volgen. Ik ga Twitter gebruiken om live mijn trades neer te zetten, maar dan is het natuurlijk wel handig als ik enigszins snap hoe Twitter werkt.... :PP

Ik hoop dit weekend online te kunnen gaan. Ik ga dan eindelijk tijd hebben om zelf weer serieus te traden en daar kijk ik erg naar uit.

Tevens de afgelopen week bezig geweest met goede nieuwsbronnen te verzamelen, maar daar schrijf ik morgen wel even het een en ander over.

• Paul
  • Jedi Master of Forex
  • Jedi Master of Forex
More
7 years 11 months ago #4257 by Paul
Eindelijk is het dan zover; mijn vernieuwde website staat weer online. :)

Alhoewel ik blij ben met het resultaat was het wel een klus om snel te vergeten. Waar ik vooral blij om ben is dat ik eindelijk meer tijd ga krijgen voor het traden zelf. Het updaten van de website en het schrijven van artikelen kost relatief weinig tijd in vergelijking met de werkzaamheden van de afgelopen maanden.

Aanstaande maandag ga ik dan ook weer zelf aan de slag. Vandaag ga ik eerst mijn Metatrader platform instellen met als doel relatief makkelijk 8-10 currency pairs te kunnen monitoren voor trading setups.

Daarnaast ga ik mijn startpagina eens goed opruimen en de links erin verwerken die ik dagelijks wil gebruiken. Ik zal later in deze blog een overzicht posten, zodat anderen er wellicht ook iets aan hebben.

Voor maandag wil ik tevens een trading journal in elkaar hebben, zodat ik volgens een vast stappenplan mijn trading setups kan voorbereiden en later ook kan analyseren. De trading setups zal ik overigens ook op Twitter (OFS_Trading) plaatsen.

Ik ga mijn resultaten bijhouden door mijn Metatrader account te koppelen aan een andere website waar vervolgens alle statistieken te zien zijn. Welke ik ga kiezen ben ik nog niet over uit, maar dat komt in het weekend wel aan bod.

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.245 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl