- Thank you received: 0
De van-alles-en-nog-wat forex blog!
- gigagonnie
-
- Elite Member
-
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Jonkie76
-
- Platinum Member
-
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
- Thank you received: 1
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf ben ik erg blij dat de website klaar is, want nu kan ik eindelijk zelf weer actief gaan traden. Ondertussen zijn de voorbereidingen hiervoor ook aardig gevorderd.
De afgelopen dagen heb ik mijn Metatrader platform dusdanig ingedeeld dat ik makkelijk 10 currency pairs kan volgen. Daarnaast heb ik mijn trading journal bijna af en deze zal ik dit weekend ook even in mijn blog posten. Wellicht dat anderen hier ook iets aan hebben.
Ik heb ook de nieuwsbronnen die ik wil gebruiken zo goed als op orde. Alhoewel het OFS Trading System gebaseerd is op technische analyse, is het wel zo fijn om ook fundamenteel te begrijpen wat er gaande is. Dit kan een hoger winratio opleveren, maar daarnaast heeft het ook mijn interesse.
Tegenwoordig sta ik bijna elke ochtend rond 5-6 uur op en dit heeft als voordeel dat ik ruim de tijd heb om goed voorbereid te zijn wanneer de markt open gaat. Indien de dag dit toelaat wil ik hiervan ook gebruik maken.
Qua nieuwsbronnen heb ik een onderscheid gemaakt tussen:
*kranten
*voorbeschouwingen/samenvatting
*live newsfeed
*overige handige sites
Kranten
Ik heb nu twee proefabonnementen genomen, namelijk op de Wall Street Journal en het Financieel Dagblad. Beide moet ik nog ontvangen, dus kan hier nog geen oordeel over vellen. De Wall Street Journal heeft normaal gesproken erg goede artikelen, maar het Financieel Dagblad is in het Nederlands en ik kan me voorstellen dat dit bij bepaalde onderwerpen wel prettig is. Wanneer ik een beter beeld heb van deze kranten dan zal ik een keuze maken en in mijn blog wat meer toelichten.
De krant is bedoeld om een beeld te krijgen van het sentiment, maar vooral handig als het gaat om artikelen die wat dieper ingaan op verschillende onderwerpen.
Voorbeschouwing/Samenvatting
Voor de dagelijkse voorbeschouwing gebruik ik de Daily Briefings van DailyFX aangezien zij voor het openen van de verschillende beursen (Londen/New York) een voorbeschouwing schrijven en dat is altijd wel prettig om even door te lezen.
Voor de dagelijkse/wekelijkse samenvattingen maak ik gebruik van:
* Talking Forex (Video recaps)
* ForexCrunch
* Oanda Blog
De voorbeschouwingen zijn bedoeld ter voorbereiding van een trading sessie en de dagelijkse en wekelijkse samenvatting zijn bedoeld om een goed beeld te krijgen van wat er zich heeft afgespeeld en gaat afspelen in de forex markt.
live newsfeed
Hier heb ik me rot naar gezocht, omdat de meeste feeds enorm veel vertraging hebben en dat is niet echt praktisch. Ik heb de afgelopen weken meerdere dingen uitgeprobeerd en het is uiteindelijk Talking Forex geworden. Bij Talking Forex hebben ze een live audio squawk en daarnaast kun je een los scherm openen met daarin een handige newsfeed. Alles is erg up to date en biedt een berg info.
De prijs is enorm laag in vergelijking met hun concurrenten en is 20 GBP per maand. Ze hebben ook een trial van een maand voor 1 GBP. Zeker een aanrader om eens uit te proberen!
Overige handige sites
Ik heb ook nog een verzameling met andere sites die handig zijn om met regelmaat te bezoeken. Dat zijn onder andere nieuwssites, maar ook sites die elke dag wat dieper ingaan op verschillende onderwerpen. Dat is een te grote verzameling om hier neer te zetten en ik gebruik deze ook alleen wanneer ik tijd over heb.
Tot zover de nieuwsbronnen die ik ga gebruiken. Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan.
Morgen zal ik wat meer posten over het trading journal en mijn plannen met betrekking tot het live traden.
