- Thank you received: 2
Marco's FMP Trading
- Crome
-
- Junior Member
-
Succes!
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
- Thank you received: 8
Ik heb niet veel tijd maar wilde jullie dit niet onthouden, alles staat in het plaatje.. Op een van de groene markering ben ik eerder short gegaan en dat heeft veel winst opgeleverd een paar maanden geleden.
EDIT: Zojuist short, de op een na laatste 4H laat al een PFT short zien, alleen de laatste 4H candle kwam weer terug. huidige candle gaat alweer naar beneden namelijk.. Ik heb er vertrouwen in.
SHORT op 79.85, 2x 0.04 lots, SL 500 pips (iets boven recent high.. wat ook vandaag was), TP1 op 75 pips, TP2 op 185 pips voorlopig (55EMA, s/r level), als het momentum eventueel toeneemt zet ik hem misschien nog wel lager.. rond 74.70.
- Crome
-
- Junior Member
-
- Thank you received: 2
- Marcel-van-Vliet
-
- Senior Member
-
- Thank you received: 11
De omhoog krullende 55EMA en de stijgende lijn van 25 a 30 dagen zijn daar een eerste teken van. Hiernaast is er halverwege deze recente stijging ook nog eens een vlag patroon gevormd waardoor de druk naar boven is opgebouwd en ook is de AUD t.o.v. van de Yen momenteel sterker ( maandelijkse heatmap ). De steunzone (78.964 - 78.355) is wellicht ook te sterk voor een doorbraak naar beneden. Zo zie je maar, de markt doet wat hij wil en is ook op meerdere manieren te interpreteren. Ik ben benieuwd.......
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Heb je de mogelijkheid overwogen dat de prijs wel eens door het trendkanaal naar boven zou kunnen breken?
De omhoog krullende 55EMA en de stijgende lijn van 25 a 30 dagen zijn daar een eerste teken van. Hiernaast is er halverwege deze recente stijging ook nog eens een vlag patroon gevormd waardoor de druk naar boven is opgebouwd en ook is de AUD t.o.v. van de Yen momenteel sterker ( maandelijkse heatmap ). De steunzone (78.964 - 78.355) is wellicht ook te sterk voor een doorbraak naar beneden. Zo zie je maar, de markt doet wat hij wil en is ook op meerdere manieren te interpreteren. Ik ben benieuwd.......
Uiteraard is dit ook allemaal.mogelijk. Alleen de afgelopen 2 jaar laat steeds zien als de prijs zich in een vergelijkbare situatie bevindt, dat de trend zich omdraait.
Op dit moment lijkt dit weer te gaan gebeuren en staat de trade op winst.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Na het openen van de trade gisteren is de koers geen kant op gegaan, hele kleine doji candles op de daily.. op de 4H iets meer beweging te zien, en met een beetje goede wil is er een head en shoulders patroon in te herkennen, maar of dat relevant is met deze kleine bewegingen, waag ik te betwijfelen.
Positief is dat de prijs geen enkele keer boven de trendlijn is gesloten, die staat nog als een huis.
De twee dojis op de daily geven wel aan dat de puf er wel uit is om door de trendline heen te breken, ik vewacht nog steeds dat er een trend omlaag zal worden ingezet. Wat helpt is dat de USDJPY nu ook aan een upper limit is aangekomen (105.50-105) vandaag ook een hele kleine doji, dus wellicht dat deze ook gaat draaien. AUDUSD is gisteren beneden de daily 55 gebroken, en vandaag daar net onder blijven hangen. Het zou helpen als deze zijn reis naar beneden volgende week zou voortzetten.
Inderdaad, ik laat de trade over het weekend open, er zit te veel potentie in om hem nu zomaar te sluiten, maar wat er ook gebeurd VOOR Non Farm Payrolls, volgende week, gaat deze trade dicht
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
- Thank you received: 13
Ik denk dat ik je snap.. maar door het door elkaar gebruiken van steun/weerstand, whole sale/retail en supply and demand.. terwijl die zo'n beetje hetzelfde aangeven.. begon het me een beetje te duizelen..
