Topic-icon Een nieuw jaar, een nieuwe start!

More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #1691 by gigagonnie
Een nieuw jaar, een nieuwe start! was created by gigagonnie
Omdat er nooit genoeg blogs zijn met informatie van anderen, dacht ik er ook één te openen met mijn ervaringen, trades, frustraties etc. In het "welkom"-gedeelte heb ik al het een en ander over mezelf verteld, dus ik duik maar gelijk in het diepe. Kleine samenvatting: ergens halverwege vorig jaar begonnen met traden, omdat poker me meer frustreerde dan dat het leuk was. Bovendien denk ik een edge te hebben omdat ik analist ben en daarmee snel patronen kan ontdekken. In het begin veel gedonkt, maar halverwege december was daar het dieptepunt en ben ik overnieuw begonnen. Een overzichtje van mijn resultaten so far:
augustus: 27 pips in de min
september: -454 pips
oktober: -1908 pips!
november: -645 pips
december: 108 pips in de min. Waarbij aangetekend moet worden dat ik sinds 13 december, de dag dat ik het anders ben gaan aanpakken, 491 pips in de plus sta
januari: tot vandaag 220 pips in de plus.
Je ziet dat het in oktober en november goed mis ging, met te veel trades, te grote lots en teveel risico. Ik hoop dat de afgelopen maand maatgevend is voor mijn weg omhoog!

Deze week al 352 pips in de plus. Belangrijkste trades:
EURCHF: is al een tijd down gegaan, maar op de week en dagchart waren tripple bottoms te zien. Op de 4-uurschart was tussen 7 en 9 november een mooie channel te zien. Op het moment van channel breakout heb ik een trade geopend (op 1.2460) met als target een aantal pips onder het vorige hoogste punt (1.2650), daarmee 190 pips winst gepakt. Als ik de chart nu bekijk is het uiteraard jammer dat ik hem niet open heb laten staan, maar ik verwachtte eigenlijk een pullback en wilde dan een nieuwe entry zoeken.

Een ander is de GBPUSD, waar op de dagchart een hele duidelijke triangle te zien was. Ook daar heb ik getrade op de triangle breakout en hem met 100 pips winst gesloten. Ik had deze allicht nog langer kunnen laten openstaan, maar ik heb in het verleden een aantal keer slechte ervaringen gehad, waar de koers na een duidelijke breakout daarna gaat rangen, dus bank ik nu mijn winst en zoek weer naar een nieuwe entry.
Tenslotte de NZDUSD. Ook daar heb ik in december al flink mee gecasht toen ook daar een triangle breakout plaatsvond. Daarop volgde een pullback die eigenlijk langer duurde dan ik verwachtte. Maar toen daar op de 4h chart een triangle breakout te zien was heb ik die ook gepakt; vorige week al 77 pips winst en vandaag nog eens 98. Ik heb nog een kleine trade openstaan met als target de vorige high op 0.7800.

Ik heb de verhalen gezien van de EURUSD die bij meerdere uitgestopt is. Ik had wel verwacht dat hij zou retracen naar 1.3100, daarom ben ik ervan af gebleven. Dit valutapair trade ik sowieso heel erg weinig, omdat de invloed van nieuws zo enorm is erop. Ik heb even gekeken en over het afgelopen jaar heb ik op dat pair alleen bijna 2000 pips verlies geleden. Ik doe er dus niks meer mee!

:laugh:
Ik heb deze trades allemaal op de agressieve manier getrade, dus zonder te wachten op een pullback en contination. Reden hiervoor: het is me opgevallen dat je bij langere tijdsframes dit patroon veel minder ziet. Bovendien is de risk reward ratio dermate goed (ik zet de stop loss vaak net onder de vorige channel), vaak 1:3 of 1:4 dat ik niet vaak juist hoef te zitten om dit toch profitabel te maken.

Tot laters!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #1694 by Jonkie76
Replied by Jonkie76 on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Zo Gonnie, je bent de laatste tijd zeker goed bezig.. we moeten us wat vaker onze trade setups uitwisselen zie ik.. gezien we dezelfde stijl van traden hebben :laugh:
wellicht dat we en aavondje kunnen prikken per week dat we samen er eens goed voor gaan zitten..

More
8 years 9 months ago #1695 by Jonkie76
TX Gon voor de waarschuwing over de weekchart van de GBP/JPY.. was echt dom van me.. en dat terwijl we enkele weken geleden nog samen op diezelfde weekchart getrade hebbenn.
Hij is inderdaad gezakt , dus ik mag blij zijn dat ik de 6 pips spread zelfs terug heb verdiend op 2 geopende posities.. feww.. close call..