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Ik heb vandaag tevens geprobeerd om mijn account te koppelen aan FXbook, maar dat wilde niet bepaald lukken. FXbook is een leuke site om je trading statistieken bij te houden. Morgen dus nog maar een keer proberen, want wellicht heeft het te maken met dat de markt op dit moment gesloten is.
Wanneer ik mijn account heb kunnen koppelen aan FXbook dan kunnen jullie ook de resultaten live volgen, inclusief openstaande orders etc.
Welke systemen/methodes ga ik traden?
*OFS Trading System standaard versie
Uiteraard zal ik de setups traden van de standaardversie van het OFS Trading System. Enige uitzondering is dat ik de stop loss zal instellen op basis van de situatie en voor het take profit level geldt hetzelfde.
*OFS Trading System uitgebreide versie
Bij deze versie maak ik gebruik van alternatieve instapmomenten in vergelijking met de voorgaande high/low. Ook zal ik qua het managen van de trade een aantal verschillende variabelen toepassen.
*OFS Reversal Trading System
Ok, ik moet het beestje maar even een naam geven, maar ik heb ontdekt dat ook in het geval van een reversal de SMA lijnen van nut kunnen zijn. Deze methode is meer gebaseerd op inzicht en het is lastig om vaste regels uit te schrijven met betrekking tot deze variant.
*Prijsactie in het algemeen
Wanneer ik interessante setups zie op basis van candlestick patronen/belangrijke support en resistance levels/Fibonacci en wanneer er sprake is van een gunstige risk/reward ratio dan zal ik ook deze setups traden.
Welke tijdframes ga ik gebruiken?
In principe monitor ik 10 currency pairs op de 5 minuten chart. Wanneer ik achter de computer zit en tijd heb dan check ik regelmatig de hogere tijdframes om te kijken of er sprake is van interessante trading setups.
Ik zal op zoek gaan naar trading setups op de 5M, 15M, 30M, 1H, 4H en de dag chart. In principe gaat mijn voorkeur uit naar de 5 minuten chart, maar deze tijdframe heeft wel als nadeel dat de spread erg zwaar weegt op het resultaat.
Hoeveel ga ik traden?
Ik heb geen idee en dat is iets wat ik in de praktijk wel zal zien. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, dus ik moet me ten eerste goed voelen en er ook zin in hebben. Als ik zin heb in een dagje uit of een lekker wandeling dan heeft dat de voorkeur. Daarnaast moet ik niet teveel werk ernaast hebben, want dan ik me niet volledig richten op het traden.
Iedereen veel succes met traden deze week! (en uiteraard daarna
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Wel even een printscreen genomen, zodat ik de setup kan toelichten:
Het betreft een setup van de standaardversie van het OFS Trading System . Er wordt keurig voldaan aan alle voorwaarden en het instapmoment is de swing high van de voorgaande complete swing.
Stop loss op 9 pips + 3 pips spread = 12 pips. Stop loss is om iets van ruimte te geven en past mooi bij risk/reward ratio van target 1.
Target 1 is de meest recente high, dus 24 pips. Hier zou ik de helft van mijn positie sluiten. Stop loss op break even.
Target 2 zou ik vaststellen op basis van prijsactie/candlestickpatronen. Op de afbeelding kun je aan het einde een gravestone candlestick zien en dit duidt op een mogelijke reversal, dus daar zou ik zijn uitgestapt.
Trading plan:
Zodra de koers ongeveer de 1.3895 bereikt verschuif ik de stop loss al naar break even in verband met het ronde getal. Verdere trading plan staat hierboven al beschreven.
Risk/Reward
Met betrekking tot target 1 is er sprake van een risk/reward van 1:2 en dat is dus prima. Bij bovenstaande setup, rekenend met een risk percentage van 2% zou dat een rendement zijn geweest van bijna 6%.
Mochten jullie nog vragen hebben, stel ze dan gerust in deze thread.
In de komende dagen ga ik nog wat dingen verder uitwerken, zoals het trading journal afmaken, maximale winsten/verliezen per dag etc. Hierover zal ik ook nog posten.