Speciaal voor jou dan LOJ
Demand = vraag - hier gaan we kopen
Supply = aanbod - hier gaan we verkopen
AUD/JPY Daily
De rode lijn is de hoofd support lijn.
De blauwe rechthoek is de wholesale(demand)zone. Deze zone is onstaan in een korte periode (3 dagen) van consolidatie. Doordat deze zone minstens 1 keer is aangetikt (bounce) is het zeker dat het een demand zone is. De paarse zone lijkt een retail zone omdat daar een bounce op heeft plaatsgevonden, maar deze is veel minder krachtig dan de oranje zone rond de 85.660. De paarse zone is eigenlijk geen zone maar een bounce op de weerstand (81.000), maar zeker geen supply zone omdat vrij kort ervoor (kijk naar links) er al beweging omhoog was. Het is dus eerder een demand zone.
Op dit moment is de prijs dus aan het consolideren tussen 76.000 en 81.000.
Zoals in de column besproken, kijken we dus naar filled orders.
Waar denk jij dat er de meeste pending orders zitten? Tussen 76.00 en 81.000. Of tussen 81.000 en 86.000.
Waarom zou je verkopen als het toch wel heel opzichtig is dat er al langere tijd vraag is naar de Aussie ? En waaraan kun jij zien dat de vraag is uitgeput, aan de trend ?
De kandelaar van gisteren zou voor mij eerder een koopsignaal kunnen zijn (buy low). Het is een zeer kleine bounce op de weerstand rond 80.000. Een bounce op een belangrijke steun of weerstand, zie je bijna altijd. Dit leek een speldenprikje, niet echt een PFT.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
1. Weerstand rond 80-81 is heel duidelijk op de weekly
2. 200EMA op de daily, je kan zeggen wat je wilt maar duizenden traders hebben die op hun kaart staan en vinden die belangrijk.
3. De vraag naar AUD lijkt mij opgedroogd, AUDUSD consolideert en loopt ook tegen een weerstand rond 0.77, die opzichtige vraag naar AUD zie ik daarom niet zo.. ook ten opzichte van de euro verliest de AUD weer terrein de afgelopen dagen.
4. 2 jaar oude bear trendline die deze week ook weer heeft gehouden. De confluence met de 200EMA EN de weerstand rond 80-81, maakt dit een 'roadblock' van gewapend beton, waar maar moeilijk doorheen te breken valt.
Deze opmerking kan ik niet volgen:
De paarse zone is eigenlijk geen zone maar een bounce op de weerstand (81.000), maar zeker geen supply zone omdat vrij kort ervoor (kijk naar links) er al beweging omhoog was. Het is dus eerder een demand zone.
Welke beweging omhoog omhoog bedoel je? en waarom is dat een teken dat dit geen supply (verkoop) level is? Op de weekly zie ik 8 bounces van dit level sinds Mei dit jaar.. toch een teken van supply zou je zeggen.. Wat mis ik hier in jou gedachtegang?
Als je naar de weekly kijkt zie je dat dit gewoon een belangrijk level is en slechts 1 keer gebroken dit jaar naar beneden in Mei, daarna veranderd de functie van steun naar weerstand. van Januari to Mei was het wel een supply zone.
Op dit moment staat mijn short positie op +23 pips, ik hoop dat in ieder geval TP1 op 79.01 gehaald wordt, hoe het daarna verder gaat is afwachten, TP2 heb ik staan op de 'demand' verkoop zone op 76.20
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
Ik denk dat er rond 80.60 de meeste pending sell orders zitten Waarom?
1. Weerstand rond 80-81 is heel duidelijk op de weekly
2. 200EMA op de daily, je kan zeggen wat je wilt maar duizenden traders hebben die op hun kaart staan en vinden die belangrijk.