De GBP/USD die ik ook geopend had, liep vanochtend nog rond breakeven, maar heeft al iets hoger gestaan. Hopelijk weet ie weer te gaan klimmen.

More
8 years 9 months ago #1697 by Jelle
Replied by Jelle on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Dit ziet er uit als een blog dat wel eens erg leerzaam zou kunnen zijn om te volgen! Ben zelf minder een technische trader en meer een fundamentele trader, dus zeker nieuwsgierig naar je set-ups en overwegingen.

Wat betreft de EUR/CHF en GBP/USD trades die je beschrijft: was het daar misschien een idee geweest om een klein deel van de positie open te houden? Je beschrijft dat de koers later nog verder in de juiste richting beweegt maar dat je het risico niet wilde lopen en dus je winsten wilde banken. Wat ik zelf vaak doe is een positie opsplitsen in twee of drie partjes, (al dan niet gefaseerd openen ook) en dan gaandeweg winst nemen per positie.

Dus bijv:

Pos 1: t/p target = +50 pips
Pos 2: t/p target = +125 pips
Pos 3: t/p target = trailing stop (bijv) of handmatig stop meeschuiven met koers.

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 9 months ago #1698 by Jonkie76
Wij (als ik voor Gonnie mag spreken) als trend traders is ons inderdaad geleerd om 2 posities te openen als we instappen, waarbij vaak de eerste target bepaald wordt door vorige high of low. En een 2e target aan de hand van het max aantal pips van de vorige swing..

Het nadeel van nog meer posities op dezelfde trade openen is dat je 3 keer je spread moet betalen en 3 keer stoplosses instelt, met daardoor iets grotere mogelijke verliespost. Waardoor je dus met kleine eenheden zou moeten traden, om je moneymanagement juist te hanteren.

Toch is zo'n trailing optie voor long term posities niet eens zo verkeerd..
Denk dat het een leerweg is om goed te kunnen bepalen of je meerdere posities opent of dat je bij de tarditionele 2 posities met vaste waardes houdt..
Bij echte trend trading denk ik dat de traditionele wijze beter werkt, maar zoals die triple bottom bounce op de EUR/CHF is niet eens zo verkeerd om daar heel tighte stops te hanteren met meerdere targets en trailing opties.. ( en dan nog goed bepalen op welke afstand je wilt trailen..)

das inderdaad een goed punt Jelle.

More
8 years 9 months ago #1699 by gigagonnie
Replied by gigagonnie on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Hey Jelle, dat is inderdaad een goed punt. Jonkie, naar ik begrepen kun je in Forexyard ook een deel van je positie sluiten. Dan open je dus een lot van 4000 en sluit je 2000. Het nadeel is dat je dit handmatig moet doen, maar het scheelt je wel spread.

Ik ben hier nog een beetje mee aan het uitproberen. Ik heb het al wel eens gedaan, maar dan viel de koers vervolgens terug en verdampte dat tweede lot. Ik wilde, om het gevoel (lees: mijn mindset) weer een beetje goed te krijgen, liever de winst banken. Aan de andere kant: als je op die manier een paar honderd pips extra scoort, kan dat zeker opwegen tegen die paar keer honderd pips die je verliest.

Voor de downmove van de GBPJPY die ik verwacht zal ik dat eens uitproberen!

More
8 years 9 months ago #1702 by Jonkie76
OK, dat wist ik niet, dus als ik een positie open met 2000 eenheden, en hij staat op 30 pips winst, dat ik dan 1000 eenheden alvast sluit en daardoor alvast de helft aan winst opstrijk. En dat die andere 1000 eenheden dan gewoon doorlopen. hmm... interessant.
Zal het in demo account eens proberen..

Die downmove van GBP/JPY, trade je gelijk op de bounce, of wacht je op formatie van daily chart?

More
8 years 9 months ago #1703 by gigagonnie
Omdat de GBPJPY nu al een tijdje stijgt en je dus op de korte termijn counter trendlijn trade, ben ik hier conservatief. Ik wacht iig op een double top / M-formatie én een channel breakout (een geslóten candle).
Ik heb het deels sluiten nog niet geprobeerd, dit is iets wat Paul me heeft verteld.

More
8 years 9 months ago #1704 by Jonkie76
Zou je een chart met wat lijntjes kunnen laten zien wat je graag zou willen zien op de GBP/JPY ? Dan heb ik er een beter beeld bij.