- Jonkie76
-
- Platinum Member
-
Oude tijden doen weer herleven.. ik mis het wel hoor, dat echte analyseren puur op baiss van de charts.. Maar wellicht als ik in de toekomst meer tijd voor mijzelf heb..
Jammer dat je hem niet hebt geopened.. want de regel is dat je niet op 5 min. mag handelen ?
Je hebt nu als 2e target, een candlestick patroon als uitstap genomen.
Kan een voordeel zijn als je achter je scherm blijft zitten.
Echter gaf je aan dat je een voorstander was van het instellen en vergeten scenario..
Dus als tip zou ik daar dan als 2e target een fibionacci level of volgende mogelijke resistance opgeven.
- forextradertje
-
- Junior Member
-
Ik heb het hier even allemaal gevolgd en vind de initiatieven super. Er bestaan duizenden systemen en allemaal zijn ze goed alleen moeten de mensen wat meer tijd nemen om ze aan te leren. Meestal kijken ze er naar in een iets mindere markt situatie en gooien het weer gelijk de prullenbak in.
Elk systeem heeft zen Ups en Downs , maar ergens doen ze het allemaal goed en zijn het meestal menselijke fouten wanneer het fout loopt.
Zo heb je de drie grootste angsten van traders waardoor het fout kan lopen.
- Geen geduld
- Hebzucht
- Faal angst
Wanneer je die kan uitschakelen is iedereen een super trader
mvg forextradertje
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Nee, regel is dat ik pas trade wanneer ik alles op orde heb qua voorbereidingen en ik denk daar nog wel een dagje voor nodig te hebben.Jammer dat je hem niet hebt geopened.. want de regel is dat je niet op 5 min. mag handelen ?
Ik ga juist proberen op de 5 minuten charts te traden. Kom net terug van een uitje met het gezin en zie dat er alweer meerdere setups voorbij zijn gekomen. Indien de spread niet te killing is vind ik het persoonlijk een fijne tijdsframe.
Dat is ook één van de redenen waarom ik de 5 minuten chart erg prettig vind. Monitoren is een stuk minder tijdrovend.Dus als tip zou ik daar dan als 2e target een fibionacci level of volgende mogelijke resistance opgeven.
Set-and-forget vind ik prettig om als optie te hebben en zeker voor beginners is een dergelijke mogelijkheid een groot voordeel van het OFS Trading System.
Persoonlijk vind ik deze optie met name prettig als het gaat om het instapmoment. Zeker op de 5 minuten chart zijn er voor mij twee knelpunten op dit gebied, namelijk:
1.Wachten op prijsreactie gaat ten koste van de risk/reward ratio
De marges op de korte tijdframes zijn een stuk kleiner. Wanneer ik wacht op de bevestiging van prijsreactie dan vallen veel setups af, omdat de risk/reward ratio dan vaak ongunstig wordt. Dit is tevens onnodig, omdat ik weet dat deze setup winstgevend is op de lange termijn, dus het is niet nodig om op prijsreactie te wachten.
2.Ik merk dat candlesticks die nog niet gesloten zijn invloed hebben op mijn beoordelingsvermogen
Het is een leak, maar daarom makkelijk op te lossen met een vooraf ingestelde entry. Vaak is er een kleine spike te zien in het prijsreactiegebied bij de entry. Wanneer deze candlestick echter nog niet gesloten is (en dus de spike nog niet is gevormd) dan lijkt de setup opeens twijfelachtig, terwijl dat vaak gewoon gezichtsbedrog is. Ik weet de theorie, maar in de praktijk blijft deze lastig. Met een vooraf ingestelde entry is deze leak dus mooi opgelost.
Voor een tweede target maak ik persoonlijk vaak gebruik van support/resistance lijnen, aantal pips voorgaande swings of prijsactie d.m.v. candlesticks. Dit hangt een beetje af van de situatie en daarmee ook of ik de trade blijf monitoren.
Fibonacci extension heb ik me nog niet echt in verdiept, dus op dit moment gebruik ik deze (nog) niet. Is zeker wel eens nuttig om daarin te gaan verdiepen.