3. De vraag naar AUD lijkt mij opgedroogd, AUDUSD consolideert en loopt ook tegen een weerstand rond 0.77, die opzichtige vraag naar AUD zie ik daarom niet zo.. ook ten opzichte van de euro verliest de AUD weer terrein de afgelopen dagen.
4. 2 jaar oude bear trendline die deze week ook weer heeft gehouden. De confluence met de 200EMA EN de weerstand rond 80-81, maakt dit een 'roadblock' van gewapend beton, waar maar moeilijk doorheen te breken valt.
Deze opmerking kan ik niet volgen:De paarse zone is eigenlijk geen zone maar een bounce op de weerstand (81.000), maar zeker geen supply zone omdat vrij kort ervoor (kijk naar links) er al beweging omhoog was. Het is dus eerder een demand zone.
Welke beweging omhoog omhoog bedoel je? en waarom is dat een teken dat dit geen supply (verkoop) level is? Op de weekly zie ik 8 bounces van dit level sinds Mei dit jaar.. toch een teken van supply zou je zeggen.. Wat mis ik hier in jou gedachtegang?
Als je naar de weekly kijkt zie je dat dit gewoon een belangrijk level is en slechts 1 keer gebroken dit jaar naar beneden in Mei, daarna veranderd de functie van steun naar weerstand. van Januari to Mei was het wel een supply zone.
Op dit moment staat mijn short positie op +23 pips, ik hoop dat in ieder geval TP1 op 79.01 gehaald wordt, hoe het daarna verder gaat is afwachten, TP2 heb ik staan op de 'demand' verkoop zone op 76.20
Good times herleven
De prijs ligt tussen 76.00 en 81.00. Supply zit op 86.00 en absoluut niet op 81.000, daar is de prijs al geweest. Het is dus eerder een demand zone, en daar koop je! In de zone tussen 81.00 en 86.00 zit de dynamiek (onbalans) in de verhouding tussen vraag en aanbod. De zone waar jij zit is de veilige prijs (consolidatie).
Stel je wilt een auto kopen en de prijs ligt tussen de 76000 en 81000 euro. Pas als de prijs onder die 76000 euro komt is er een overschot aan die auto, pas dan gaat de werkelijke prijs pas zakken. Nu is er een balans in de prijs.
Wat jij in feite doet is de auto in de aanbieding doen, en hoopt dat anderen dat ook doen. Hoe meer mensen dat doen binnen de veilige prijs, des te sneller de auto uitverkocht is. En dan ontstaat er vraag. Wat gebeurt er als er vraag is? Juist de prijs gaat omhoog. Zowel jouw TP als SL is uiteindelijk dus een koop-order. Je zit namelijk binnen de huidige prijs.
Jij trade in de veilige prijs zone (filled orders) je handelt in autos's die al in de markt zijn. Wacht dan tot de prijs door 76.00 gaat en neem dan een short. Maar ik weet bijna zeker dat jij daar voor een long zal gaan...
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Good times herleven
De prijs ligt tussen 76.00 en 81.00. Supply zit op 86.00 en absoluut niet op 81.000, daar is de prijs al geweest. Het is dus eerder een demand zone, en daar koop je! In de zone tussen 81.00 en 86.00 zit de dynamiek (onbalans) in de verhouding tussen vraag en aanbod. De zone waar jij zit is de veilige prijs (consolidatie).
Dus je ziet de range tussen 81 en 76 als een grote demand zone (kopen).. Kan, maar dat is wel een range van 500 pips, zo lang de prijs daar tussen heen en weer stuitert best de moeite waard om te traden. Je hebt gelijk dat het minder heftig gaat als tussen 80 en 86, en 86 is absoluut een level om weer short te gaan denken.