More
8 years 9 months ago #1711 by gigagonnie
Ok, Jonkie, hierbij de uitwerking van GBPJPY. Als je de weekchart erbij pakt, dan zie je een mooie downtrend.

Je ziet ook dat de koers zich nu op de trendlijn bevindt, en hij nu ook net de 30 SMA raakt. De 76,4% fibonacci ligt dichtbij. Echter, het pair heeft wel erg veel momentum, in twee weken bijna 600 pips gestegen. Het zou dus maar zo kunnen dat ie doorschiet om vervolgens terug te zakken. Om een entry te vinden ga ik naar de dag chart. Daar wil ik een double top of een M-formatie zien. Juist omdat de koers zo hard omhoog is gegaan, is dat alleen niet voldoende, ik wil ook een channel breakout zien. Deze breakout moet met een gesloten candle zijn, anders kan het een fakeout zijn. Ik heb dit ingetekend:

Je kunt deze agressief traden, maar alleen bij een duidelijke channel breakout. Je SL ligt dan net boven het hoogste punt, stel dat we dat nu bereikt hebben zal dat rond de 132 liggen, met een entry bij voorkeur rond de 131. Je target kan dan liggen op 126.00. Je SL is dan inderdaad 100 pips, maar het is een trade van 1:5. Dat betekent dat je het maar 1 in de 6 keer goed hoeft te hebben om break even te traden. Als je deze voorzichtig benadert in de zin van dat je bevestiging zoekt in een M-formatie én een channel breakout, zal je succes ratio echt wel hoger zijn. Ik kan mij voorstellen dat je huiverig kan zijn om een SL van 100 pips, maar neem dan gewoon de kleinste lot van 1000. Bij dit pair verlies je dan 12 dollar, dat is echt wel te overzien tegenover een mogelijke winst van $60. Uiteraard zou het handig zijn om een lot van 2000 te openen en de eerste op een lager target te sluiten, bijvoorbeeld 129 of 128.50.
De EURJPY zit overigens in precies dezelfde situatie, evenals de USDJPY. Hier zie je al een double top, dus ik heb daar al een positie op. Hij is vandaag echter weer gaan stijgen, dus hoop dat ie volgende week weer down gaat.

Mogelijke setups voor volgende week:
CHFJPY, deze zit op de 4-h chart tegen een tripple top aan, is net boven de 50 SMA gekomen. Ik wacht op een triangle breakout op de uurchart om short te gaan. Eerste target 85.00, tweede 84.00.
EURUSD: deze zit op de weekchart al een paar weken in een range. De laatste twee weken is de bottom van de range lager geworden, maar de top op 1.34 is bereikt. Entry zoeken hier is wat lastiger omdat je geen duidelijke range hebt, maar als ook hier weer een 1-2-3 formatie ontstaat kun je hem ook agressief traden met een SL op 1.35 en TP op 1.29.
NZDUSD: hier staat nog steeds een trade open met momenteel 80 pips winst en als target 0.7950. Een andere trade hierop heb ik gesloten. Had er vandaag ook op getrade, maar die heeft mijn SL gehit. Op de dagchart is een goede trendlijn te tekenen, op de 4h chart zie je ook een trendlijn, breakout en continuation.

More
8 years 9 months ago #1713 by Jonkie76
Wow.. ik ben even onder de indruk van je verhaal Gon.
ik moet het nog even een beetje op me in laten werken.
Kan al duidelijk zien dat je al veel verder bent als mij..
Ik zat echt nog te veel vast in hoe hetgeen mij aangeleerd is door de Hector cursus, maar jouw benadering reikt al zoveel verder.. stoer man! (sorry vrouw!!!)

Zal van het weekend eens kijken naar al die currencies die je net opsomde, en dan kan ik zelf even kijken welke ik voor mijzlef gunstig genoeg vind om eens zo'n long temr trade mee te doen.

De EUR/USD vind ik trouwens wel tricky..zit idd in een range, maar dat komt hoofdzakelijk omdat er tot 2 keer toe goed news / gebeurtenissen zijn gebeurt op beide fronten waardoor ze in patstelling verkeren. Ik heb op die currency een slecht gevoel..