Bij de setup van vanmorgen zou ik gekozen hebben voor candlesticks, omdat de koers zich al op een cruciale lange termijn resistance bevond (zie 4H chart) en ik de eerstvolgende resistance niet echt duidelijk vond. Ja, 1.4000 zou een duidelijke zijn, maar deze vond ik niet relevant aangezien de setup op de 5 min. chart was.
Ik denk persoonlijk dat forex trading 90% neerkomt op psychologie en risk management en de overige 10% is een trading system/methode.Elk systeem heeft zen Ups en Downs , maar ergens doen ze het allemaal goed en zijn het meestal menselijke fouten wanneer het fout loopt.
Op mijn website geef ik dat ook vaak aan. Goede trading systems zijn er genoeg en dit is in feite ook het gemakkelijkste. Het is niet zo lastig om een methode te vinden, waarbij je de odds in je voordeel hebt op de lange termijn. Maar dan......ernaar handelen.
Dat is ook de fundering van de basisversie van het OFS Trading System. Zoveel mogelijk proberen de invloed van menselijke emoties uit te schakelen/verminderen. Echter heb je niks aan welk trading system dan ook wanneer het op psychologisch gebied niet goed zit.
Ik neem aan dat dit ook van de redenen is van jullie Expert Advisors. Ook hierbij geldt dat mensen deze bots wel hun werk moeten laten doen, want anders heeft het ook weinig zin.
Belangrijk is denk ik dat iemand zich goed moet voelen bij zijn/haar trading system/methode/expert advisor of wat dan ook.
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Afgelopen week hadden de kinderen vakantie, dus niet aan alles toegekomen wat ik voor ogen had, maar desondanks toch een productief weekje gehad.
Ik heb naar aanleiding van de feedback in de review thread van het OFS Trading System mijn website aangepast, waaronder het toevoegen van een forex woordenlijst . Tevens heb ik het e-book en de coachings aangepast als het gaat om een specifieke tijdframe voor het OFS Trading System, namelijk 4H en hoger. Dat laatste had deels ook te maken met mijn observatie van de 5 minuten charts. Het leek me leuk om op de kortere tijdframes te traden, maar na even intensief monitoren bleek dit wel wat nadelen te hebben naast alleen de relatief hoge spread. Al snel had ik het gevoel dat dit het niet was, omdat het o.a. erg time consuming is. Daarnaast zijn er teveel factoren die ook een rol spelen, omdat de kortere tijdframe nu eenmaal minder betrouwbaar is.
Alhoewel ik de charts best zal monitoren zal ik waarschijnlijk de komende tijd nog niet heel actief gaan traden, omdat ik zojuist begonnen ben met een hele intensieve opleiding die voornamelijk is gericht op fundamentele/sentimentele analyse. Kans is groot dat deze ongeveer twee maanden duurt en aangezien ik daarnaast ook mijn website verder wil ontwikkelen, coachings wil geven etc, ben ik wel weer even zoet. Ik heb er wel veel zin in, want de inhoud is behoorlijk indrukwekkend en het was exact waar ik me graag in verder wilde verdiepen.
Ook leuk is om te zien dat forex in Nederland voeten aan de grond begint te krijgen. Waar ik meerdere mensen al zag schrijven over het publiceren van een hardcover Nederlandstalig forex boek, was het opeens de opperhoofd van dit forum die als eerste een boek publiceerde.
Ik kan me nog goed herinneren dat Jelle en Merijn het boek PokerUnlimited publiceerden en dit was destijds mijn eerste pokerboek. Als Forex voor Ambitieuze beginners hetzelfde effect gaat hebben als PokerUnlimited destijds had, dan gaat het helemaal goed komen met forex in Nederland.
Anyway, ik ga de komende tijd dus flink aan de bak qua studeren, maar zal regelmatig even een update posten in mijn blog en aanwezig zijn op het forum.
Iedereen gl met traden!
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Naast mijn werk, gezin en studie wil ik toch mijn website wat gaan uitbreiden. Nu schrijf ik elke week een strategie artikel, waardoor dat aanbod wel steeds completer wordt, maar ik zit eraan te denken om het aanbod wat afwisselender te maken.