Maar s/r lijnen en zones zijn niet het enige dat telt, het is vooral de confluence, het samenkomen van verschillende ljinen en levels die 80.60-81 op dit moment zo sterk maakt. Traders kijken daar naar en reageren daar op, zo is dat nu eenmaal, dus maar beter daar ook rekening mee te houden.
Stel je wilt een auto kopen en de prijs ligt tussen de 76000 en 81000 euro. Pas als de prijs onder die 76000 euro komt is er een overschot aan die auto, pas dan gaat de werkelijke prijs pas zakken. Nu is er een balans in de prijs.
Wat jij in feite doet is de auto in de aanbieding doen, en hoopt dat anderen dat ook doen. Hoe meer mensen dat doen binnen de veilige prijs, des te sneller de auto uitverkocht is. En dan ontstaat er vraag. Wat gebeurt er als er vraag is? Juist de prijs gaat omhoog. Zowel jouw TP als SL is uiteindelijk dus een koop-order. Je zit namelijk binnen de huidige prijs.
TP ligt op een logisch level, omdat de kans daar vrij groot is dat het weer omhoog gaat, breekt hij er duidelijk beneden, stap ik gewoon weer short in, niks mis mee. SL ruim boven de recente high van de afgelopen weken.. ook niets mis mee, breekt de prijs er boven, stap ik gewoon weer long in, mits de candle formaties daar aanleiding toe geven (duidelijke break, pull back en continuation)
Jij trade in de veilige prijs zone (filled orders) je handelt in autos's die al in de markt zijn. Wacht dan tot de prijs door 76.00 gaat en neem dan een short. Maar ik weet bijna zeker dat jij daar voor een long zal gaan...
Ik vraag me af of dat echt zo is, en wachten tot de prijs onder de 76 of boven de 81 uitkomt, zou betekenen dat je sinds begin Mei niet meer op dit paar gehandeld zou moeten hebben, en dat is volgens mij niet geval, toch?
Als er aanwijzingen zijn dat de prijs weer vanaf het 76 level omhoog gaat, dan ga ik absoluut weer long, heb je helemaal gelijk in, sluit de prijs op een donkere dag in december duidelijk onder de 76, zal ik ook short gaan.
Het zelfde geldt voor het 80.60 level, als de prijs daar boven breekt, natuurlijk denk ik dan weer long, met als target 86.25..
Maar goed, eerst maar es zien hoe het met de openstaande shorts gaat aflopen, voorlopig houdt deze zich nog aan mijn analyse :-P
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
Waarom zijn banken en hedge funds de grote winnaars ? Zij traden tegen jou, zij hebben wel de data van de orders die wij hobbyisten niet kunnen zien.
Ja, ik zit met een 2 trades long in de AUD/JPY resp 300 en 150 pips plus. En ja ik ben op m'n bek gegegaan met 2 x 6 lots (76). Boem... margin call op 2 pips. Spread vergeten, en vergeten te kijken naar de linkerkant van de grafiek.
Willen we profiteren van de markt dan moeten we geduld hebben, heeeeeel veeeeel geduld. Wachten, wachten en nog eens wachten. Soms weken, soms maanden.
MM's, brokers, allemaal hebben ze meer in huis om ons eruit te knikkeren. Maar logisch redeneren staat wat mij betreft boven alles.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Price action trading gaat om de prijs, NIET om waar er een EMA, Fibo, or whatever al die 95% losing traders doen. Het gaat om de prijs. En ja, het gaat om miljoenen traders.
Dat doen die 95% traders ook niet allemaal hoor. Broker FXCM heeft het eens onderzocht, wat blijkt.. meer dan 60% van de trades geplaatst op hun servers zijn winnende trades, en toch gaan 95% van hun accounts op de fles... Dit kan alleen gebeuren als de verliezende trades (veel) groter zijn dan de winnende trades, en waarom gebeurd dat? Dat heeft weer het merendeel met psychologie te maken.. Verliezende trades laten traders te lang open in de hoop dat het tij nog zal keren, terwijl ze winnende trades te snel sluiten uit angst dat de markt tegen hun zal keren.