Maar in ieder geval bedankt voor je heldere uitleg.
Zal je zsm laten weten wat ik er van ga bakken, de ingredienten zijn er, nu nog even bakken in de oven tot een mooie lekker taart ;-)

More
8 years 9 months ago #1715 by gigagonnie
Ik weet niet of ik nou verder ben dan jij hoor! Ik bedoel; ik probeer ook vooral te kijken naar currencies met een gezonde trend (zoals GBPJPY op weekchart) en probeer eenzelfde setups te vinden als Hector voorschrijft. Hij heeft het ook over triangle breakouts e.d. Alleen op de langere tijdsframes heb je maar bij weinig currencies een gezonde trend en daar kun je vaak ook traden op een duidelijke triangle breakout, kijk maar eens naar de dagcharts van EURCHF (die nu een pullback precies tot 50 SMA heeft gemaakt - zou ie weer down gaan?), EURJPY, GBPCHF, GBPJPY, NZDUSD, USDCHF. Je ziet ook dat je daar vaak geen pullback - continuation ziet, vandaar dat ik zeg dat je die ook agressief kunt traden, zeker als het momentum zo groot is (lange breakout candles). In de meeste gevallen zo 400 pips stijging. USDCAD zie ik ook nog een channel waiting to breakout. :laugh:

De EURUSD is zeker tricky. Ik ben ook zeer terughoudend bij deze currency omdat ik er al zo vaak mis mee heb gezeten. Maar die 1.34 is wel een sterke resistance, icm de problemen in de Eurozone, zou ie toch weer down kunnen gaan. Maar omdat er een lastige entry is te vinden weet ik ook niet of ik m trade.

More
8 years 9 months ago #1716 by Jonkie76
Ik begrijp dat je jezelf nog als beginner ziet, maar wat ik bedoelde te zeggen is, dat ik te vast zat op bepaalde charts, fibio tekenen, wachten op retrace en handelen maar..
Jij kijkt al verder dan je neus lang is... ik check de lange tijdframes blijkbaar nog te weinig, en daar liggen toch behoorlijk wat kansen.

Ik ga om mijzelf nog wat bij te spijkeren nog even wat video's kijken over Wave Theory..
Komt er in principe op neer dat in elke chaos een orde is. Op elke tijdframes waar je swings ziet zijn die swings er in bepaalde patronen.. daar ben ik me nu in verdiepen.

Als je nog interesse hebt in extra vid materiaal geef je maar een gil, tank ik het via skype zo ff over..

Zo, en nu ga ik me voorbereiden voor een hardloopwedstrijd in Heerde.
Zwolse Bosloop.. 5, 10 of 21 km.

More
8 years 9 months ago #1723 by ikbenernu
Replied by ikbenernu on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Kan je wat info kwijt over die wave-theorie? Auteur?

More
8 years 9 months ago #1724 by Jonkie76
Natuurlijk, swings schijnen in vaste patronen van 3 of 5 stappen voort te bewegen. Ditzelfde schijnt ook voor retraces te gelden.

De bedenker hiervan is ene Eliot.
Als je zoekt op Eliot Wave Theory, zul je hier tonnen aan info over kunnen vinden.
Op deze website is er een videosectie, en volgens mij is daar ook een video van met enige uitleg hier over..dan wordt het wat duidelijker denk ik.

Hieronder de link naar de officiele website.

www.elliottwave.com/introduction/elliott_wave_principle.aspx

en dit is de video sectie hier op de website..

www.forexinfo.nl/forex-tools/forex-videos

More
8 years 9 months ago #1725 by Eastclintwood
Replied by Eastclintwood on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Heeey Gon jij hier :)

Nice blog ik ga 'm volgen & morgen er weer tegenaan op de forexmarkt!

suc6 iig & blijf setups & analyses posten ik leer er veel van !

Greeetz :woohoo:

More
8 years 9 months ago #1726 by Jonkie76
Sorry dat ik jouw blog gebruik om mijn 200e post te plaatsen.. (Jelle let je op.. B) )

Mogelijke setups voor volgende week:
CHFJPY, deze zit op de 4-h chart tegen een tripple top aan, is net boven de 50 SMA gekomen. Ik wacht op een triangle breakout op de uurchart om short te gaan. Eerste target 85.00, tweede 84.00.

Hieronder heb ik 3 charts geplaatst.. Als eerste de weekchart, welke qua vorm erg veel lijkt op die van de GBPJPY, maar 1 groot minpunt heeft, ik mis die hele sterke bounce terug, waarop de algehele neerwaartse trendlijn bij de GBPJPY leunt, maar hier ontbreekt. Hierdoor zie je telkens nieuwe trendlijnen ontstaan, welke ik dus ook heb ingetekend. De laatste 2 heb ik roze en lichtblauw gemaakt. Eerst zie je dat hij er doorheen breekt, vervolgens dient ie als support.

File Attachment:

Nu zoom ik in op de daily chart.