Zoals ik in veel artikelen al aangeef geloof ik zelf niet zozeer in een heilige graal als het gaat om een trading system, maar gaat het voornamelijk om wat een trader persoonlijk goed ligt en hoe een trader hiermee omgaat. Zo krijg ik de afgelopen tijd veel positieve reacties over de website en het OFS Trading System en dat is erg fijn, maar ik heb zeker niet de illusie dat iedereen ermee gaat traden. Dit omdat het niet per definitie ieders cup of tea hoeft te zijn.
De website is nu volledig gericht op het OFS Trading System en dat is op zich ook prima, want beginners kunnen nu alles gratis lezen en het OFS Trading System downloaden en hebben hiermee een leuke basis, maar het lijkt me leuk om ook diversiteit te kunnen aanbieden. Er zijn meerdere goede boeken, trading systems, opleidingen, websites etc en zelf ken ik er hier ook aardig wat van. Om die reden ben ik van plan om ongeveer 1x per week/2 weken een nieuwe review te gaan plaatsen van andermans boeken, trading systems en ja, zelfs bots.
De insteek wordt geen bullshit en niet een mooi verkooppraatje. Om die reden zal ik alleen schrijven over boeken die ik zelf heb gelezen, websites die ik zelf heb bezocht, trading systems/opleidingen die ik zelf heb gevolgd en bots die ik zelf heb uitgeprobeerd. Het doel is om een platform te bieden voor zowel aanbieders als bezoekers. Aanbieders kunnen aangeven dat ze een uitgebreide review willen laten schrijven over hun product (als ze durven
Het is lastig te plannen wanneer ik hier consequent mee ga beginnen, maar deze week wordt in ieder geval de eerste review gepubliceerd, namelijk een uitgebreide review van het boek Forex voor Ambitieuze Beginners.
Toen ik deze blog begon en een naam moest verzinnen kwam ik aan de van-alles-en-nog-wat titel en achteraf ben ik daar zeer blij om.
- howsberrywoof
-
- Senior Member
-
leuk dat je wat meer gaat doen dan OFS. ik ben erg benieuwd naar je recenties.
is het je bedoeling met de site om er je inkomen uit te halen of doe je het er helemaal "bij".
Groeten
Howsberrywoof
"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"
- Jonkie76
-
- Platinum Member
-
maar deze knaap kan er ook wat van zeg.. jij kan ook niet stil zitten zeg maar.. continue ontspruiten weer nieuwe ideeën uit je brein
Maar wel geweldig natuurlijk
Ik ben benieuwd, ik vind je website nu al erg mooi(met name de design)..laat staan als je die info er ook nog eens opgooit..
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
De oorspronkelijke bedoeling was om geld te verdienen met het OFS Trading System en achteraf ben ik blij dat deze zeepbel pas is doorgeprikt toen de website al in een behoorlijk vergevorderd stadium was. Toch ben ik blij dat ik die zeepbel heb gehad, want anders was ik hier nooit aan begonnen. Het ontwikkelen van het OFS Trading System, schrijven van de e-books en artikelen plus het maken van de website heeft enorm veel tijd gekost.
Aangezien ik een vast inkomen heb, was deze website niet noodzakelijk en besloot ik om het OFS Trading System gratis weg te gaan geven. Ik heb zelf ook veel mogen leren van anderen die gratis hun info ter beschikking hebben gesteld en mijn doel werd om hetzelfde te kunnen betekenen voor beginnende traders. Wel hoopte ik iets te kunnen verdienen aan de coachings, maar dan moet je niet denken aan een vetpot.
De website heb ik toen wederom omgegooid, maar was tot op de dag van vandaag nog steeds erg gericht op het OFS Trading System. Toch is dat nog enigszins tegenstrijdig met zowel de praktijk als ook hoe ik zelf de dingen aanpak en in het verleden hebt aangepakt. De heilige graal bestaat naar mijn mening niet en is met name de forex trader zelf. Er bestaan meerdere goede trading systems/methodes en heel veel methodes bevatten nuttige elementen. In the end moet je die nuttige elementen samenvoegen tot iets van jezelf, wat past bij je eigen persoonlijkheid en trading stijl.