Ik gebruik indicators.. als indicatie (duh?!) als ondersteuning van bepaalde trade setups die ik zie, maar altijd in combinatie met price action (candle stick formaties) support resistance en trendlijnen.. nooit als vaste regels (als een robot, ema sus en zo cross.. enter...) In die zin heb je gelijk, het blindelings volgen van die indicators is een gegarandeerde weg naar de afgrond.. Maar het blindelings volgen van candlestick formaties OOK! De kracht zit em denk ik in de combinatie, en dat is wat geleerd wordt bij FMP, kaarten vol met indicators, maar altijd proberen te achterhalen wat er achter zit, qua nieuws, prijs actie, candle stick formaties enz.
Waarom zijn banken en hedge funds de grote winnaars ? Zij traden tegen jou, zij hebben wel de data van de orders die wij hobbyisten niet kunnen zien.
Jij en ik kunnen dat ook zien hoor, zijn hele mooie grafiekjes over te vinden op MyFxbook.
De invloed van de grote banken en fondsen wordt schromelijk overschat, hooguit dat ze op key levels de richting kunnen bepalen door massaal te kopen/verkopen, maar heel vaak mislukken dit soort acties ook (zie bijvoorbeeld AUDUSD 26-10-2016, break boven de 0.77, maar de volgende dag gewoon weer terug in zijn hok), Retailers zijn VOLGERS, ze volgen wat de banken en grote fondsen in gang zetten, deze zijn er echt niet op uit om tegen ons te traden, ze reageren gewoon op nieuws, trends, en wat andere grote trading huizen doen of wat de massa doet, ze zijn er in ieder geval niet op uit om ons retail traders bewust uit de markt te werken.. ze hebben wel wat belangrijkers te doen denk ik. Ze zijn de winnaars omdat ze de beste traders in dienst hebben, de beste software en, heel belangrijk, de snelste internet verbindingen..
Daar is een documentaire over geweest bij Tegenlicht (.. kan ook Zembla zijn geweest), tijdje geleden alweer, ik heb deze online terug gezien.. De race naar de snelste verbindingen is nu het belangrijkste, want wie het eerst kan reageren kan de winsten pakken, en dat gaat automatisch, met software die wel duizenden trades per seconde kan plaatsen.. scalpen to the max zeg maar. Banken hebben grote serverparken op anonieme industrieterreinen staan, verbonden met Wall Steet via straal verbindingen, glasvezel is nu al te langzaam voor ze.
De grote jongens vechten dus vooral tegen elkaar, en wij retailers hobbelen daar rustig achteraan, zo zie ik het.
Ja, ik zit met een 2 trades long in de AUD/JPY resp 300 en 150 pips plus. En ja ik ben op m'n bek gegegaan met 2 x 6 lots (76). Boem... margin call op 2 pips. Spread vergeten, en vergeten te kijken naar de linkerkant van de grafiek.
Dit had ik gezien op MyfxBook
Willen we profiteren van de markt dan moeten we geduld hebben, heeeeeel veeeeel geduld. Wachten, wachten en nog eens wachten. Soms weken, soms maanden.
MM's, brokers, allemaal hebben ze meer in huis om ons eruit te knikkeren. Maar logisch redeneren staat wat mij betreft boven alles.
Nogmaals, ik denk echt dat je de invloed van brokers overschat, het is eerder de massa die bepaald wat er gebeurd dan de individuele broker.. Brokers die de prijs manipuleren met software, die haal je er zo uit, en zullen het ook meestal niet lang volhouden.
Ik ben benieuwd hoe de markt gaat openen vanavond, of de AUDJPY lager of hoger opent dan vrijdag.
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
Jij en ik kunnen dat ook zien hoor, zijn hele mooie grafiekjes over te vinden op MyFxbook
Ik denk je het over andere data hebt dan ik bedoel.