File Attachment:

Ook hier heb ik de roze en lichtblauwe trendlijn van de weekchart in overgenomen.
Vervolgens heb ik de opwaartse donkerblauwe trendlijn getekend die de afgelopen periode de currency omhoog heeft gestuwd. Deze is nu gebroken..maar..en ja helaas nu komt er een maar..
Hij heeft daarbij een belangrijke resistance doorbroken, die waarschijnlijk een heel lastige support gaat worden mocht je down willen. Dit is de paarse lijn op 85.
We hebben hier dus een sterke support die voorheen als resistance diende, en nu waarschijnlijk na een retarce de currency weer omhoog zou kunnen duwen. Aaan de ander kant heeft hij nu echter wel zijn sterek opwaarte trendlijn doorbroken.. we kunnen naar mijn idee dus nog 2 kanten op. Als je down gaat zal inderdaad die 85 je eerste target zijn.

Tenslotte heb ik de 4 uurs erbij gepakt.

File Attachment:

Ook hier heb ik de blauwe opwaartse lijn ingetekend, welke vanaf october al gaande was. Ook de paarse 85 lijn ingetekend..en ik heb een ander paarse lijn ingetekend. Dit was de downtrend van de afgelopen 2 weken.
Er ontstond hier een triangle formatie, welke naar de opwaartse lijn is doorbroken.
Daarbij de kracht van de 85 support optellende..

De grote vraag op deze currency is nu, welke breakout is nu sterker?
De breakout van de opwaartse lijn sinds oktober, of wederom een breakout naar de upside, welke als sinds oktober bezig is??

Op de CHF/JPY weet ik het zo net nog niet Gon, en als ik short zou gaan hier, dan zou ik hem tight spelen..

More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #1733 by gigagonnie
Ik ben nu idd nog niet short gegaan, ik zal vanavond ff posten hoe ik hem zie.

Ik heb nu 3 posities open staan: 1 nog steeds voor de NZDUSD, eerste helft afgesloten en deze loopt door tot 0.7950, SL op BE, nu 80 pips in de plus. 1 op EURUSD omdat die al een tijd in een range zit met de top op 1.3400, die ie vorige week gehit heeft. Wel een kleine lot omdat EURUSD onvoorspelbaar blijft. TP op 1.29, SL op 1.3470. En ik had er nog 1 open staan op de USDJPY, ik meende vorige week een triangle breakout te zien, maar hij wil nog niet echt down gaan. 34 pips in de min momenteel maar heb nog goede hoop.

GBPJPY hou ik in de gaten, maar wil eerst een tweede high zien.

More
8 years 9 months ago #1736 by Jelle
Replied by Jelle on topic Een nieuw jaar, een nieuwe start!
Die short op de EUR/USD heeft inderdaad echt potentie denk ik. Tricky maar potentieel heel juicy, omdat ie die 1,29 regio pas nog heeft bezocht.

Je zou met die positie ook kunnen overwegen om er een kleine positie bij te nemen als de trade de goede kant op lijkt te gaan. Als die positie stopped out raakt is je totale winst weliswaar kleiner maar als een valuta paar lijkt te doen wat je had verwacht dat ie zou doen is een add-on soms een goed idee. (andersom is het dat overigens niet; dus positie verzwaren als de positie zich tegen jou beweegt)

"All right. This one time I'll let you ask me about my affairs."

More
8 years 9 months ago #1737 by gigagonnie
Hij is tricky maar aan de andere kant: 100 pips inzetten om er 400 te verdienen is ook aanlokkelijk. Ik had idd ook al aan een 2e lot gedacht... ;-) Maar ben dan bang dat ik te hebberig wordt. Vanwege het risico had ik een klein lot geopend en anders verdubbel ik mijn risco. Of ik kan de SL van de eerste naar BE schuiven, dan loop ik nog maar 1x rico, maar wel dubbele winkansen! Mag ik de jackpotverdubbelaar inzetten? ;-)

Moderators: JelleRepresentative
Time to create page: 0.263 seconds

Forexinfo.nl is een informatie site en accepteert geen enkele aansprakelijkheid met betrekking tot acties ondernomen op basis van die informatie. We stellen ons ten doel om bij te dragen aan uw kennis over forex in het algemeen en over forex brokers en forex trading in het bijzonder. Handelen via een goede forex broker is natuurlijk geen garantie voor succes, maar zorgt wel voor kwalitatief hoogwaardige support, iets dat voor iedere forex trader belangrijk is.

© 2008-2019, All Rights Reserved

Forexinfo.nl