Toch wist ik niet helemaal wat ik met dit besef aan moest in relatie tot de website, maar afgelopen week heb ik het boek van Jelle gelezen en vroeg hij of ik een review wilde schrijven op de website. Na het boek gelezen te hebben was het antwoord heel simpel: "ja". Het is een goed beginners boek, dus waarom niet kenbaar maken aan het publiek? Hetzelfde principe geldt ook voor andere trading systems, boeken, websites en opleidingen. Waarom niet erover gaan schrijven?
Ten eerste denk ik dat er op het gebied van goede reviews nog een gat zit in de huidige markt. Reviews zijn er genoeg te vinden, maar ik kom zelden een goede of eerlijke review tegen, want het draait altijd om de verkoop. Op zich logisch gezien de resultaten van de internet marketing technieken van tegenwoordig, maar nu niet bepaald representatief voor mensen die op zoek zijn naar betrouwbare info.
Voor mijn website is het een mooie ingang om meer diversiteit aan te kunnen bieden. Beginners kunnen nog steeds gratis het OFS Trading System downloaden en ook het aanbod van de strategy artikelen zal worden uitgebreid, maar persoonlijk denk ik dat dit alleen niet genoeg is om bezoekers te blijven trekken. Lullig gezegd download men het OFS Trading System, leest men de artikelen en dan is het wel gedaan. Door het schrijven van goede reviews wordt de website zowel inhoudelijk als qua diversiteit een stuk interessanter.
Last, but not least; I like to write. Ik vind het leuk om over forex gerelateerde onderwerpen te schrijven en dan niet puur strategie of basis etc. Reviews schrijven vind ik erg leuk, maar ook best kans dat ik artikelen schrijf over andere publicaties die ik interessant vond of gewoon iets uit de losse hand.
De insteek van de website zal in ieder geval wel anders worden en hopelijk ook attractiever. Go with the flow is het motto en voor mijzelf is het ook altijd weer een verrassing waar dat (tussentijds) gaat eindigen.
@Howsberrywoof
Deze website is dus definately voor erbij of beter gezegd een hobby. Mocht het ooit iets gaan opleveren dan ga ik dat geld sparen totdat ik echt een leuke bankroll heb, waarmee ik serieus kan gaan traden.
- howsberrywoof
-
- Senior Member
-
bedankt voor je uitleg. ik vind het erg leuk om te zien dat je zo bezig bent met het OFS, maar daar nu dus naast allerlei andere dingen aan het, zoals jonkie zegt, ontspruiten bent. ik hoop in ieder geval dat het iets voor je gaat opleveren....
Succes in ieder geval
Howsberrywoof
"A Pip is a Pip, of course, of course, and no one can talk to a Pip of course"
- Seasalt-McFish
-
- Elite Member
-
Waar ken ik dat toch van???
- Paul
-
Topic Author
- Premium Member
-
Dat heeft het al gedaan, namelijk een berg inzicht opgeleverd. Nu nog iets mee gaan doen.ik hoop in ieder geval dat het iets voor je gaat opleveren....
Vandaag heb ik een uitgebreide review geplaatst van het boek van Jelle, namelijk Forex voor Ambitieuze Beginners .
Voor diegene die tijd, zin en de moeite willen nemen om deze te lezen en in deze blog feedback te geven dan alvast bedankt voor de moeite.
- Seasalt-McFish
-
- Elite Member
-
Of ik hem zelf op korte termijn ga bestellen weet ik nog niet, maar dat heeft meer te maken met andere omstandigheden.
- gigagonnie
-
- Elite Member
-
- gigagonnie
-
- Elite Member
-
- gigagonnie
-
- Elite Member
-
Ter lering ende vermaak: dit lijkt me een goede trade setup volgens het OFS systeem, maar ik wilde het even met jou checken! Op de hogere tijdsframes zit de koers in een downtrend. De koers zit op een major resistance, rondom de vorige swing low, en heeft net de 20 SMA gebroken. De layout die je ziet is van Hector, ook daarin zit ie in het prijsreactiegebied.
Als ik een setup zou nemen, zou de SL net boven het vorige hoogste punt liggen, op 77.320 + 10 pips. Vanaf de entry op 77.080 is dit 24 pips. Profit target is vorige swing low, 76.805, dus 27 pips.
Is dit een goede setup of valt er nog iets op aan te merken?