Bij Price Action trading volgens mijn systeem horen verliezen er ook gewoon bij. Met de set-up kun je door middel van de zones - en om die goed te vinden moet je echt wel heel veel oefenen - je risico ontzettend beperken. Met een SL rond de 10 pips kun al vrij gauw naar een R:R van 1:3 en hoger. Dus na BE de rit gewoon uitzitten.
Volgende week zal ik bloggen dat wachten op een conformatie, S&R, trend en kandelaarformaties, je risk ontzettend verhogen. Is there a good price, take action!
Mijn positie AUD/JPY loopt al weken, m'n stop staat op een winst rond 200 pips. Die laat ik gewoon doorlopen tot 86.000. Cut your losses short and let your profits run.
Ik denk vannavond een gap (is bijna elke week zo) van 50 points in jouw voordeel
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
AUDJPY gaat geen kant op, wiebelt maar wat heen en weer rond entry.. Vrijdag even een duik in de goede richting, maar dat werd vandaag snel gecorrigeerd en bleef toen weer hangen rond mijn entry... Maar de trendline houdt stevig stand, zelfs de wicks prikken er niet of nauwelijks doorheen... Geduld, geduld...
Verder ook op de andere paren nauwelijks beweging en zie ik niet echt veel mogelijkheden.. Ik hou het op deze AUDJPY short deze week, ik hoop dat TP1 nog bereikt wordt en dat het tweede deel nog een beetje verder zakt, maar voor NFP zal ik de posities sluiten.
Daarna is het afwachten tot na de verkiezingen, zou best wel eens hard kunnen gaan, omdat de spanning op veel paren behoorlijk wordt opgebouwd. (vlaggen, triangles, smalle ranges)
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
Demand-zone was correct. Wick naar 79.500 was duidelijk een aanwijzing dat er meer vraag zou komen. AUD/JPY door 80.000 resistance. TP pivot omhoog naar 300 pips.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Demand-zone was correct. Wick naar 79.500 was duidelijk een aanwijzing dat er meer vraag zou komen. AUD/JPY door 80.000 resistance. TP pivot omhoog naar 300 pips.
Volgens mij komt het door het goede nieuws uit Australie, move on dot com, shit happens
- DjazzyFx
-
- Premium Member
-
Sorry had niet gezien dat je eruit lag, dan had ik deze post wat later gemaakt. ExcuusVolgens mij komt het door het goede nieuws uit Australie, move on dot com, shit happens
in April en Mei heb ik met een zelfde setup honderden pips gewonnen
Met een goede technische analyse maken funda's echt niet zo heel veel uit. Soms is er met dezelfde cijfers geen beweging in de markt te krijgen.
Hier was van tevoren al duidelijk dat bij de minste beweging omhoog, verkopers uit de trade zouden stappen of stops worden geraakt.Iedere verkoper heeft z'n stop rond die 80.000 weerstand. En zoals gezegd worden dat koop-orders, er komt meer vraag, je krijgt het domino-effect en de koers knalt omhoog.
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Ik zie het maar zo, nu 146 pips totaal verloren (70 +76) terwijl ik in dezelfde.situatie in April en Juni zo' n 500-700 pips heb gewonnen...
Overigens lijkt de race omhoog alweer gekeerd te worden, zit alweer onder de trendlijn.. als morgen een PFT short zich op de daily presenteert waag ik het er misschien toch weer op. ( Bearish engulf op de daily, waarbij de support rond 79.00 ook wordt gebroken naar beneden).
- Lotsofjazz
-
Topic Author
- Elite Member
-
- Marco's FMP Trading
Op de 4H tekent zich al een PFT af, maar dan zal deze nog iets verder naar beneden moeten zakken, de regel is dat de engulf minstens 1 s/r level moet doorbreken om een valid PFT signaal te zijn, zover is het nu nog niet...en de 4Hcandle moet closed zijn natuurlijk en dat duurt nog 2 uur.